Jak skutecznie prowadzić social media? [Poradnik]

Prowadzenie social media - jak prowadzić, aby przynosiły korzyści firmie?

Sukces w mediach społecznościowych nie jest kwestią przypadku. Prowadzenie social mediów to nie lada wyzwanie, które wymaga odpowiedniego przygotowania i wiedzy. Co należy robić, aby profile na Facebooku, Instagramie czy LinkedInie zaczęły przynosić firmie korzyści? Zapraszamy do lektury!

Social media – co to takiego?

Z ich pomocą, firmy mogą w skuteczny sposób promować się w sieci, zarówno docierając do nowych osób, jak i zwiększając zaangażowanie wśród dotychczasowych klientów.

Social media - co to takiego?

Po co działać w mediach społecznościowych?

Przede wszystkim zastanów się, do czego social media są potrzebne Twojej firmie. W zależności od tego, co jest Twoim celem — może to być na przykład zwiększenie sprzedaży, wprowadzenie nowego produktu na rynek lub zbudowanie określonego wizerunku firmy — obsługa social mediów będzie wyglądać nieco inaczej.

Pierwszy krok — wyznaczenie grupy odbiorców

Zanim zaczniesz działać w mediach społecznościowych, poświęć kilka chwil na zdefiniowanie swojej grupy docelowej. Zastanów się, kim jest Twój modelowy odbiorca, jakie może mieć potrzeby i styl życia, gdzie pracuje i co robi w wolnym czasie.

Następnie, spróbuj postawić się na jego miejscu i zadaj sobie pytania:

  • gdzie, będąc w jego sytuacji, szukałbyś informacji o ofercie Twojej firmy?
  • w jaki sposób chciałbyś skontaktować się z obsługą klienta?

Social media to prawdziwa mnogość kanałów komunikacji, dlatego warto zadbać o znalezienie optymalnego sposobu kontaktu z odbiorcami. Jednak zanim zaczniesz go szukać, koniecznie dowiedz się, jakimi ludźmi są adresaci Twojego profilu.

Więcej na ten temat: Grupa docelowa – co to jest i kim są Twoi klienci?

Jakie treści warto publikować w social mediach?

Zdefiniowanie docelowej grupy odbiorców, a więc określenie ich oczekiwań, upodobań i zwyczajów, pozwoli Ci również dowiedzieć się, jakie treści opłaca się publikować na stronie firmy w social mediach. Warto raz na jakiś czas przeglądać fora tematyczne przeznaczone dla osób zainteresowanych branżą, w której działasz — w ten sposób zobaczysz, jaki rodzaj treści jest wartościowy dla użytkowników z grupy docelowej, a także poznasz zajmujące ich pytania i problemy, które na swoim profilu może później podjąć Twoja firma. Z pewnością warto również zajrzeć na profile konkurencyjnych firm, aby sprawdzić, jakie tematy aktualnie cieszą się największą popularnością.

Pamiętaj, że publikowanie kolejnych postów nic Cię nie kosztuje — możesz więc śmiało eksperymentować!

Jakie treści publikować w social mediach?

Unikaj powtarzalności, bądź bezpośredni, nie obawiaj się kierować niektórych postów do węższych grup odbiorców. Postaraj się zachęcić swoich klientów do wyrażania opinii w komentarzach i aktywizuj ich poprzez konkursy. Cokolwiek robisz, postaw na kreatywność i unikaj utartych ścieżek. Pomysłowość i oryginalność to klucz do sukcesu w social mediach!

Zobacz także: Jak mierzyć efekty w social mediach?

Potrzebujesz pomocy z Social Media?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Jakie narzędzia mogą pomóc Ci w prowadzeniu profilu firmy?

Do podstawowego wyposażenia każdego specjalisty od mediów społecznościowych należą darmowe i popularne narzędzia, które pozwolą działać szybciej i z większą skutecznością.

