Snapchat w Polsce – kto i jak z niego korzysta

Prawie zawsze podczas rozmów o działaniach w social media pojawia się pytanie o obecność marki na Snapchat. I słusznie! Według wyników sondażu, który nasza agencja zrealizowała wspólnie z SW Research Snapchat w Polsce może mieć aż 5 mln użytkowników.

Zapytaliśmy o częstotliwość korzystania ze Snapchata użytkowników w różnym wieku. Okazało się, że uwzględniając użytkowników w wieku co najmniej 18 lat, na Snapchat zagląda prawie 24% dorosłych internautów. Jeśli wziąć pod uwagę, że obecnie liczbę aktywnych internautów w Polsce szacuje się na ok. 20 mln oznacza to, że Snapchat w Polsce może mieć aż 5 mln użytkowników. Oczywiście to tylko deklaracje, ale nawet jeśli założyć, że niektórzy deklarują używanie „modnego“ serwisu na wyrost, nadal potencjalna grupa użytkowników jest znacząca. Dodatkowe dane, które można pozyskać np. z Facebooka pokazują, że różnice pomiędzy sondażowymi szacunkami, a rzeczywistością nie muszą być wcale duże. Tylko na FB osób, które „interesują się“ Snapchatem, jest już 1,5 miliona!

Snapchat to zdecydowanie medium najmłodszych internautów. Spójrzcie na rozkład wiekowy deklaracji o korzystaniu z aplikacji. Pamiętajcie też, że w naszym sondażu wzięli udział tylko dorośli. Nie uwzględniliśmy w nim grupy w wieku poniżej 18 lat. Tymczasem np. wg badania Edison Research (link) już połowa Amerykanów w wieku 12-24 przynajmniej raz zaglądała na Snapchat. Pod tym względem za oceanem popularność Snapów przebija już w tej grupie Facebooka.

A jak przedstawia się popularność Snapchat w Polsce wg danych o zainteresowaniach użytkowników Facebooka? Zobaczcie poniższy wykres. Pokazaliśmy na nim, jaki odsetek poszczególnych grup wiekowych wykazuje wg danych serwisu „zainteresowanie” Snapchatem.

Czy „zaglądam“ lub „zainteresowany“ na pewno oznacza „używam regularnie“? Niekoniecznie. Okazuje się, że zaledwie 38% osób, które deklarują korzystanie ze Snapchata w Polsce loguje się do niego codziennie. Jednocześnie aż 1/3 twierdzi, że zagląda tam zaledwie kilka razy w miesiącu. Można zaryzykować twierdzenie, że większość użytkowników korzysta z aplikacji sporadycznie, że Snapchat lokuje się na liście ich priorytetów dużo dalej niż np. Facebook. Albo, że intensywnie używają aplikacji najmłodsi, a starsi zaglądają tam z ciekawości, sporadycznie. Do tego, żeby to rozstrzygnąć potrzeba byłoby jednak dodatkowych analiz. Na razie jedyny pewny fakt to wzrost i naprawdę duża popularność serwisu.

Do tego, żeby Snapchat stał się obowiązkowym elementem social media planu, potrzeba jeszcze jednego – możliwości płatnego budowania zasięgu komunikacji. Z tym na razie jest słabo i dlatego wiele firm podchodzi do Snapchata z dużą ostrożnością, traktując go raczej jako ciekawostkę. Co prawda, nawet całkiem niedawno, Snapchat ogłosił poszerzanie funkcjonalności o kolejne, teoretycznie dające nowe możliwości, ale prostego systemu reklamowego ciągle nie ma. Coraz więcej jest natomiast snapchaterów docierających do tysięcy obserwujących. I pewnie dlatego płatna współpraca ze Snap-influencerami będzie się (do czasu!) bardzo szybko rozwijać.

Przedstawione przez nas wyniki to część większego projektu badawczego, który mamy też zamiar cyklicznie powtarzać. Jeśli zainteresowały Cię i chciałbyś dowiedzieć się więcej, zostaw swój email lub obserwuj nas na Facebooku – na pewno będziemy jeszcze dzielić się ciekawymi danymi:-) Badania na zlecenie agencji social media On Board Think Kong zrealizowała pracownia SW Research w styczniu 2016 r. na reprezentatywnej próbie N=1000 użytkowników Internetu w Polsce w wieku 18+.