Jak pozycjonować sklep internetowy na Shoper?

Pozycjonowanie Shoper - jak zacząć działania SEO i zoptymalizować swój sklep?

Pozycjonowanie (SEO: Search Engine Optimization) na Shoper pozwala docierać do użytkowników korzystających z Google podczas poszukiwania produktów z myślą o złożeniu zamówienia online. To strategia marketingowa stosowana w e-commerce polegająca na budowaniu widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania na frazy kluczowe związane z oferowanym asortymentem.

Czym jest Shoper?

Shoper jest oprogramowaniem (platforma e-commerce) przystosowanym do tworzenia sklepów internetowych w oparciu o szeroką gamę dostępnych szablonów, które administrator może dostosowywać wedle indywidualnego zapotrzebowania sprzedażowego i marketingowego. Rozwiązanie to powstało w 2005 roku i jest regularnie aktualizowane oraz wzbogacane o kolejne rozwiązania tworzone z myślą o użytkownikach desktopowych i mobilnych.

Czym jest Shoper?

Platforma Shoper ma charakter SaaS (Software as a Service) co oznacza, że administrator w ramach regularnie opłacanej subskrypcji otrzymuje możliwość stworzenia sklepu internetowego bez dostępu do kodu źródłowego witryny. Od 2021 r. do Shopera należy również system Shoplo, który został wykupiony przez Shoper S.A.

Polecamy do czytania: SEO dla SaaS – jak zbudować efektywną strategię rozwoju strony dla branży SaaS?

System Shoper

SEO dla Shopera: wady i zalety

Pozycjonowanie  Shoper jest możliwe i pozwala skutecznie pozyskiwać klientów z wyszukiwarki. Jak każdy system, również ta platforma ma wady i zalety, które należy mieć na uwadze, szczególnie zastanawiając się nad wdrożeniem strategii SEO.

Zalety Shopera:

  • szybkie tworzenie sklepu internetowego w oparciu o gotowy szablon;
  • łatwa obsługa;
  • możliwość wdrażania i modyfikowania wielu zmian pod kątem SEO bez konieczności instalowania wtyczek;
  • integracje z hurtowniami, marketplace (np. Allegro) oraz systemami płatności.

Wady Shopera:

  • brak dostępu do kodu źródłowego witryny;
  • podobieństwo dostępnych szablonów;
  • brak możliwości optymalizacji technicznej (trudno zwiększyć prędkość ładowania witryny, a także jeszcze lepiej przystosować serwis do użytkowników mobilnych).

Dla kogo przeznaczony jest Shoper?

Ze względu na charakterystykę Shoper jest systemem e-commerce przeznaczonym przede wszystkim dla małych i średnich sklepów internetowych (raczej do 1000 produktów). Jeżeli zastanawiasz się nad wyborem tej platformy, ale wiesz, że asortyment będzie większy, warto rozważyć inne rozwiązania, takie jak np. PrestaShop, o czym wspominaliśmy już tutaj: Pozycjonowanie PrestaShop.

Shoper sprawdzi się idealnie wśród osób, które do tej pory nie miały okazji zarządzać sklepem internetowym. System ten jest prosty w obsłudze i opiera się na specjalnie przygotowanych szablonach, a także przejrzystym interfejsie administracyjnym. To świetna propozycja dla przedsiębiorców, którzy chcą otworzyć i prowadzić sklep samodzielnie, bez wsparcia web developera.

Sklep na Shoperze: przykłady serwisów

#1 Modnakiecka.pl – sklep internetowy z szerokim asortymentem odzieży damskiej na każdą okazję.

Sklep na Shoperze: przykład 1

#2 MebleMWM.pl – sklep internetowy specjalizujący się w sprzedaży nowoczesnych mebli domowych, ogrodowych, a także materacy.

Sklep na Shoperze: przykład 2

#3 Pancernik.eu – sklep internetowy z bogatym zestawieniem akcesoriów do smartfonów, głównie uchwytów, etui oraz szkieł na ekran.

Sklep na Shoperze: przykład 3

Pozycjonowanie Shoper – od czego zacząć?

Warto wiedzieć, że odpowiednie pozycjonowanie sklepu Shoper można rozpocząć jeszcze zanim e-commerce zostanie uruchomiony. Dlatego należy brać pod uwagę aspekty SEO już na etapie wyboru hostingu oraz szablonu, następnie przechodząc do kolejnych kroków.

Ustaw domenę

Choć nazwa domeny nie ma bezpośredniego wpływu na SEO dla Shoper to warto zwrócić uwagę na to, czy wybrana domena jest wolna, a jeżeli tak, to czy nie istnieje jej podobna wersja (np. z literówką lub myślnikiem). Jeżeli będą istnieć dwie skrajnie podobne do siebie domeny to skuteczne pozycjonowanie Shoper nie jest wykluczone, ale może zaistnieć problem z wyszukiwaniami brandowymi, a użytkownicy będą mieć problem z rozpoznaniem tego, który serwis internetowy jest tym, czego dokładnie szukają.

