Jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego? Poradnik

Pozycjonowanie sklepu internetowego - jak zacząć? Poradnik SEO krok po kroku

Czy jako przedsiębiorca zastanawiałeś się kiedyś na tym, co wyróżnia idealnego klienta? Oczywiście można by tu przytoczyć wiele definicji. Jednak najprościej rzecz ujmując, idealny klient to ten, który wraca po zakupie do sklepu, ponieważ ceni sobie jakość produktów, usług i obsługi. Taki obrót sprawy to marzenie każdego przedsiębiorcy.

Tymczasem posiadanie sklepu internetowego przybliża Cię do tego celu o wiele bardziej niż skupianie się jedynie na sprzedaży stacjonarnej. Każdy z nas codziennie odwiedza przecież internet. Zależy nam na tym, żeby było szybko, tanio i wygodnie.

Według danych zawartych w raporcie Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2021, zainteresowanie zakupami online ciągle rośnie – obecnie taki sposób zakupu preferuje aż 84% internautów.

Jak widzisz, skoro tak wielki potencjał tkwi w sklepie online, warto zadbać o to, by Twoja oferta była ciekawa i… widoczna w wynikach wyszukiwania! Tylko, co zrobić, by dobrze wypozycjonować w sieci sklep internetowy? Na te pytanie odpowiemy w dzisiejszym artykule.

Pozycjonowanie sklepu internetowego – na czym polega?

Być może niewiele wiesz jeszcze o pozycjonowaniu i szukasz rad dla początkujących. Zacznijmy więc nasz poradnik SEO od definicji pozycjonowania sklepu online.

Czym jest pozycjonowanie sklepu internetowego?

Dzięki temu możliwe jest zwiększenie ruchu na stronie, co bezpośrednio przekłada się na konwersję i sprzedaż.

Przyjrzyjmy się teraz po krótce temu, jakie działania podejmuje się w ramach SEO sklepu internetowego.

Audyt SEO

Pierwsze, o czym powinieneś pomyśleć, jest przeprowadzenie audytu SEO. Jest to szczegółowa i kompleksowa analiza sklepu internetowego, której finalnym efektem pracy jest powstanie dokładnego raportu, w którym znajduje się wykaz wszelkich błędów na stronie. Audyt SEO wskazuje, co na stronie, z punktu widzenia SEO i SXO nie działa prawidłowo.

Do głównych obszarów audytu sklepu internetowego należą:

  • analiza treści na poszczególnych podstronach;
  • weryfikacja strony pod względem technicznym np. szybkość ładowania się strony;
  • sprawdzenie poprawności linkowania.

On-Page optymalizacja sklepu

Bardzo ważnym krokiem w ramach pozycjonowania sklepu internetowego jest jego optymalizacja techniczna. Sklep jest dla klientów, dlatego powinien być maksymalnie dostosowany do ich potrzeb.

Mowa o:

  • responsywności strony – powinna doskonale wyświetlać się na laptopie, tablecie i telefonie;
  • optymalizacji długości i zawartości meta danych;
  • zadbaniu o prędkość ładowania się strony;
  • optymalizacji grafik (alternatywny tytuł i dostosowany rozmiar);
  • odpowiednim ustawieniu przekierowań np. 301;
  • zadbaniu o aktualną mapę witryny w Google Search Console;
  • uporządkowaniu i skróceniu kodu źródłowego;
  • poprawnym wdrożeniu tagów kanonicznych;
  • dopracowaniu linkowania wewnętrznego;
  • pracy nad UX np. intuicyjna nawigacja po stronie itp.

Content Marketing

Do każdego sklepu internetowego opracowuje się listę fraz dostosowaną do oferty, ale też opierając się na tym, co w danym momencie jest popularne w wynikach wyszukiwania Google. Na podstawie bazy słów kluczowych tworzy się dedykowane treści, które wspierają nie tylko sprzedaż, ale i pozycjonowanie. Wysokiej jakości content (wartościowy i unikalny) jest nagradzany przez algorytmy wyszukiwarki – możliwe jest osiągnięcie wyższych pozycji w wynikach SERP.

