TikTok – co to jest, jak działa i jak z niego korzystać?

TikTok - co jest, jak działa i jak z niego korzystać?

2021 był rokiem TikToka. Wszystko wskazuje na to, że aplikacja będzie dynamicznie rozwijać się w najbliższych miesiącach. Na czym opiera się sukces platformy?

Czym jest TikTok?

TikTok pozwala swoim użytkownikom na nagrywanie krótkich, maksymalnie trzyminutowych filmików w pionowym, „smartfonowym” formacie, które następnie można edytować przy pomocy szeregu narzędzi. Wśród nich znajdziemy edytor tekstu, zabawne naklejki, szereg filtrów i nakładek AR. Nagranie można również wzbogacić o ścieżkę dźwiękową lub jedną z setek tysięcy dostępnych piosenek. Użytkownicy mają również możliwość komentowania filmików i nagrywania reakcji w formie wideo, mogą także organizować i uczestniczyć w transmisjach na żywo.

Pierwszą rzeczą, jaką zobaczymy po zalogowaniu się do aplikacji jest strona „Dla Ciebie” z filmikami proponowanymi nam przez platformę. Początkowo wyświetlane treści wydają się błahe i niekoniecznie interesujące, jednak już po kilkunastu minutach następujące po sobie krótkie filmiki magicznie dopasowują się do naszych upodobań. Od pranków i wygłupów, przez rozmaite poradniki i wideoblogi, aż do profili popularnonaukowych czy politycznych – każdy znajdzie tu coś dla siebie. Za personalizację treści odpowiadają algorytmy TikToka, które nie opierają się na profilach obserwowanych użytkowników, lecz na treściach, które zapisujemy bądź lubimy. Z tego powodu aplikacja zyskała sobie opinię platformy, na której każdy, niezależnie od ilości obserwujących, może zostać influencerem lub influencerką.

Czym jest TikTok?

Krótka historia platformy

Nazwa „TikTok” ma przywodzić na myśl krótki format filmików, jednak dla ponad 600 milionów użytkowników w Chinach aplikacja znana jest jako „Douyin”. Apka jest owocem pracy twórców z chińskiego startupu ByteDance, który uruchomił swoje krajowe serwery we wrześniu 2016 roku. Popularność na rynku zachodnim TikTok zdobył dzięki nabyciu konkurencyjnej platformy Musical.ly i połączeniu obu aplikacji w sierpniu 2018 roku.

W wyniku tej fuzji ponad 200 milionów użytkowników Musical.ly zostało przejętych przez TikToka, który zintegrował najważniejsze funkcje obu serwisów. Pomysłem Musical.ly była synchronizacja krótkich, pionowych filmików wzbogaconych o efekty rozszerzonej rzeczywistości takie jak filtry, nakładki czy naklejki z utworami muzycznymi. Początkowo aplikacja służyła głównie do lip syncu, lecz wkrótce pojawiły się tam również pranki, krótkie wideoblogi, profile podróżnicze czy kulinarne.

Zobacz także: TikTok Now – poznaj nowe narzędzie od TikToka! Jak działa TikTok now?

Użytkownicy TikToka

Z badań przeprowadzonych przez agencję OpenMobi wynika, że na przestrzeni ostatnich kilku lat znacząco zmienił się profil przeciętnego użytkownika aplikacji. Pod koniec 2019 roku najliczniejszą grupą były osoby w wieku 14-15 lat, zaś osoby powyżej 19 roku życia stanowiły zaledwie 9% wszystkich tiktokerów w Polsce. Obecnie dominującą grupą są już młodzi dorośli, czyli osoby między 18 a 34 rokiem życia, które stanowią sześć dziesiątych użytkowników. Z kolei jedna trzecia to osoby młodsze, a więc nastolatki w wieku od 13 do 18 lat. Co ciekawe, z platformy w korzystają przede wszystkim kobiety: 63% na świecie i aż 80% w Polsce. Nad Wisłą aktywnymi tiktokerami jest już blisko osiem milionów osób, z czego większość jest związana z aplikacją od dawna. Dwie trzecie polskich użytkowników deklaruje, że spędza na TikToku ponad godzinę dziennie, najczęściej oglądając krótkie filmiki dotyczące tańca i śpiewu (35%), poradniki (22%) oraz popularne challenge (19%).

