Strategia Content Marketing – jak budować?

Strategia Content Marketing - jak tworzyć skuteczne treści?

Content marketing przeszedł dużą ewolucję w świadomości marketerów. Od modnego hasła, powtarzanego przy okazji kolejnych konferencji branżowych, do metodologicznie prowadzonych działań. To nie wypadkowa kreatywności zespołu copywriterów i przypadkowego doboru tematów. Najważniejszym elementem działań w zakresie marketingu treści jest strategia content marketing. Spisany dokument, który będzie stanowił punkt wyjścia dla każdej kampanii.

Marketing treści – taki który generuje leady, wzmacnia SEO, kształtuje wizerunek i/lub dostarcza klientów – bo tylko taki nas interesuje, definiujemy na kilka sposobów. W zależności od ogólnej strategii biznesowej i komunikacyjnej, zakres wykorzystania działań content marketingowych i jego specyfika mogą się zmieniać.

Jednak niezależnie od zastosowania, skuteczność kolejnych publikacji będzie zależała od pracy wykonanej na etapie tworzenia i wdrażania strategii. Oczywiście strategia content marketingowa powinna być jak najbliżej strategii w innych obszarach, np. strategii social media.

Czym jest strategia content marketingowa?

Strategia content marketingowa

Na przestrzeni lat powstało wiele definicji strategii content marketingowej. Oto jedna z nich:

Strategia content marketingowa to działanie długofalowe, a dokładniej proces przekształcania celów biznesowych w plan, który wykorzystuje treść jako podstawowy sposób osiągnięcia tych celów.

A jeszcze inaczej:

Co to jest strategia content marketingowa?

Jak nietrudno się domyślić, strategia content marketingowa to nie jest blogowanie dla samego blogowania. Taki sposób myślenia o treściach nigdy nie zapewni nam sukcesu.

Istnieją pewne punkty wspólne takie jak:

  • dobry plan,
  • celowość,
  • mierzalność,

które nierozerwalnie łączą się z każdą dobrze opracowaną strategią treści.

Jak już wspomnieliśmy wyżej, strategia contentowa realizowana jest w długim okresie czasu, dlatego jeśli oczekujesz szybkich efektów niskim nakładem pracy i pieniędzy, to w tym przypadku na pewno tak się nie zadzieje. Jak w każdym procesie, tak i tu, niezbędna jest cierpliwość.

Cele content marketingu

Nie twórz kampanii marketingu treści tylko dlatego, że wszyscy tak robią. Przeanalizuj swój biznes i kierunki rozwoju. Oceń, które z Twoich celów biznesowych można osiągnąć poprzez ten rodzaj marketingu. Nie próbuj traktować content marketingu jako rozwiązania na wszystkie twoje biznesowe wyzwania. Wraz z popularyzacją content marketingu postępuje jego specjalizacja. Nakreśl 1 do 3 głównych celów i kilka mniejszych. Pamiętaj o zasadzie SMART – content marketing to konkretne, mierzalne działania.

Nasza rada: Przeanalizuj content marketingową aktywność konkurencji i liderów w branży. Celem takiej analizy może być zarówno benchmarking i ocena własnych planów na tle działań realizowanych przez innych, ale także szukanie luk, wolnych miejsc, które możesz zapełnić własną aktywnością. Nie zapominaj, że twoja strategia content marketingowa powinna wpisywać się w ogólną strategię twojej firmy i jej plan komunikacji.

Poniżej prezentujemy 5 przykładowych celów content marketingowych:

  • zwiększenie ilości i jakości ruchu z wyszukiwania,
  • wyższy ranking witryny w SERP Google,
  • zdobywanie wysokiej jakości linków
  • budowanie zaufania między klientem a firmą,
  • rozwiązywanie problemów potencjalnych klientów.

Etapy strategii content marketingowej

Każda strategia content marketingowa składa się z konkretnych etapów pracy. Jeśli chcemy by nasze działania były skuteczne, musimy postępować według opracowanego uprzednio planu.

Strategia content marketingowa - infografika

Poniżej prezentujemy szczegółowe etapy strategii treści.

