Reklama na LinkedIn – co musisz wiedzieć o LinkedIn Ads?

Reklama na LinkedIn - co musisz wiedzieć o LinkedIn Ads?

LinkedIn to platforma, która zyskuje popularność nie tylko wśród profesjonalistów i specjalistów branżowych, ale również wśród reklamodawców. System reklamowy LinkedIn Ads pozwala na skuteczne działania w obszarze pozyskiwania klientów, rekrutacji pracowników oraz budowy wizerunku marki. Dlatego coraz więcej firm zaczyna wykorzystywać to narzędzie do komunikacji B2B, by dotrzeć do swojej grupy docelowej.

W tym artykule przedstawimy najważniejsze informacje o reklamie na LinkedIn. Dowiesz się, jak skutecznie wykorzystać LinkedIn Ads dla Twojej firmy, jakie rodzaje reklam wybrać i jakie są najskuteczniejsze sposoby targetowania.

Dlaczego warto reklamować się na LinkedIn?

Co przemawia za tym, by zainwestować w LinkedIn Ads?

Specyfika platformy i jej użytkowników

LinkedIn posiada obecnie ponad 850 milionów użytkowników na całym świecie (wg raportu LinkedIn 2023). W Polsce notuje się 4,6 miliona użytkowników (za DataReportal, Digital in Poland, 2022). Wśród nich ok. 30% stanowią osoby decyzyjne, takie jak dyrektorzy, właściciele, wiceprezesi, managerowie, członkowie zarządu, czy partnerzy zarządzający. Ponadto, ponad 400 tys. użytkowników zajmuje się w swojej pracy rozwojem firmy, a około 26% z nich pracuje w dużych firmach, zatrudniających ponad 10 tys. osób. Dzięki temu LinkedIn stanowi doskonałą platformę do reklamy B2B.

Możliwości targetowania reklam

Docieranie z przekazem do osób potencjalnie zainteresowanych, w tym decydentów oraz przedstawicieli określonych branż na LinkedIn jest niezwykle łatwe. Profile użytkowników i firm zawierają szczegółowe informacje, takie jak stanowiska, branże, lokalizacje, wielkość zatrudnienia, doświadczenie zawodowe, kompetencje, poziom wykształcenia, przynależność do grup. Oprócz tego platforma Premium LinkedIn oferuje narzędzie Sales Navigator, które umożliwia dokładne kierowanie działań na konkretne rynki.

Efektywność reklamy na LinkedIn w porównaniu z innymi platformami social media

W warunkach zgodności grup docelowych reklamodawcy i użytkowników LinkedIn reklamy w tym medium są znacznie bardziej skuteczne od innych kanałów social media. Ponadto na Facebooku i Instagramie obserwuje się wyraźny wzrost liczby reklamodawców, a to utrudnia skuteczne dotarcie do odpowiedniego odbiorcy. Na LinkedIn konkurencja jest zdecydowanie mniejsza. Poza tym portal ten cieszy się renomą wiarygodnego źródła wartościowych treści, co pozwala uniknąć niepotrzebnej klasyfikacji reklam jako spamu.

reklamy LinkedIn rodzaje

Rodzaje reklam na LinkedIn

Zobacz, jakie typy reklamy masz do wyboru w sieci reklamowej LinkedIn.

Funkcja sponsorowanej treści pozwala zwiększać rozpoznawalność marki, budować relacje z użytkownikami oraz pozyskiwać wartościowe kontakty. Reklamy tego typu wyświetlane są na stronie głównej, pomiędzy postami użytkowników, co pozwala na efektywne dotarcie do wybranej grupy odbiorców. Dzięki możliwości precyzyjnego targetowania można dostosować przekaz reklamowy do potrzeb i preferencji wybranej grupy docelowej.

Message Ads (reklamy w wiadomościach)

LinkedIn Ads wprowadził dość unikatową funkcjonalność: umożliwia wysyłanie spersonalizowanych prywatnych wiadomości bezpośrednio do skrzynek odbiorczych użytkowników. System gwarantuje dostarczenie wiadomości wyłącznie wtedy, gdy odbiorcy są w danym momencie aktywni na platformie LinkedIn. Dzięki temu możliwe jest nawiązywanie bezpośrednich wartościowych relacji z wybranymi użytkownikami.

