Skuteczne pozycjonowanie WooCommerce jest metodą na pozyskiwanie klientów z wyszukiwarki, takiej jak Google. Strategia SEO (Search Engine Optimization) opiera się na optymalizacji sklepu, aby serwis był przyjazny zarówno dla algorytmu ustalającego pozycję w rankingu, jak i użytkowników korzystających z witryny.
Czy WooCommerce jest przyjazny SEO?
WooCommerce to wtyczka do WordPress, która pozwala założyć sklep internetowy o charakterze open source. Rozwiązanie to powstało w 2011 roku i otrzymuje regularne aktualizacje, dzięki którym możliwe jest tworzenie nawet zaawansowanych serwisów przystosowanych do sprzedaży produktów online.
Źródło: SimilarTech
Według statystyk portalu BuiltWith WooCommerce jest jednym z najpopularniejszych rozwiązań open source, zaraz obok Joomla! oraz WordPress.
Pozycjonowanie sklepu na WooCommerce – jak zacząć?
Pozycjonowanie sklepu WooCommerce wymaga odpowiedniej optymalizacji serwisu pod kątem potrzeb użytkowników oraz wymagań wyszukiwarki. Gdy witryna zostanie prawidłowo przygotowana, należy przejść do tworzenia wartościowych treści, których poszukują użytkownicy.
Więcej o tej strategii dowiesz się tutaj: Co to jest SEO?
Dobór hostingu
SEO dla WooCommerce rozpoczyna się już na etapie wyboru hostingu. Usługa ta powinna gwarantować szybkie ładowanie zasobów oraz bezpieczeństwo. Prędkość wczytywania elementów znajdujących się w serwisie jest szczególnie istotna, ponieważ Google chce rekomendować użytkownikom te witryny, które otwierają się jak najszybciej na każdym typie urządzenia (mobile/desktop).
Wybór motywu przyjaznego SEO
Motyw WooCommerce będzie determinować to, jak prezentuje się sklep internetowy. Wygląd pełni istotną funkcję marketingową i może wpływać na współczynnik konwersji. Warto więc wybrać rozwiązanie estetyczne, dopasowane do branży i przyjazne dla użytkowników, ale jednocześnie pamiętając o SEO. Motyw nie może obciążać serwisu, ponieważ niepotrzebnie wydłuży się czas wczytywania wyświetlanej zawartości, a to ogromna przeszkoda w pozycjonowaniu sklepu na WooCommerce.
Instalacja wtyczki Yoast SEO lub All in One SEO
Gdy sklep na WooCommerce zostanie uruchomiony, możliwe jest korzystanie z praktycznie dokładnie tych samych wtyczek, co w przypadku standardowej strony opartej o WordPress. Pod kątem SEO warto wybrać jeden z dwóch popularnych pluginów: Yoast SEO lub All in One SEO. Oba rozwiązania posiadają podobny zakres funkcji, dlatego zapoznaj się z nimi, aby następnie podjąć decyzję odpowiednią dla siebie.
Zabezpieczenie certyfikatem SSL
Certyfikat SSL zapewnia bezpieczeństwo, a także poufność przesyłanych informacji. Powinien być wdrożony w sklepie internetowym, gdzie dokonuje się transakcji, a także przetwarza wrażliwe dane (np. adresy, numery telefonów, nazwiska). Obecność certyfikatu SSL zmienia adres domeny na HTTPS. Dodatkowo z poziomu przeglądarki znika zapis „Niezabezpieczona”.
Research słów kluczowych
Pozycjonowanie sklepów internetowych wymaga odpowiedniego researchu słów kluczowych. To proces polegający na weryfikacji, jakie dokładnie frazy są często wyszukiwane przez użytkowników. Następnie przeprowadza się optymalizację WooCommerce, aby serwis był widoczny na dokładnie te wyrażenia. W ten sposób buduje się ruch organiczny pochodzący z wyszukiwarki.
