Strategia reklamowa – dlaczego potrzebuje jej każda firma?

Strategia reklamowa - czym jest i dlaczego Twoja firma jej potrzebuje?

Niezależnie od tego, czy prowadzisz duży, rozwinięty biznes, czy dopiero rozkręcasz swoją małą firmę, potrzebujesz odpowiednio dobranych działań marketingowych, które pozwolą Ci – w zależności od celów, jakie chcesz osiągnąć – budować markę, promować produkty lub pozyskiwać nowych klientów. Niewiele zdziałasz bez dobrze opracowanej strategii reklamowej. Czym jest, co musi się w niej znaleźć i co dzięki niej zyskasz?

Strategia reklamowa – czym jest?

Strategia reklamy to opracowany z uwzględnieniem konkretnych aspektów, spisany i dopasowany do danej firmy plan, który stanowi bazę dla wszelkich podejmowanych przez nią działań marketingowych. To swego rodzaju mapa, która ma prowadzić przedsiębiorstwo w codziennej działalności promocyjnej, aby osiągało założone cele biznesowe.

Można powiedzieć, że strategia reklamowa stanowi zebranie, uporządkowanie i opracowanie na użytek firmy odpowiedzi na następujące pytania:

  • Kim jesteśmy jako marka i co oferujemy? Jakie są nasze atuty i ograniczenia?
  • Do kogo kierujemy naszą ofertę?
  • Jakie cele chcemy osiągnąć, jakich narzędzi do tego użyjemy i w jaki sposób?

Co to jest strategia reklamowa?

Może być przygotowana w formie klasycznego dokumentu, schematu czy też prezentacji. To ona pomaga formułować mniejsze cele i szczegółowe plany marketingowe (np. właściwe wykorzystanie mediów społecznościowych czy SEM dla zwiększenia rozpoznawalności marki), a także na bieżąco monitorować efekty kampanii reklamowych. Dzięki strategii działalność firmy będzie przemyślana, efektywna i spójna.

Zobacz także: Wizerunek i reputacja firmy – co musisz wiedzieć?

Elementy strategii reklamowej

W przygotowaniu strategii reklamy firmy można brać pod uwagę wiele aspektów. Są jednak elementy, których nie powinno zabraknąć w żadnym tego typu dokumencie. Oto one:

  • Zebranie wszystkich kluczowych informacji o firmie i jej otoczeniu. To przede wszystkim szczegóły dotyczące grupy docelowej (brand persony), jej potrzeb, ścieżek zakupowych czy też kanałów komunikacji, z jakich korzysta. Ważna jest też analiza rynku, konkurencji, a także potencjału oraz kluczowych zasobów firmy.
  • Określenie celów, jakie chcemy osiągnąć. Mogą mieć różny charakter: typowo sprzedażowy (ekonomiczny), komunikacyjny czy wizerunkowy. Mogą się wzajemnie uzupełniać. Do jakich działań chcesz nakłonić odbiorców? Czy zależy Ci na zwiększeniu rozpoznawalności marki, wypromowaniu nowych produktów czy dotarciu do „świeżego” grona odbiorców? Formułując cele, warto pamiętać o znanej koncepcji SMART, a więc mają one być: konkretne, mierzalne, osiągalne, istotne i ograniczone w czasie.
  • Wybór narzędzi, za pomocą których chcemy osiągnąć sprecyzowane cele. Obecnie marketing podsuwa nam ogromny zasób dostępnych form i kanałów reklamy. Ważne jednak, by odpowiednio je dobierać – liczy się taktyka. Kiedy zdefiniujemy odbiorców i określimy nasze cele, łatwiej nam będzie podjąć decyzje dotyczące kanałów, jakie chcemy wykorzystać, by pociągnąć użytkowników do pożądanych zachowań. Skuteczna komunikacja to warunek sukcesu.
  • Monitorowanie efektów. W strategii marketingowej nie powinno zabraknąć określonych sposobów sprawdzania, czy przedsięwzięcia przynoszą zamierzone rezultaty i czy nie straciliśmy obranego kursu. Jeśli cele będą konkretne i mierzalne, będą też weryfikowalne. Warto więc już na etapie tworzenia strategii założyć określone sposoby i cykliczność tej weryfikacji.

