Social media w e-commerce

Social media w e-commerce

E-commerce święci dzisiaj tryumfy nie tylko w Polsce, ale także na całym świecie. Dlaczego? Czas pandemii zmusił wielu przedsiębiorców do pojawienia się w sieci, a klientów – do zaprzyjaźnienia się z zakupami on-line.

I okazało się, że internetowy shopping to strzał w dziesiątkę! Właściwie wszystkie branże, których asortyment pozwalał na sprzedaż w sklepie internetowym, zaczęły rozważać taką opcję. Na samej platformie Shoper zarejestrowało się w tym roku o ponad 35 proc. więcej nowych sklepów niż w roku ubiegłym1.

Jednak przy tak dużej konkurencji sprzedawcy zaczęli zadawać sobie pytanie: jak wypromować sklep internetowy? Jak dotrzeć do wybranej grupy docelowej w sieci? Jak nie zginąć w morzu podobnego asortymentu?

Oczywiście, sposobów na to jest wiele (w końcu digital marketing daje nam naprawdę niesamowite możliwości promocji), jednak dzisiaj skupimy się na jednym sektorze: e-commerce social media marketingu.

Jeśli ta fraza nie jest ci jeszcze znana, nic się nie martw. Zaraz wszystko objaśnimy!

E-commerce social media marketing – co to właściwie jest?

Kanały social media, kiedyś wykorzystywane głównie w celach towarzyskich, obecnie stały się areną pojedynków dla reklamodawców. A pojedynki te są coraz bardziej spektakularne!

Jeśli spojrzymy wstecz, możemy dostrzec, że początki social media marketingu nie były zbyt imponujące. Większość firm zakładało swój fanpage, by co jakiś czas publikować informacje o nowościach czy promocjach.

Algorytm Facebooka był wtedy o wiele łaskawszy, dzięki czemu odbiorcy tych fanpage’ów częściej widywali udostępniane treści.

Wraz z napływem nowych profili firmowych i zmianami w algorytmie Facebooka komunikaty te zaczęły coraz rzadziej docierać do odbiorców.

Dlatego z czasem pojawiło się pojęcie influencer marketingu: marki dostrzegły potencjał w blogerach i twórcach internetowych – i zamiast wykorzystywać swoje kanały, zaczęły stawiać na kanały społecznościowe sojuszników.

Dodatkowo należy pamiętać, że nie każda branża miała szansę na taką promocję. Moda, kosmetyki czy akcesoria do wystroju wnętrz – owszem, jednak w Internecie nie było jeszcze miejsca na promocję mniej oczywistych produktów lub usług.

Dopiero od jakiegoś czasu jest jasne, że w sieci znajdzie się miejsce dla każdego!

Dostępność wielu platform, łatwość w tworzeniu materiałów video, dostępność filtrów i zaawansowanych narzędzi marketingowych sprawiło, że rynek e-commerce został zalany przez kampanie reklamowe.

Dzisiaj nie pojawia się już pytanie, czy wybrany produkt lub usługa nadają się do promocji w social mediach, tylko: jak sprawić, by wybrany produkt wybił się na tle konkurencji?

Social media marketing – jak go wykorzystać w promocji sklepu internetowego?

Social media oferują całą gamę narzędzi i zasobów do promocji sklepu internetowego. Przede wszystkim warto rozróżnić:

  • zasoby wewnętrzne – należą do nich kanały społecznościowe, którymi zarządza dana marka, a także sprzęt i content (treść), którą firma jest w stanie zapewnić na te kanały;
  • narzędzia i zasoby zewnętrzne – czyli kanały, z którymi firma chciałaby współpracować, a także aplikacje lub wtyczki, które firma jest w stanie zaimplementować, by usprawnić działanie sklepu. Są to narzędzia wspierające wizję promocji, pomagające rozszerzyć zasięgi.

Pierwsze kroki w social media marketingu:

Zacznijmy od zasobów wewnętrznych, dzięki którym wystartujesz z tworzeniem społeczności social mediowej.

