Remarketing na Facebooku: jak robić to skutecznie i dlaczego powinieneś zacząć już teraz?

Remarketing Facebook - jak zacząć prowadzić skuteczne działania?

Remarketing na Facebooku to jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingu online. Dzięki niemu możesz dotrzeć do odbiorców, którzy już mieli kontakt z Twoją marką i skłonić ich do pożądanych konwersji. Czym dokładnie jest remarketing na FB? Dlaczego warto zainwestować w tę formę reklamy? Jak w praktyce wykorzystać jej potencjał i jak ustawić remarketing na Facebooku? Dowiesz się tego, czytając ten artykuł.

Co to jest remarketing na Facebooku?

Remarketing na Facebooku to forma Facebook Ads, która polega na docieraniu do odbiorców, którzy już mieli kontakt z Twoją firmą: odwiedzili stronę internetową lub sklep, dokonali zakupu, wyświetlili opublikowany przez Ciebie film, przeczytali artykuł, zapisali się na newsletter, weszli w interakcję z fanpagem firmy itp.

Co to jest remarketing?

Jest to możliwe dzięki temu, że każda osoba, która wchodzi na Twoją stronę, zostaje otagowana za pomocą plików cookies w swojej przeglądarce, a następnie zakwalifikowana do określonego segmentu klientów.

Dlaczego warto prowadzić kampanie remarketingowe na FB?

Wyobraź sobie osobę, która trafiła do Twojego sklepu i przeglądała daną kategorię produktów, np. sztyblety damskie. Niezależnie od tego, w jaki sposób tam dotarła, podczas przeglądania Facebooka może ponownie zobaczyć w swoim feedzie buty, nad których zakupem się zastanawiała. Prawdopodobieństwo sfinalizowania transakcji rośnie, ponieważ, jak doskonale wiedzą marketerzy, aby doszło do sprzedaży, potrzebnych jest zwykle więcej niż jeden kontakt klienta z marką, szczególnie podczas zakupów w sklepie internetowym.

Oczywiście ta zasada działa także przy produktach niefizycznych lub usługach. Ktoś, kto był już na Twojej stronie, pobrał np. darmowy webinar czy zapisał się do newslettera, będzie bardziej skłonny do dokonania kolejnej konwersji niż osoba, która wcześniej nie miała żadnej styczności z Twoją marką.

I dlatego właśnie warto sięgnąć po remarketing na FB. Pozwala on na kierowanie dopasowanych reklam do odbiorców, którzy już znają Twoją markę i są zainteresowani Twoją ofertą. Dzięki remarketingowi możesz to zainteresowanie wzmacniać. Możesz także wykorzystać potencjał tego narzędzia do przypomnienia się swoim stałym klientom lub tym, którzy na danym etapie koszyka porzucili zakup. Do dyspozycji masz różnorodne formaty i miejsca wyświetlania się reklamy na Facebooku, Instagramie, w Messengerze czy WhatsAppie.

Co istotne jest to reklama, której zwrot z inwestycji jest stosunkowo wysoki. Nawet mając niewielki budżet, możemy wygenerować duże zaangażowanie i dużą liczbę konwersji. Wydarzy się to stosunkowo niewielkim kosztem, bazując na zbudowanej już wcześniej świadomości marki.

Rodzaje remarketingu na Facebooku

Przyjrzyjmy się teraz temu, jakie możliwości w zakresie kampanii remarketingowych mamy do dyspozycji na Facebooku.

Rodzaje remarketingu na Facebooku

Remarketing statyczny

W tym przypadku reklamy, które docierają do danego segmentu odbiorców, nie różnią się od siebie — w obrębie danego segmentu każdy użytkownik widzi tę samą reklamę. Treści reklamowe ustalamy samodzielnie. To rozwiązanie dobrze sprawdza się, jeśli nasza oferta nie jest bardzo rozbudowana lub gdy oferujemy usługi.

