Strategia social media – o czym mówi i jak ją przygotować?

Strategia social media - o czym mówi i jak ją przygotować?

Strategia komunikacji social media to klucz do skutecznego prowadzenia działań w sieci. Odpowiednio przygotowana i realizowana daje możliwość budowania rozpoznawalności marki, zwiększania zaangażowania użytkowników oraz generowania większego ruchu na stronie internetowej. Sprawdź, jak ją przygotować.

Strategia social media – czym jest?

Hasło “strategia social media” odnosi się najczęściej do strategii wykorzystania kanałów social media do realizacji celów marki: biznesowych i komunikacyjnych. Tyle teoria, a w praktyce? Czy założenie własnego profilu na LinkedIn to już strategia social media? Zdecydowanie nie. A założenie i prowadzenie go przez rok, reklamowanie, promowanie wybranych postów? Nie, to rozwiązanie taktyczne.

Strategia social media - definicja

Jest to kompleksowy program, który obejmuje wybór odpowiednich platform, tworzenie treści, dobór narzędzi, zarządzanie interakcjami z użytkownikami i monitorowanie wyników. Jego celem jest zbudowanie silnej obecności marki w Internecie.

O czym mówi strategia social media?

Dobra strategia wyznacza ogólny kierunek. Jest jak kompas, wspólny mianownik wszystkich aktywności. Najlepiej zilustrować to przykładem. Załóżmy, że cel biznesowy firmy to zwiększenie sprzedaży jabłek. W przełożeniu na cel marketingowy to zwiększenie zapotrzebowania na jabłka, chęci klientów do ich zakupu, użycia. Cel komunikacyjny to szerokie i przekonujące zakomunikowanie ich walorów.

Strategia to świadomy wybór, wskazanie drogi. W przypadku producenta jabłek strategia komunikacji może polegać np. na eksponowaniu walorów zdrowotnych w komunikacji kierowanej do matek. Inna strategia to pokazywanie mnogości zastosowań jabłek w kuchni i kierowanie przekazów do kucharzy-amatorów. To zupełnie inne grupy docelowe i zupełnie inne przekazy.

Rozwiązania taktyczne są wynikiem decyzji o wyborze strategii. W naszym „jabłkowym” przykładzie moglibyśmy więc – w zależności od obranej drogi – uruchomić na Facebooku stronę „Witaminy dla zdrowych dzieci” lub (zupełnie inny kierunek) np. „Gotowanie z jabłkami”. To wybrana strategia wskaże nam też, czy lepiej zorganizować warsztaty z dietetykiem dla dzieci czy np. sponsorować wydanie książki kucharskiej z „jabłkowymi przepisami”. Wskaże nam też, czy kreacja reklamowa powinna pokazywać korzyści zdrowotne, czy przemawiać do amatorów jabłkowej kuchni.

Dlaczego firmy potrzebują strategii komunikacji w mediach społecznościowych?

Strategia marketingowa w social media pozwala firmom efektywnie dotrzeć do swojej docelowej grupy odbiorców, budować pozytywny wizerunek marki oraz zwiększać zaangażowanie klientów.

Dzięki odpowiednio skonstruowanej strategii firma może dostosować przekaz do specyficznych preferencji i oczekiwań swoich klientów. A udostępniając wartościowe treści i angażujące posty, może budować swoją wiarygodność i zaufanie wśród swojej społeczności.

Tworzenie strategii marketingowej krok po kroku – od czego zacząć?

Tworzenie strategii marketingowej krok po kroku - od czego zacząć

Zastanawiasz się, jak opracować skuteczną strategię komunikacji social media? Przeczytaj nasz poradnik!

Zastanów się nad budżetem

W zależności od skali i zaangażowania budżet może być różny. W przypadku podstawowej obecności na platformach społecznościowych będzie relatywnie niski, ponieważ można samodzielnie zarządzać kontami, tworzyć treści i monitorować wyniki.

Jednak jeśli widzimy potrzebę wdrożenia zaawansowanych rozwiązań takich jak kampanie reklamowe, automatyzacja, śledzenie wyników, współpracę z agencjami marketingowymi, koszty mogą znacznie wzrosnąć.

Stąd określenie budżetu, jaki chcesz zainwestować w promocję marki w social mediach, jest pierwszym krokiem stworzenia skutecznej strategii.