Canva

Tego programu graficznego nie trzeba nikomu przedstawiać. Do zalet Canvy należą prostota i intuicyjność połączone z szerokimi możliwościami tworzenia i edycji grafik skrojonych na potrzeby mediów społecznościowych. Warto również dodać, że podstawowe funkcje Canvy są dostępne zupełnie za darmo.

Creator Studio

To narzędzie umożliwia planowanie kolejnych wpisów na Facebooku i Instagramie z czasowym wyprzedzeniem — dzięki temu nawet w ciągu jednego dnia będziesz mógł ułożyć harmonogram postów na cały miesiąc. W Creator Studio zobaczysz również statystyki takie jak liczba reakcji czy komentarzy pod Twoimi postami.

Facebook Business Suite

To prawdziwy must-have dla każdej osoby zarządzającej biznesowym profilem na Facebooku lub Instagramie. Business Suite gromadzi wszystkie najważniejsze informacje dotyczące Twojej aktywności, zasięgów i reakcji odbiorców. Na tym jednak nie kończą się możliwości tego narzędzia: dzięki niemu zaprojektujesz również automatyczne odpowiedzi, a także zaplanujesz stories na Facebooku i Instagramie.

Czytaj więcej: 10 najlepszych narzędzi social media, które ułatwią Ci pracę

Jak skutecznie prowadzić social media? Garść porad

Porady, jak prowadzić social media

#1 Stwórz zaangażowaną społeczność

Aktywni odbiorcy to prawdziwy skarb! Zadbaj o to, by Twoi klienci utożsamiali się z marką i mieli poczucie wpływu na jej kształt. Zachęcaj do komentowania, odpowiadaj na uwagi, sugestie i wiadomości prywatne, inicjuj dyskusje. Dobrym pomysłem jest również założenie grupy na Facebooku dla osób zainteresowanych Twoją branżą. Zachęć swoich klientów do członkostwa poprzez uprzywilejowany dostęp do rabatów i promocji. W ten sposób wokół Twojej marki powstanie zaangażowana społeczność.

#2 Twórz treści efemeryczne

Nic tak nie przykuwa uwagi, jak stories. Dzięki nim możesz pokazać swoją firmę od mniej formalnej strony, co skutecznie skraca dystans dzielący Cię od klientów. Regularnie udostępniaj zdjęcia, krótkie filmiki lub rolki, które przykuwają uwagę odbiorcy o wiele skuteczniej, niż zwykły post. Jeśli chcesz poinformować o promocji lub nowym produkcie, warto sięgnąć po stories.

#3 Zadbaj o obsługę klienta

Obsługa klienta w mediach społecznościowych powoli staje się standardem. Bądź dostępny dla swoich odbiorców, reaguj i odpisuj możliwie szybko, a także koniecznie zautomatyzuj odpowiedzi na najpopularniejsze pytania. Konfiguracja automatycznej odpowiedzi na Messengerze, gdy nie ma nikogo, kto mógłby szybko odpisać, świadczy o profesjonalizmie i szacunku do klienta.

Obsługa klienta w social media

#4 Twórz spójny content

Postaraj się zachować wizualną spójność w udostępnianych treściach — dotyczy to przede wszystkim Instagrama, gdzie wizualny aspekt Walla jako pierwszy rzuca się w oczy. Nie przesadzaj z kolorowymi filtrami, stosuj ramki w kilku podstawowych kolorach, a wrzucając zdjęcie, zawsze sprawdzaj, czy estetycznie komponuje się z pozostałymi wpisami. Również na Facebooku tendencja do eksperymentowania powinna być równoważona dążeniem do spójności. W tym przypadku zasada złotego środka sprawdza się najlepiej!

Podsumowanie

Sprawne prowadzenie mediów społecznościowych stało się podstawą marketingu. Aby osiągnąć sukces, należy odpowiednio się przygotować i nabyć określoną wiedzę. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak prowadzić social media, koniecznie sprawdź inne wpisy na naszym blogu social media. Do zobaczenia!