Zdobywanie nowych klientów jest podstawą działalności i głównym celem każdej firmy, która chce dobrze prosperować. Jednocześnie to największe biznesowe wyzwanie. Jak kształtować proces pozyskiwania klientów i jakie narzędzia warto w nim wykorzystać? Zapraszamy do lektury!
Istota procesu pozyskiwania klientów
Dobry biznes to taki, który łączy odpowiednią jakość oferty z umiejętnością skutecznego pozyskiwania klientów. To drugie jest absolutnie niezbędne, bo warunkuje zwiększanie sprzedaży, a tym samym zysków przedsiębiorstwa; pozwala też na bieżące uzupełnianie grona odbiorców, których w naturalny sposób z czasem tracimy. Istotą procesu zdobywania nowych klientów jest:
- odpowiednie poinformowanie o istnieniu firmy i jej ofercie;
- wzbudzenie zainteresowania;
- skuteczne przekonanie do skorzystania z oferty – ostateczny efekt to decyzja zakupowa.
Jak zdobywać klientów? 18 sprawdzonych sposobów
Umiejętność zdobywania klientów jest kluczową kompetencją dobrych firm. Jak przekonać do siebie potencjalnych odbiorców? Oto garść wskazówek – konkretne metody pozyskiwania klientów we współczesnych realiach. Być może okażą się inspiracją do wytyczenia nowych marketingowych ścieżek Twojej firmy.
Postaw na content marketing
Jeśli je znasz, dobrze wykorzystasz podstawowe narzędzie, jakim jest content marketing – jego istota to tworzenie skutecznych i przekonujących treści sprzedażowych, angażowanie klientów oraz budowanie marki. Jakie jego formy mogą okazać się najbardziej przydatne?
Artykuły na firmowym blogu
Samo posiadanie dobrej strony internetowej często nie wystarczy. Ważne, by ona „żyła”, a jedną z form realizacji tego założenia jest prowadzenie bloga firmowego. Wartościowe i wysokiej jakości treści postawią Twoją firmę w pozycji eksperta, który jest kompetentny, dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, a także stale się rozwija. Zwiększą również szansę na to, że na Twoją stronę trafią osoby, które szukają odpowiedzi na konkretne zapytania. A jeśli już tu trafią, mogą zamienić się w Twoich klientów. Pamiętaj, że kluczowe w tworzeniu tego typu artykułów są solidny research oraz unikatowość treści.
Polecamy do czytania: Kanibalizacja słów kluczowych – czym jest i jak jej zaradzić?
Recykling treści
Nie musisz nieustannie szukać zupełnie nowych tematów. Dobrym pomysłem jest recykling treści, który polega na ponownym wykorzystaniu tych, które zostały już wcześniej stworzone (np. artykuły sponsorowane czy blogowe, newslettery, posty w mediach społecznościowych) – w taki sposób, by na ich bazie stworzyć coś nowego poprzez rozbudowanie bądź aktualizację. Korzyści jest kilka: nie musimy ciągle tworzyć nowych treści od podstaw, odpowiadamy na bieżące potrzeby naszych odbiorców, dbamy o pozycjonowanie.
Case study
Case studies, czyli historie skutecznych działań firmy, to w content marketingu szczególnie efektywne narzędzie pozyskiwania nowych klientów. Dlaczego? Działa tu zjawisko social proof, zgodnie z którym ludzie chętnie kierują się opiniami innych. Jeśli pokażesz, że Twoja firma spełniła oczekiwania konkretnych osób, zwiększasz szansę, że zaufają Ci kolejni. Dobre case study to ciekawa opowieść, która wciąga użytkowników i pokazuje konkrety: osiągnięcia firmy, rzetelność, doświadczenie oraz specjalistyczne kompetencje.
User generated content
Dobrze wykorzystaj user generated content, czyli treści dotyczące marki, tworzone w sposób naturalny przez samych użytkowników. Przykład? Posty w mediach społecznościowych, opinie, recenzje lub komentarze. To autentyczny i darmowy materiał do działań marketingowych. Pozwala dotrzeć do zupełnie nowego grona odbiorców, wspomaga SEO i buduje lojalność wobec marki. Warto aktywizować użytkowników, by go tworzyli. Jak to zrobić? Przygotuj ankietę, ciekawe wyzwanie, konkurs lub po prostu zachęcaj ludzi do podzielenia się opinią.