Dynamic Ads (reklamy dynamiczne)

Reklama dynamiczna pozwala na personalizację treści informacji reklamowych, stosując przy tym informacje z profilów użytkowników, takie jak imię, stanowisko czy zdjęcie. Reklamodawcy opracowują kreatywne szablony, które wypełniają się zdjęciami profilowymi użytkowników oraz stosowną treścią, bazując przy tym na umiejętnościach, zainteresowaniach oraz ścieżce kariery pojedynczego odbiorcy widzącego daną reklamę. Treść reklam jest także dostosowywana do kontekstu, w którym funkcjonują elementy, na których wyświetla się reklamę.

Tekst Ads (reklamy tekstowe)

Reklama tekstowa umożliwia sprawne docieranie do określonej grupy odbiorców oraz generowanie kontaktów wysokiej jakości. Jest wyświetlane jedynie w wersji desktop w prawej kolumnie w czterech formatach: kwadratowym, wysokim, poziomym i długim. Aby urozmaicić treść, można dodać logo firmy.

Tworzenie kampanii LinkedIn Ads

Jak założyć konto reklamowe?

Tworzenie kampanii LinkedIn Ads

Jego założenie jest łatwe i szybkie. Aby to zrobić, należy zalogować się na swoje prywatne konto na LinkedIn, a następnie kliknąć ikonę ‘Dla firm’ w prawym górnym rogu. Kolejnym krokiem jest wybór zakładki ‘Reklamuj’ z listy opcji. Portal poprosi o wprowadzenie nazwy konta oraz wybór waluty do rozliczeń. Jest także możliwość powiązania swego prywatnego konta ze stroną LinkedIn.

LinkedIn konfiguracja konta

Struktura kampanii

Struktura kampanii na LinkedIn przypomina tę na Facebooku. Głównymi elementami są Konta, a podrzędne kategorie obejmują Grupy kampanii, Kampanie oraz Reklamy (czyli kreacje reklamowe w danej Kampanii). Natomiast istotne jest, że choć kampanie są edytowalne w trakcie działania, to same reklamy już nie (jedynie można je wyłączać lub włączać). Uruchamianie Kampanii składa się kolejno z wyboru celu, targetowania odbiorców oraz tworzenia kreacji reklamowej.

Wybór celów reklamowych

Kampanie reklamowe na LinkedIn zostały podzielone na trzy główne cele:

  • Świadomość – ten cel pozwala na zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki lub firmy. Zaleca się go, jeśli chcesz, aby Twoja reklama była wyświetlana jak najczęściej.
  • Zainteresowanie – umożliwi zwiększenie interakcji z Twoją reklamą, poprzez większą liczbę kliknięć, reakcji lub wyświetleń filmów.
  • Konwersje – ten cel pomoże Ci zdobyć więcej wysokiej jakości potencjalnych klientów. Będziesz mógł zachęcić użytkowników do wykonania określonych działań, takich jak rejestracja lub wypełnienie formularza.

Wybór celów reklamowych

Tworzenie reklam: wskazówki, formaty, ograniczenia

Na LinkedIn możemy skorzystać z następujących formatów reklamy:

  • Reklamy z pojedynczym obrazem – jedna z najczęściej wykorzystywanych reklam, składająca się z jednej grafiki i tekstu. Pojawiają się w kanałach informacyjnych i przekierowują do strony docelowej lub witryny.
  • Karuzele reklam graficznych – również pojawiają się w kanałach informacyjnych i mogą zawierać 2 lub więcej zdjęć, które są wyświetlane w formie karuzeli.
  • Reklamy wideomateriał wideo może trwać od 3 sekund do 30 minut, ale najlepsze wyniki osiągają klipy o długości nieprzekraczającej 15 sekund. Reklama zawiera nagłówek, wstępny tekst i CTA.
  • Reklamy tekstowe – widoczne tylko na komputerach. Składają się z nagłówka, krótkiego opisu (75 znaków) i małego obrazka. Pojawiają się w prawej kolumnie lub u góry strony na LinkedIn.
  • Spotlight – to jedna z trzech głównych form reklamy dynamicznej oferowanej przez LinkedIn. Dzięki wykorzystaniu danych z profilu użytkownika, takich jak zdjęcie profilowe, stanowisko czy nazwa firmy, w której pracuje, Spotlight reklamuje treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkownika. Ten rodzaj reklamy jest dostępny tylko na komputerze i przekierowuje na specyficzny adres URL.
  • Reklamy do pozyskiwania obserwujących – to kolejna dynamiczna forma reklamy, która ma zachęcić nowych odbiorców do śledzenia Twojego konta na LinkedIn. Obok zdjęcia profilowego użytkownika, pojawia się logo reklamowanej firmy, tekst oraz CTA.
  • Reklamy konwersacyjne – to reklamy, która wyglądają jak standardowa wiadomość i pojawiają się w skrzynkach odbiorczych użytkowników LinkedIn.
  • Reklamy w formie wydarzenia – mają na celu promowanie wydarzeń stworzonych na portalu.

Targetowanie reklam na LinkedIn

W kolejnym kroku możesz określić grupę docelową. Do wyboru masz podstawowe opcje targetowania takie jak: demografia, lokalizacja, stanowisko oraz branża, a także bardziej zaawansowane warianty umożliwiające precyzyjne dotarcie do potencjalnych nabywców Twoich produktów lub usług: przynależność do grup, umiejętności, kompetencje, zainteresowania. Możesz wykorzystać także własne dane zebrane w ramach innych kampanii jak listy kontaktów lub odbiorców, którzy mieli już styczność z marką, i do nich kierować przekaz reklamowy.

Targetowanie reklam na LinkedIn

Budżet, licytacja i optymalizacja kampanii

Zobacz, co warto wiedzieć na temat budżetu kampanii reklamowej na LinkedIn.

Jak ustalić budżet reklamowy?

Jeśli chodzi o budżet kampanii reklamowej, można skorzystać z automatycznej stawki proponowanej przez LinkedIn, która jest zoptymalizowana pod kątem wybranego celu reklamowego: kliknięć, wyświetleń lub konwersji. W przypadku wyboru ostatniej opcji trzeba zainstalować specjalny kod remarketingowy Insight Tag na stronie internetowej firmy, aby śledzić konwersje.

Możesz określić maksymalny budżet dzienny lub całkowity albo też ustawić oba limity. Warto wiedzieć, że minimalny budżet dzienny wynosi na LinkedIn 10 EUR.

Czytaj także: Budżet na social media – jak go zaplanować?

Szukasz agencji Social Media?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Metody licytacji: CPC, CPM, CPA

Licytacja reklam LinkedIn Ads jest możliwa w trzech modelach. W zależności od rodzaju kampanii stosuje się system dopasowany do celów i możliwości reklamodawcy:

  • CPC (Cost Per Click, czyli koszt za kliknięcie) – możliwe jest określenie maksymalnego kosztu za pojedyncze kliknięcie oraz dziennego limitu budżetu.
  • CPM (Cost Per Mille, czyli koszt za 1000 wyświetleń) – LinkedIn Ads pozwala na określenie stałego budżetu przeznaczonego na 1000 wyświetleń niezależnie od liczby kliknięć.
  • CPA (Cost Per Akcję, czyli koszt działania) – rozliczenie dotyczy wykonania przez odbiorcę określonych czynności: zakupu, przesłania formularza itp.

Optymalizacja kampanii

Mierzenie efektywności LinkedIn Ads

Mierzenie efektywności LinkedIn Ads

Podobnie, jak w innych systemach reklamowych, także i na LinkedIn konieczna jest wnikliwa analiza wyników kampanii, a także wprowadzanie odpowiednich zmian w celu zwiększenia ich skuteczności. Dotyczą one najczęściej ustawień z zakresu grup docelowych, kreacji i treści reklamowych, budżetu czy strategii licytacyjnych. Korzystaj z testów A/B, aby sprawdzić, które zmiany przynoszą najlepsze wyniki.

