TikTok Creator Marketplace – co to jest i dlaczego zmieni marketing?

TikTok Creator Marketplace

TikTok Creator Marketplace to samoobsługowa platforma do znajdowania influcencerów na TikTok i zapraszania ich do udziału w kampaniach marketingowych. Co najlepsze, twórcą platformy jest sam TikTok. Szykuje się spore zamieszanie!

Jak działa TikTok Creator Marketplace?

W dużym uproszczeniu jak katalog influencerów umożliwiający briefing online. Na tiktokowym Marketplace określamy m.in. interesujący nas rynek, tematykę tworzonych tiktoków i skalę zasięgu osiąganego przez poszukiwanych twórców. W ten sposób przeszukujemy bazę twórców znajdując tych spełniających nasze kryteria. Dla każdego mamy dostępne szczegółowe statystyki obejmujące m.in. rozkład geograficzny obserwujących, odsetek obejrzeń, reakcji itp.

Jednocześnie, marketer planujący kampanię z influcencerami może zdefiniować założenia kampanii opisując m.in. cel, markę, ramy budżetowe współpracy. Do każdego znalezionego influencera może później skierować zaproszenie do udziału w kampanii w ten sposób werbując twórców do projektu.

Wpływ tiktokowego rynku twórców na rynek marketingu social media

Podoba mi się strategia TikToka. Od początku pokazuje, że jest platformą, która chce doceniać twórców. Nie jest nastawiona wyłącznie na czerpanie zysków z ich popularności, ale pokazuje, że chce dać im narzędzia do zarabiania. Nie tępi płatnej współpracy, ale nagradza ją, ułatwia wdrażając np. przycisk do natychmiastowego oznaczania tiktoków powstających we współpracy z firmami. Z punktu widzenia polskich twórców wideo, TikTok Creator Marketplace stanie się naprawdę atrakcyjną platformą do pozyskiwania zleceń z całego świata. I wspaniałym narzędziem usprawniającym realizację strategii social media.

TikTok Creator Marketplace to na pewno spory ból głowy dla komercyjnych platform oferujących współpracę z influcencerami. Jakiś czas będą pewnie potrzebne do rekrutacji twórców do kampanii np. na Instagramie, ale ich przydatność wcześniej czy później stanie się dyskusyjna. Myślę, że wejście giganta takiego jak TikTok na rynek pośrednictwa pomiędzy markami, a twórcami oznacza dla nich potencjalne kłopoty w perspektywie kilku lat. Podobnie „stajnie” twórców wideo, które znamy np. z rynku twórców YouTube mogą stracić, bo pośrednictwo, wybór i briefing twórców staną się dużo prostsze, a współpraca nie musi być obciążana dużymi marżami.

Marketerzy i agencje social media na pewno na wejściu Creator Marketplace skorzystają. Sam bardzo czekam na dostępność usługi. Ułatwi to np. weryfikację prawdziwych rezultatów i zasięgów influcencerów (dane pochodzą bezpośrednio z TikTok, a nie są np. estymacjami). Uprości przygotowywanie kampanii z ich udziałem. Ale może też zaszkodzić np. tym agencjom, które swoich klientów mamią wizjami ekskluzywnego dostępu do twórców, czy niejasnymi metodami oceny ich potencjału, wyników kampanii.

Czy TikTok Creator Marketplace jest dostępny w Polsce?

Na razie nie. Tzn. próba dostepu na https://creatormarketplace.tiktok.com niestety kończy się komunikatem, że „usługa jest dostępna tylko w wybranych krajach”. Szkoda, ale myślę, że niedługo sytuacja zmieni się. Polska to duży rynek, ważny dla TikTok i jest kwestią kilku miesięcy pojawienie się dostępu do usługi dla naszych twórców i marketerów. Czekamy! 😊