Polecamy do czytania: Content marketing w e-commerce. Treści, które sprzedają

Potrzebujesz pomocy z Content Marketingiem?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

LinkBuilding

Ostatnim zagadnieniem, któremu trzeba poświęcić uwagę, jest linkbuilding, czyli pozyskiwanie zewnętrznych odnośników (linków), dzięki którym Twoja strona będzie zyskiwać na popularności i będzie lepiej widoczna. Zastanawiasz się, gdzie możesz pozyskiwać linki? Otóż może zadziać się to w naturalny sposób – jeśli Twój content jest na tyle wartościowy, że ktoś zechce się nim podzielić. Warto spróbować także z pozyskiwaniem linków:

  • z serwisów informacyjnych,
  • ze stron partnerów biznesowych,
  • z forów internetowych,
  • katalogów.

Jak pozycjonować sklep internetowy?

Jak pozycjonować sklep internetowy?

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to na pewno zależy Ci na tym, żeby dotrzeć ze swoją ofertą do jak największej liczby użytkowników internetu, czyli potencjalnych klientów. Tutaj pojawia się pytanie, jak to zrobić? Jak profesjonalnie wypozycjonować sklep online? Otóż możesz spróbować własnych sił w tym temacie, ale najkorzystniej będzie, jeśli zlecisz to zadanie wykwalifikowanym pracownikom agencji SEO.

Oto, jakie działania podejmą eksperci SEO w celu pozycjonowania Twojej strony. Sprawdź, co jest ważne dla Ciebie i czego warto dopilnować!

Platforma e-commerce

Pierwszym krokiem jest wybór odpowiedniej platformy e-commerce. Ma to bardzo duże znaczenie, ponieważ zależnie od niej, będą podejmowane różne prace nad pozycjonowaniem. Dzieje się tak, ponieważ poszczególne systemy różnią się od siebie na wielu płaszczyznach.

Przykładowo możesz spróbować rozwiązania WordPress + wtyczka WooCommerce, która jest koniecznym elementem w przypadku implementacji sklepu internetowego. Nieprzypadkowo polecamy wybór tej platformy, ponieważ jest ona raczej łatwa w obsłudze i bardzo intuicyjna.

Nieco trudniej będzie już np. przy wyborze PrestaShop, które oprócz wiedzy o pozycjonowaniu wymaga również podstawowych umiejętności programowania, ale za to doskonale wspiera działania SEO.

Możesz spróbować również z takimi platformami jak:

  • Shoper,
  • Shopify,
  • Magento.

Szybki i wygodny serwer

Następne, co należy zrobić, to wybrać dobry serwer dla Twojego sklepu online.

Czym jest serwer?

To właśnie od niego zależy to:

  • czy Twój sklep będzie działał szybko i sprawnie,
  • ilu klientów będziesz w stanie obsłużyć,
  • a co za tym idzie – jakie będziesz miał zyski.

Możesz mieć własny serwer albo skorzystać z gotowych, udostępnianych hostingów np. Home czy Smarthost. Jeśli już myślisz o szybkim serwerze, przy okazji pamiętaj też o wykupieniu i zainstalowaniu certyfikatu SSL. Jest to bardzo ważne ze względów bezpieczeństwa (chroni przesyłane dane np. dane dotyczące płatności klientów), ale również ma znaczenie dla SEO.

Struktura strony

Bardzo ważnym aspektem w działaniach nad pozycjonowaniem witryny jest zadbanie o przejrzystą, uporządkowaną i logiczną strukturę strony. Jak pewnie się domyślasz, sam content to za mało, ważna jest też pewna intuicyjność w nawigacji po stronie. Chodzi oczywiście o hierarchię poszczególnych podstron, w której widoczne są wszelkie powiązania między kategoriami. Praca nad strukturą strony jest ważna zarówno ze względu na użytkowników, jak i roboty Google’a.

Optymalizacja serwisu

Kolejnym działaniem, jakie należy podjąć, jest optymalizacja strony pod kątem szybkości ładowania. Ma to bardzo duże znaczenie w przypadku sklepu internetowego, dlatego że wpływa bezpośrednio na konwersję. Wiele zależy tu od optymalizacji grafik, kodu źródłowego, konfiguracji połączeń i dobrego, sprawnie działającego serwera.