Jednocześnie należy pamiętać, że istnieje możliwość wyboru (przechwycenia) domeny, która wygasa. Do takiego adresu mogą prowadzić linki zewnętrzne mające istotny wpływ na pozycjonowanie Shoper. Takie domeny wyszukuje się przy pomocy specjalistycznych narzędzi, na przykład aftermarket.pl oraz addhost.pl.

Szablon przyjazny SEO na Shoperze

Wybierz szablon przyjazny SEO

Szablony dostępne na platformie Shoper mają różną szatę graficzną, dlatego możliwe jest wybranie odpowiedniego rozwiązania przystosowanego do indywidualnych potrzeb przedsiębiorcy.

W ramach optymalizacji SEO Shoper wybrany szablon powinien:

  • być responsywny;
  • gwarantować szybkie ładowanie sklepu;
  • pozwalać na modyfikowanie elementów takich jak title, meta description oraz adresów URL;
  • umożliwiać publikację treści (blog, kategorie, produkty, landing pages);
  • pozwalać na edytowanie sekcji <head> (ręcznie lub przy pomocy pluginu), aby zaimplementować tagi śledzące oraz skonfigurować narzędzia analityczne.

Skonfiguruj GA i GSC

Aby SEO na Shoper było skuteczne, konieczne jest korzystanie z narzędzi Google Analytics oraz Google Search Console. W przypadku tej platformy e-commerce integracja oprogramowania jest stosunkowo prosta.

Instalacja Google Analytics w Shoper odbywa się poprzez zakładkę Dodatki i integracje w panelu administracyjnym. Następnie przejdź do Inne integracje i wybierz Google Analytics 4 (to najnowsza wersja – Universal Analytics nie jest wspierany do 01.07.2023). Konfigurację ukończysz poprzez wklejenie identyfikatora pomiaru Google Analytics 4.

Instalacja Google Analytics w Shoper - 1

Z kolei Google Search Console w przypadku realizacji SEO Shoper najszybciej implementuje się poprzez specjalny tag HTML. Wybierz tę opcję w GSC. Ponownie wróć do Shopera, a następnie przejdź do Dodatki i integracje > Integracje własne > Nagłówek strony <head>. W tym polu tekstowym wklej tag HTML.

Implementacja GSC na Shoperze

Zadbaj o bezpieczeństwo

Sklep internetowy musi być bezpieczny, podobnie jak dane, które użytkownicy pozostawiają m.in. podczas składania zamówień. Dlatego warto wybrać hosting gwarantujący prędkość, stabilność oraz odpowiednie zabezpieczenia, w tym certyfikat SSL. W ten sposób biznes będzie odpowiednio zabezpieczony, jednocześnie pozycjonowanie na Shoper stanie się łatwiejsze, ponieważ witryna zawsze będzie działać prawidłowo, wyróżniając się krótkim czasem ładowania.

Optymalizacja SEO na Shoperze

Optymalizacja SEO na Shoperze

Dobierz słowa kluczowe

Słowa kluczowe odgrywają istotną rolę w pozycjonowaniu sklepu na Shoper, ponieważ serwis powinien być widoczny w Google na wyrażenia, które jednocześnie są popularne i nawiązują do sprzedawanego asortymentu.

Słowa kluczowe dzieli się na:

  • brandowe – związane z marką,
  • sprzedażowe – związane z produktem lub kategorią,
  • informacyjne – związane z konkretnym problemem,
  • long-tail – mogą być informacyjne lub sprzedażowe, ale posiadają wiele członów i są rzadziej wyszukiwane.

Do wyszukiwania słów kluczowych podczas SEO na Shoper wykorzystuje się narzędzia takie jak Senuto, Semstorm, Ahrefs, czy SEMrush.

Szukasz agencji SEO?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Skonfiguruj przyjazne adresy URL

Przyjazny adres URL to taki, który nie zawiera znaków specjalnych, jest krótki i zrozumiały (zarówno dla użytkownika, jak i robota indeksującego). Aby zmienić adres URL w sklepie Shoper, należy przejść do zakładki Pozycjonowanie, a następnie ręcznie edytować pole „adres URL” konkretnej podstrony. Jeżeli jest to niemożliwe, konieczne będzie pobranie odpowiedniego pluginu (np. Przyjazne adresy URL).

Przygotuj meta dane

Tytuł (title) strony powinien zawierać nie więcej niż 60 znaków. To najczęściej nazwa produktu, kategorii, artykułu lub podstrony. Opis (meta description) powinien osiągać maksymalnie 150 znaków charakteryzujących konkretny adres URL. Na koniec warto dodać CTA (call to action), aby zachęcić do odwiedzenia serwisu. W meta danych możesz umieść najważniejszą frazę kluczową z punktu widzenia danej podstrony.

