Reklama na YouTube – rodzaje i typy promowania [PORADNIK]

Reklama na YouTube od strony technicznej

Reklamy YouTube szybko zyskują popularność jako wiodąca platforma reklamowa podczas całego procesu decyzji konsumenta.

Dzięki niskiemu kosztowi obejrzenia i bazie użytkowników wynoszącej 1,9 miliarda miesięcznie YouTube stanowi wyjątkową okazję dla firm chcących eksperymentować z treściami wideo. Dzięki właściwemu kierowaniu i ciekawej treści marketerzy mogą szybko informować nowych odbiorców o marce i wyróżniać się na tle konkurencji.

Jak reklamować się na YouTube?

W zależności od oczekiwań sposób reklamowania się w YouTube będzie się różnić. Reklamy w YouTube mogą służyć do budowania świadomości marki, wpływania na decyzję o zakupie, zwiększania sprzedaży lub zwiększania lojalności wobec marki. Reklamy wideo w YouTube można wykorzystać do realizacji tych celów na następujące sposoby:

Budowanie świadomość marki

Przedstaw swój produkt osobom, które jeszcze niewiele o nim wiedzą. Kieruj reklamy do osób, które są zainteresowane podobnymi produktami.

Wpływ na decyzję kupującego

Filmy, które uzasadniają, dlaczego Twój produkt jest najlepszą opcją dla Twojego klienta, w tym twarde dowody na poparcie tego.

Zwiększenie sprzedaży

Emituj reklamy na osoby podobne, do których nigdy wcześniej nie kierowałeś i testuj nowe taktyki. Zbadaj ścieżki zakupowe swojego produktu i zacznij zwiększać sprzedaż.

Zwiększenie lojalności wobec marki

Poproś klientów, aby w swoich filmach mówili o Twoim produkcie i pokazali, że zapewniasz najlepsze produkty i usługi w branży.

Typy reklam na YouTube

Poniżej znajduje się krótki przegląd najnowszych typów reklam w YouTube i tego, jak mogą one wspierać cenne interakcje marki, które wpływają na osiągnięcie ostatecznego celu.

Typy reklam na YouTube

Ten typ reklamy występuje najczęściej w YouTube. Są to reklamy możliwe do pominięcia i wyświetlane na początku każdego filmu.

Reklamy typu In-Stream można odtwarzać przez 30 sekund lub dłużej. Ponieważ reklamy TrueView można pominąć po pięciu sekundach bez żadnych kosztów, reklamy TrueView In-Stream są popularnym i opłacalnym sposobem na reklamowanie się produktu lub usługi (płacimy dopiero jeśli ktoś obejrzy 30 sekund reklamy, lub całą reklamę jeżeli ma mniej niż 30 sekund).

Co więcej, mają towarzyszący baner reklamowy wyświetlany na prawym pasku bocznym nad listą sugerowanych filmów:

baner reklamowy wyświetlany na prawym pasku bocznym nad listą sugerowanych filmów

Reklamy te docierają do szerokiej i trafnej grupy odbiorców, ponieważ YouTube uwzględnia historię wyszukiwania Google, dopasowując konkretne treści do odpowiedniego użytkownika.

Reklamy wideo Discovery

Reklamy wideo Discovery

Reklamy YouTube TrueView Discovery są wyświetlane w miejscach, w których użytkownicy odkrywają treści w YouTube, w tym na stronie wyników wyszukiwania, powiązanych filmach na stronie odtwarzania i stronie głównej YouTube.

Są to rekomendowane filmy, które pojawiają się na stronie głównej lub jako polecane filmy na stronie wyszukiwania. Na przykład, jeśli masz treść materiału „poradniki”, byłoby to doskonałe miejsce do budowania świadomości marki. Można przedstawić markę użytkownikom dokładnie wtedy, gdy szukają tego typu treści.

Reklamy Out-Stream

Reklamy Out-Stream

Ten nowy rodzaj reklamy można emitować tylko na urządzenia mobilne. Pozwala markom szybko dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.

Wyświetlają się na stronach partnerów i w aplikacjach poza YouTube, więcsą odtwarzane w aplikacji lub w treści witryny. Reklamy w momencie pojawienia się na ekranie są automatycznie odtwarzane w wyciszeniu i dopiero po interakcji można włączyć dźwięk.

