Storytelling w marketingu – jak ciekawie opowiedzieć historię marki lub produktu?

Wielu z nas, kiedy słyszy słowo “marketing”, najczęściej kojarzy go z pokazywaniem i podkreślaniem wartości danego produktu lub usługi. Można powiedzieć, że istotą marketingu jest usatysfakcjonowanie nabywców jeszcze przed dokonaniem zakupu. Tylko, jak to zrobić? Owszem, możemy zadbać o marketing i reklamę, pokazać wartość, ale nadal będzie nam czegoś brakować. Co istotne, jest to coś, czego nie możemy kupić, a mianowicie lojalność i zaufanie klienta. W zdobywaniu lojalności i zaufania klienta z pomocą przychodzi nam storytelling. Czym jest storytelling i jak mądrze stosować go w marketingu? Tego dowiesz się z naszego artykułu.

Storytelling – co to jest? Definicja

Autorem terminu “storytelling” jest medioznawca, profesor MIT Henry Jenkis.

Storytelling to według definicji, którą można znaleźć w Encyklopedii Zarządzania: “jedno z narzędzi stosowanych w marketingu narracyjnym” i dalej – “(…) to nowy sposób opowiadania historii przy wykorzystaniu różnorodnej metodyki, typów mediów, a także punktów widzenia. Jest narzędziem, pozwalającym na przedstawienie idei przedsiębiorstwa w atrakcyjnym dla odbiorców świetle. Często zabarwiony jest emocjonalnie, tworząc wielowymiarowy i charakterystyczny przekaz będący kreatorem wizerunku marki. (K. Stopczyńska, 2016, s. 318)”.

W prostszej definicji według słownika Cambridge Storytellerem nazywamy kogoś, kto pisze lub opowiada na głos historie. W przypadku marketingu będą to historie marki lub produktu.

Storytelling w marketingu – jak opowiedzieć historię biznesową?

Czy jako przedsiębiorca rozmyślałeś kiedyś nad tym, jaka jest Twoja opowieść? Jaka była Twoja droga na szczyt? Jak świat światem ludzie dzielą się przecież opowieściami. Tobie również zdarzyło się pewnie podzielić się z kimś własną historią. Podążając za myślą National Storytelling Network, storytelling jest nie tylko starożytną formę sztuki, ale cenną formę ludzkiej ekspresji. Potrzebujemy się uzewnętrzniać.

Storytelling w marketingu

Sama praktyka snucia opowieści nie jest więc niczym nowym. Dlatego punktem wyjścia ku nowym perspektywom jest tutaj zestawienie storytellingu z marketingiem.

Być może zastanawiasz się właśnie, jak stworzyć historię marki lub produktu. Zacznijmy od tego, czym jest historia biznesowa. Otóż jest to krótka lub nieco dłuższa narracja, w której opowiadamy o tym, jak powstała nasza firma, marka, produkt lub usługa.

Oto, co musisz zrobić, by znaleźć i ułożyć własną historię biznesową:

Myśl opowieściami

Wszyscy mamy coś do opowiedzenia. Naucz się myśleć opowieściami. Przeanalizuj, co tak naprawdę skłoniło Cię do założenia firmy, co zaważyło na sukcesie. Ułóż i spisz co najmniej 3 historie powstania Twojej marki. Możesz patrzeć na nią z różnych perspektyw. Pamiętaj, że w snuciu opowieści niezwykle istotne są szczegóły, obrazy, liczby, osoby.

Brand storytelling to specyficzny rodzaj content marketingu, który wciąga nas emocjonalnie. Twoja opowieść musi więc budzić określone emocje – ciekawość, zdziwienie, zaskoczenie. Zadbaj też o to, by opowieść brzmiała zarówno wyjątkowo, jak i uniwersalnie. Wyjątkowo – by zapadała w pamięć, uniwersalnie – by każdy mógł się chociaż trochę z Tobą utożsamić. W ten sposób budujesz relację z klientem i zaufanie.

Znajdź bohatera swojej marki

Jeśli Ty sam jesteś marką albo zależy Ci na budowaniu marki osobistej, to wiarygodnym bohaterem musisz być Ty sam. W innym przypadku wiele firm tworzy fikcyjnego superbohatera, który kojarzy się z danym produktem – np. Mały Głód, brand hero marki Danio. Bohater marki ma za zadanie komunikować klienta z produktem, posługując się określonymi wartościami. Można więc powiedzieć, że bohater marki jest reprezentacyjnym narzędziem marketingowym.

Dobierz odpowiednią narrację, która pobudzi wyobraźnię

Sposób narracji bardzo często przesądza o sukcesie. Twoja opowieść powinna być inspirująca, wpływająca na wyobraźnię, a nawet na zmysły. Ty sam musisz mieć w tym pomysł na siebie. Bez wątpienia narracja powinna być nie tylko zgodna z Toba samym, tym jak się biznesowo komunikujesz na co dzień, ale ponadto powinna być dostosowana do Twoich klientów – prosta i zrozumiała, ale też spójna i wiarygodna.

Wiedz, że dobrze poprowadzona narracja w storytellingu pozwala słuchaczowi zapomnieć, że jest odbiorcą przekazu marketingowego.

narracja w storytellingu

Usuń bariery między Tobą a odbiorcą

Najlepsze opowieści to takie, które przekazuje się z ust do ust, które odbiera się na żywo albo takie, przy których chociaż czujemy się tak, jakbyśmy byli obok.  Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego tak ogromną popularnością cieszy się TEDx albo skąd bierze się rosnące zainteresowanie live streamami? Właśnie z tego, że chcemy uczestniczyć w tym, o czym opowiada nam rozmówca w czasie rzeczywistym.

