Profesjonalny research do artykułu – jak go przeprowadzić krok po kroku?

Profesjonalny research do artykulu jak go przeprowadzic krok po kroku

Research jest jednym z podstawowych zadań w pracy copywritera i innych specjalistów z branży marketingowej. Research – z angielskiego badać, dociekać, szukać ponownie – polega na wyszukiwaniu dostępnych źródeł i informacji potrzebnych do napisania artykułu, by wzbogacić wiedzę zarówno swoją, jak i późniejszych odbiorców tekstu.

Wbrew pozorom nie jest to proste zadanie i zależnie od tematu może zajmować od kilku godzin do kilku dni. Zasada jest taka, że im bardziej niszowy i specjalistyczny temat, tym poszukiwania są wnikliwsze, a niekiedy autor musi też wykazać się nie lada kreatywnością w dotarciu do wartościowych źródeł internetowych, ustnych lub papierowych. Jak w takim razie maksymalnie usprawnić ten proces? Jak przeprowadzić profesjonalny research krok po kroku?

Krok 1 – Znajdź potencjalne tematy

Jeśli nie dostałeś od klienta gotowego zlecenia z załączonym briefem, proces twórczy należy rozpocząć od wymyślenia tematu. Z początku nie musi być on dokładnie sprecyzowany, chodzi raczej o ogólny zarys, o czym chcesz pisać. W znalezieniu interesującego i wartego uwagi tematu z potencjałem pomocne mogą okazać się dedykowane ku temu narzędzia np.:

  • AnswerThePublic,
  • BuzzSumo,
  • Ahrefs,
  • Senuto.

Czytaj także: Artykuły na bloga firmowego – skąd czerpać inspiracje do tworzenia nowych treści?

Jeśli jesteś doświadczonym specjalistą, możesz również skorzystać z kreatywnej, wizualnej formy generowania pomysłów, którą jest mapa myśli. W tym celu weź kartkę i długopis narysuj owal i wpisz w niego wszelkie skojarzenia z branżą, a następnie dorysuj strzałki, które prowadzą od skojarzeń do kolejnych skojarzeń. Mapę myśli rysuj tak długo, aż pojawi się pomysł na temat. Jeśli nie chcesz rysować odręcznie, skorzystaj z gotowych narzędzi do tworzenia map myśli np.

  • Miro Mind Map,
  • GitMind,
  • MindGenius.

Zakończeniem tego etapu researchu z wykorzystaniem zasady od ogółu do szczegółu, powinno być określenie i zapisanie co najmniej jednego lub kilku tematów.

Krok 2 – Poszukaj cennych źródeł i doprecyzuj temat/y

research tematów

Kiedy masz już gotowe pomysły na tematy artykułów, warto zweryfikować je pod kątem dostępnych źródeł. Tak powinieneś postąpić z każdym tematem, bo zawęzić wybór do jednego lub jeśli nie możesz się zdecydować albo potrzebujesz szerokiej listy tematów, zacznij od tego, który wydaje Ci się najbardziej poczytny.

Jeśli temat cieszy się dużą popularnością w Google’u, prawdopodobnie w internecie znajdziesz wiele polskich i anglojęzycznych źródeł, ale koniecznie zastanów się, czy wszystkie dostarczają Ci wartościowych informacji. Gary Bencivenga, jeden z najlepszych copywriterów na świecie, stwierdził: Najlepsi copywriterzy to ci, którzy są nieustępliwymi badaczami. Podobnie jak górnicy, którzy kopią, wiercą, wysadzają w powietrze i ciosają tak długo, aż będą mieli wystarczająco cennych rud.

Jak w takim razie dotrzeć do ciekawych publikacji, szukając nieco szerzej aniżeli tylko w pasku wyszukiwarki internetowej Google’a? Otóż w tym celu warto skorzystać z profesjonalnych stron do robienia researchu najnowszych statystyk, raportów czy badań:

  • stat.gov.pl,
  • statista.com,
  • scholar.google.com,
  • freefullpdf.com,
  • scienceresearch.com,
  • mednar.com,
  • worldwidescience.org.
  • researchgate.net.
  • Ijrp.org.

