TikTok to popularna aplikacja do tworzenia i publikowania kreatywnych i angażujących filmików, która według danych z początku 2022 roku zdobyła już ponad 7,7 miliona polskich użytkowników powyżej 18. roku życia (dane za Data Reportal — Digital in Poland).
To ogromny potencjał biznesowy, z którego warto skorzystać, zwłaszcza że algorytm TikToka jest bardzo przyjazny dla nowych użytkowników i pozwala stosunkowo łatwo zdobywać duże zasięgi i budować społeczność wokół marki. Jak prowadzić marketing na TikToku? Podpowiadamy!
Na czym polega TikTok marketing?
Daje to możliwość szybkiego zdobycia przewagi konkurencyjnej, ponieważ pomimo dużego potencjału marketingowego, to medium społecznościowe wciąż nie jest najpopularniejszym miejscem reklamy marek. Warto wiedzieć, że konkurencja na TikToku wciąż jest stosunkowo niewielka.
Szeroki przekrój użytkowników, zarówno pod kątem wieku (początkowo były to tylko nastolatki, w tej chwili na TikToku jest coraz więcej dorosłych, osób w średnim wieku oraz seniorów), zainteresowań czy potrzeb oraz różnorodne narzędzia i formaty marketingowe sprawiają, że na TikToku swoją grupę docelową może znaleźć w zasadzie każda branża.
Jakie narzędzia oferuje TikTok for Business?
TikTok oferuje markom wiele narzędzi, dzięki którym mogą tworzyć angażujące odbiorców materiały video (organiczne oraz płatne):
- TikTok Live (transmisje na żywo);
- In Feed Videos (filmiki z dźwiękiem o długości do 60 sekund);
- TopView (reklamy, które wyświetlają się użytkownikowi od razu po uruchomieniu aplikacji);
- Brand Takeovers (krótkie reklamy video lub graficzne o długości 3-5 sekund);
- Branded Effects (interaktywny format reklamowy, który zawiera produkt lub wizerunek marki);
- Hashtag Challenge (format reklamowy zapraszający użytkowników do udziału w wyzwaniu marki);
- One Day Max (reklama wyświetlająca się przez 24 godziny w 100-procentowej widoczności);
- Brand Premium (reklama z przyciskiem CTA, tj. wezwania do akcji);
- Duety (możliwość tworzenia z innymi markami lub influencerami filmu składającego się z 2 video umieszczonych obok siebie);
- Stitch (możliwość wycięcia fragmentu wybranego przez siebie video i wstawienia go do własnego);
- TikTok Analytics (panel ze statystykami i analizami, dostępny w wersji Pro).
Jak prowadzić skuteczne działania marketingowe na TikToku?
Przygotowaliśmy dla Ciebie prostą instrukcję, jak krok po kroku prowadzić marketing TikTok i realizować swoje cele biznesowe: budować społeczność wokół marki, pozyskiwać klientów, zwiększać konwersję, badać rynek.
1. Określ swoją grupę docelową
TikTok nie różni się w tym obszarze od innych narzędzi marketingowych. Podstawą skutecznej komunikacji jest tu określenie do kogo i po co kierujesz swój komunikat. Możesz wykorzystać do tego narzędzie, jakim jest Persona. Wyobraź sobie idealnego odbiorcę swoich treści na TikToku. Kim jest? Jakie ma zainteresowania, potrzeby i problemy? Czego może szukać dla siebie na TikToku? Jaki sposób komunikacji (tone of voice) najszybciej pomoże Ci zjednać go sobie?
2. Twórz jakościowe treści
Gdy wiesz, do kogo mówisz, wiesz, co i jak mówić. Staraj się tworzyć treści, które będą niosły wartość dla odbiorcy: rozrywkę, dobrą zabawę, edukację, inspirację czy motywację do zmiany. Dynamicznie i z poczuciem humoru możesz pokazać tu też swoją markę od kuchni, ludzi, którzy ją tworzą, proces powstawania produktów, ofertę, promocje itp.
I choć na TikToku liczy się autentyczność, a aplikacja nie jest sfokusowana na wrażeniach wizualnych w takim stopniu jak np. Instagram, to dbaj także o to, by tworzone przez Ciebie materiały były estetyczne i zrealizowane w dobrej rozdzielczości.
