Jak pozycjonować sklep internetowy na OpenCart?

Pozycjonowanie OpenCart - jak zoptymalizować swój sklep?

Pozycjonowanie sklepu opartego na systemie OpenCart jest skuteczną metodą pozyskiwania nowych klientów. Wdrożenie strategii SEO (Search Engine Optimization) pozwala budować widoczność serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania Google. W ten sposób użytkownicy mogą znaleźć i odwiedzić sklep, aby następnie złożyć zamówienie.

OpenCart – co to jest?

OpenCart to otwarte oprogramowanie służące do tworzenia sklepów internetowych. Platforma jest bezpłatna i wyróżnia się otwartym dostępem do kodu źródłowego (open source), co pozwala na wdrażanie elastycznych rozwiązań e-commerce. System napisano w języku PHP. Funkcjonuje od 2010 roku i otrzymuje regularne aktualizacje.

OpenCart - co to jest?

Źródło: SimilarTech

Ranking BuiltWith wskazuje, że OpenCart pozostaje jedną z najpopularniejszych platform e-commerce wykorzystywanych w Polsce i na świecie. To rozwiązanie popularniejsze niż np. Magento, ale rzadziej stosowane względem PrestaShop lub WooCommerce.

Platformy e-commerce

OpenCart – darmowy CMS dla skutecznego e-commerce

Podstawową zaletą oprogramowania OpenCart jest darmowy dostęp. Dzięki temu uruchomienie sklepu internetowego nie wymaga żadnych dodatkowych inwestycji, poza wykupieniem domeny oraz hostingu. Z poziomu panelu administracyjnego OpenCart w znacznym stopniu przypomina PrestaShop. Choć platforma pozostaje bezpłatna, posiada szereg płatnych rozszerzeń, przydatnych podczas rozbudowy funkcjonalności sklepu. Również motywy (themes) dostępne są w wersji darmowej i komercyjnej.

OpenCart – darmowy CMS dla skutecznego e-commerce

Chcesz wiedzieć więcej o sklepach internetowych? Zobacz: Co to jest e-commerce?

Dla kogo jest OpenCart?

OpenCart jest elastycznym oprogramowaniem, przystosowanym do potrzeb małych, średnich i dużych przedsiębiorców. Rozwiązanie to sprawdzi się również w sytuacji, gdy konieczne będzie znaczne powiększenie asortymentu lub zaimplementowanie przydatnych funkcjonalności dla klientów.

Zalety OpenCart:

  • bezpłatne uruchomienie sklepu,
  • elastyczność w rozbudowie,
  • stosunkowo prosta obsługa,
  • możliwość uruchomienia e-commerce w wielu językach,
  • wiele bezpłatnych szablonów i modułów,
  • podatność na pozycjonowanie (SEO).

Przykłady stron na OpenCart

Przykładowe sklepy działające w oparciu o OpenCart to:

  • Jovani.com
  • Vicrez.com
  • Jogashop.pl

Przykłady stron na OpenCart

Sklepy na OpenCart znacznie różnią się od siebie szatą graficzną oraz funkcjami. To rozbudowane oprogramowanie, które idealnie sprawdza się w praktycznie każdej branży e-commerce.

Pozycjonowanie sklepu na OpenCart – od czego zaczynamy?

Pozycjonowanie sklepów internetowych (SEO) pozwala budować widoczność serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Absolutną podstawą w tym zakresie jest optymalizacja techniczna. Sklep musi być przystosowany zarówno do potrzeb użytkowników, jak i algorytmu Google. Konieczne jest dobranie fraz kluczowych, na które będzie zoptymalizowany serwis. Powinny być to wyrażenia związane z oferowanym asortymentem, a także regularnie wyszukiwane przez użytkowników w Google. Do dobierania takich słów wykorzystuje się specjalistyczne narzędzia, takie jak Ahrefs, czy SEMrush.

Pozycjonowanie sklepu na OpenCart – od czego zaczynamy?

Optymalizacja sklepu na OpenCart

Na czym polega pozycjonowanie strony, w tym tej opartej na OpenCart? Przede wszystkim na zadbaniu o to, w jaki sposób funkcjonuje serwis – nie tylko w zakresie prędkości ładowania, ale także wyświetlania zawartości, struktury podstron, czy meta danych. Optymalizacja wdrażana w trakcie pozycjonowania OpenCart pozwala wygodniej korzystać z serwisu użytkownikom, a także sprzyja indeksowaniu przez roboty Google, aby następnie algorytm wyszukiwarki umieścił sklep internetowy na wysokiej pozycji w wyszukiwarce.