Główne cele strategii reklamowej

Cele strategii reklamowej

Po co opracowywać strategię marketingową? Korzyści, jakie taki plan może przynieść Twojej firmie, jest naprawdę wiele. Oto najważniejsze:

Kształtowanie odpowiedniej komunikacji z klientem

Dobrze zbudowana komunikacja oznacza długofalowe relacje z odbiorcami i pozyskiwanie nowych. Jeśli przekaz jest źle sformułowany, zirytuje i zniechęci. Z kolei pozytywna, spersonalizowana komunikacja zwiększa zainteresowanie marką i lojalność wobec niej. Opracowanie strategii reklamowej firmy pozwala „wejść w skórę” klientów i dobrze poznać ich oczekiwania, pasje, nawyki, problemy czy aktywność w sieci. To punkt wyjścia do skutecznej, odpowiednio skrojonej komunikacji z nimi.

Dobór najskuteczniejszych metod promocji

Odpowiednio przygotowana strategia reklamy pozwala dobrać najbardziej efektywne kanały i formy reklamy. Zmniejsza tym samym ryzyko trafiania w próżnię i strat finansowych firmy.

Zwiększenie zysków

Biznes jest po to, żeby zarabiać. Kiedy dobrze poznasz swoich odbiorców i odpowiednio dobierzesz działania marketingowe, otworzysz drzwi do pozyskiwania leadów, regularnego poszerzania grona klientów i zwiększania zysków.

Możliwość monitowania efektów i weryfikacji

Jeśli działania promocyjne mają być skuteczne, wymagają bieżącego mierzenia ich efektywności. Okoliczności – rynek, konkurencja, oczekiwania odbiorców czy dostępne kanały – stale się zmieniają. Łatwiej dokonywać aktualizacji, gdy mamy punkt odniesienia, jakim jest właśnie strategia reklamowa. Warto uwzględnić w niej określone wskaźniki (np. ROMI, ROI czy wskaźnik lojalności klientów) oraz korzystać z dostępnych narzędzi mierzenia efektów działań marketingowych, np. Google Analytics, Marketing Automation, Brand24, BuzzSumo, Senuto.

Polecamy do czytania: 10 najlepszych narzędzi social media, które ułatwią Ci pracę

Szukasz agencji Content Marketingowej?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Przykłady dobrej strategii reklamowej

Przyjrzyjmy się przykładom skutecznej strategii reklamowej. Jednym z nich jest marketing amerykańskiej firmy GoPro, specjalizującej się w  produkcji kamer sportowych, używanych głównie w rejestrowaniu sportów ekstremalnych. Jako marka, której produkty sprawdzają się w dynamicznych akcjach, doskonale dobrała dopasowaną strategię reklamy, opierając ją na UGC, czyli treściach generowanych przez samych odbiorców. Prężnie działający kanał firmy na Instagramie publikuje spektakularne materiały nadesłane przez użytkowników, które przyciągają kolejnych odbiorców, pokazują walory produktów, a jednocześnie inspirują do tworzenia treści przez kolejnych klientów. To działania wykorzystujące potencjał firmy, idealnie dopasowane pod względem kanału i formy do potencjalnych odbiorców, a do tego niewymagające dużych nakładów finansowych.

A teraz coś z naszego rodzimego podwórka. Kojarzysz kampanię opartą na hasłach „Chce się Ż”, „Po prostu Ż” czy „Ż pełną gamą”? Marka Żywiec konsekwentnie wciąga odbiorców w lekką, a jednocześnie inteligentną historię o smakowaniu życia, radości i aktywności. To przykład przemyślanej strategii reklamowej, opartej na trafnym content marketingu, spójnie połączonym z odpowiednią grafiką czy scenariuszami spotów, w których główną rolę odgrywają bohaterowie cieszący się życiem. Marka wykorzystała m.in. stacje ogólnopolskie, kanały tematyczne w internecie i media społecznościowe.

Dlaczego Twoja firma potrzebuje strategii reklamowej?

Działalność marketingowa firmy to złożony proces, w którym nie ma miejsca na działania „po omacku” i bez przygotowania. Kiedy pozyskasz informacje o odbiorcy i otoczeniu, jasno określisz swoje cele i odpowiednio dobierzesz metody działania, będziesz w stanie na bieżąco monitorować skuteczność poszczególnych przedsięwzięć marketingowych. Szybko dostrzeżesz też ewentualne problemy do rozwiązania.

Strategia reklamowa - dlaczego jest tak istotna?

Podsumowanie

Warto nie pomijać tego etapu, ale zainwestować w niego czas i energię, by potem cieszyć się długofalowymi efektami. Ponieważ skrupulatne opracowanie strategii reklamy wymaga odpowiedniej wiedzy i umiejętności, warto powierzyć to zadanie ekspertom – nasi specjaliści z On Board Think Kong mogą pomóc Ci wznieść biznes na nowy poziom!