Targetowanie reklam na Facebooku: dowiedz się, jak robić to skutecznie!

Targetowanie reklam na Facebooku - jak robić to skutecznie?

Płatna reklama na Facebooku to skuteczne narzędzie marketingowe, z którego korzysta coraz więcej przedsiębiorców, uzyskując wysokie zwroty z inwestycji. Wśród zalet Facebook Ads wymienia się: ogromną, w większości mocno zaangażowaną, społeczność skupioną wokół tego medium społecznościowego, stosunkowo niskie koszty reklamy, wysoką efektywność i możliwość bardzo precyzyjnego targetowania grup docelowych. Z tego artykułu dowiesz się, jak targetować reklamy na Facebooku tak, by nie marnować budżetu.

Na czym polega targetowanie reklam?

Nie jest tajemnicą, że żaden produkt lub usługa nie jest kierowany do wszystkich. Zawsze jest jakaś grupa — tj. grupa docelowa — która będzie nim bardziej zainteresowana i chętniej po niego sięgnie.

Na czym polega targetowanie reklam?

Obok innych cech produktu, jak np. cena, czy innych cech reklamy jak np. kreacja i budżet, targetowanie jest jednym z najważniejszych czynników efektywności kampanii reklamowej Facebook Ads.

Aby targetowanie reklamy na Facebooku było skuteczne, trzeba wiedzieć nie tylko, jak zrobić to technicznie w Menedżerze Reklam, ale też do kogo kierować reklamę. W tym kontekście konieczne jest stworzenie persony, czyli archetypu Twojego klienta.

Aby to zrobić, odpowiedz sobie na pytania: kim jest Twój klient (wiek, płeć, wykształcenie, zawód, status majątkowy, miejsce zamieszkania), jakie ma zainteresowania, potrzeby, przed jakimi wyzwaniami staje, jakie może mieć obawy przed skorzystaniem z Twojego produktu/usługi. Rzetelna, poprzedzona researchem, np. za pomocą Facebook Audience Insight, odpowiedź na te pytania będzie bardzo pomocna podczas targetowania reklam na Facebooku oraz przygotowania kreacji i umiejscowienia (np. na Facebooku, Instagramie, Messengerze).

Opcje targetowania na Facebooku

Aby zaprezentować produkt lub usługę właściwym użytkownikom na Facebooku, mamy do wyboru kilka rodzajów grup docelowych:

  • grupy podstawowych odbiorców oparte o dane demograficzne, zainteresowania i zachowania
  • grupy podobnych odbiorców
  • grupy niestandardowych odbiorców.

Omówimy je kolejno poniżej.

Grupy podstawowych odbiorców

To najczęściej wybierany rodzaj grupy, której poprawne określenie jest bardzo istotne. Mamy tu wiele opcji do wyboru, przyjrzyjmy się im po kolei.

Grupy podstawowych odbiorców

Lokalizacja

Naszym celem jest znalezienie naszych klientów pod kątem ich miejsca zamieszkania, ostatniego pobytu lub podróży. Możemy ustawić lokalizację ogólnokrajową lub — jeśli prowadzimy biznes lokalny — wojewódzką, ograniczoną do miasta, a nawet jego fragmentu. Można stosować tutaj też wykluczenia, np. ustawić lokalizację ogólnopolską, ale wyłączyć targetowanie na duże miasta. Jeśli wybieramy konkretne miasto, dzielnicę lub adres, możemy też rozszerzyć zasięg działania reklamy na okolicę, wybierając promień wyświetlania reklamy w zakresie 17-80 km.

Wiek

Reklamę możemy kierować do osób w wieku 13-65+. Zwykle produkt/usługa są adresowane do konkretnych grup wiekowych, np. zniżka dla seniorów, kurs online dla kobiet wchodzących na rynek pracy, produkt luksusowy dla mężczyzn w wieku 35-50. Warto z tej opcji korzystać aktywnie, ponieważ domyślna grupa osób w wieku 13-65 i więcej lat jest bardzo szeroka — ma różne zainteresowania, preferencje, aktywność cyfrową i zachowania związane z zakupem.

Ważna wskazówka: w przypadku osób w wieku 13-17 lat nie mamy precyzyjnych możliwości dalszego targetowania (np. pod kątem demografii, zainteresowań), lepiej więc działać z grupami 18+.

Płeć

Wyżej już nieco zajawiliśmy ten temat. Jeśli nasz produkt jest kierowany do konkretnej płci, zaznaczamy to. Jeśli nie, wybieramy opcję “wszyscy”.