Optymalizacja sklepu na OpenCart

Przekierowanie wersji strony

Sklep uruchomiony na OpenCart początkowo może być dostępny pod adresem z prefiksem WWW. Jeżeli zdecydujesz się na pozbycie tego elementu (np. ze względu na wygodę użytkowników), pamiętaj o odpowiednim przekierowaniu wersji strony z adresu WWW na adres bez WWW. Dokładnie taki sam zabieg należy zastosować po wdrożeniu certyfikatu SSL, który zmienia adres domeny z HTTP na HTTPS. Zrobisz to w pliku .htaccess lub z wykorzystaniem dedykowanych modułów.

Proste adresy URL w OpenCart

Sklep na OpenCart potrzebuje prostych adresów URL, przyjaznych dla internautów oraz robotów indeksujących. Unikaj znaków specjalnych (w tym polskich) oraz cyfr. Znak podkreślenia zmień na pauzę. Właściwie przygotowane adresy URL wspierają pozycjonowanie SEO dla OpenCart, ponieważ pozwalają algorytmowi Google lepiej zrozumieć, co dokładnie znajduje się na konkretnej podstronie.

Szukasz agencji SEO?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Meta dane dla głównej strony

Wpływ na pozycjonowanie OpenCart mają meta dane (title i description) przypisane do poszczególnych adresów URL. Na stronie głównej warto wypełnić te atrybuty najbardziej ogólnymi frazami nawiązującymi do działalności serwisu. Aby edytować title i description warto zainstalować odpowiedni moduł (np.: SEO editor). Alternatywnym, ale bardziej skomplikowanym rozwiązaniem pozostaje ręczne edytowanie kodu witryny.

Meta description powinno mieć nie więcej niż 920 pikseli (około 150 zzs). Maksymalna długość title przyjazna SEO to 580 pikseli (około 60 zzs). Odpowiednie opisanie strony głównej sprzyja pozycjonowaniu na OpenCart, ponieważ robot indeksujący bierze zawartość tych atrybutów pod uwagę podczas ustalania pozycji serwisu w Google.

Meta dane dla głównej strony

Meta description oraz title dla strony głównej sklepu z reguły powinny zawierać słowo „sklep”, a także ogólnie nawiązywać do proponowanego asortymentu – dobrym tego przykładem jest określenie „sklep odzieżowy”. Warto również dodać nazwę brandu oraz CTA.

Czytaj więcej: Meta description – co to jest? Jak napisać skuteczny opis meta?

Meta dane dla stron kategorii i produktów

Podczas pozycjonowania na OpenCart należy ustawić odpowiednie meta dane pod każdym adresem URL, nie tylko na stronie głównej. W e-commerce szczególną uwagę zwróć na kategorie oraz produkty. W title oraz description umieść frazę kluczową odpowiadającą konkretnej podstronie, aby to właśnie na te słowa budować widoczność w wyszukiwarce Google.

Podłączenie GA i GSC

Podłączenie Google Analytics do sklepu na OpenCart jest stosunkowo proste. W panelu administracyjnym przejdź do zakładki System, a następnie Setting. W dolnej części znajduje się pole, gdzie należy wkleić kod śledzący GA.

Podłączenie Google Analytics

Podczas pozycjonowania sklepu na OpenCart warto monitorować stan witryny w Google Search Console. Aby podłączyć to narzędzie do serwisu, należy dodać do strony specjalny plik lub tag HTML. Proces ten możesz zrealizować przy pomocy bezpłatnego modułu: Google Verification Code – Verify your site ownership. Jeżeli chcesz zrobić to ręcznie, bez instalowania dodatkowych zasobów, otwórz plik header.tpl i dodaj tag HTML w sekcji <head>. Skutecznym rozwiązaniem jest także wgranie pliku HTML, pobranego z Google Search Console, bezpośrednio na serwer.

Podłączenie Google Search Console

Szybkość strony

Pozycjonowanie SEO dla OpenCart to również maksymalna redukcja czasu ładowania serwisu. Im sklep szybciej wczytuje się w przeglądarce, tym lepiej – zarówno dla użytkowników, jak i algorytmu Google. Szybkość strony sprawdzisz na: web.dev. Narzędzie wyświetli nie tylko prędkość wczytywania na urządzeniach desktop i mobile, ale także wskazówki, w jaki sposób przyspieszyć serwis.

