Spadki ruchu po zmianie algorytmu – jak sobie z nimi radzimy? [Case Study]

Spadki ruchu po zmianie algorytmu – jak sobie z nimi radzimy

Przedstawienie klienta

Poznajsięnatłuszczach.pl to projekt zainicjowany przez ZT Kruszwica, największego polskiego producenta tłuszczów roślinnych i margaryn. Celem projektu było dotarcie do Polaków zainteresowanych zdrowym stylem życia, promowanie zdrowych nawyków żywieniowych i aktywnego trybu życia, a także edukowanie na temat wpływu tłuszczy na zdrowie i rozwiewanie niezdrowych mitów dotyczących tłuszczy w diecie, na które czytelnicy mogą się natknąć podczas wizyt w Internecie. Projekt był realizowany razem z ekspertami z Instytut Żywności i Żywienia tak, by zapewnić maksymalną  jakość i merytorykę publikowanych treści.

Cele

Cele główne:

  • Wzrost ruchu organicznego
  • Stała obecność w top 10 na ważne dla klienta słowa kluczowe powiązane z tematyką tłuszczy

Cele towarzyszące

  • Edukowanie użytkowników z których część to obecni i przyszli klienci Kruszwica
  • Zwiększenie rozpoznawalności brandu i zaufania do marki

Sytuacja przed „Medical Update”

Witryną poznajsienatłuszczach.pl zaopiekowaliśmy się jeszcze w I kwartale 2017 roku. Skupiliśmy się na produkcji treści opartych o research popularnych słów kluczowych, optymalizacji technicznej oraz pozyskiwaniu wartościowych linków. Ta standardowa strategia SEO przynosiła wymierne efekty i w I połowie 2018 roku mogliśmy odnotować ruch organiczny na poziomie 20 000 wejść miesięcznie.

wzrost ruchu - sierpień 2018 - marzec 2019

Standardowe działania SEO urozmaicaliśmy od czasu do czasu innymi niż specjalistyczne artykuły formatami (jak infografiki czy embedowane videa poradnikowe). Wystarczyło to na zbudowanie solidnej pozycji serwisu specjalizującego się w tematyce zdrowych tłuszczy.

Sierpień 2018 – „Medical Update”

Wspominaliśmy już, że Google potrafi wdrożyć w życie kilkadziesiąt mniejszych i większych aktualizacji algorytmu w ciągu roku, a o większości z nich nawet nie informuje lub informuje bardzo zdawkowo. Stosunkowo rzadko dochodzi jednak do aktualizacji, która wnosi na tyle zmian, że  wywraca wyniki wyszukiwania w danej branży do góry nogami.

Tak było w przypadku update algorytmu z sierpnia 2018 roku, nazwanego później „Medical Update”. Skąd nazwa? Update dotyczył stron określanych przez Google jako witryny YMYL – „Your Money or Your Life”. Są to witryny które, cytując wytyczne Google „mogą potencjalnie wpływać na przyszłe szczęście, zdrowie, stabilność finansową lub bezpieczeństwo użytkowników”.

Jakie zmiany przyniósł update?

Pełna lista zmian, jak to bywa w przypadku aktualizacji algorytmu Google nie jest znana – wynika to ze wspomnianej polityki wyszukiwarki Google. Częściową wiedzę przyniosły wytyczne dla pracowników oceniających strony internetowe pt. „General Google Guidelines”, które – często między wierszami, a często oficjalnie – zawierały aspekty wpływające na jakość strony. Resztę informacji specjaliści SEO musieli poznać, jak to zwykle bywa, w naszej branży w sposób empiryczny.

W skrócie, update premiował takie aspekty dotyczące jakości witryny jak:

  • wiarygodność – witryny powinny zawierać jasną informację kto za nimi stoi i w jaki sposób można nawiązać z tymi osobami kontakt;
  • wysoka jakość treści – jest to bardzo szerokie pojęcie, ponieważ celem Google od dawna jest premiowanie serwisów prezentujących wysokiej jakości teksty. W przypadku stron YMYL szczególny nacisk kładziony jest jednak na silnie precyzyjne i merytoryczne odpowiadanie na zapytania użytkowników  – w końcu do rad prezentowanych na naszym serwisie mogą się stosować!;
  • długość treści – krótkie, zdawkowe notki przegrają w starciu z tekstami wyczerpującymi dany temat.;
  • podkreślenie roli eksperta. Treści prezentowane przez osoby znane z imienia i nazwiska oraz z dorobkiem w danej dziedzinie zostały jeszcze mocniej docenione.

