Dziś media społecznościowe są stałym towarzyszem życia większości ludzi. Nie inaczej jest w obszarze biznesu — właściwie trudno wyobrazić sobie markę, która nie ma kont na platformach społecznościowych. Ich świadome, strategiczne prowadzenie jest jednym z kluczowych elementów budowania pozytywnego wizerunku marki i relacji z odbiorcami, a także poprawiania wyników sprzedażowych. Stoi za tym manager social media. Dziś przyglądamy się jego pracy.
Manager social media to osoba, która w obecnych czasach jest niezbędna w działaniach marketingowych firm, które strategicznie myślą o swoim rozwoju i relacjach z klientami.
Realizuje on to zadanie poprzez opracowywanie, planowanie i wdrażanie strategii komunikacji z klientami w wybranych kanałach, a także monitorowanie sposobu jej realizacji. Bardzo często social media manager odpowiada za bezpośrednie interakcje z odbiorcami i tym samym jest także łącznikiem pomiędzy marką a klientami.
I mimo tego, że zdarza się jeszcze, że praca social media managera kojarzy się potocznie z niewymagającym wysiłku „wrzuceniem kilku postów” lub przyjemnym przeglądaniem social mediów, to w praktyce jest zawód, który niewiele ma z tym wspólnego. Wymaga on bowiem dość unikatowego połączenia ze sobą kilku kluczowych kompetencji. Sprawdźmy, jakie są zadania social media managera.
Social media manager: zakres obowiązków
Praca social media managera polega na:
- stworzeniu strategii działania w mediach społecznościowych,
- zarządzaniu kampaniami promującymi markę w wybranych kanałach,
- planowaniu, ustawianiu oraz optymalizacji reklam w social mediach,
- planowaniu oraz tworzeniu angażującego contentu (tekstów, grafik oraz treści multimedialnych),
- moderowaniu interakcji z użytkownikami (w wiadomościach prywatnych, komentarzach, udostępnieniach, grupach tematycznych),
- monitorowaniu reakcji na markę i zarządzanie ewentualnymi kryzysami wizerunkowymi,
- analizie działań konkurencji,
- analizie statystyk i wskaźników prowadzonych działań organicznych i płatnych,
- raportowaniu wyników.
Ten zakres może się oczywiście różnić zależnie od firmy, dla której pracuje manager social media — jej wielkości, strategii komunikacji z klientami i kanałów, w jakich działa. Natomiast już na pierwszy rzut oka widać, że zadania wykonywane na tym stanowisku są mocno zróżnicowane i często wymagają dość odległych od siebie umiejętności.
Polecamy do czytania: Jak mierzyć efekty w social mediach?
Podstawą w pracy social media managera są aplikacje własne platform społecznościowych przeznaczone do kompleksowego zarządzania działaniami organicznymi i płatnymi. W przypadku Facebooka i Instagrama jest to Meta Business Suite, w przypadku TikToka — TikTok Business Center, w innych kanałach: LinkedIn Ads czy YouTube Ads.
Na tym jednak nie koniec.
Omówimy pokrótce każdą grupę.
Monitoring social media
Możliwość monitorowania w czasie rzeczywistym, co nie tylko w mediach społecznościowych, ale w całym Internecie, mówi się o marce, daje aplikacja Brand 24. Z kolei trendy w wybranej branży oraz najlepsze dopasowanie influencera do grupy docelowej marki daje np. BuzzSumo.
Tworzenie contentu
Popularna wśród social media managerów aplikacja, w której można stworzyć różnorodne formaty, od banerów, przez stories, animacje, video i inne treści multimedialne, to Canva. Często wykorzystywane są też narzędzia dedykowane do tworzenia stories jak Mojo czy Storyluxe, banki zdjęć, ikon, infografik, tworzenia video.
Analityka oraz optymalizacja social media
Zaawansowanych danych dotyczących zasięgu i zaangażowania wokół publikowanych treści, a także skuteczności reklam dostarcza np. często wybierany przez managerów Sotrender.