O ile to możliwe, w storytellingu usuń wszelkie bariery między Tobą a adresatem. Barierą nie jest tylko odległość czy ekran, ale także to, jak zwracasz się do Twojego słuchacza. Używaj zwrotów bezpośrednich – Ciebie, Was, Ty, Wy itp.  Z racji tego, że występujesz przed słuchaczami niezwykle istotna jest także mimika, gesty i ruchy. Postaraj się by były naturalne, ale wyrażały otwartość na drugiego człowieka.

W końcu marketing narracyjny to nie tylko opowiadanie historii, ale co niezwykle istotne, jest to proces budowania więzi.

Modelowy przykład storytellingu

Według polskiego guru storytellingu – Pawła Tkaczyka – ludzie nie kupują produktu, ale historię o tym produkcie. I chociaż każda historia jest (i powinna być) wyjątkowa, ma jednak cechy wspólne z innymi historiami. Przyjrzyjmy się teraz temu, co zawiera modelowy przykład storytellingu. Otóż jest to:

  • obecność głównego bohatera w historii,
  • przeszkoda do pokonania,
  • zwrot akcji i rozwiązanie problemu.

Można powiedzieć, że dla niektórych biznesów, szczególnie z branży spożywczej, taką przeszkodą była pandemia koronawirusa. Rozwiązaniem okazało się wydawanie posiłków na wynos lub dowożenie jedzenia bezpośrednio do klienta. Storytelling w tym przypadku był niezwykle prosty. U wielu klientów obudziło się współczucie (wizja upadających restauracji i barów, ratowanie polskich binzesów).

Typy opowieści w storytellingu

W storytellingu istnieją różne typy opowieści. Na przykład:

  • Kim jestem? – co mnie tutaj zaprowadziło, dlaczego staję przed Wami, co mam właściwie do powiedzenia, co osiągnąłem.
  • Dlaczego tutaj jestem? – co chciałbym Wam opowiedzieć, w czym mogę Wam pomóc, jakie są moje umiejętności.
  • Moja wizja – tutaj opowiadaj raczej o produkcie bardziej niż o człowieku, jaką miałeś wizję na biznes i jak to poprowadziłeś.
  • Opowieść ucząca – jest to popularna – naukowa prezentacja, w której edukujesz odbiorców z określonego produktu lub usługi.
  • Wiem, o czym myślisz – w tym typie opowieści odwołujesz się do obiekcji i lęków klienta, próbujesz pokazać, jak Twój produkt rozwiązuje te problemy.

Zalety storytellingu

Według Adobe i Goldsmiths, University of London, 61% konsumentów kupuje produkty i usługi, które odzwierciedlają ich osobiste wartości, a 43% chce mieć relacje z markami, od których kupują.

Zalety storytellingu

Marki, które opowiadają wspaniałe historie zgodne z kluczem “marketing opowiadania historii”, są nie tylko zauważane przez klientów i konkurencję, ale także chwalone, a nawet podziwiane za pomysłowość i otwartość. Innymi słowy, kochamy dobry storytelling, nawet jeśli do tej pory nie wiedzieliśmy, na czym on polega i chętniej utożsamiamy się z marką, która sięga po te narzędzie.

Można powiedzieć, że do najważniejszych zalet storytellingu należy:

  • nawiązywanie głębokiej więzi z klientem, opartej na zaufaniu,
  • budowanie rozpoznawalności i wizerunku eksperta na rynku,
  • zachęcanie do zakupu produktów lub usług,
  • długofalowa promocja (jeśli umieszczasz swoją historię np. Na YouTubie, to może zadziałać jak marketing wirusowy).

Czytaj także: Kanał na Youtube – czy warto i jak go stworzyć?

Digital storytelling – co to takiego?

Jak już wcześniej wspomniano, magia opowieści to nie tylko magia słów, ale magia gestów i mimiki twarzy.  Dobremu storytellerowi chcemy zajrzeć w oczy, a nawet go dotknąć. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe, czasem do opowiadania historii używa się różnych mediów, które jednak nie uniemożliwiają snucia eksperckich, marketingowych opowieści.

Czym jest digital storytelling? A no właśnie jest to opowiadanie historii za pomocą nowych technologii i mediów. W tym celu stosuje się zarówno obrazy, jak i video czy muzykę. Do publikowania cyfrowych opowieści wykorzystuje się strony, blogi, podcasty, aplikacje mobline oraz media społecznościowe. Dzięki storytellingowi w wersji cyfrowej możliwe jest prowadzenie kampanii, które angażują pełną gamę multimedialnych rozwiązań.

Prekursor cyfrowego opowiadania historii, Joe Lambert, wymienia aż siedem elementów, które charakteryzują digital storytelling:

  1. punkt widzenia,
  2. dramatyczne pytanie,
  3. wyjątkowa treść,
  4. nagrywanie własnego głosu,
  5. oszczędność elementów i zasobów,
  6. rytm,
  7. ścieżka dźwiękowa.

digital storytelling

Czy storytelling to dobre rozwiązanie dla mojej marki?

W dzisiejszym świecie ludzie zaglądając do internetu, a szczególnie śledząc media społecznościowe, szukają tam doświadczeń, a nie produktów. Dlatego, jeśli chcesz pozyskać ich czas i zaufanie, po prostu opowiedz im swoją historię. Jeśli nie czujesz się na siłach lub brakuje Ci czasu, by zająć się tym tematem na poważnie, to skontaktuj się z nami – profesjonalną agencją content marketingową. Chętnie pomożemy Ci stworzyć własną, niepowtarzalną historię, która wesprze Twój biznes.