Podczas pozycjonowania sklepu na WooCommerce warto korzystać ze specjalistycznych narzędzi, które pozwalają przeprowadzić research słów kluczowych. Z bezpłatnych rozwiązań wyróżnia się: Google Keyword Planner, AnswerThePublic oraz darmowe plany w Ahrefs. Płatne narzędzia to SurferSEO, Senuto, czy SEMSTORM. Wszystkie z nich pozwalają wykonać kompleksowy research słów kluczowych.
Pamiętaj!
Im fraza kluczowa jest popularniejsza, tym więcej serwisów chce osiągać wysoką pozycję. Dlatego w początkowej fazie pozycjonowania WooCommerce warto skupić się na SEO dla słów nieco bardziej niszowych, co pozwoli szybko zbudować widoczność i ruch.
Optymalizacja sklepu na WooCommerce
Optymalizacja WooCommerce to nie tylko krótki czas ładowania serwisu, ale także odpowiednie zadbanie o szereg aspektów technicznych, wpływających na to, w jaki sposób prezentuje się witryna internetowa.
Połączenie sklepu z GA i GSC
Aby dodać Google Analytics do WooCommerce, należy postępować w dokładnie taki sam sposób, jak w przypadku WordPressa. Możesz wykorzystać takie wtyczki jak Google Analytics Dashboard for WP (GADWP) lub Google Analytics Dashboard for WordPress by MonsterInsights.
Google Search Console w WooCommerce zweryfikujesz poprzez:
- plik HTML
- tag HTML
- kod śledzenia Google Analytics
- menedżer tagów Google
W tym zakresie również pomocna będzie wtyczka (np. Yoast SEO).
Jeżeli zastanawiasz się jak zacząć sprzedawać w internecie i zastanawiasz się nad sklepem WooCommerce, pamiętaj, aby zaraz po uruchomieniu serwisu wdrożyć analitykę.
Przyjazne adresy URL
Algorytm Google promuje strony, które posiadają wartościowe treści oraz zostały odpowiednio zoptymalizowane. Dlatego należy zadbać o strukturę adresu URL. Element ten nie powinien posiadać żadnych zbędnych znaków specjalnych. Słowa w URLu oddziela się przy pomocy znaku półpauzy (-).
Meta dane optymalne pod SEO
Meta dane pozwalają robotom indeksującym lepiej zrozumieć zawartość witryny. To atrybuty title (tytuł) oraz description (opis). Wpływają na to, jak adres URL prezentuje się w wyszukiwarce. Dlatego istotne jest dodawanie w meta danych fraz kluczowych, na które ma być pozycjonowana podstrona. Title oraz description mogą być edytowane z poziomu popularnych wtyczek (np. Yoast SEO). Ważne jest, aby każdy adres URL posiadał indywidualnie dopasowane meta dane.
Polecamy do czytania: Meta description – co to jest? Jak napisać skuteczny opis meta?
Konfiguracja pliku robots.txt
Plik robots.txt służy do informowania robota, które adresu URL nie powinny być indeksowane. W ten sposób oszczędza się crawl budget, a także wyklucza wyświetlanie podstron w wynikach wyszukiwania. Podczas pozycjonowania WooCommerce plik robots.txt może być edytowany z poziomu wtyczki (Yoast SEO, Rank Math), jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby dokument stworzyć ręcznie w notatniku, a następnie udostępnić na serwerze pod adresem /robots.txt/.
Mapa witryny
Mapa witryny jest listą linków wewnętrznych prowadzących do każdej podstrony dostępnej w obrębie serwisu. Implementacja takiego pliku w Google Search Console przyspiesza indeksację. Sklep na WordPressie (WooCommerce) może wygenerować mapę witryny z pomocą odpowiedniej wtyczki. W tym przypadku ponownie świetnie sprawdzą się Yoast SEO oraz Rank Math.
Optymalizacja treści
Treści publikowane w serwisie powinny nie tylko zawierać wartościowe informacje, ale także mogą wspierać pozycjonowanie WooCommerce. W tym celu należy odpowiednio zoptymalizować content:
- frazy kluczowe – to słowa wyszukiwane przez użytkowników. Muszą znaleźć się w publikowanych treściach (opisach produktów, artykułach).