Język

W tej opcji możemy wybrać język naszej grupy docelowej, wykluczając np. mniejszości narodowe żyjące na danym terenie.

Szczegółowe opcje targetowania

To bardzo ważne dane dotyczące grupy. Możemy tutaj określić:

  • dane demograficzne — dotyczą wykształcenia, wykonywanej pracy, życia osobistego (ważnych wydarzeń z życia, np. ślub, związku, rodzicielstwa itp.),
  • zainteresowania — możemy wybierać spośród propozycji Facebooka, co warto robić, oraz wpisywać zainteresowania, które sami uważamy za istotne na podstawie analizy persony,
  • zachowania — bardzo wartościowa opcja, w której możemy działać na podstawie stylu życia (np. częstych podróży), nawyków zakupowych, preferencji dot. korzystania z konkretnej przeglądarki, urządzeń mobilnych itp.

Grupy podobnych odbiorców

Na bazie każdej niestandardowej grupy (o czym niżej) możemy utworzyć grupę odbiorców podobnych (tzw. Lookalike). System reklamowy Facebooka bierze w tym celu utworzoną przez nas grupę niestandardową (np. osoby, które w ciągu ostatnich 180 dni odwiedziły naszą stronę lub dokonały na niej zakupu). Następnie bardzo wnikliwie analizuje jej członków, a potem szuka innych osób, które są do nich najbardziej podobne. Istotne jest, by grupa bazowa nie była zbyt mała — wówczas dopasowanie może nie być zbyt precyzyjne.

Grupy podobnych odbiorców

Aby ustawić grupę odbiorców podobnych, wybieramy grupę bazową, określamy lokalizację oraz wielkość grupy podobnej. W ostatniej sekcji najlepiej ustawić niskie wartości — wówczas jest najbardziej prawdopodobne, że będziemy działać z osobami najbardziej podobnymi do tych z grupy bazowej. Im większa grupa, tym dopasowanie mniej dokładne.

Grupy niestandardowych odbiorców

To grupy osób, które dokonały już jakiejś interakcji z naszą marką: odwiedziły stronę internetową, profil na Facebooku lub Instagramie, dokonały zakupu lub zostawiły kontakt do siebie. To grupy, które mają ogromny potencjał do wykorzystania na różnych etapach lejka sprzedażowego. Możemy je tworzyć na podstawie poniższych źródeł:

Grupy niestandardowych odbiorców

Witryna

Tutaj reklamę kierujemy do osób, które w ciągu ostatnich 180 dni odwiedziły naszą stronę internetową lub dokonały na niej jakiejś czynności. Aby skorzystać z tej opcji, należy zaimplementować pixel Facebooka na swojej stronie.

Aktywność w aplikacji

W tym przypadku przekaz adresujemy do osób, które korzystają z Twojej aplikacji i podejmują lub dawno nie podejmowały w nich określonych czynności.

Lista klientów

Korzystamy z listy klientów, którzy nawiązali kontakt z marką przez inny kanał komunikacji. Facebook dopasuje ich dane do ich profili i będzie do nich kierował reklamę.

Potrzebujesz pomocy z Social Media?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Film

Targetowanie obejmuje użytkowników, którzy w ostatnim czasie wyświetlili Twój film na Facebooku lub Instagramie.

Formularz kontaktowy

W tym przypadku reklama dotrze do osób, które wypełniły Twój formularz kontaktowy na Facebooku.

Materiał błyskawiczny

Reklama kierowana będzie do osób, które już wcześniej wyświetliły Twój materiał błyskawiczny, tj. typ kreacji reklamowej przeznaczony na urządzenia mobilne.

Zakupy

W przypadku wyboru tej opcji docieramy do osób, które wcześniej podjęły interakcję z naszym sklepem na Facebooku czy na Instagramie.

Konto na Instagramie

Konto na Instagramie

Reklamę możesz skierować na osoby, które odwiedziły Twoje powiązane konto na Instagramie lub wykonały na nim jakąś czynność.

Wydarzenia

Tutaj reklama targetowana będzie do osób, które wcześniej zareagowały na Twoje wydarzenie.

Strona na Facebooku

W tym przypadku tworzysz grupę odbiorców, którzy weszli już wcześniej w interakcję z Twoją stroną na Facebooku.

Ogłoszenia na Facebooku

W tej sekcji możesz dotrzeć do osób, które wcześniej podjęły aktywność wobec Twoich ogłoszeń publikowanych na Facebooku.