  • Na początku wybierz 2–3 kanały social media, które będą najlepiej odzwierciedlać produkty w twoim sklepie, a także pozwolą na łatwą i sprawną komunikację z fanami.

Np. jeśli zajmujesz się branżą odzieżową, postaw na zdjęcia i Instagram. Jeśli sprzedajesz e-booki czy szkolenia – rozważ kanał YouTube i krótkie trailery zapowiadające treść kursu.

  • Sprzęt: chociaż panuje obecnie trend powrotu do naturalności, nie od dziś wiadomo, że „je się oczami”. Jeśli chcesz dobrze wyeksponować swój produkt, warto zainwestować w dobry aparat czy lampę zdjęciową. Jest wiele opcji, także dla początkujących, jak np. domowe studia fotograficzne, w całkiem rozsądnych cenach!
  • Promocja organiczna i sieć kontaktów: sam fanpage czy profil na Instagramie to dzisiaj zdecydowanie za mało. Postaw na aktywność – wchodź w interakcje z innymi użytkownikami, organizuj konkursy i publikuj informacje o promocjach w grupach zainteresowanych odbiorców. Pozwól, by inni cię dostrzegli.

Rozwijaj sieć połączeń, czyli dalsze kroki w e-commerce social media marketingu

Jeśli uda ci się stworzyć ciekawe i wartościowe kanały, na których potencjalni odbiorcy znajdą ładnie wyeksponowany asortyment sklepu, ciekawe zdjęcia i video produktowe, wciągające treści oraz oczywiście najważniejsze informacje o sklepie (formach wysyłki, płatności, godzinach pracy) – to czas przejść do dalszych działań promocyjnych.

Wykorzystasz do nich narzędzia i zasoby zewnętrze, ale także cross zasobów wewnętrznych i zewnętrznych.

  • Sojusznicy: nikt nie jest samotną wyspą! Social media opierają się na sieci kontaktów, dlatego czeka cię zrobienie researchu i znalezienie potencjalnych parterów do promocji (blogerów, instagramerów, celebrytów). Oczywiście weź pod uwagę swój budżet reklamowy – ponieważ taka współpraca czasami opiera się na wymianie barterowej (produkt za wpis), a czasami na wynagrodzeniu pieniężnym.
  • Narzędzia zewnętrzne: zaimplementuj na swojej stronie Pixel Facebooka i twórz grupy odbiorców oparte na danych ze sklepu. Możesz teraz tworzyć reklamy dynamiczne czy używać remarketingu – by przypomnieć się swoim odbiorcom. Wykorzystaj zewnętrze aplikacje do stworzenia ciekawego instastory (zanimuj napisy, dodaj filtr). Możliwości jest naprawdę wiele!
  • Promocja płatna: jeśli wybierzesz już rodzaj kanału i zaczniesz na nim publikować, warto pomyśleć nad promocją płatną (np. kampaniami Facebook Ads). Niestety giganci social mediowi nie od razu pozwolą ci na zdobycie wysokich zasięgów bez wkładu finansowego. Jednak czasami nawet niewielka kwota może sprawić, że twój sklep zacznie być widoczny w sieci!

Stwórz piękny film, ciekawą grafikę lub angażujący post i zacznij go promować. Dzięki temu twoje treści dotrą poza grono osób obserwujących profil.

Potrzebujesz pomocy z Social Media?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Podsumowanie

Social media marketing bywa niezwykle pomocny w promocji sklepu internetowego, jednak wymaga czasu i kreatywności. Chociaż na pierwszy rzut oka może wydawać się łatwym zadaniem, to aby przyniósł realne skutki w postaci zwiększonych zakupów – musi być dobrze przemyślany.

Od założenia profilu do zdobycia dużych zasięgów i sprzedaży jest daleka droga, ale przede wszystkim nie bój się wykazać kreatywnością. Pamiętaj, że Internet lubi oryginalność!