Metadane na Shoperze

Stwórz właściwą architekturę strony

Istotnym aspektem Shoper SEO jest właściwa struktura strony, umożliwiająca użytkownikom płynne poruszanie się po serwisie. Dlatego witryna powinna zawierać kategorie produktowe (oraz podkategorie, jeżeli istnieje taka potrzeba). Zaimplementuj breadcrumbs (menu okruszkowe), a najważniejsze podstrony umieść w menu głównym i stopce.

Zadbaj o poprawną nawigację sklepu

Nawigacja sklepu internetowego musi zawierać linkowanie wewnętrzne. Odnośniki umieść w menu głównym, breadcrumbs oraz stopce. Pamiętaj, że użytkownik zawsze powinien mieć opcję powrotu na poprzednią podstronę, a także stronę główną. Nawigacja i architektura witryny powinna mieć swoje odzwierciedlenie w strukturze adresu URL.

Poprawna nawigacja sklepu na Shoperze

Zoptymalizuj grafiki

Grafiki powinny być skompresowane do jak najmniejszej wagi, oczywiście przy zachowaniu estetyki i przejrzystości. Zwykle format JPG (lub JPEG) jest bardziej przyjazny SEO na Shoper względem PNG. Ikony należy zapisywać w formacie SVG, aby zaoszczędzić dostępną przestrzeń na serwerze, bez obciążania witryny.

Ustaw odpowiednią strukturę nagłówków

Właściwa struktura nagłówków ma wpływ na pozycjonowanie Shoper. Nagłówek H1 w obrębie podstrony powinien występować tylko raz. Pozostałe nagłówki pozwalają zbudować przejrzystą i przyjazną architekturę, ułatwiającą zrozumienie prezentowanej zawartości. Pamiętaj, że nagłówki mają zastosowanie nie tylko w artykułach, ale również w miejscach, gdzie prezentowany jest asortyment (kategoria/produkt).

Odpowiednia struktura nagłówków

Optymalizuj treści

Sklep Shoper powinien zawierać treści przyjazne dla użytkowników. Należy dogłębnie wyjaśnić poruszony temat, udzielając odpowiedzi na wszystkie możliwe pytania. W ten sposób utworzony content wspiera pozycjonowanie i jest doceniany przez algorytm wyszukiwarki.

Nie zapominaj o szybkości ładowania strony

Szybkość ładowania jest czynnikiem rankingowym i wpływa na SEO dla sklepu Shoper. W tym zakresie administrator witryny jest ograniczony, ponieważ musi działać w ramach szablonu, jaki wybrał w tym systemie e-commerce. Można jednak wpływać na prędkość ładowania poprzez optymalizację grafik, a także redukcję liczby przekierowań (jeśli występują), jak i również wybierając odpowiedni hosting. Skrócenie czasu ładowania strony to jeden z podstawowych elementów optymalizacji SEO Shoper.

Statystyki i stan witryny sprawdzisz przy pomocy narzędzia pagespeed.web.dev.

Szybkość ładowania strony

Shoper a prowadzenie bloga

Sklep Shoper pozwala uruchomić blog. Taki komponent wspiera SEO, ponieważ pozwala pozycjonować serwis na wiele fraz kluczowych. Jeżeli jednak blog ma być kluczową częścią e-commerce służącą do generowania ruchu, to warto zastanowić się nad platformą WooCommerce i na niej założyć sklep ze względu na fakt, iż takie rozwiązanie jest bezpośrednio połączone z WordPressem. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj: Pozycjonowanie WooCommerce.

Pozycjonowanie Shoper: samodzielne czy z pomocą specjalistów?

Pozycjonowanie Shoper może być realizowane samodzielnie za sprawą przejrzystego panelu administracyjnego – wdrażanie wielu podstawowych zmian jest możliwe bez znajomości HTML, CSS, JS oraz PHP. Należy jednak dokładnie poznać wytyczne wyszukiwarki, zasady oraz metody zwiększania widoczności. Oznacza to, że bez praktycznej wiedzy na temat SEO samodzielne pozycjonowanie będzie bardzo trudne i czasochłonne. Alternatywą jest skorzystanie z pomocy specjalistów, na przykład agencji SEO OBTK. Więcej o tym, ile to kosztuje, dowiesz się tutaj: Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej?

Podsumowanie

Skuteczne pozycjonowanie Shoper jest metodą pozyskiwania nowych klientów przy pomocy wyszukiwarki, takiej jak Google. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, koniecznie rozważ wdrożenie tej strategii marketingowej dla Twojego biznesu, aby zwiększyć sprzedaż.