Witryna poznajsienatluszczach.pl ucierpiała mocno po aktualizacji algorytmu. W momencie wejścia w życie update naturalnie nie wiedzieliśmy jeszcze do czego się odnosi – ta wiedza stała się dostępna wraz z upływem czasu. Dlatego z niepokojem obserwowaliśmy ok. 50% spadek ruchu który nastąpił już w sierpniu 2018 – miesiącu aktualizacji algorytmu.

Branżowe grupy tematyczne szybko zapełniły się tematami, które świadczyło o tym, że update dotknął dziesiątki polskich i zagranicznych witryn. Największy spadek widoczności zanotowały właśnie strony zawierające informacje z dziedziny medycyny, farmacji, zdrowego odżywiania i witryny okołofinansowe.

Działania naprawcze na serwisie

Działania SEO mają to do siebie, że wprowadzając jakiekolwiek ulepszenia na witrynie, na efekty tych działań musimy czekać tygodnie, a często miesiące. Osiągnięcie efektów jest efektem wielomiesięcznej pracy, w skład której wchodzi nie tylko praca nad treściami i optymalizacja techniczna, ale także działania promujące stronę w wyszukiwarce, jak pozyskiwanie linków polecających z innych witryn.

„Medical Update” cofnął nas o dobry rok jeśli chodzi o ilość użytkowników odwiedzających witrynę.  O sytuacji natychmiast poinformowaliśmy Klienta, któremu jednocześnie przedstawiliśmy strategię naprawczą działań. Spadek ruchu nie jest miłą sytuacją i klarowna komunikacja była kluczem do utrzymania współpracy, co Klient docenił. Nawet ze wsparciem Klienta, wiedzieliśmy, że powrót do sytuacji sprzed update zajmie również wiele miesięcy, nawet jeśli wprowadzimy ulepszenia, co do których musieliśmy często działać bazując na niepełnych informacjach.

Nie zniechęciło nas to jednak do szukania sposobów na powrót do sytuacji sprzed update. Przez pierwsze tygodnie zebraliśmy tyle informacji o updacie, ile mogliśmy (m.in. obserwując spadki zbliżonych tematycznie stron szukając wspólnego mianownika łączącego jakość strony a spadek jej widoczności) i przystąpiliśmy do działań naprawczych w ramach których m.in.

  • przejrzeliśmy wszystkie archiwalne artykuły i zdecydowaliśmy się zmniejszyć ich liczbę i postawić na jakość treści. Uznaliśmy że lepiej sprawdzą się artykuły długie, ale jednocześnie merytoryczne niż krótkie, ale w większej licznie. Wyszliśmy z założenia że użytkownicy będą zadowoleni, jeśli w jednym tekście znajdą wszystkie potencjalne odpowiedzi.;
  • dodaliśmy rozbudowaną zakładkę „kontakt” i „o nas” do witryny, tak by już na pierwszy rzut oka było widać, kto za nią stoi i jaki cel pełni;
  • wykorzystaliśmy ekspertów – zarówno prezentując ich sylwetki na stronie głównej, jak i wykorzystując ich do tworzenia artykułów i umieszczając ich jako autorów. Dzięki temu Google mógł połączyć ich dotychczasowy dorobek z treściami prezentowanymi na witrynie;
  • poprawiliśmy elementy UX – nawigację oraz rozmieszczenie reklam;
  • przyspieszyliśmy prędkość ładowania strony mobilnej.

Działania te zajęły nam wiele tygodni żmudnej pracy. Na efekty przyszło nam jednak poczekać aż grudnia 2018 roku, czyli 4 miesiące po wejściu w życie „Medical Update”.

wzrost ruchu - sierpień 2018 - marzec 2019

Dopiero wtedy Google „przetrawiło’ wprowadzone na witrynie zmiany i doceniło odmienione poznajsienatluszczach.pl. Ruch nie tylko powrócił w I kwartale 2019 roku na stare poziomy ale szybko pobił stary rekord i rok później, w grudniu 2019 klient cieszył się odwiedzinami rzędu 40 000 wejść miesięcznie, co oznaczało poprawę o ponad 250 % w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.

Wnioski

Kluczem do sukcesu była szybka reakcja na zmianę algorytmu połączona z doświadczeniem naszych specjalistów SEO. Nie czekaliśmy biernie na naprawę sytuacji, tylko aktywnie szukaliśmy sposobów na poprawę ruchu i wdrażaliśmy w życie pomysły, które – jak pokazała przyszłość – były trafne i wpisały się w oczekiwanie Google. Cały czas pozostawaliśmy w otwartej komunikacji z klientem, dzięki czemu miał on poczucie kontroli nad sytuacją. Do dzisiaj poznajsienatłuszczach.pl pozostaje jedną z czołowych witryn poświęconej tematyce wpływu zdrowych i szkodliwych tłuszczy na nasze zdrowie.