Profesjonalna prezentacja biznesowa – jak ją przygotować?

Prezentacja biznesowa - jak ją przygotować, aby zdobyć uwagę odbiorców?

Przygotowanie dobrej prezentacji biznesowej to spore wyzwanie – wymaga połączenia aspektów merytorycznych, technicznych, graficznych i językowych. Nużąca lub niedopracowana prezentacja nie tylko nie przyniesie firmie zakładanych korzyści, ale wręcz może zniechęcić odbiorców. Z kolei ta unikatowa i profesjonalna często okazuje się przepisem na sukces. Jak zrobić prezentację, która będzie skutecznym narzędziem w realizacji celów biznesowych i na długo pozostanie w pamięci? Przedstawiamy praktyczne wskazówki!

Cele prezentacji biznesowej

Co to jest prezentacja biznesowa?

Jednak oprócz tej funkcji informacyjnej, ma też inne zadania – jest formą budowania wizerunku firmy oraz angażowania odbiorców. Pomaga zdobywać kontrahentów i klientów, a przez to także zwiększać sprzedaż. Jest więc konkretnym narzędziem rozwoju firmy, zarówno podczas spotkań online, jak i tych w realnym świecie.

Kim są odbiorcy prezentacji?

W zależności od sytuacji odbiorcami prezentacji mogą być potencjalni klienci lub kontrahenci, a także współpracownicy. Łączy ich jedno – czekają na konkretną wiedzę, cenne informacje, które przyniosą im jakąś korzyść. Oczekują też, że nie będzie nudno i zostaną zaskoczeni czymś ciekawym. Prezentacja ma być więc swego rodzaju narzędziem budowania relacji z odbiorcami.

Jak powinna wyglądać prezentacja biznesowa? Praktyczne wskazówki

Tworzenie prezentacji nie może być chaotycznym czy spontanicznym procesem. Każdy jej element powinien być starannie przemyślany i nieprzypadkowy. Jak zrobić prezentację, która spełni założone cele? Oto wskazówki.

Odpowiednia forma

Na początku tego procesu liczą się przede wszystkim pomysł i konkretna koncepcja. Odpowiedz sobie na pytanie, jakie są główne myśli, które chcesz przekazać oraz jaki jest Twój cel. Z jakim przeświadczeniem czy najważniejszą informacją mają wyjść ze spotkania Twoi odbiorcy? Jak chcesz opowiedzieć tę historię?

Jeśli już to wiesz, będzie Ci łatwiej dobrać odpowiednią, dostosowaną formę prezentacji. Czy będzie to wykład, czy też nastawiasz się na prowadzenie dialogu z odbiorcami? Czy będzie to prezentacja na wybranym szablonie przy wykorzystaniu konkretnego programu, a może unikalna, indywidualnie opracowana?

Przygotuj konspekt wystąpienia – roboczą rozpiskę slajdów, by prezentacja nie była ich chaotycznym zbiorem, ale przemyślaną strukturą. Określ te tytułowe i podrzędne. Niech mają wyraźny początek i koniec. Zaplanuj, jak przeprowadzisz odbiorców przez poszczególne zagadnienia. Pamiętaj, by odpowiednio dobrać formę prezentacji do miejsca, okoliczności, tematyki oraz grupy docelowej.

Jak powinna wyglądać prezentacja biznesowa?

Jasna struktura

Siłą dobrej prezentacji jest prostota. Unikaj przesytu, mnogości elementów, nadmiaru efektów specjalnych. Niech jest tam dużo przestrzeni i światła, stałe odstępy. Minimalizm oznacza w tym wypadku profesjonalizm. A to wcale nie kłóci się z unikatowością. Jasna struktura oznacza też logikę i porządek przekazywanych informacji.

Dobór kolorów

Niezwykle ważny jest też odpowiedni dobór kolorów – to one często decydują o wrażeniach odbiorców. Co to oznacza w praktyce?

  • Wykorzystaj dwa, maksymalnie trzy kolory, które dobrze się ze sobą komponują. Na nich buduj całą prezentację. Jeden kolor niech będzie przewodnim. Jeśli chciałbyś użyć większej liczby kolorów czy manewrować odcieniami, dobrze byłoby skorzystać ze wsparcia profesjonalnego grafika, by nie popełnić błędów.
  • Warto zwrócić uwagę na badania dotyczące preferencji związanych z kolorystyką materiałów reklamowych, zwłaszcza pod kątem danej grupy odbiorców.
  • Kolorystyka powinna być spójna z tematyką i charakterem działalności marki. Najlepiej, by współgrała z identyfikacją wizualną firmy, jej logo czy innymi materiałami marketingowymi, tworzonymi na etapie brandingu lub rebrandingu.