Remarketing dynamiczny

W tym przypadku użytkownik widzi to, co wcześniej oglądał na stronie lub w sklepie internetowym, tj. konkretne produkty. Dlatego też najczęściej po to rozwiązanie sięgają sklepy online. Działanie remarketingu dynamicznego opiera się na narzędziach biznesowych Facebooka: Pikselu lub API konwersji, które rozpoznają materiały przeglądane przez odbiorców.

Jak ustawić remarketing na Facebooku?

Zobacz, jak krok po kroku skonfigurować kampanie na Facebooku oraz ustawić grupy odbiorców, którzy zobaczą Twoją reklamę.

Instalacja Facebook Pixel

Instalacja Pixela jest pierwszym i najważniejszym etapem w ustawianiu kampanii remarketingowych. Czym jest Pixel? To fragment kodu, który umieszcza się na stronie internetowej, po to przesyłał informacje o zachowaniach użytkowników. Na naszej stronie znajdziesz prostą instrukcję, jak zainstalować Pixela. Instalując go, należy pamiętać także o tym, by ustawić zdarzenia, o których Pixel ma przesyłać dane, np. dodanie produktu do koszyka, dokonanie zakupu, przesłanie danych kontaktowych itp.

Jak ustawić remarketing na Facebooku? 1 krok

Zdefiniowanie grup niestandardowych odbiorców

Aby osiągnąć dobre wyniki w kampanii remarketingowej, istotny jest odpowiedni dobór odbiorców, do których kierujemy reklamę. W tym zakresie Facebook daje nam naprawdę szerokie pole do manewru.

Jak ustawić remarketing na Facebooku? 2 krok

Aktualni klienci

Dzięki dobrze skonfigurowanemu Pixelowi Facebooka lub pozyskanej liście kontaktów jesteś w stanie “przypominać się” klientom, którzy już dokonali zakupu w Twojej firmie. W tym celu w sekcji Odbiorcy -> “Utwórz grupę niestandardowych odbiorców” wybierz rodzaj źródła: Witryna lub Lista Klientów. W pierwszej opcji skorzystasz z Pixela i zarejestrowanej przez niego listy użytkowników, którzy dokonali zakupu. W drugiej wystarczy, że wgrasz adresy mailowe Twoich klientów wraz z powiązanymi z nimi danymi kontaktowymi, a algorytm “skojarzy” je z ich kontami na Facebooku, którym następnie wyświetli reklamę.

Grupy niestandardowych odbiorców

Jak ustawić remarketing na Facebooku? 3 krok

Niestandardowych odbiorców możemy tworzyć na wiele różnych sposobów, wykorzystując źródła własne oraz źródła Facebooka. W sekcji “Utwórz grupę niestandardowych odbiorców” do wyboru mamy wspomnianą już wcześniej Listę Klientów oraz Witrynę (w tej opcji nie musisz ograniczać się wyłącznie do klientów, którzy dokonali zakupu, możesz też wybrać osoby, które odwiedziły Twoją witrynę w ciągu ostatnich np. 180 dni lub osoby, które porzuciły koszyk itp.), a także: Aktywność w aplikacji, Aktywność offline, Film, Konto na Instagramie, Formularz Kontaktowy, Strona na Facebooku, Wydarzenia, Zakupy, Ogłoszenia na Facebooku czy Materiał błyskawiczny. Więcej na temat definiowania niestandardowych grup odbiorców, dowiesz się z tego artykułu.

Grupy podobnych odbiorców

Grupy odbiorców podobnych tworzymy na bazie grup niestandardowych odbiorców.

Grupy podobnych odbiorców

To do nich możesz kierować przekaz reklamowy. Szansa, że osoby z grupy podobnych odbiorców dokonają pożądanej przez Ciebie konwersji, jest znacznie większa niż gdybyś kierował przekaz do przypadkowych grup użytkowników. Aby ustawić grupę odbiorców podobnych, przejdź do sekcjiUtwórz grupę odbiorców podobnych” i wybierz istniejącą już grupę bazową.