Szybkość strony

Szybkość strony wynik

Robots.txt

Robots.txt odgrywa istotną rolę podczas pozycjonowania na OpenCart. To plik służący do wskazywania, które podstrony nie powinny być indeksowane przez robota (np. koszyk zakupowy, podstrony z płatnościami za zamówienie). Wykluczenie podstron pozwala oszczędzać crawl budget, co oznacza, że ostatecznie podczas wizyty robot zaindeksuje większą liczbę ważnych podstron, które powinny wyświetlać się w wyszukiwarce. Taki plik stworzysz w notatniku. Następnie wgraj dokument do serwisu – najlepiej, aby był dostępny pod adresem: nazwasklepu.pl/robots.txt. Zasady tworzenia pliku dostępne są na oficjalnej stronie Centrum Wyszukiwarki Google.

Robots.txt

Mapa witryny sitemap.xml

Mapa witryny to plik z adresami URL serwisu internetowego. Pozwala robotom szybciej i skuteczniej zaindeksować podstrony. Pozycjonowanie OpenCart nie przyniesie efektów, jeżeli adresy URL nie będą widoczne w Google. Dlatego należy stworzyć mapę witryny w formacie sitemap.xml, wgrać plik do serwisu, a link do zawartości dodać do Google Search Console.

Mapa witryny sitemap.xml

Dane strukturalne

Implementacja danych strukturalnych podczas pozycjonowania sklepu na OpenCart pozwala robotom lepiej zrozumieć zawartość podstrony. Dodatkowo informacje te mogą wyświetlać się w SERP, więc będą widoczne dla użytkowników, zachęcając do odwiedzenia witryny. To na przykład: breadcrumbs, video, price, recipe, FAQ, czy review. Informacje na temat wykorzystywania takich danych dostępne są w serwisie: schema.org. Ich implementacja w OpenCart odbywa się poprzez edycję kodu podstrony (najczęściej sekcji <head>), ewentualnie wdrożenie przeprowadzisz przy pomocy odpowiedniego modułu, np. SEO Structured Data.

Dane strukturalne Dane strukturalne - przykład

SSL

Certyfikat SSL sprawia, że wszystkie adresy sklepu internetowego rozpoczynają się od HTTPS. Element ten służy do szyfrowania danych i powinien być zaimplementowany w każdym e-commerce. Taką usługę zwykle możesz zamówić u dostawcy hostingu.

Przydatne wtyczki dla OpenCart

Istnieje szereg modułów (wtyczek), które pozwalają pozycjonować sklep na OpenCart znacznie szybciej i wygodniej:

  • SEO Rich Snippets Microdata for OpenCart [FULL PACK] – służy do wdrażania danych strukturalnych, bez manualnej edycji kodu źródłowego,
  • Auto Meta Title, Keywords, Description, Tags, SeoUrl – automatyczne tworzenie meta danych na podstawie ustalonych reguł,
  • NitroPack IO – Performance & SEO Booster – wielofunkcyjny moduł, pozwalający między innymi na konwersję grafik, lazy loading oraz stosowanie defer JS.

Blog na OpenCart

Blog na OpenCart

Jak już wspominaliśmy w artykule omawiającym, na czym polega pozycjonowanie na PrestaShop, blog najlepiej funkcjonuje na systemie CMS WordPress. Jeżeli jednak chcesz prowadzić sklep OpenCart, który będzie uzupełniany o artykuły, konieczna będzie instalacja odpowiedniego modułu. W oficjalnym sklepie na opencart.com dostępnych jest wiele takich rozwiązań. Wybierz to, które będzie spełniać Twoje potrzeby i pozwoli zainstalować kompleksowy komponent blogowy.

Pozycjonowanie sklepu na OpenCart – samemu czy agencja?

Samodzielne pozycjonowanie sklepu na OpenCart jest możliwe, o ile masz odpowiednią wiedzę i dysponujesz czasem, aby przygotować i systematycznie wdrażać skuteczną strategię. Alternatywą dla tego rozwiązania będzie skorzystanie z pomocy ekspertów. Ile kosztuje pozycjonowanie stron realizowane przez specjalistów? Na to pytanie odpowie agencja SEO, która przedstawi indywidualną wycenę na podstawie analizy Twojego serwisu.