Niezależnie od formy treści wykorzystywanej w ramach content marketingu nie zapominaj o dobrze zbudowanym CTA – wezwaniu do działania. Budowanie skutecznych treści zawsze warto powierzyć profesjonalnej agencji content marketingowej.
Wykorzystaj możliwości strony firmowej
O tym, że dobrze przygotowana strona internetowa to podstawa, wie niemal każdy. To ona jest wizytówką firmy i tym miejscem, do którego – różnymi kanałami – kierujemy potencjalnych odbiorców. Nie wystarczy jednak, by była estetyczna czy czytelna. Jakie aspekty związane z witryną mogą okazać się kluczowe w procesie pozyskiwania klientów?
Marketing automation
Tym, co znacznie ułatwia docieranie do potencjalnych klientów, jest automatyzacja marketingu – prowadzenie działań sprzedażowych z wykorzystaniem specjalistycznych programów i narzędzi, które te działania usprawniają. Dzięki nim automatycznie będziesz gromadzić i przetwarzać dane dotyczące potencjalnych odbiorców, przez co możesz ich poznać i zaplanować skuteczną komunikację z nimi.
Landing page
Może to być np. strona reklamująca nowy produkt czy zachęcająca do pobrania e-booka, wypełnienia formularza lub zapisu na webinar. Ilość informacji ogranicza się tu do minimum – liczy się prostota i atrakcyjny design. Skupiamy się na konkretnym produkcie czy usłudze. Celem jest również zbieranie informacji o odwiedzających.
Audyt SEO
Trudno mówić o skutecznym pozyskaniu klientów, jeśli nie zadbamy o pozycjonowanie. Dobra strategia SEO to często pierwszy klucz do sukcesu. Warto zdecydować się na wykonany przez eksperta audyt SEO, czyli ocenę witryny pod kątem ewentualnych błędów i możliwości ulepszeń. By zmiany były kompleksowe, warto połączyć SEO z UX. Celem jest zwiększenie widoczności w sieci oraz szeroko rozumiana atrakcyjność strony. To naprawdę działa!
Testy A/B
Testy A/B to skuteczne narzędzie, które pozwala sprawdzić, która wersja danego projektu czy zmian na stronie jest bardziej skuteczna w kontekście potencjalnych klientów. Kluczowy jest tu głównie odsetek konwersji. Taki test porównawczy to prosty, a jednocześnie skuteczny sposób na precyzyjne dostosowanie się do potrzeb odbiorców.
Uruchom płatne kampanie
Płatne kampanie to jedno z najskuteczniejszych rozwiązań. Możliwości jest wiele.
PPC
PPC (Pay Per Click) to płatne linki lub banery, które są wyświetlane w czołówce wyników wyszukiwania w odpowiedzi na zapytania. Najpopularniejsza forma to Google Ads. Ich podstawową zaletą jest to, że są stosunkowo niedrogie (płacimy za konkretny efekt – kliknięcia – a nie samo wyświetlanie). Właściwie przygotowane skutkują wartościowym ruchem na stronie.
Retargeting
Statystyki jednoznacznie wskazują, że większość osób odwiedzających sklep internetowy nie dokonuje zakupów. Czemu służy retargeting? To działania zmierzające do tego, by klient, który interesował się danym produktem, wrócił i sfinalizował zakup; albo – gdy zakupu dokonał – nakłonienie go do nabycia kolejnego produktu. Takie możliwości oferuje np. Google, Facebook, Instagram, Twitter czy LinkedIn.
Prowadź email marketing
Skrzynki mailowe nadal są ważnym kanałem marketingu bezpośredniego. Zalety? Trafiasz bezpośrednio do potencjalnego odbiorcy, a efekt jest mierzalny. Jeśli będziesz tę komunikację kształtował prawidłowo i unikał typowych błędów, wiadomości nie będą ignorowane i spełnią swoje zadanie.
Media społecznościowe to nieodłączny element codzienności większości z nas, a co za tym idzie – przestrzeń do działań marketingowych. Aby nie zgubić się w gąszczu tych możliwości i narzędzi, warto skorzystać z doświadczenia profesjonalnej agencji social media, która pomoże nam wykorzystać cały potencjał marketingowy – dobrać odpowiednie kanały komunikacji i prowadzić profil w taki sposób, by przynosił firmie realne korzyści. Na co możesz zwrócić uwagę?