Ustawienie pierwszej kampanii remarketingowej

Gdy mamy już utworzone grupy docelowe, czas na konfigurację kampanii remarketingowej. Pierwszym krokiem jest wybór celu reklamy. Kliknij opcję “Utwórz reklamę” i wybierz spośród dostępnych opcji: budowanie świadomości, zachęta do podjęcia określonych działań oraz konwersja. W kolejnych krokach ustawiamy miejsce ekspozycji reklamy (Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp) oraz budżet, jaki planujemy przeznaczyć na kampanię.

Licytowanie i konfigurowanie wydatków na reklamę

Na Facebooku masz możliwość zakupu reklam w dwóch modelach: rezerwacyjnym (Reach&Freaquency) oraz aukcyjnym. Pierwszy z nich dedykowany reklamodawcom o bardzo dużych budżetach. Jeśli do tej pory nie przeznaczaliśmy na reklamę na Facebooku dużych sum, to najprawdopodobniej nie będziemy mieć do niej dostępu. Model ten opiera się na rezerwacji pewnej grupy na wybrany czas, na którą planuje się zasięg i liczbę wyświetleń, a następnie rozlicza za z góry określoną stawkę.

Bardziej powszechny jest model aukcyjny (licytacyjny). Każdego dnia na Facebooku odbywa się ok. miliarda licytacji. Jako reklamodawcy rywalizujemy ze wszystkimi innymi, którzy także chcą dotrzeć do odbiorców ze swoim przekazem. Im nasza reklama będzie bardziej dopasowana do konkretnego odbiorcy, tym większe jest prawdopodobieństwo, że wygra licytację. Na tym jednak nie koniec, ponieważ podczas aukcji brane są pod uwagę także inne czynniki jak: konkurencja, lokalizacja oraz cel reklamy, które wpływają na ostateczny koszt reklamy.

Dlatego planując budżet na remarketing, warto być elastycznym i możliwie precyzyjnie określać grupy odbiorców. Nawet jeśli koszt kliknięcia będzie wyższy niż przy szeroko stargetowanej grupie, w rzeczywistości możemy ponieść znacznie mniejsze wydatki na reklamę, a uzyskać lepsze efekty.

6 pomysłów na skuteczny remarketing na Facebooku

Przygotowaliśmy dla Ciebie garść inspiracji na wykorzystanie potencjału remarketingu w swoich działaniach reklamowych.

Skuteczny remarketing na Facebooku

Ponownie dotrzyj do klientów (także tych nieaktywnych)

Dzięki remarketingowi możesz przypomnieć się Twoim stałym klientom, którzy z większą lub mniejszą regularnością składają u Ciebie zamówienia. A także tym, którzy już od dłuższego czas byli nieaktywni. Jeśli dotychczas byli zadowoleni z Twoich produktów lub usług, jest duże prawdopodobieństwo, że dokonają ponownego zakupu.

Remarketing dla fanów

Zasięgi organiczne na Facebooku spadają. Nawet jeśli masz dużą społeczność fanów, prawdopodobnie wielu z nich już od kilku tygodni lub miesięcy mogło nie widzieć żadnych Twoich postów. Remarketing jest dobrym sposobem na to, by odświeżyć swoją obecność, zwłaszcza że kierujemy go do osób, które mają już świadomość Twojej marki i można założyć, że są bardziej skłonne do jakiejkolwiek interakcji niż odbiorcy, którzy jeszcze nie mieli z nią żadnej styczności.

Przeciwdziałaj porzuconym koszykom

Wśród osób odwiedzających Twój sklep internetowy z pewnością wiele jest osób, które dodały produkt lub usługę do koszyka, jednak z różnych powodów nie sfinalizowały transakcji. Ratowanie porzuconego koszyka poprzez przypomnienie tym odwiedzającym, że zainteresowali się naszą ofertą i koszyk czeka na finalizację zakupu, jest jednym z podstawowych i stosunkowo prostych sposobów na ratowanie transakcji i finalnie wzrost sprzedaży.

Wykorzystuj zaangażowanie na Facebooku

Remarketing daje też możliwość wykorzystania potencjału, jaki tkwi w interakcjach, jakie na Facebooku wykonują użytkownicy: polubieniach, komentarzach, wyświetleniach filmu, wydarzeniach czy udostępnieniach Twoich materiałów. Tym sposobem możemy trafić do osób, które w jakikolwiek sposób zainteresowały się już Twoją marką.