Jak targetować reklamy na Facebooku? Przydatne wskazówki!

Oto kilka ważnych wskazówek, które pomogą Ci lepiej targetować reklamy na Facebooku.

Jak targetować reklamy na Facebooku?

Poznaj swoich odbiorców z Audience Insights

Prowadzenie strony firmowej na Facebooku daje dostęp do wartościowych danych. Z poziomu Menedżera Reklam możemy wejść w Audience Insights, czyli zbiór statystyk dotyczących użytkowników. Poza podstawowymi danymi demograficznymi na ich temat możemy dowiedzieć się także, co lubią, gdzie spędzają czas, jakie są ich zainteresowania. To narzędzie bardzo przydatne przy tworzeniu persony.

Zawężaj grupy Lookalike

Wspomnieliśmy już wyżej nieco o ustawianiu grup podobnych odbiorców, tj. Lookalike. W kierowaniu przekazu do osób podobnych do tych, które już w jakikolwiek sposób zadziałały z marką, tkwi ogromny potencjał. Trzeba jednak robić to z głową i nie ustawiać zbyt licznych grup.

W sekcji “Wielkość grupy” mamy możliwość wyboru wartości w przedziale 1-10%. Warto zawęzić do wartości niskich, bliżej 1% (maks. do 3%), gdyż wówczas uzyskujemy grupę mniej liczną, ale bardziej dopasowaną.

Pamiętaj o odpowiednich spójnikach

W targetowaniu spójniki mają znaczenie i warto mieć świadomość ich funkcji. Wyobraźmy sobie, że działamy np. z sekcją zainteresowań i wybieramy “książki” oraz “kino”. W jednym segmencie domyślnie między zainteresowaniami jest ustawiony spójnik “lub”. Oznacza to, że przekaz będzie kierowany do osób, które lubią tylko książki bądź lubią tylko kino. Jeśli w tym segmencie wstawimy między nimi spójnik “i”, wówczas reklama dotrze wyłącznie do osób, które lubią zarówno książki, jak i kino.

Testuj szerokie i wąskie targetowanie

Szerokie i wąskie targetowanie na Facebooku

Nie zawsze opłaca się zawężać grupy odbiorców na siłę, bo wtedy możliwości dotarcia do potencjalnych klientów będą mocno ograniczone. W początkowym okresie systematycznie obserwuj statystyki reklamy i podejmuj decyzję, kiedy rzeczywiście warto zawęzić targetowanie, a kiedy lepiej zrezygnować z tej opcji.

Stosuj remarketing

Relacja klienta z marką obejmuje wiele punktów kontaktu. Remarketing to wyświetlanie reklamy grupie odbiorców, która podjęła już jakąkolwiek interakcję z marką. Facebook Ads daje ogromne możliwości tworzenia niestandardowych grup odbiorców i kierowania do nich niezwykle różnorodnych przekazów remarketingowych. W przypadku części z nich potrzebny będzie ww. pixel Facebooka.

Miej na uwadze ograniczenia promowania postów

Odradzamy korzystanie z opcji “Promuj post” dostępnej z poziomu fanpage’a. W tym celu lepiej skorzystać ze znacznie szerszych możliwości konfiguracji reklamy i targetowania, jakie daje Menedżer Reklam. Korzystając z tego narzędzia, na etapie konfiguracji także będziemy mieli możliwość wyboru posta, jaki chcemy promować.

Skorzystaj z testów A/B

Testy A/B umożliwiają porównanie, który przekaz reklamowy wywołuje większe zainteresowanie użytkowników. W tym celu wersję A oraz B reklamy wyświetlamy konkretnemu segmentowi odbiorców. W ten sposób możesz sprawdzić np., czy dana strategia reklamowa będzie lepiej działała na grupę podstawowych odbiorców, czy na grupę niestandardowych itp.

Wykorzystaj potencjał targetowania reklam na Facebooku

Prowadzenie Facebooka i efektywne korzystanie z możliwości, jakie daje w zakresie reklamy płatnej, wymaga nie tylko czasu, ale także fachowej wiedzy i umiejętności. Aby mieć pewność, że to zadanie zostanie wykonane rzetelnie i przyniesie zwroty z inwestycji, warto delegować je doświadczonej agencji social media. Zaopiekuje się Twoją stroną na Facebooku od A do Z: od jej założenia do tworzenia skutecznych, wysoko konwertujących kampanii reklamowych. Jako On Board Think Kong jesteśmy do usług!