Brief

By Twoja strategia pomogła Ci zrealizować założone cele, niezbędnym, a zarazem podstawowym etapem jest stworzenie briefu. Jest to dokument, który zawiera informacje o:

  • kampanii,
  • grupie docelowej,
  • dotychczasowych klientach,
  • stylu komunikacji,
  • ofercie – produktach i usługach,
  • najważniejszych osiągnięciach,
  • celach,
  • możliwościach firmy.

Dzięki briefowi możliwe jest przygotowanie wyceny koniecznych usług i dobranie najlepszych narzędzi reklamowych dla Twojego biznesu. Umożliwia on poznanie sytuacji wyjściowej oraz wstępnych założeń współpracy.

Polecamy do czytania: Brief dla copywritera – co to jest i jak go napisać?

Analiza grupy docelowej

Analiza grupy docelowej

Content marketing to bardzo skuteczna i efektywna forma pozyskiwania leadów i nowych klientów dlatego, że odpowiada na potrzeby konkretnych ludzi. Największym błędem jaki możesz popełnić, będzie próba dotarcia do wszystkich z takim samym komunikatem.

Nasza rada: Spędź przynajmniej pół dnia ze swoim zespołem sprzedażowym i obsługą klientów. Bądź najbliżej klientów i prospektów jak to tylko możliwe. Porozmawiajcie o tym, kto tak naprawdę kupuje Wasze produkty, jakie potrzeby zaspokajacie, na jakie problemy Wasz produkt odpowiada.

Zanim zaczniesz pozyskiwać nowych klientów, najpierw musisz poznać aktualnych – dobrą strategią rozwoju biznesu jest koncentracja na prospektach podobnych do tych, których już posiadamy.

Analiza konkurencji

Jeśli nie masz bazy klientów i dopiero zaczynasz – przyjrzyj się klientom konkurencji. Oczywiście nie chodzi o to, by kogokolwiek kopiować. Jednak warto mieć trochę pojęcia, jakie działania przynoszą sukces, a jakie są definitywnie skazane na porażkę. Początki bywają trudne, dlatego warto mieć ogólny ogląd na to, jakie są Twoje szanse na rynku i z kim się mierzysz. Jaka jest przewaga konkurencyjna najważniejszych rywali? Jakie są niezagospodarowane obszary działania, dzięki którym możesz się wybić ze swoim biznesem? Sprawdź to.

Szukasz agencji Content Marketingowej?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Persony

Na podstawie danych wewnętrznych i rozpoznania rynku (tutaj bardzo ważna jest współpraca z osobami odpowiedzialnymi za strategię rozwoju biznesu) możesz zbudować tzw. persony zakupowe. Pamiętaj by przypisać im jak najbardziej realne cechy, tak aby tworząc strategię i konkretną komunikację, mieć na uwadze faktycznych odbiorców. Same persony oczywiście nie rozwiążą wszystkich Twoich problemów z grupami odbiorców. Może się nawet zdarzyć (często tak jest!), że definiowanie person zaprowadzi Cię w ślepy zaułek. Wiele firm ma całe listy person tyle tylko, że nie ma żadnego pomysłu jak je użyć.

Nasza rada: Traktuj content marketing jak wspólną platformę wymiany – Ty pomagasz odbiorcom zdefiniować ich problemy i przedstawić rozwiązania, oni dają Ci swoje zaangażowanie i wstępują na ścieżkę zakupową – od teraz będziesz miał z nimi bezpośredni kontakt.

Budżety i zasoby

Ustal budżet dla działań content marketingowych, zanim zdecydujesz, jaki rodzaj i zakres treści wykorzystywać, w jakich kanałach dystrybuować treści, z jakimi podmiotami współpracować i jaki zakres obowiązków delegować do wykonawców zewnętrznych. Jeśli zastanawiasz się, jakie kwoty uwzględnić i jak szacować koszty, skorzystaj z naszej pomocy. Uwaga: czasem do skutecznej promocji contentu wcale nie potrzebujesz budżetu reklamowego (zob. marketing organiczny).

Nasza rada: Pamiętaj, że długookresowy wzrost organiczny wymaga początkowych nakładów, a dobra strategia content marketing to w dużej mierze skuteczna dystrybucja.