Marketing szeptany
Marketing szeptany stosuje się po to, by o danej marce czy produkcie po prostu się mówiło – naturalnie i nienachalnie. Przykłady? Przekazywanie produktów testerom, by podzielili się opinią na swoich kanałach czy angażowanie się w rozmowy na forach internetowych.
Polecenia i opinie
Zdjęcia, wpisy blogowe, posty czy inne formy dzielenia się opiniami – czy to przez influencerów, czy „zwykłych” użytkowników – dotyczącymi Twoich produktów zadziałają na Twoją korzyść i mogą automatycznie skłonić osoby z ich otoczenia do zakupu.
Konkursy i rozdania
Zawsze dobrze zaoferować odbiorcom jakiś „bonus”, który zachęci do skorzystania właśnie z naszej oferty. Trafnym pomysłem są konkursy i rozdania. Taka „wartość dodana” może być tym czynnikiem, który sprawi, że dana osoba wybierze właśnie Twoją firmę, a nie konkurencję.
Zawieraj współprace i organizuj eventy
Współpraca biznesowa
Postaw na pozyskiwanie partnerów biznesowych – to pozwoli Twojej firmie umocnić pozycję w branży. Taka sieć współpracy często otwiera nowe drogi działania, umożliwia uzupełnianie się w przypadku różnych usług, a także wzajemne promowanie przedsiębiorstw.
Programy afiliacyjne
Jednym z najdynamiczniej rozwijających się obecnie kanałów marketingowych są programy afiliacyjne. To rodzaj partnerstwa, w którym reklamodawca nawiązuje relację biznesową z afiliantami (wydawcami) i oferuje im wynagrodzenie w zamian za konkretne działania marketingowe. Przykłady? Znani blogerzy, duże serwisy czy influencerzy, którzy polecają dany produkt i mają z tego profity.
Eventy firmowe
Rozważ organizację wydarzenia firmowego – to skuteczne narzędzie PR, którego celem jest m.in. nawiązanie nowych relacji i podtrzymanie już istniejących, a także budowanie pozytywnego wizerunku marki.
Zaangażowanie w pomoc
Daj się poznać jako firma wspierająca potrzebujących. To zawsze budzi pozytywne emocje, a te skutkują zaufaniem i budowaniem odpowiedniego wizerunku. Ponadto tą drogą możesz dotrzeć do grona potencjalnych odbiorców, do których prawdopodobnie nigdy byś nie dotarł. Podobne efekty pozwala osiągnąć CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu. Ukierunkowanie na wartości może stać się szczególnym atutem firmy, przyciągającym odbiorców.
Pozyskiwanie klientów B2B
Osobnym zagadnieniem jest pozyskiwanie klientów B2B. Odbiorcy biznesowi są zwykle bardziej wymagający, oczekują konkretnych wyników i korzyści, a decyzje na linii firma–firma są mniej spontaniczne niż przy B2C. Należy tu skupić wiele energii, pracy i czasu. Liczy się analityka i strategia. Kluczowe elementy całego procesu są jednak stałe: nawiązanie kontaktu, przygotowanie oferty zgodnej z potrzebami odbiorcy i sprzedaż. Jakie metody sprawdzają się najbardziej w tym przypadku? Oczywiście dobry content marketing, ale też cold calling, cold mailing, social media, serwis LinkedIn i eventy. Każdorazowo skup się przede wszystkim na precyzyjnym i przemyślanym prezentowaniu zalet oraz korzyści.
Dlaczego pozyskanie nowego klienta jest kluczowym celem każdej firmy?
Brak nowych klientów to najczęstsza przyczyna upadku firm. Stały przypływ „świeżych” odbiorców to tlen podtrzymujący życie danego biznesu i umożliwiający jego rozwój. Stosowane metody pozyskiwania klientów należy na bieżąco weryfikować. Powyższe narzędzia pokazują pewien kierunek, w ramach którego można szukać nowych ścieżek.
Zdobywanie odbiorców to proces. Sposobów pozyskiwania klientów jest wiele – od tych banalnych po bardzo kreatywne. Ważne, by mądrze je łączyć i dobierać, opracowując odpowiednią strategię – skrojoną na miarę naszego profilu działalności i biznesowych założeń. Pomoże Ci w tym doświadczona agencja marketingowa, taka jak On Board Think Kong.