Reklamy In-Stream niemożliwe do pominięcia

Reklamy In-Stream niemożliwe do pominięcia

Przeciętny widz prawdopodobnie uzna to za dość irytujące. Reklamy te mają maksymalnie 15 sekund długości, muszą zostać obejrzane w całości przed wyświetleniem wybranego filmu i mogą się znajdować przed filmem, w jego trakcie lub po filmie.

Reklamy niemożliwe do pominięcia są idealne do uzyskania dużej liczby wyświetleń.

Bumpery reklamowe

Bumpery reklamowe

Są to reklamy niemożliwe do pominięcia, ale trwają tylko sześć sekund i pojawiają się przedfilmem. Bumper Ads są idealne dla użytkowników mobilnych, którzy mają krótszy okres uwagi niż osoby oglądające wideo na komputerze. Warto też połączyć tego typu reklamę z TrueView.

Nakładki reklamowe

Prawdopodobnie najprostsze formaty reklam w YouTube. Są to banery reklamowe wyświetlane u dołu filmów.

Poniższy przykład pokazuje baner reklamowy od Hawkers:

Nakładki reklamowe

Reklamy w banerze Masthead

Reklamy w banerze Masthead YouTube

Masthead YouTube to cyfrowy billboard umieszczony na stronie głównej YouTube na 24 godziny, docierając do około 60 milionów ludzi (YouTube uzyskuje 1,9 miliarda użytkowników miesięcznie). Reklama na stronie głównej może zawierać wiele filmów, wezwań do działania i przycisków udostępniania w mediach społecznościowych.

Ponieważ reklama jest umieszczana przed gigantyczną grupą docelową bez możliwości targetowania, ten typ reklamy najlepiej wykorzystują firmy, które chcą zmaksymalizować ekspozycję swojej marki i mają na to budżet.

Tego typu reklamy nie można ustawić z poziomu panelu Google Ads. W celu uruchomienia należy skontaktować się z Supportem Google który przedstawi więcej szczegółów na temat tej reklamy, oraz poda koszty za dzień emisji.

Można sprawdzić dokładnie jak reklama będzie wyglądać wykorzystując narzędzie na stronie https://www.youtube.com/yt/videomasthead/.

Dodatkowo w platformie mamy dostępne następujące podtypy kampanii.

Reklamy produktowe

Reklamy produktowe na YouTube

Reklamy produktowe na YouTube

YouTube oferuje typ kampanii o nazwie TrueView for Shopping, który umożliwia reklamodawcom e-commerce połączenie kanału Merchant Center z kampanią wideo. Podczas gdy ktoś ogląda reklamę z kampanii TrueView for Shopping, wyświetlane są „karty” produktu, które umożliwią widzom bezpośrednie zakupy produktów z filmu. Pomaga to powiązać moment, w którym ktoś dowiaduje się o marce, z faktem, że jest w stanie podjąć działania angażujące w prezentowane produkty.

Reklamy sekwencyjne

Jest to proces wyświetlania serii reklam wideo pojedynczej osobie. Każdemu filmowi w sekwencji zostanie przypisany krok lub numer, dzięki czemu będą one wyświetlane w odpowiedniej kolejności poszczególnym osobom w miarę upływu czasu.

Sekwencjonowania reklam można używać w przypadku reklam TrueView typu In-Stream.

Pamiętajmy, że każdy typ reklamy wideo na YouTube wymaga od nas aby materiał reklamowy był najpierw opublikowany w serwisie na dowolnym kanale.

Szukasz agencji Social Media?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Wybierz swoje sieci

W tej sekcji możesz wybrać miejsce wyświetlania reklam.

Ponieważ tworzymy reklamę wideo, dostępne są trzy opcje:

  • Wyniki wyszukiwania w YouTube: reklamy mogą pojawiać się obok wyników wyszukiwania w YouTube. (Ta opcja ogranicza Cię tylko do reklam TrueView Discovery).
  • Filmy z YouTube: reklamy będą wyświetlane w filmach w YouTube, na stronach kanału i na stronie głównej YouTube.
  • Partnerzy wideo w sieci reklamowej: oznacza to, że Twoje reklamy pojawią się również w innych miejscach reklamowych Google, jak na przykład strony www.

Czytaj też: Czym jest SEM i dlaczego to tak ważny element biznesu?

