Skuteczny Real Time Marketing – co to jest i od czego zacząć?

Real Time Marketing (RTM) - co to jest i od czego zacząć?

Real Time Marketing, czyli marketing w czasie rzeczywistym, narzędzie, z którego marki korzystają już od dłuższego czasu. Jednym wychodzi to wspaniale, inne radzą sobie nieco gorzej. Jest to taktyka powszechnie znana w branży sprzedażowej, a jednak niektórzy wciąż nie rozumieją jej mechanizmu i przykładowo 14 lutego publikują walentynkowe posty, z przekonaniem, że to właśnie RTM – nic bardziej mylnego!

Chcesz dowiedzieć się więcej o Real Time Marketingu, by skutecznie wdrażać go we własne działania biznesowe? W tym artykule podpowiemy, jak robić to z głową!

Real Time Marketing – co to jest?

Real Time Marketing to szybkie reagowanie na newsy, bieżące sprawy, o których się mówi. Internetowy świat uwielbia „gorące” tematy, szczególnie te, z których można pożartować. Dlatego jeśli zadziałasz w odpowiednim momencie, możesz szybko znaleźć się w centrum zainteresowania.

Definicja Real Time Marketingu

Celem tej praktyki jest zachęcenie odbiorców do natychmiastowego zaangażowania.

Definicja Real Time Marketingu

Przykłady Real Time Marketingu

Real Time Marketing to potężna strategia biznesowa, która umiejętnie zastosowana, potrafi przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności marki na rynku.

Prawda jest, że nie istnieje sprawdzona recepta na RTM. Planując takie działania, trzeba wykazać się nie tylko kreatywnością, co wielkim wyczuciem i znajomością bieżących trendów i wydarzeń.

Oto przykłady marek, które wyjątkowo zasłynęły z genialnych działań RTM.

Oreo

Marką, która swego czasu wyróżniła się niebanalnym pomysłem na RTM, jest Oreo. Podczas Super Bowl XLVII 2013 nastąpiła ogromna przerwa w dostawie prądu w Mercedes-Benz Superdome w Nowym Orleanie w Luizjanie. Oreo natychmiast zareagowało na Twitterze na tę wiadomość następującym przesłaniem:

Oreo – Real Time Marketing

Źródło: Twitter

Ikea

Ikea słynie z ciekawego i niezwykle udanego Real Time Marketingu.

Do bardzo znanych przykładów takich działań zalicza się post, jaki marka zamieściła w 2020 roku z okazji Oscarów:

Ikea – Real Time Marketing

Źródło: Facebook

Innym, wyjątkowo udanym działaniem RTM Ikea była reakcja firmy na wiadomość o odejściu Harrego i Meghan z rodziny królewskiej. Oto ich post:

IKEA - przykład real time marketingu

Źródło: Facebook

Żywiec

Świetnym przykładem Real Time Marketingu była też reakcja Grupy Żywiec na wprowadzenie przez Facebooka dodatkowych emotikon – reakcji w odpowiedzi na posty. Zobacz sam:

Żywiec - Real Time Marketing

Strategia działań w Real-Time Marketingu

Szybkość

Większość dużych marek dobrze wie, że jeśli chcesz zostać zauważonym – musisz działać szybko. Tylko pierwsze, trafne i błyskotliwe reakcje zostaną docenione. Nawet genialny pomysł, który mógłby cieszyć się uznaniem internautów, prawdopodobnie okaże się już nic niewartym „odgrzewanym kotletem”, jeśli zostanie opublikowany po czasie. Gdy tylko pojawia się jakiś atrakcyjny z perspektywy RTM news, to na odpowiedź firm nie trzeba długo czekać i najczęściej już po pierwszym dniu widzimy w sieci przesyt podobnych treści.

Powielanie tematów, które obiegły już większość Internetu, jest po prostu słabe i nieśmieszne. Krótko mówiąc, główną rolę odgrywa dynamika działania i zasada „kto pierwszy, ten lepszy”.