- nagłówki – mają szczególne znaczenie dla SEO, dlatego warto umieścić w nich frazy kluczowe.
- meta dane – warto dodać w nich frazy kluczowe, aby ułatwić robotom zrozumienie zawartości adresu URL.
- dane strukturalne – to fragmenty kodu, które mają za zadanie ułatwić robotom indeksującym interpretację zawartości strony. Ich obecność może pomóc w pozycjonowaniu na WooCommerce.
Pamiętaj!
Więcej tekstu na stronie nie zawsze znaczy lepiej. Google promuje wartościowy content, odpowiadający na pytania użytkowników. Oznacza to, że należy tworzyć jakościowe treści, przy okazji umieszczając w nich frazy kluczowe, niekoniecznie skupiając się na tym, aby publikować jak najdłuższe opisy asortymentu lub artykuły blogowe.
Szukasz agencji SEO?
Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.
Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne
Linkowanie realizowane w ramach pozycjonowania WooCommerce dzieli się na dwa podstawowe aspekty:
- wewnętrzne – odnośniki pozwalają szybciej indeksować podstrony. Dodatkowo linkami wewnętrznymi możesz „pokazać” robotowi Google, które adresy URL w obrębie domeny są najważniejsze. To pozwala skuteczniej pozycjonować sklep.
- zewnętrzne – linkowanie z innych domen jest rozumiane przez algorytm wyszukiwarki jako „rekomendacje”. Dlatego pozyskiwanie zewnętrznych odnośników ma ogromne znaczenie w zakresie SEO.
Responsywność strony
SEO na WooCommerce wymaga optymalizacji serwisu pod kątem wszystkich urządzeń, nie tylko desktopowych, ale również mobilnych. Aby odpowiednio przystosować witrynę do potrzeb użytkowników warto wykorzystać Podstawowe Wskaźniki Internetowe (Core Web Vitals). Osiąganie rekomendowanych wyników w tym zakresie dla urządzeń mobilnych i desktopowych gwarantuje, że sklep jest responsywny, a dostępna zawartość ładuje się szybko i w prawidłowy sposób.
Pomocne wtyczki do WooCommerce
- Rank Math – wtyczka będąca alternatywą dla Yoast SEO oraz All in One SEO. Pozwala edytować meta dane, budować przekierowania, a także skonfigurować plik robots.txt oraz linki kanoniczne.
- LiteSpeed Cache – wtyczka służąca do zarządzania pamięcią cache.
- Easy Table of Contents – wtyczka wdrażająca przejrzysty spis treści w komponencie blogowym.
Prowadzenie bloga na WordPressie
Sklep pozycjonowany na WooCommerce może być z łatwością wzbogacony o blog. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszym artykule: Pozycjonowanie WordPress. Zaletą tego rozwiązania jest elastyczność oraz łatwość w optymalizacji pod SEO. WordPress należy do jednych z najlepszych rozwiązań pod kątem infrastruktury blogowej.
Prowadzenie bloga podczas pozycjonowania WooCommerce jest ważne ponieważ:
- pozwala pozycjonować sklep na wiele fraz kluczowych,
- wykorzystuje się potencjał na ruch organiczny,
- buduje autorytet w branży,
- zwiększa zasięg w wyszukiwarce.
Jak pozycjonować sklep na WooCommerce – samodzielnie czy z pomocą agencji?
Samodzielna realizacja SEO WooCommerce jest możliwa, o ile masz odpowiednią wiedzę w tym zakresie. Alternatywą będzie skorzystanie z pomocy specjalistów. Doskonale sprawdzi się agencja SEO wspierana doświadczeniem ekspertów.
Ile kosztuje pozycjonowanie stron? Cena zależna jest od specyfiki serwisu, branży, a także konkurencji. Każdy sklep na WooCommerce wymaga kompleksowej analizy oraz indywidualnie dobranej strategii SEO.