Opcje kierowania reklam na YouTube

  • Lokalizacja
  • Język
  • Urządzenia
  • Komputery
  • Komórki
  • Tablety
  • Telewizory
  • Na osoby
    • Dane demograficzne
  • Płeć
  • Wiek
  • Status rodzicielski
  • Dochód gospodarstwa rolnego (tylko USA)
    • Odbiorcy
  • Szczegółowe dane demograficzne
  • Podobne zainteresowania i niestandardowe prawdopodobieństwo
  • Odbiorcy na rynku, zdarzenia z życia i niestandardowi odbiorcy o podobnych zamiarach
  • Odbiorcy remarketingu i podobni odbiorcy
  • Połączone grupy odbiorców
  • Na treści witryn i kanałów na które chcemy kierować
    • Słowa kluczowe
    • Tematy witryn i kanałów na YT
    • Miejsca docelowe
  • Konkretne kanały na YT
  • Konkretne filmy na YT
  • Najpopularniejsze filmiki
  • Witryny
  • Konkretne aplikacje
  • Kategorie aplikacji

Wybierz typ zasobów

W tej sekcji możesz wyświetlać reklamy tylko w przypadku treści zgodnych z Twoją marką.

Wybierz typ zasobów na YouTube

Na przykład, jeśli prowadzisz biznes, który sprzedaje zabawki dla dzieci, nie chcesz, aby Twoje reklamy wyświetlały się obok treści, które są zawierają przemoc lub mają charakter seksualny.

Warto zapoznać się z każdą opcją, aby upewnić się, że Twoje reklamy nie są wyświetlane w nieodpowiednich treściach.

Wyklucz niechcianą zawartość

Ta sekcja zawiera nieco więcej informacji, umożliwiając rezygnację z poszczególnych kategorii kontrowersyjnych treści, takich jak „Tragedia i konflikt” oraz „Wrażliwe problemy społeczne”.

Wyklucz niechcianą zawartość

Nie lekceważ tego kroku. Przy tak „szerokiej” grupie odbiorców oraz treści w serwisie bardzo łatwo emitować reklamy na niepożądane treści.

Modele rozliczeń kampanii na YouTube

Google Ads oferuje 5 opcji zapłaty za kampanie:

  • Maksymalny CPV (cost-per-view): koszty oparte są na liczbie wyświetleń i interakcji, jakie otrzymał film.
  • Maksymalny CPM (cost-per-mille): płacimy za każdy tysiąc wyświetleń reklamy.
  • CPM widocznych reklam (cost-per-milleorvCPM): opłata za tysiąc wyświetleń będzie naliczana tylko wtedy, gdy reklama zostanie w pełni wyświetlona. Na przykład, jeśli użytkownik wyląduje na stronie, zobaczy reklamę i natychmiast wyjdzie, nie zostaniesz obciążony.
  • Docelowy CPA (cost-per-acquisition): koszty oparte są na działaniach podejmowanych przez widzów, takich jak kliknięcie reklamy czy konwersja.

Na przykład konwersją kampanii jest wypełnienie formularza na Twojej witrynie.

Oznacza to, że płacimy tylko za widzów, którzy wypełnią formularz.

  • CPD (cost-per-day): dostępny tylko przy reklamie Masthead. Płaci się za całodniową emisję reklam na stronie głównej.

Podsumowanie

Podobnie jak w przypadku każdej płatnej kampanii reklamowej, możesz bardzo łatwo zmarnować dużo pieniędzy, jeśli nie wiesz co robisz kierując reklamy do niewłaściwych odbiorców, ustalając niewłaściwe cele i co najważniejsze, nie znając swoich danych i liczb.

Pamiętaj też, że reklamy w YouTube, tak jak i inne reklamy w sieci reklamowej Google, wymagają ciągłych testów i optymalizacji. Nie możesz po prostu utworzyć jednej reklamy w YouTube, uruchomić jej i spodziewać się, że trafi od razu do odpowiednich osób.

Po uruchomieniu pierwszej kampanii reklam w YouTube pozwól jej działać przez co najmniej 7-14 dni, zanim wprowadzisz jakiekolwiek zmiany. Zezwól kampanii na zebranie niektórych danych, a następnie ich analizę i optymalizację kierowania. W razie problemów zawsze możesz skorzystać z usług agencji content marketing.