Strategia SEO – czym jest i jak skutecznie ją wdrożyć?

Strategia SEO - co to jest i jak ją przygotować?

Rzeczywistość cyfrowa jest wszechświatem samym w sobie, który w dodatku bardzo szybko się rozwija. Już w 2013 roku na świecie w ciągu minuty powstawało 571 stron internetowych. Konkurencja już wówczas była ogromna. Dziś po blisko 10 latach trudno wyobrazić sobie firmę, która chce zaistnieć w biznesie online, a nie posiada precyzyjnie opracowanej strategii SEO. Tylko czym właściwie jest strategia SEO i jak ją wdrożyć? O tym w dzisiejszym artykule.

Co to znaczy SEO?

Skoro mamy pochylić się nad strategią SEO, zacznijmy najpierw od wyjaśnienia skrótu SEO – Search Engine Optimization. W najprostszym tłumaczeniu jest to optymalizacja strony pod wyszukiwarki internetowe. Dotyczy procesu zwiększania organicznej (czyli niepłatnej) widoczności w Google’u w celu konwersji i wypracowania internetowej rozpoznawalności marki poprzez zwiększenie ruchu na stronie.

Warto zaznaczyć, że na SEO składają się działania on-site (na stronie), jak i off-site (poza witryną).

Więcej na temat SEO dowiesz się z artykułu, który opracowaliśmy z myślą o tym zagadnieniu: SEO – co to jest? Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych?

Strategia SEO – co to jest?

Jaka jest definicja strategii SEO? Otóż strategia SEO to proces planowania i wdrażania działań mających na celu wypracowanie dla klienta pozycji lidera na kluczowe frazy w organicznych wynikach wyszukiwania.

Co to jest strategia SEO?

Najczęściej jednym z głównych celów jest wprowadzenie strony firmowej do top 10 wyszukiwań Google’a tak, by móc generować zyski ze sprzedaży.

Strategia SEO realizowana jest w długim okresie czasu. Oznacza to, że na rezultaty pracy trzeba poczekać czasem nawet do kilku miesięcy. Tworzy się ją na podstawie analizy branżowej – w tym witryn konkurencji – a także szczegółowej analizie potrzeb klienta i tego, co już znajduje się na stronie.

Dlaczego strategia SEO jest potrzebna?

Dobrze zaplanowana, stworzona i wdrożona strategia SEO może przynieść firmie wiele korzyści. Jest to rodzaj długoterminowej inwestycji, która pozwala na:

  • pozyskiwanie nowych klientów,
  • wzrost rozpoznawalności marki,
  • zdobycie zaufania odbiorców,
  • wzrost sprzedaży.

Jednak chaotycznie podjęte działania SEO nie wystarczą. By osiągnąć cele, konieczna jest strategia opracowana z myślą o Twoim konkretnym biznesie – witrynie, która posiada swoje mocne strony, jak i problemy do rozwiązania. Co więcej, nie wszystkie pomysły, które podpatrzysz u konkurencji, będą korzystne dla Twojej strony.

Strategia SEO jest konieczna dla usystematyzowania pracy ekspertów SEO i zyskania większej przejrzystości podejmowanych działań biznesowych. Dzięki strategii możesz zaplanować i zoptymalizować wydatki poniesione na SEO, a także krok po kroku przyglądać się rezultatom, mając przed sobą dokument z planem.

Z czego składa się strategia SEO?

Jak już wspomnieliśmy, budowanie strategii SEO to wieloetapowy proces. Przyjrzyjmy się teraz po krótce poszczególnym jego częściom.

Z czego składa się strategia SEO?

Jak działa konkurencja?

Zacznij od przeanalizowania tego, z kim właściwie konkurujesz. Zastanów się, co sprawia, że topowi branżowi konkurenci znajdują się na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Jak długo istnieją na rynku, jaki mają model biznesowy, jak wygląda ich strona, jakie mają produkty, na jakie frazy się pozycjonują, jakie treści tworzą itp. Dzięki dokładnej analizie konkurencji dowiesz się, czego Ci brakuje, na jakich obszarach powinieneś się skupić w swoim biznesie.

Wstępny audyt strony

Audyt SEO to proces oceny witryny pod kątem ewentualnych uchybień, a następnie zaproponowanie oraz zaplanowanie ulepszeń dotyczących jej widoczności w wyszukiwarkach. W osobnym dokumencie zawierają się wszelkie wskazówki dotyczących parametrów, które mają bezpośredni i pośredni wpływ na pozycjonowanie. Audyt stanowi znakomity wstęp do późniejszych działań SEO.

Research słów kluczowych

Tworzenie treści dla odbiorców wymaga uprzedniego researchu i analizy słów kluczowych. Jest to podstawa każdej solidnej strategii SEO. Research słów kluczowych możesz wykonać przy pomocy dedykowanych ku temu narzędzi np. Ahrefs lub Senuto. Przy dobieraniu słów kluczowych warto pamiętać o tych z tzw. długiego ogona, które pomagają w budowaniu contentu wokół tematu filarowego, dzięki czemu możesz uniknąć kanibalizacji słów kluczowych na Twojej stronie.

Grupowanie słów

Lista fraz kluczowych powinna być pogrupowana. Grupowanie przeprowadza się po to, by sprawniej zarządzać daną kampanią. Możesz to robić, kierując się:

  • produktem lub usługą,
  • intencją użytkownika,
  • lejkiem sprzedażowym,
  • podpowiedziami wyszukiwarki,
  • głównym słowem kluczowym (rdzeniem).