Jeśli zależy Ci na dokładnej wycenie uwzględniającej specyfikę Twojej branży, poproś nas o wycenę – profesjonalną agencję content marketingową. 🙂

KPI

KPI

Do celów, jakie zamierzasz zrealizować w ramach działań content marketingowych, powinieneś określić KPI (key performance indicators) – podstawowe mierniki, którymi będziesz mierzył stopień realizacji celów, np: długość sesji użytkownika, ilość leadów pozyskanych w ramach danej kampanii czy np. ilość odtworzeń twojego wideo trwających powyżej 10 sekund.

Nasza rada: Pamiętaj o krótko i długookresowym horyzoncie działań content marketingowych. Weryfikuj zarówno dane z Google Analytics, jak i z dodatkowych narzędzi analitycznych.

Rodzaje treści i kanały dystrybucji

W sytuacji, gdy dobrze wykonałeś poprzednie zadania – rozpoznanie rynku, określenie celów biznesowych i budżetu oraz zbudowanie person zakupowych, możesz skoncentrować się na określeniu tematów. Możesz przyjąć minimalistyczne rozwiązanie i bazować na tematyce blogów konkurencji i zwyczajnie robić to lepiej. Jednak, aby budować prawdziwą wartość dla Twoich odbiorców, powinieneś określić tematy na podstawie dobrze przeanalizowanych potrzeb przyszłych klientów.

Bądź precyzyjny – zdefiniuj tematykę, wypunktuj potencjalne wątki i określ zasady stylu tworzonych treści. Stwórz content plan. W końcu tworząc treści, chcesz być przygotowany. Nie chcesz znaleźć się w panice, nie wiedząc, co napisać.

Nasza rada: Jeśli myślisz o widoczności w Google, musisz dobrze zrozumieć potrzeby wyszukiwawcze użytkowników wyszukiwarki, która jest dla nich pierwszym kanałem informacyjnym. Szczegółowy Keyword Research pomoże Ci lepiej zrozumieć ich potrzeby i stworzyć treści dopasowane do ich zapytań.

Nie ograniczaj się tylko do bloga firmowego i artykułów tekstowych – współczesna strategia content marketing opiera się na wielu formach – np. możesz używać wideo, infografik, możesz tez przygotować plan użycia audio. Dostosuj formę treści do odbiorców treści i kanałów dystrybucji. Kanały, w których będziesz udostępniał treści, powinny być miejscami w sieci, gdzie najłatwiej będzie dotrzeć do twojego odbiorcy. Sukces w doborze kanałów dystrybucji zależy w dużej mierze od tego, na ile dobrze poznasz swoich odbiorców i ich zwyczaje.

Dostosowanie strony pod SEO

Dostosowanie strony do SEO

Pamiętaj, że treści, które publikujesz powinny być zoptymalizowane pod SEO. Co to oznacza w praktyce? Jeśli jesteś laikiem w tym temacie, to warto zaznajomić się z tym, czym jest SEO oraz czym jest SEO copywriting.

Natomiast, jeśli masz już podstawowy poziom wiedzy, to zwróć uwagę, by przy optymalizacji strony nie zapomnieć o:

  • dostosowaniu zdjęć – chodzi tutaj zarówno o uzupełnienie ALT-ów, jak i dobór odpowiedniego rozmiaru zdjęć;
  • linkowaniu – do produktów i innych artykułów;
  • dostosowaniu strony pod urządzenia mobilne – innymi słowy zatroszczenie się o responsywną wersję strony;
  • właściwej indeksacji strony;
  • pilnowaniu, by treść była oryginalna i wysokiej jakości;
  • optymalizacji treści pod konkretne frazy;
  • optymalizacji nagłówków – H1, H2, H3 itd.;
  • dostosowaniu struktury tekstu – stosowanie śródtytułów, podział tekstu na krótkie akapity, boldowanie lub wypunktowywanie najważniejszych myśli;
  • umożliwieniu udostępniania treści w social mediach;
  • stosowaniu ujednoliconego protokołu HTTP albo HTTPS.

Podsumowanie

Strategia content marketingu pozwala na przemyślane i konsekwentnie realizowane działania wspierające biznes. Pamiętaj, żeby traktować ją jako zbiór wytycznych i punkt odniesienia dla wszelkich aktywności contentowych. Analizuj słabe i mocne strony przyjętych założeń i nie wahaj się z jej udoskonalaniem. Jeżeli czujesz, że potrzebujesz w tym zakresie pomocy to Agencja Content Marketingu i SEO On Board Think Kong może wesprzeć Cię w tym procesie.