Retargeting na odwiedzających poszczególne podstrony

Retargeting na odwiedzających poszczególne podstrony

Opiera się on na założeniu, że nie warto pokazywać tych samych treści wszystkim Twoim odbiorcom.

Twoja witryna z pewnością posiada bowiem poszczególne podstrony: kategorie produktów, podstrony dedykowane dla poszczególnych usług, jakie świadczysz, kategorie wpisów blogowych. Jeśli wiemy, co szczególnie zainteresowało danego użytkownika, możemy mu pokazać treść z tej samej lub zbliżonej kategorii. A ta z dużym prawdopodobieństwem wzbudzi jego zainteresowanie i zaangażowanie.

Połącz niestandardowych odbiorców z targetowaniem Facebooka

Aby zwiększyć skuteczność reklamy remarketingowej, możesz także testować różne rozwiązania w ramach niestandardowych grup odbiorców, w tym łączyć je z grupami odbiorców podobnych lub podstawowych. Nie ma jednej złotej zasady – w przypadku Facebook Ads sukces oparty jest na testowaniu i wyciąganiu wniosków, co przynosi najlepsze efekty.

Potrzebujesz pomocy z Social Media?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Jakich błędów unikać stosując remarketing na FB?

Korzystając z narzędzia, jakim jest remarketing, warto unikać następujących działań:

  • zbyt szerokie określanie grup docelowych, bez stosowania wykluczeń (np. chcąc przeciwdziałać porzuconemu koszykowi, powinniśmy zaznaczyć osoby, które dodały produkt do koszyka, ale wykluczyć te, które dokonały transakcji);
  • zbyt wąskie określanie grup docelowych (przesadne zawężanie grup może doprowadzić do tego, że nasza reklama nie będzie się wyświetlała);
  • powtarzanie tych samych treści lub wyświetlanie tych samych reklam przez długi czas (użytkownicy uodparniają się przekaz, który widzą przez długi czas lub kolejny raz z rzędu i po prostu przestają widzieć Twoją reklamę);
  • stosowanie wyłącznie długich okresów członkostwa (w niektórych przypadkach remarketing na użytkowników, którzy wykonali określoną akcję na stronie w czasie dłuższym niż np. 5 dni temu, nie ma już większego sensu; ma to zastosowanie np. w sytuacjach, gdy dostępność danego produktu jest bardzo duża na rynku).

Ile kosztuje remarketing na Facebooku?

Ile kosztuje remarketing na Facebooku?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Na koszt reklamy składa się szereg czynników, które decydują o powodzeniu aukcji, m. in. kwota, jaką reklamodawca zamierza przeznaczyć, jakość reklamy, stopień jej dopasowania do odbiorców, prawdopodobieństwo konwersji, branża, umiejscowienie reklamy, cel reklamy, konkurencja itp.

Trzeba mieć jednak świadomość, że to, że segmenty odbiorców są zwykle precyzyjnie określone i często niezbyt duże, ma swoje konsekwencje finansowe. W porównaniu z szeroką grupą zbudowaną w oparciu np. o lokalizację czy zainteresowania, koszt wyświetleń/kliknięć będzie wyższy, ale z dużym prawdopodobieństwem przełoży się na znacznie wyższy zwrot z inwestycji.

Kiedy warto oddać remarketing w ręce agencji?

Remarketing na Facebooku jest narzędziem skutecznym, jednak wymagającym wnikliwej wiedzy, umiejętności korzystania z narzędzi analitycznych i tego, czego zwykle wszyscy mamy za mało, czyli po prostu czasu. Jeśli nie mamy tych zasobów i działamy na własną rękę, ryzykujemy niestety przepaleniem budżetu. W takiej sytuacji lepiej powierzyć remarketing na Facebooku doświadczonej agencji social media, która kompleksowo zaopiekuje się działaniami na Facebooku: od założenia konta firmowego i prowadzenia fanpage, do tworzenia i optymalizacji kampanii reklamowych. Polecamy się!