Zdefiniuj cel

Jaki jest główny cel biznesowy obecności marki w social mediach? To podstawowe pytanie, które powinniśmy zadać sobie, opracowując strategię. W przypadku większości marek będzie to tworzenie pozytywnego wizerunku oraz zwiększanie świadomości i zaangażowania klientów. Na poziomie ogólnym może być realizowane poprzez:

  • Zwiększanie rozpoznawalności marki – poprzez regularne publikowanie wartościowych treści, marka może dotrzeć do większej liczby osób i zademonstrować swoją wartość.
  • Budowanie zaufania i lojalności klientów – social media umożliwiają tworzenie relacji z klientami i wchodzenie w interakcje, a także monitorowanie opinii na temat marki.
  • Generowanie ruchu na stronie internetowej i zwiększanie sprzedaży – udostępniając linki do stron internetowych i na landing page, a także prowadząc sprzedaż w kanałach społecznościowych marka może skutecznie zwiększać swoje przychody.
  • Konkurencyjność – obecność marki w social mediach stała się niezbędna dla konkurencyjności na rynku. Firmy, które nie angażują się w social media, mogą być pomijane przez potencjalnych klientów, którzy poszukują informacji i interakcji online.

Gdy wiemy, co chcemy osiągnąć, możemy odpowiedzieć sobie na drugie – kluczowe – pytanie: co tak naprawdę chcemy powiedzieć adresatom naszych działań? Co chcielibyśmy, żeby zapamiętali po zetknięciu się z naszymi materiałami?

Wracając do przykładu jabłek może to być przekaz „Jabłka są źródłem cennych witamin ułatwiających rozwój dziecka” lub przekaz „Jabłka są niedocenianym składnikiem wielu wspaniałych potraw”. Określenie odbiorców i przekazu składa się w logiczną całość. I tak możemy dojść do podstaw strategii brzmiącej następująco: „Przekonajmy matki, że jabłka są źródłem składników potrzebnych ich dzieciom w rozwoju” lub innej: “Zachęćmy amatorów gotowania do jak najszerszego wykorzystania jabłek w swojej kuchni”.

Znajdź mocne strony marki

Zastanów się, co klienci cenią w Twoich produktach lub usługach. Może to być np. wysoka jakość, łatwa dostępność, konkurencyjna cena, szybka realizacja, profesjonalna obsługa, spersonalizowane podejście, dbałość o szczegóły, atrakcyjny design lub estetyka, łatwość w użytkowaniu czy ekologiczne i zrównoważone podejście. To mocne strony Twojej marki, o które warto oprzeć główny przekaz strategii.

Znajdź mocne strony marki

Czy jest to umiejętność tworzenia angażującego i wartościowego contentu, kreatywność i zdolność przyciągania zainteresowania, szybkość i trafność odpowiedzi na zapytania i tworzenia więzi z użytkownikami?  Jakie treści marki w social mediach generują dużą liczbę polubień, udostępnień i komentarzy? Jak duża i aktywna jest społeczność?

Określ słabe strony marki

Po co? Po to, aby w strategii znaleźć na nie recepty. Przeprowadź audyt dotychczasowego profilu lub strony internetowej. Możesz zrobić to we własnym zakresie lub zlecić agencji social media. Jeśli wybierasz to pierwsze rozwiązanie, pokaż swoje miejsca w sieci kilku osobom nieznającym Twojej marki. Poproś ich o swobodne przejrzenie zawartości.

Sprawdź, czego dowiedziały się na temat Twojej marki. Czy to jest na pewno to, co chcesz komunikować? Zapytaj też, czy łatwo im było znaleźć informacje, których szukały? Czy treści były dla nich zrozumiałe, interesujące, przydatne?

Przeanalizuj grupy docelowe

W marketingu nigdy nie zakładamy, że mówimy do wszystkich potencjalnych nabywców.  Musimy mieć jasne wskazanie dotyczące adresatów naszych działań, które będzie określać strategia social media. Przykład? Wróćmy do jabłek. Przekaz możemy kierować np. do dbających o zdrowie matek w wieku 25-45 lat. To konkretna grupa docelowa, a dzięki tej wiedzy łatwiej będzie nam się z nią komunikować.

Utwórz persony idealnych klientów, które przydadzą Ci się w strategii

Persony idealnych klientów to fikcyjne, ale szczegółowo opracowane profile naszych potencjalnych odbiorców. Dzięki nim możemy lepiej zrozumieć ich potrzeby, preferencje i zachowania w sieci, co stanowi fundament budowania skutecznej strategii. Pozwala to myśleć o odbiorcy jak o konkretnym człowieku, a przez to lepiej kierunkować nasze działania marketingowe.

Opisz osobowość marki

Twoja marka może się wyróżnić i dostosować do potrzeb klienta za pomocą swojej osobowości. Jak to zrobić?

Należy przede wszystkim dobrze zrozumieć wartości, cele i misję marki. Następnie należy zidentyfikować, jaka osobowość najlepiej odpowiada preferencjom i potrzebom grupy docelowej. Kolejnym krokiem jest stworzenie spójnego wizerunku marki poprzez używanie odpowiedniego języka, tonu komunikacji, kolorów i elementów graficznych.