Przykłady udanych kampanii reklamowych na LinkedIn

kampanie reklamowe na LinkedIn

Poniżej znajdziesz dwa case studies dowodzące wysokiej skuteczności LinkedIn Ads (za: 9 LinkedIn Ad Case Studies That Marketers Can Learn From, HubSpot).

Noodle.ai – 300% ROI

Noodle.ai świadczy usługi sztucznej inteligencji dla firm, pomagając im zwiększyć wydajność. Aby zbudować świadomość marki, marketerzy Noodle.ai postanowili wykorzystać reklamy LinkedIn, aby dotrzeć do docelowych odbiorców, którymi są menedżerowie najwyższego szczebla.

W 2018 r. firma Noodle wykorzystała LinkedIn Ads do generowania leadów. Reklamy promujące treści do pobrania, które automatycznie generowały leady, były doskonałą metodą dotarcia do kadry kierowniczej.

Wyniki: Noodle.ai odnotował trzykrotnie wyższy zwrot z inwestycji w LinkedIn Ads niż w inne kanały marketingowe. Ponadto CTR wzrósł nawet trzykrotnie w płatnych treściach Noodle.ai i uzyskał łącznie 40% kwalifikowanych potencjalnych klientów z kanału.

Snaga job – 84% konwersji

Snagajob to platforma do wyszukiwania ofert pracy na godziny. Wykorzystała LinkedIn do generowania leadów. Idealni klienci firmy — właściciele firm i menedżerowie — to oczywiście społeczność LinkedIn. Reklamy ofert pracy oraz reklamy wideo pokazały głębokie zrozumienie zachowań klientów przez Snagajob: decydenci często nie mają wystarczająco dużo czasu. Dlatego treść krótkich i dynamicznych reklam w zwięzły sposób wyjaśniała wartość usługi.

Wyniki: Oferty pracy i reklamy wideo były skuteczne dla zapracowanych profesjonalistów. Kampania odnotowała wzrost liczby potencjalnych klientów z konwersją 84%. Zdobyła więcej kandydatów i pozyskała wysokiej jakości potencjalnych klientów, jednocześnie obniżając koszty wydatków na reklamę.

Wnioski

Jak pokazują dwa powyższe przykłady, kluczem do sukcesu w LinkedIn Ads jest doskonała znajomość i rozumienie specyfiki oraz potrzeb grupy docelowej. Jeśli Twoimi klientami są profesjonaliści, branżowi specjaliści, kadra zarządzająca – LinkedIn to doskonałe miejsce reklamy. Pomimo relatywnie wysokich kosztów marketingu w tym medium, dostępne możliwości precyzyjnego targetowania i szeroki wachlarz formatów reklamowych pozwalają na skuteczne dotarcie do potencjalnych klientów.

Jakie branże mają największy potencjał marketingowy na LinkedIn?

Poniższa grafika publikuje 10 najliczniej reprezentowanych przez polskich użytkowników branż (pełne zestawienie dostępne tutaj: LinkedIn).

Kampanie reklamowe na LinkedIn

Podsumowanie

LinkedIn Ads skupia profesjonalistów z różnych branż, a reklama na tej platformie może pomóc w budowaniu wizerunku firmy jako renomowanego pracodawcy lub dostawcy rozwiązań biznesowych. LinkedIn Ads daje też możliwość wykorzystania narzędzi analitycznych, dzięki którym możemy dokładnie śledzić wyniki naszych kampanii. Ostatecznie, to skuteczne narzędzie zwiększenia świadomości marki, generowania leadów i budowania kontaktów biznesowych.

Chciałbyś zacząć przygodę z systemem reklamowym sieci LinkedIn, jednak brakuje Ci czasu lub zasobów kadrowych? Skorzystaj z naszego wsparcia i wykorzystaj potencjał LinkedIn Ads!