TikTok - czym jest i jak używać??

Social commerce

Na fali popularności zakupów internetowych TikTok stał się niezwykle cenny również dla sprzedawców i marketerów. Według amerykańskiej firmy Bazaarvoice w ciągu roku sprzedaż za pośrednictwem platformy zwiększyła się ponad pięciokrotnie. Oprócz reklam, serwis testuje rozwiązania umożliwiające zakupy bezpośrednio w aplikacji oraz znany z chińskiego rynku format zakupów na żywo (live shopping). Krótkie filmiki są idealnym medium przykuwającym uwagę młodych konsumentów. Udane kampanie reklamowe, takie jak ta przeprowadzona przez firmę kosmetyczną e.l.f. Cosmetics, osiągają setki milionów wyświetleń, a hashtag #tiktokmademebuyit, pod którym użytkownicy dzielą się produktami kupionymi dzięki aplikacji, został użyty już ponad osiem miliardów razy!

Jeśli Ty również chcesz podbić tę platformę, zgłoś się do naszej agencji.

TikTok Social commerce

Czym wyróżnia się TikTok?

Korzystanie z TikToka jest niczym skakanie po różnych kanałach telewizyjnych. Za sukcesem aplikacji stoi dopasowanie się do gustu użytkowników, którzy od wczesnej młodości korzystają z mediów społecznościowych. Zestawiając TikToka z innymi serwisami można się przekonać, czym wyróżnia się na tle konkurencji.

Podobnie jak w przypadku Facebooka i Twittera, informacje docierają do nas przede wszystkim za pośrednictwem strony głównej, czyli tzw. „feeda”. Z YouTubem TikTok dzieli wspólne medium jakim są krótkie filmy wideo. Netflix z kolei zainspirował algorytmy personalizujące doświadczenie, które nie opierają się na obserwowanych profilach, lecz wyłącznie na historii oglądania i polubieniach poszczególnych filmików.

Do Snapchata i Instagrama upodabnia go zaś oparcie w całości o urządzenia mobilne, takie jak smartfony i tablety. Twórcy TikToka w kreatywny sposób połączyli te funkcje, tworząc apkę od której ciężko się oderwać. Niekończący się ciąg filmików precyzyjnie dopasowanych do oczekiwań każdego użytkownika w krótkim czasie dostarcza wiele skrojonych na wymiar informacji. Po kilku godzinach spędzonych na TikToku, inne platformy sprawiają wrażenie powolnych i nudnych.

Polecamy do czytania: TikTok Creator Marketplace – co to jest i dlaczego zmieni marketing?

Szukasz agencji Social Media?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

TikTok zmienia charakter mediów społecznościowych

Niewiarygodny sukces aplikacji skutkuje próbami implementacji wzorowanych na TikToku rozwiązań przez konkurencyjne platformy. W październiku ubiegłego roku do Polski dotarła wzorowana na TikToku funkcja Instagrama, czyli popularne Reelsy (Rolki). Podczas wakacji firma Google zaprezentowała z kolei Shortsy. Jest to specjalna sekcja na platformie YouTube, która daje możliwość publikacji krótkich, pionowych filmików  przeznaczonych do oglądania na smartfonach. Niezależnie od tego, czy korzystamy z TikToka, jego wpływ na kształt mediów społecznościowych jest widoczny niemal wszędzie. Dzieje się to również za sprawą opcji łatwego udostępniania tiktoków w zewnętrznych aplikacjach takich jak Facebook, Messenger czy Instagram. Krótkie filmiki z charakterystycznym logo aplikacji podbijają internet!

TikTok - jak działa?

Podsumowanie

Czy TikTok może zagrozić dominacji Facebooka i Instagrama? Po dwóch świetnych dla TikToka latach eksperci przewidują, że w bieżącym roku platforma stanie się trzecim najpopularniejszym serwisem społecznościowym na świecie z ponad 750 milionami aktywnych użytkowników miesięcznie. Tempo wzrostu robi wrażenie: w 2020 roku baza użytkowników zwiększyła się o 60%, zaś w 2021 – o ponad 40%.

W jaki sposób firma ByteDance będzie chciała przykuć uwagę internautów i obrócić ją w finansowy sukces? O tym przekonamy się w ciągu najbliższych miesięcy!