Czytaj więcej: 10 najlepszych narzędzi social media, które ułatwią Ci pracę
Wcześniej już powiedzieliśmy, że manager social media wykonuje zadania wymagające dość odległych od siebie kompetencji. Jakie konkretnie umiejętności i cechy powinna mieć osoba pracująca na tym stanowisku?
Poza dość oczywistą znajomością social media, manager musi przede wszystkim:
- świetnie orientować się w trendach w marketingu,
- posiadać umiejętność analizy danych i wyciągania wniosków,
- myśleć w sposób strategiczny,
- mieć wysokie kompetencje w obszarze komunikacji, budowania relacji i obsługi klienta.
Bardzo istotna w tym zawodzie jest kreatywność. Nikogo tym szczególnie nie zaskakujemy — do tworzenia contentu niezbędne są przecież umiejętności z obszaru copywritingu, projektowania grafik i tworzenia treści multimedialnych.
To od niego w dużym stopniu przecież zależy wizerunek marki i jakość relacji, jakie utrzymuje ona ze swoimi klientami. Z pewnością przydaje się też opanowanie, które pozwala zachować trzeźwy umysł w ewentualnych sytuacjach kryzysowych. Wartością jest dobra umiejętność organizacji pracy własnej i zarządzanie zespołem przy realizacji projektów, jeśli specjalista od social mediów współpracuje z działem marketingu czy też wykonawcami zewnętrznymi.
Pożądaną cechą na tym stanowisku jest także chęć i gotowość ciągłego rozwoju oraz ciekawość świata. Każdy dobry social media manager wie doskonale, że trendy w marketingu zmieniają się błyskawicznie i że w tym zawodzie nie da się spocząć na laurach — wciąż trzeba się doszkalać i podnosić własne kompetencje.
Szukasz agencji Social Media?
Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.
Ścieżki kształcenia w zawodzie social media managera mogą wyglądać różnie i trudno jednoznacznie stwierdzić, która z nich jest najbardziej efektywna w przypadku konkretnego kandydata.
Pierwszą możliwością jest wybór specjalności social media na studiach na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna. Taką propozycję w ofercie ma wiele uniwersytetów, np. Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
Inną drogą jest ukończenie studiów na innym kierunku, np. marketingu, filologii polskiej, socjologii, psychologii lub pokrewnego i uzupełnienie wiedzy na dodatkowych studiach podyplomowych dedykowanych social media, content marketingowi czy szeroko rozumianemu digital marketingowi. Taki kierunek podyplomowy znajdziemy np. na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.
Bogata jest także oferta kursów na social media managera. Dobrze jest jednak weryfikować ich program oraz przygotowanie merytoryczne prowadzących, a także fakt, czy zwieńczone są one otrzymaniem certyfikatu. Certyfikowany social media manager bowiem jest bardziej konkurencyjny na rynku pracy i ma szansę na wyższe zarobki.
Social media manager: zarobki w Polsce
Tak jak w każdym zawodzie, w przypadku managera social media o wysokości zarobków decyduje wiele czynników: wiedza, umiejętności, doświadczenie, uzyskiwane efekty dotychczasowe, wielkość firmy oraz miasto, w którym jest zatrudniony.
Na potrzeby tego artykułu zajrzeliśmy do raportu dostępnego w serwisie wynagrodzenia.pl opracowanego na początku 2022 roku na próbie 325 social media managerów. Wynika z niego, że wynagrodzenie oscyluje najczęściej w przedziale od 4340 zł brutto do 9090 zł brutto (z medianą 5480 zł brutto). 25% najsłabiej opłacanych social media managerów zarabia poniżej 4340 zł brutto, na wynagrodzenie powyżej 9090 zł brutto może liczyć grupa 25% social media managerów.
Podsumowanie
Social media marketing to dynamicznie rozwijająca się branża, która przyciąga zarówno marki, klientów, jak i budżety reklamowe oraz wykwalifikowanych specjalistów. Jeśli więc zastanawiasz się, nad rozwojem ścieżki kariery w tym obszarze, jesteśmy przekonani, że to inwestycja perspektywiczna. A jeśli masz minimum rok doświadczenia jako manager social media po stronie agencji marketingowej, zapraszamy do aplikowania na to stanowisko w agencji OBTK.