Potrzebujesz pomocy z SEO?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Założenie architektury serwisu

Kiedy masz już przeprowadzony research słów kluczowych i pogrupowane słowa, możesz przystąpić do pracy nad strukturą strony internetowej. Tworzy się ją w oparciu o preferencje użytkowników, a także pod algorytmy Google’a. Dobrze opracowana architektura serwisu pozwala na uniknięcie duplikacji treści oraz wspomnianej już kanibalizacji na stronie.

Techniczna optymalizacja

Optymalizacja techniczna nazywana jest również technicznym SEO. Odnosi się między innymi do szybkości działania strony internetowej, optymalizacji kodu, optymalizacji meta description, dostosowania witryny do urządzeń mobilnych, pracy nad spójną strukturą linków wewnętrznych, prawidłowego wdrożenia przekierowań i wielu innych aspektów.

Strategia content marketingu

Strategia SEO jest ściśle powiązana z pracą nad strategią content marketingową. W skrócie jest to nic innego jak realizowanie celów biznesowy poprzez planowanie, tworzenie, dystrybuowanie i analizę treści. Trudno wyobrazić sobie, że można mówić o wychodzeniu naprzeciw potrzebom użytkowników, jeśli w sklepie internetowym brakuje chociażby opisów produktów, bo nie opracowano jak dotychczas dedykowanej strategii content marketingowej, która by to uwzględniła.

Zobacz także: Thin content – co to jest i jak wpływa na pozycjonowanie strony?

Potrzebujesz pomocy z Content Marketingiem?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Założenie bloga

Kolejnym krokiem jest założenie bloga, czyli zbudowanie zaplecza. Jest to bardzo ważny etap w procesie pozycjonowania. Tworzenie artykułów na bloga, wzbogaconych odpowiednimi frazami, poprawia widoczność strony w wyszukiwarkach, ale też buduje pozycję eksperta w danej branży.

Polecany artykuł: Prowadzenie bloga firmowego – od czego zacząć?

Założenie bloga a SEO

Strategia linkbuildingowa

Kiedy prowadzisz bloga, to nie możesz nie uwzględnić linkowania. Mowa oczywiście o linkowaniu wewnętrznym (na stronie, odsyłającego do wewnętrznych treści), jak i zewnętrznym (ang. external linking, czyli pozyskiwanie linków z zewnętrznych serwisów).

Linkowanie wewnętrzne służy większej przejrzystości na stronie, a także jest sygnałem dla wyszukiwarki, że Twoja witryna to nie zbiorowisko niepowiązanych ze sobą treści, ale uporządkowana i logiczna całość. Linkowanie zewnętrzne natomiast pomaga w budowaniu autorytetu strony, a także pozycji w niepłatnych wynikach wyszukiwania.

Wdrożenie metryk i analityk

Ostatnim etapem w pracy nad strategią SEO jest wdrożenie analityki. SEO to przecież ciągła praca z danymi. Narzędziem do mierzenia i analizy tych danych (głównie dotyczących ruchu w witrynie), którym powinieneś się zainteresować w pierwszej kolejności, jest Google Analytics. Z innych istotnych narzędzi analitycznych należy wymienić Google Search Console, Ahrefs, Senuto czy Semrush. Do najważniejszych metryk mierzonych w SEO należy:

  • widoczność strony w wynikach SERP,
  • zajmowana pozycja,
  • skuteczność,
  • ruch na stronie,
  • czynniki behawioralne.

Jak wdrożyć strategię SEO?

Samo planowanie to za mało. Strategia SEO, jak każda strategia, powinna być wdrażana krok po kroku. Od Ciebie zależy, czy podejmiesz się tego zadania samodzielnie, czy zaufasz ekspertom SEO z naszej agencji.

Jak wdrożyć strategię SEO?

Bez względu na to, co zdecydujesz, musisz pamiętać, że podstawą wdrażania strategii SEO musi być opracowany, obszerny dokument. Wgląd do niego powinni mieć nie tylko specjaliści SEO, ale także osoby wykwalifikowane w zakresie SXO. To właśnie na podstawie dokumentu, zawierającego i opisującego wspomniane wyżej elementy, możesz przystąpić do pracy.

To jak, będzie to wyglądało w dużej mierze zależy od budżetu, jakim dysponujesz, od biznesu, jaki prowadzisz i od tego, kto się tego podejmie. Jeśli zdecydujesz się na zewnętrznych specjalistów, to bardzo ważne jest to, byś rozmawiał z nimi o swoich potrzebach i oczekiwaniach. Dokładnie zgłębiaj tworzone przez nich raporty i nie bój się zadawać szczegółowych pytań na różnych etapach pracy.

We wdrażaniu strategii niezwykle istotne jest ustalenie priorytetów. Co jest priorytetem? Trudno stwierdzić bez odniesienia się do potrzeb konkretnej strony, dlatego mówi się, że każda strategia jest “szyta na miarę” danego biznesu.

Jakie są skutki wdrożenia strategii SEO?

Bez wątpienia efektem wdrożenia strategii SEO jest wzrost rozpoznawalności marki w sieci, wzrost konkurencyjności na rynku, dotarcie do nowych klientów i zdobycie ich zaufania poprzez budowanie spójnego wizerunku eksperta. Wszystko to prowadzi do zwiększenia zysków ze sprzedaży.

Podsumowanie

Dobrze opracowana i wdrożona strategia SEO pomaga nie tylko w zdobyciu, ale i utrzymaniu klienta. I choć prawdą jest, że sukces wynikający z działań SEO zależy od wielu czynników, wymaga pracy i nakładów finansowych, to jest to inwestycja, która się zwraca już po kilku miesiącach.

Wiesz już, co składa się na profesjonalną strategię SEO? Jesteś gotowy, by ją opracować i wdrożyć? Życzymy Ci więc sukcesu i zachęcamy do skorzystania z naszej pomocy.