Czytelny szablon

Niezwykle ważną sprawą jest czytelność. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na gotowy, czy też indywidualnie opracowany szablon, powinien być lekki w odbiorze. Pomogą w tym odpowiednia wielkość czcionki, która zagwarantuje czytelność, oraz właściwe proporcje między poszczególnymi elementami. W prezentacji każdy detal ma znaczenie i nie może być przypadkowy. Warto używać maksymalnie dwóch fontów. Jeśli to możliwe, przed wystąpieniem sprawdź, czy prezentacja będzie czytelna z każdego zakątka sali.

Spójność i konsekwencja

Dobra prezentacja odznacza się spójnością i porządkiem. To pierwsze łączy się nie tylko z dopasowaniem materiałów do misji firmy, jej identyfikacji wizualnej i ogólnie przynależnej jej estetyki oraz sposobu prowadzenia komunikacji, ale też ze spójnością pod względem graficznym. Nie mieszaj stylów czy efektów specjalnych. Niech wszystkie elementy ze sobą współgrają. Trafnym pomysłem jest jakiś motyw przewodni, który przewija się przez wszystkie slajdy.

Chwytliwe zdania zamiast ścian tekstu

Ciekawe nagłówki, chwytliwe hasła, unikatowe metafory są wskazane. Dobrym pomysłem jest skorzystanie ze wsparcia copywritera. Zamiast długich fragmentów tekstu wykorzystaj tylko słowa-klucze czy najważniejsze myśli w formie krótkich zdań.

Zasady tworzenia prezentacji biznesowej

Może część informacji da się przekazać za pomocą obrazów czy infografik? To lepiej zapada w pamięć niż ściany tekstu.

Obserwowanie trendów

Trendy się zmieniają, a w dziedzinie tworzenia prezentacji do dyspozycji mamy nowe narzędzia. Chcąc tworzyć unikatowe prezentacje, warto śledzić aktualne trendy. Programy do tworzenia prezentacji, zarówno te darmowe, jak i płatne, oferują wiele ciekawych, innowacyjnych rozwiązań. Najpopularniejsze programy to Google Slides, PowerPoint, Canva, Prezi i Genially.

Wykorzystanie multimediów

Zdjęcia, grafiki, wykresy, czy nawet krótkie filmiki są dobrym urozmaiceniem prezentacji i zwiększają szansę, że odbiorcy skupią uwagę i zrozumieją Twoje przesłanie. Najlepiej, jeśli multimedia oddziałują na zmysły czy odwołują się do emocji albo też stanowią humorystyczny akcent. Kreatywność jest tu mile widziana. Warto wykorzystać do tego płatne lub darmowe banki zdjęć, ikon i ilustracji.

Potrzebujesz pomocy z PR?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację PR z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Najczęstsze błędy przy tworzeniu prezentacji firmowych

Najczęstsze błędy przy tworzeniu prezentacji firmowych

A teraz lista największych „grzechów” popełnianych przy tworzeniu prezentacji biznesowych.

  • Zły dobór formy lub szablonu – brak spójności z estetyką firmy, charakterem spotkania i tematyką czy niedopasowanie do odbiorców.
  • Zbyt dużo tekstu.
  • Zbyt wiele elementów graficznych, chaos, niespójność i nieczytelność.
  • Za dużo slajdów, co skutkuje znudzeniem i zniecierpliwieniem odbiorców.
  • Brak konkretów – dobrze, jeśli prezentacja w miarę możliwości zawiera konkretne liczby, dane, wykresy, wyniki badań, przykłady.
  • Brak interakcji z odbiorcami.
  • Błędy językowe – każda prezentacja wymaga korekty pod kątem ortografii, interpunkcji, stylistyki tekstu i gramatyki; jeśli ma błędy, może nadszarpnąć wizerunek firmy i sprawić wrażenie, że została przygotowana na szybko i niechlujnie.

Na koniec warto dodać, że nawet najlepiej opracowane materiały nie spełnią swego zadania, jeśli prowadzący nie przygotuje się dobrze do wystąpienia i nie będzie płynnie przeprowadzał odbiorców przez poszczególne jego etapy, sprawnie wykorzystując narzędzie, jakim jest prezentacja. Zawsze warto przećwiczyć swoje wystąpienie z gotową prezentacją, najlepiej przed kimś zaufanym, kto szczerze podzieli się swoimi wrażeniami.

Potrzebujesz unikatowego szablonu prezentacji firmowej?

Profesjonalna prezentacja biznesowa to cenne narzędzie marketingowe. Jej przygotowanie wymaga sporo pracy i wieloaspektowego podejścia. Łatwo popaść w tej dziedzinie w rutynę i schematy oraz utknąć w martwym punkcie podczas poszukiwań kreatywnego rozwiązania. W związku z powyższym dobrym pomysłem jest zlecić to zadanie profesjonalnej agencji brandingowej, która zapewni świeże spojrzenie, a sztab ekspertów odpowiednio połączy elementy graficzne z tekstowymi i technicznymi.

Twoja firma potrzebuje unikatowego szablonu prezentacji firmowej? Zapraszamy do kontaktu!