Słowa kluczowe do promowania

Sposobem na promowanie Twojego sklepu jest także pozycjonowanie go w Google’u na wybrane frazy kluczowe, które są strategiczne z punktu widzenia Twojego biznesu. Słowa kluczowe powinny być dopasowane do każdego etapu zakupów, Twojej oferty i tematu, pod który chcesz stworzyć tekst. Należy także zbadać ich konkurencyjność w Google’u. Już choćby ze względu na pracochłonność, takie prace, tak samo jak powyższe, najkorzystniej jest zlecić ekspertom od SEO, którzy wiedzą, jak pokierować całym procesem.

Potrzebujesz pomocy z SEO?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to tworzenie sieci linków w obrębie danej witryny. Głównym zdaniem internal linking jest nawigacja po stronie, tak by użytkownik mógł sprawnie i szybko przejść do interesujących go oraz rekomendowanych mu podstron. Dzięki temu zaskarbiasz sobie uwagę klienta na dłuższy czas.

Linkowanie wewnętrzne wpływa także na poprawę indeksowania sklepu przez roboty wyszukiwarki. Szybsze indeksowanie podstron przekłada się na zwiększenie widoczności na poszczególne słowa kluczowe. Linkowanie wewnętrzne dobrze jest zastosować:

  • na stronach produktowych,
  • w treściach na stronie głównej,
  • w artykułach,
  • w stopce,
  • w menu,
  • w logo.

Strategia Content Marketing

W temacie pozycjonowania sklepu online nie można nie wspomnieć o budowaniu strategii content marketingowej.

Strategia Content Marketing w pozycjonowaniu sklepu

Konieczne jest także zaplanowanie, tworzenie, publikacja i monitorowanie dedykowanych treści z zachowaniem zasad SEO copywritingu.

To, co trzeba tutaj podkreślić – warto zadbać o unikalność treści. W sieci znajdują się przecież dziesiątki tekstów na ten sam temat, dlatego nie wybijesz się ze swoim ponad przeciętność, jeśli Twoje publikacje nie będą odczytywane przez algorytmy Google’a i potencjalnych klientów jako oryginalne i wartościowe.

Unikatowe opisy produktów

Pozostając w temacie treści, warto zaznaczyć, że unikalność powinna dotyczyć również opisów produktów w sklepie. Bywa, że nie jest to łatwe, zwłaszcza, jeśli do stworzenia są opisy produktów, które różnią się zaledwie kolorem lub jakimś elementem budowy. Wówczas należy pilnować by nie doszło do kanibalizacji.

Dane strukturalne

Dane strukturalne Schema, inaczej dane uporządkowane (structural data), to specjalne znaczniki zamieszczone na danej stronie internetowej, które służą do tłumaczenia wyszukiwarkom zawartości witryny. Innymi słowy, jest to sposób, aby Twoja witryna mówiła w tym samym języku co roboty Google’a. Konieczna jest więc ich obecność na stronie Twojego sklepu. Należy je dodać do kodu HTML.

Własny blog

Jeśli chcesz wesprzeć pozycjonowanie Twojego sklepu internetowego, stwórz zaplecze blogowe. Jest to bardzo przydatne rozwiązanie, szczególnie jeśli sklep jest mało znany i szukasz sposobów na pozyskanie klientów. To dodatkowy kanał sprzedaży, który dobrze jest wykorzystać. Warto tutaj wspomnieć, że Google chętnie promuje strony, które zawierają sporą dawkę wartościowej wiedzy. Oczywiście istotne jest to, by blog był prowadzony regularnie, wtedy szybciej znajdziesz się w upragnionym TOPie wyszukiwań.

Zobacz także: Artykuły na bloga firmowego – skąd czerpać inspiracje do tworzenia nowych treści?