Marka z wyrazistą i spójną osobowością wyróżnia się na rynku, przyciąga uwagę klientów i buduje lojalność. Ważne jest, aby osobowość marki była spójna we wszystkich interakcjach z klientami, niezależnie od tego, czy chodzi o reklamy, strony internetowe, media społecznościowe czy obsługę klienta.

Zrób research konkurencji

Wybierz trzy konkurencyjne firmy na podobnym do Twojego oraz różnym etapie rozwoju. Sprawdź, co sprawdza się w ich komunikacji social media. Strategia Twojej marki mogłaby zaadaptować tego typu dobre praktyki. Zastanów się też, czego w komunikacji Twojej konkurencji brakuje. Może warto wprowadzić to u siebie?

Rozpisz linie tematyczne/content

Linie tematyczne określają główne obszary treści, które będą poruszane w social mediach. Wprowadzanie tej struktury pozwala na skupienie się na tematach, które są istotne dla klientów i firmy. Może to być np. zgodna z trendami social media prezentacja:

  • cech,
  • korzyści,
  • nowości,
  • sposobów użytkowania produktów,
  • praktycznych porad związanych z daną branżą, wyjaśnienie trudnych zagadnień,
  • podpowiedzi dotyczących optymalnego wykorzystania produktów,
  • wywiadów z ekspertami,
  • historii klientów, którzy osiągnęli sukces dzięki produktom/usługom firmy,
  • case studies,
  • rekomendacji,
  • inspirujących cytatów, zdjęć itp.

Zdecyduj się na konkretne kanały komunikacji

Przy wyborze odpowiedniego kanału social media trzeba wziąć pod uwagę typ targetowanej grupy, odbiorców oraz rodzaj przekazu. Jeśli naszą grupą docelową są młodzi ludzie, warto skupić się na platformach takich jak Instagram czy TikTok. Jeśli natomiast mamy do przekazania bardziej profesjonalne informacje, warto zaufać LinkedInowi lub Twitterowi. Niezależnie od wybranych kanałów, istotne jest dbanie o stałą obecność i aktywność na nich.

Określ częstotliwość publikacji

Regularne publikowanie treści pozwala utrzymać zainteresowanie i zaangażowanie użytkowników. Niezależnie od wybranego kanału, warto ustalić odpowiedni harmonogram publikacji, który będzie odpowiadał potrzebom naszej grupy docelowej.

Wielokrotnie publikując wartościowe i interesujące treści, zbudujemy więź z naszą społecznością i zwiększymy widoczność naszej marki w wybranym kanale social media.

Przygotuj plan działania

Przygotuj plan działania

Taki plan może obejmować regularne publikowanie treści wraz z harmonogramem, tworzenie kampanii reklamowych, angażowanie się w interakcję z obserwatorami i klientami, monitorowanie wyników.

Monitoruj efekty

Bez monitorowania wyników działań i dokonywania odpowiednich korekt nie ma mowy o skutecznej strategii marketingowej, ponieważ powinna być ona elastyczna i dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych i potrzeb klientów.

Przygotowując się do analizy danych, warto określić kluczowe wskaźniki efektywności. Mogą to być: zasięg, zaangażowanie, współczynnik klikalności, konwersja i inne, które są istotne z perspektywy realizacji celów biznesowych.

 Strategia social media (Checklista)

Zalety przygotowania strategii w social media

Oto najważniejsze korzyści posiadania i realizowania strategii:

Optymalizacja wykorzystania budżetu Strategia pozwala na lepsze wykorzystanie budżetu przeznaczonego na działania w social mediach. Dzięki planowaniu i śledzeniu wyników działań, można skupić się na tych kanałach i treściach, które przynoszą największe rezultaty.
Zwiększenie efektywności działań Dobrze zaplanowana strategia pozwala skoncentrować wysiłki na konkretnych celach i osiągnięciu zamierzonych wyników. Dzięki temu działania w social media są bardziej skuteczne i efektywne.
Kontrola nad wizerunkiem firmy w sieci Dzięki odpowiedniemu planowaniu treści i sposobowi komunikacji można skutecznie budować pozytywny wizerunek marki oraz monitorować reakcje użytkowników.
Lepsze poznanie i zrozumienie grupy docelowej Poprzez analizę zachowań i preferencji użytkowników, można lepiej zrozumieć swoich odbiorców i opracowywać personalizowane komunikaty.

Przygotowanie strategii social media – powierz to zadanie specjalistom!

Jeśli chciałbyś, żeby ktoś pomógł Ci przygotować strategię dla Twojej marki, skontaktuj się z nami. Bardzo chętnie spotkamy się z Tobą i porozmawiamy o Twoich celach, uwarunkowaniach biznesowych, otoczeniu. Jako doświadczona agencja marketingowa pomożemy Ci opracować skrojoną do potrzeb Twojego biznesu strategię, która będzie mogła być aplikowana na różne płaszczyzny komunikacji.