Możesz skorzystać również z wyszukiwarki na stronie Youtube’a i odnaleźć prelekcje uznanych profesorów, doktorów albo znawców danej dziedziny (polecam wystąpienia TEDx).

Szukasz agencji Content Marketingowej?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Krok 3 – Zweryfikuj wybrane źródła

Strony, z którzy korzystasz powinny być sprawdzone, a artykuły, na których się opierasz najlepiej, żeby były pisane przez ekspertów z branży. Jak to zweryfikować?

  1. Zawsze staraj dowiedzieć się czegoś o autorze tekstu. Kim jest? Jakie ma doświadczenie w branży?
  2. Zrób szybki przegląd badanej strony pod kątem konkretów: nowinek, statystyk czy ciekawostek.
  3. Oceń tekst po źródłach, które koniecznie powinny znaleźć się na końcu profesjonalnej publikacji. Jeśli przykładowo w artykule autor powołuje się na dane statystyczne bez wskazania źródła albo szczegółów:
  • gdzie,
  • kiedy,
  • na zlecenie kogo zostały przeprowadzone,

to w zasadzie nie wiesz nawet, czy statystyki są prawdziwe i czy można im ufać. Być może lepiej będzie, jeśli wykonasz własny research najnowszych badań, na przykład korzystając z wyżej wspomnianych stron – statista.com czy stat.gov.pl. Zdecydowanie lepiej jest docierać do konkretów, zamiast opierać się na ogólnych informacjach, ponieważ im więcej źródeł zbierzesz, tym Twój późniejszy tekst będzie ciekawszy. Zwykle już od pierwszy słów publikacji widać, czy autor zrobił dobry czy słaby research. Zadbaj, by być w tej pierwszej grupie!

Czytaj także: Jak napisać idealny lead? 4 podpowiedzi, jak stworzyć ujmujący wstęp do artykułu

Krok 4 – Przeanalizuj swój research

To ostatni krok przed przystąpieniem do pisania artykułu. Zwykle na tym etapie powinieneś mieć już zbiór notatek w wordzie (polecam do tego także aplikację evernote) dotyczącą źródeł, w tym:

  • raportów,
  • badań naukowych,
  • cytatów ekspertów z branży,
  • własnych spostrzeżeń,
  • analiz,
  • zdjęć lub infografik,
  • interpretacji i komentarzy.

Zastanów się, czy czegoś jeszcze Ci brakuje. Być może w tym miejscu warto wykonać dodatkowy, pomniejszy research dotyczący poszczególnego zagadnienia, o którym zamierzasz pisać w jednym z akapitów? Oczywiście bardzo często zdarza się tak, że taki wniosek pojawia się dopiero podczas pisania artykułu, co jest zupełnie zrozumiałe, ponieważ pisząc, często nasuwają nam się nieoczekiwane pomysły na rozwinięcie tematu.

Reasumując, dobrze wykonany research wymaga pewnych zdolności analitycznych, ale również intuicji, dociekliwości, kreatywności i szczerości od autora. To właśnie te umiejętności są niezbędne w pracy copywritera oraz innych specjalistów z branży marketingowej czy dziennikarskiej. Dobrego specjalistę poznasz po wykonanym researchu. Dlatego, jeśli zależy Ci na naprawdę wartościowych artykułach, skorzystaj z pomocy agencji content marketingowej.

Źródła:

  1. Joshua Chukwuere’s publication: The eight critical research questions for the researchers: Research made easy, August 2021
  2. https://writersedit.com/freelance-writing/6-essential-guidelines-researching-freelance-articles/
  3. https://www.nhcc.edu/student-resources/library/doinglibraryresearch/basic-steps-in-the-research-process
  4. https://collegeinfogeek.com/how-to-do-research/