Recykling treści na stronie – na czym polega i jak go przeprowadzić?

Recykling treści na stronie - na czym polega i jak go przeprowadzić?

Prowadzisz bloga firmowego? Spędzasz wiele czasu na tworzeniu treści? Być może zastanawiasz się czasem, skąd brać pomysły na nowe artykuły, a tymczasem niezwykle istotne jest, żeby jak najlepiej wykorzystać to, co już masz opublikowane i być może wymaga zaktualizowania.

Z tego tekstu dowiesz się, jak przeprowadzić recykling treści, na czym dokładnie polega powrót do starych publikacji i w jakim celu się to robi.

Recykling treści – czym jest?

Zgodnie z ideą recyklingu – to, co zostało już użyte, może być zmienione, przetworzone i wykorzystane ponownie. Tak, jak w przypadku recyklingu odpadów istnieje zasada: ograniczaj, używaj ponownie, odzyskuj; tak w content marketingu dążymy do zasady 3R – recycle, repurpose and refresh, czyli przerób, zmień przeznaczenie i odśwież.

Co istotne, recykling treści nie polega na jego powielaniu (tzw. duplicate content). Chodzi raczej o jego aktualizację, rozbudowanie i opublikowanie go w tej nowej, udoskonalonej wersji.

Formy recyklingu treści

Recykling treści przeprowadza się na dwa sposoby:

  • aktualizacja treści na stronie;
  • publikacja nowych treści, które wzbogacają i uzupełniają stare.

Aktualizacja treści na stronie

To, co na pewno warto robić, to w miarę na bieżąco aktualizować popularne treści na stronie. Do takich prac nad konkretnym artykułem można zaliczyć:

  • dodanie opinii eksperta w tekście,
  • wstawienie cytatu,
  • wstawienie lub aktualizację statystyk i badań,
  • weryfikację aktualności danych,
  • sprawdzenie działania linków wewnętrznych i zewnętrznych,
  • optymalizację pod kątem słów kluczowych,
  • dodanie listingu i boldowanie treści,
  • dopisanie nowych akapitów tekstu,
  • połączeniu dwóch mniejszych artykułów w jeden.

Tworzenie nowych treści

Do aktualizowanego artykułu możesz stworzyć content, który będzie go rozbudowywał w szerszym kontekście. Mowa na przykład o:

  • infografice,
  • e-book’u,
  • webinarze,
  • podcaście,
  • wywiadzie live z gościem, który opublikujesz na swoich social mediach,
  • postach w mediach społecznościowych,
  • filmie na YouTube,
  • mailingu do klientów.

Jakie są zalety recyklingu treści?

Jakie są zalety recyklingu treści?

Recykling treści ma swoje zalety.

Remedium na brak pomysłów na nowe treści

Warto zająć się recyklingiem treści, kiedy brakuje już pomysłu na nowe treści albo wtedy, kiedy mamy trochę mniej czasu na ich stworzenie.

Praca nad pozycjonowaniem artykułów w Google’u

Recyklingiem treści należy zainteresować się również wtedy, gdy chcemy popracować nad blogiem, by prezentował się lepiej, a artykuły dostosowane do algorytmów Google’a uzyskiwały wyższe pozycje w rankingu wyników wyszukiwania.

Odpowiedź na potrzeby różnych grup docelowych

Dzięki recyklingowi treści możemy lepiej odpowiedzieć na potrzeby naszych użytkowników. Jeśli np. dodamy infografikę lub filmik do artykułu, to trafimy w gusta tych, którzy wolą raczej oglądać niż czytać.

Kompleksowe podejście do content marketingu

Bez wątpienia odświeżanie starych treści oznacza kompleksowe podejście do content marketingu, łączenie różnych pomysłów i środków dotarcia do odbiorcy. W wielu przypadkach dopieszczenie już istniejących treści ma większy sens niż tworzenie nowych, które nie są przemyślane.

Jak przeprowadzić recykling treści?

Recykling treści rozpocznij od przejrzenia treści na stronie. Następnie rozważ, które treści należą do evergreen content, czyli inaczej popularnych “treści wiecznie żywych”. Z reguły są to wszelkiego rodzaju poradniki, poczytne artykuły niezależne od sezonowości, które zawsze wzbudzają zainteresowanie odbiorców.

By wyłapać, które są to treści, zajrzyj do Google Analytics. Dokładna analiza najpopularniejszych treści pomoże Ci ustalić, które można, a nawet należy rozbudować, zweryfikować poprawność danych i je zaktualizować. Postępuj zgodnie z wnioskami płynącymi z tej dogłębnej analizy, czyli przykładowo:

  • dopisuj akapity,
  • cytuj,
  • weryfikuj,
  • poprawiaj dane,
  • aktualizuj słowa kluczowe.

Kolejnym krokiem jest wybór metody publikacji. Być może chciałbyś opublikować nową wersję artykułu na Facebooku, a może jest to bardziej biznesowa treść, więc odpowiedni będzie również Linkedin? Dodatkowo możesz również zrobić do niej krótki e-book, który rozwinie najważniejsze kwestie (przy okazji zachęcisz użytkowników do pozostawienia adresu mailowego i zgody na newsletter). Nad formą należy dokładnie pomyśleć, a potem dopracować jeszcze kwestie techniczne (optymalizacja słów kluczowych). Wybór należy do Ciebie. Wiele zależy od tego, co chcesz uzyskać.

Masz problem z rozwijaniem bloga i weryfikacją, które treści należą do evergreen content i jak dobrać frazy do publikacji? Zawsze możesz zasięgnąć porady i wsparcia ekspertów – profesjonalnej agencji content marketingowej.

Potrzebujesz pomocy z SEO?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Dlaczego warto odświeżać niektóre treści?

Oczywiście nie wszystkie teksty wymagają re-publikacji, a na te, które nie są popularne, odporne na trendy i uniwersalne, wręcz szkoda tracić czasu poza ewentualną aktualizacją danych. Z drugiej strony recykling niektórych artykułów jest koniecznością ze względu na SEO i nie warto z nim zwlekać, jeśli zależy Ci na tym, by Twoje artykuły osiągały jeszcze lepsze pozycje w Google’u. Odświeżanie niektórych treści to również oszczędność czasu i budżetu reklamowego. Zdecydowanie łatwiej jest zaktualizować zawartość istniejącego artykułu niż szukać pomysłów na nowy i poświęcać czas na pisanie czegoś od początku. Co ważne, że dzięki temu wydłużasz żywotność treści i trafiasz w gusta wielu użytkowników (e-booki, infografiki itp.).

Oczywiście temat recyklingu contentu należy potraktować profesjonalnie, więc jeśli nie masz dostatecznej wiedzy, lepiej zleć to zadanie wykwalifikowanym ekspertom od content marketingu – agencji SEO.