Linkbuilding

Poza wspomnianym wcześniej linkowaniem wewnętrznym, ważne jest również linkowanie zewnętrzne, czyli umieszczanie odnośników do Twojej strony na zewnętrznych witrynach. Pozyskiwanie linków wymaga niestety czasu, a sama taktyka pozyskiwania powinna być przemyślana i stawiać na jakość, a nie ilość. Bezpośrednim działaniem linków jest wzrost ruchu organicznego, zwiększenie rozpoznawalności i wzrost współczynnika konwersji na stronie.

FAQ dotyczące pozycjonowania sklepów internetowych

Być może masz pytania dotyczące pozycjonowania sklepów internetowych, na które właśnie szukasz odpowiedzi. Dlatego specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy w artykule sekcję FAQ, w której prezentujemy dodatkową wiedzę z tego zakresu.

FAQ pozycjonowania sklepów internetowych

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Na to, ile będzie Cię kosztować pozycjonowanie sklepu internetowego, wpływa wiele czynników. Trudno więc udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Wiele zależy od wielkości Twojego sklepu, ilości pracy, którą szacuje się dopiero po przeprowadzeniu audytu, ale również od Twoich oczekiwań. Dlatego ogólny koszt pozycjonowania sklepu internetowego ma szerokie widełki – od kilkuset złotych do dziesiątek tysięcy złotych. Z pewnością jednak jest to pewna inwestycja w rozwój biznesu, na której nie warto oszczędzać.

Czy można samodzielnie wypozycjonować sklep internetowy?

Samodzielne pozycjonowanie sklepu internetowego będzie bardzo pracochłonne i zajmie Ci wiele czasu. Ponadto potrzebna jest tutaj szeroka wiedza z zakresu SEO, SXO, a także z podstaw programowania. Dlatego firmy z reguły zlecają pozycjonowanie sklepu online wyspecjalizowanym agencjom marketingowym.

Kiedy zobaczę pierwsze efekty pozycjonowania sklepu internetowego?

Jako że pozycjonowanie z definicji jest działaniem długofalowym, pierwsze poważne efekty można obserwować po około 3-4 miesiącach (zwykle dotyczą one pozycjonowania na frazy z tzw. długiego ogona) i od razu należy zaznaczyć, że jest to i tak bardzo krótki czas. Warto też dodać, że jeśli budżet na pozycjonowanie jest niski, to na te same efekty będziesz musiał czekać dłużej.

W jaki sposób mogę sprawdzić, jakie pozycje zajmuję w Google’u na wybrane słowa kluczowe?

Możesz sprawdzić to przy pomocy narzędzi SEO takich jak np.: Ahrefs, Senuto czy Google Search Console. Jeśli nie masz dostępu do narzędzi analitycznych, to w trybie incognito wpisz w pasek wyszukiwarki pożądaną frazę, a następnie sprawdź, na której jesteś pozycji.

Czy muszę angażować się w pozycjonowanie sklepu internetowego, zlecając wszystkie prace agencji?

Jeśli wybierzesz profesjonalną agencję SEO taką jak On Board Think Kong, to możesz być spokojny o oszczędność czasu. Pracę zlecasz nam, a my dbamy o efekty, które stale monitorujemy, korzystając z dedykowanych ku temu narzędzi. Twoje zaangażowanie ograniczy się więc do kontaktu telefonicznego lub mailowego. Oczywiście na każdym etapie prac, możesz zadawać nam pytania, a my chętnie poinformujemy Cię o wynikach. Jeśli masz do nas jakieś pytania dotyczące charakteru naszej pracy lub kwestii SEO przed podjęciem współpracy, to już teraz zachęcamy Cię do kontaktu i spotkania.

Podsumowanie

Uruchomienie sklepu internetowego to zaledwie początek prac nad obecnością Twojej marki w sieci. Im szybciej specjaliści SEO podejmą działania w kierunku optymalizacji i pozycjonowania strony, tym szybciej zwiększysz swoje zyski ze sprzedaży. Ta długoterminowa inwestycja może zwrócić się kilka razy w ciągu zaledwie kilku miesięcy. Dlatego na pytanie, czy warto w pełni profesjonalnie pozycjonować sklep online? Odpowiadamy: tak, warto!