Do środka czy na zewnątrz? Różnice między komunikacją wewnętrzną a zewnętrzną

Jak zmienić sposób komunikacji, aby trafiła i została zrozumiana przez pracowników? Czym różni się od tej kierowanej do grupy akcjonariuszy, interesariuszy i klientów. Oto kilka wskazówki, co wziąć pod uwagę zanim zaczniemy przygotowywać treści.

Język ma znaczenie

Wybór języka, tomu wypowiedzi ma ogromne znaczenie niezależnie od grupy odbiorców. Zarówno styl formalny jak i nieformalny mają swoje wady i zalety. Nie zmienia to jednak faktu, że podczas rozmowy z pracownikami prawdopodobnie będziecie chcieli, by wasze komunikaty były nieco cieplejsze, bezpośrednie. Dobór sposoby wypowiedzi i treści, które zainspirują twoich współpracowników, zjednoczą i skupią ich wokół misji firmy, jest równie ważne, jak dzielenie się z nimi najważniejszymi informacjami.

Treści w komunikacji zewnętrznej muszą pokazywać, że macie wiedzę, jesteście profesjonalistami i dzielicie się z odbiorcami pożytecznymi informacjami. Wskazujecie im, dlaczego jutro powinni zacząć działać inaczej, zmienić pewne nawyki, wybrać inny produkt. W komunikacji wewnętrznej zasada jest ta sama, ale musicie także zainspirować ludzi, pokazując im jak ważne jest to, co robią dzisiaj.

Pomiń small talk

Komunikaty dla odbiorców zewnętrznych musza zawierać w sobie podstawowe wyjaśnienia. Musicie założyć, że część osób, do których dotrze wasza treść, nie zna się lub nie wie nic o Waszej firmie. Oczywiście żadnego odbiorcy nie można traktować protekcjonalnie, ale w przypadku większości treści zewnętrznych wymagane jest podstawowe wyjaśnienie tematu.

Pisząc do swoich kolegów z pracy, można z kolei przyjąć pewien poziom zrozumienia. Istnieją obszary, które dokładnie omawiacie zaraz po zatrudnieniu w firmie, kwestie nie wymagające przedstawiania. Ważne, by okazać zaufanie do ich wiedzy i pominąć small talki.

Bądź autentyczny

Piękne zdjęcia lub wysokiej jakości wideo stanowią część strategii komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. Korzystanie z contentu, który stworzyli koledzy z pracy, czyni go częścią twojej historii, a oni chętniej się nim dzielą. Współpracuj z pracownikami, aby uczynić go najlepszym, jaki może być, ale pamiętaj o jednym – autentyczność jest kluczem.

Zaangażuj wszystkich

Podczas tworzenia treści zewnętrznych, angażowanie rozmówców z wysokimi tytułami zawodowymi, znanych ekspertów i durektorów może wyróżnić was wśród konkurencji i nadać wagę komunikacji. Ale wewnętrznie najważniejsze, by dopuszczać do głosu każdego.

Istnieje stara anegdota dotycząca wizyty Johna F. Kennedy’ego w kwaterze głównej NASA w 1961 r. Podczas zwiedzania obiektu podszedł do dozorcy, przedstawił się i zapytał, czym się zajmuje w NASA. Woźny odpowiedział, że pomaga wysłać mężczyznę na księżyc.

Chociaż opowieść może być bardziej legendą niż faktem, sentyment pozostaje prawdziwy: wszyscy pracownicy mogą przyczynić się do Twojego sukcesu i dlatego powinni być reprezentowani w Twojej komunikacji w całej organizacji.

Materiał pochodzi z bloga naszego partnera – Content Marketing Association >>>