Strategia działań w Real-Time Marketingu

Content

Równie ważnym aspektem jest dostosowanie komunikatu do docelowej grupy odbiorców. To bardzo istotne, szczególnie w przypadku kontrowersyjnych tematów. Nawet jeśli coś bawi nas samych, nie oznacza jeszcze, że nasi odbiorcy zareagują równie entuzjastycznie. Zanim cokolwiek opublikujesz, zadaj sobie pytanie: czy na pewno jest to treść dedykowana grupie docelowej twojej marki?

Polecamy do czytania: 9 błędów w content marketingu, które mogą zaszkodzić Twojej marce

Szukasz agencji Social Media?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Kreatywność

Kolejna kwestia to inteligentne podejście do tematu. W kampanii Real-Time Marketingowej nie chodzi o to, by permanentnie podkreślać, do jakiej sprawy nawiązuje publikowany komunikat, jednak przekaz musi być na tyle jasny i zrozumiały, by każdy, kto na niego spojrzy, wiedział, o co chodzi. Czasem krótka gra słów czy nieskomplikowana grafika mogą okazać się wystarczające. Tu należy wyzbyć się schematycznego myślenia i uruchomić kreatywność.

Narzędzia

Skoro mówimy o błyskawicznym odpowiadaniu na aktualności, działaniu tu i teraz, to gdzie miejsce na jakiś plan? A jednak okazuje się, że planowanie jest potrzebne. RTM jest jak gra w tenisa – tak naprawdę nie wiemy, gdzie poleci piłka, którą będziemy musieli odbić, ale czekamy w gotowości, przygotowani na różne możliwości. Zacznij od solidnego i profesjonalnego researchu, w którym wesprą Cię narzędzia analityczne takie jak Google Trends. Następnie po solidnej analizie wyników, sporządź listę wydarzeń, o których może być głośno w najbliższym czasie. Miej oczy dookoła głowy i myśl perspektywicznie, śledząc bieżące sprawy.

Zalety Real Time Marketingu

Badań na temat skuteczności kampanii Real-Time Marketingowych jest wiele. Chociażby według raportu Monetate i eConsultancy brytyjscy marketerzy odnotowują 26% wzrostu współczynników konwersji dzięki RTM.

Zalety Real Time Marketingu

A o to pozostałe zalety marketingu w czasie rzeczywistym:

  • zwiększa zaangażowanie odbiorców i buduje z nimi bliższą relację – blisko 76% marek twierdzi, że interakcja społeczna w czasie rzeczywistym zwiększyła zaangażowanie odbiorców;
  • zwiększa prawdopodobieństwo zakupu Twoich produktów poprzez wywołanie efektu pilności (możesz dokonać tego, oferując ograniczone zapasy produktów, terminy sprzedaży czy kody promocyjne);
  • pomaga zidentyfikować rzeczników marki (wpływowych i wysoce zaangażowanych użytkowników);
  • urozmaica Twój content na stronie – Twoi odbiorcy chętnie czytają eksperckie treści umieszczone na blogu, ale prawdopodobnie potrzebują też wesołego, lekkostrawnego i odstresowującego przerywnika, czym też może być Real Time Marketing.
  • zwiększa konkurencyjność – jeśli zwrócisz na siebie uwagę przemyślanymi działaniami marketingu w czasie rzeczywistym, masz szansę wyróżnić się na tle konkurencji poprzez wzrost rozpoznawalności marki. 

Podsumowując, skuteczny Real Time Marketing opiera się przede wszystkim na nieustannym monitorowaniu świata mediów. Działania muszą być szybkie, bo konkurencja nie śpi. Jeśli zareagujesz w odpowiednim momencie, wykazując się przy tym kreatywnością, istnieje duża szansa, że internauci to docenią, jakbyś nadal miał problemy z RTM, polecamy skorzystać z usług agencji social media.