3. Postaw na TikTok Influencer Marketing
Współpraca z dobrze dobranym do marki influencerem niesie same korzyści: pozwala wykorzystać potencjał społecznego dowodu słuszności, zwiększyć świadomość marki, wzmocnić jej wizerunek i zaistnieć w nowych grupach docelowych.
Śmiało korzystaj z tej szansy także na TikToku, zapraszając do współpracy influencerów, których osobowość i grupa docelowa są zgodne z Twoją marką oraz których content spotyka się z zaangażowaniem ze strony użytkowników. Teraz w łatwy sposób możesz zrobić to dzięki narzędziu do znajdowania influencerów, jakim jest TikTok Creator Marketplace.
4. Zadbaj o odpowiednie hashtagi
Swoje materiały opisuj hashtagami, które pomogą budować Ci zasięg kanału. Jak je dobrać? Sprawdź, jakich hashtagów używa konkurencja oraz jakie są obecnie popularne i mają potencjał w Twojej grupie docelowej. Dodatkowo możesz też stworzyć własny firmowy hashtag, po którym użytkownicy będą mogli łatwo wyszukać Twoje treści.
Polecamy do czytania: 9 wskazówek, jak zdobyć więcej obserwujących na TikToku
5. Wykorzystaj TikTok Ads
Do wyboru masz wiele formatów reklamowych: Hashtag Challenge, TopView, Brand Takeover, One Day Max, Brand Effect, Brand Premium.
Pamiętaj, by reklama miała formę video i była dynamiczna oraz kreatywna, ponieważ tylko takie materiały są w stanie na TikToku zatrzymać uwagę odbiorców.
6. Regularnie publikuj TikToki
Systematyczność to jeden z czynników, jaki premiują algorytmy aplikacji. Konsekwentne i regularne publikowanie w dłuższej perspektywie przełoży się na rosnące zasięgi konta i większe zaangażowanie użytkowników. Publikowanie incydentalne, “od święta” nie przyniesie wymiernych marketingowo efektów.
Czytaj więcej: Kiedy najlepiej publikować posty w social mediach?
7. Mierz efekty
Bez liczb nie ma marketingu. Ta uniwersalna prawda dotyczy także TikToka. Regularnie sprawdzaj, jakie zasięgi i zaangażowanie zyskują Twoje materiały. Dzięki temu lepiej poznasz preferencje odbiorców i zrozumiesz ich zachowania. Pomoże Ci w tym TikTok Analytics (dostępne w wersji Pro).
Szukasz agencji Social Media?
Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.
Przykłady skutecznej komunikacji marek na TikToku
Wiele marek z powodzeniem wykorzystuje biznesowych potencjał TikToka, docierając do swoich grup docelowych.
Przykładem może być tutaj marka Tymbark, która zabawny content buduje w kontekście autentycznych doświadczeń młodych ludzi: zdalnych lekcji, relacji ze znajomymi i przyjaciółmi, wyjść, imprez czy popularnych sposobów spędzania wolnego czasu.
Kolejną marką, która wyróżnia się na TikToku jest sieć gastronomiczna Pasibus, która udowadnia, że o jedzeniu można opowiadać z pomysłem i poczuciem humoru, kierując przekaz do nastolatków i młodych dorosłych.
Świetnie radzi sobie także marka kosmetyczna Ziaja, która na swoim kanale dedykowanym kobietom w młodym i średnim wieku prezentuje krótkie filmiki dotyczące pielęgnacji twarzy, ciała i włosów. Przydatne porady oraz trendy i wiedza z obszaru pielęgnacji podane w lekki sposób to coś, co na profilu marki znajdą fanki dbania o urodę.
Dlaczego warto inwestować w marketing na TikToku?
Masz wątpliwości, czy Twoja marka pasuje do zabawnych i dynamicznych filmików viralowych? Zastanawiasz się, jakie medium społecznościowe najlepiej zrealizuje cele biznesowe Twojej marki? Oto, jakie korzyści możesz osiągnąć z marketingiem TikTok!
Monitorowanie działań konkurencji
Na TikToku w łatwy sposób możesz obserwować poczynania konkurencji. Jaki sposób komunikacji z odbiorcami stosuje, jaki content tworzy, jakie formaty dobrze są zgodne z preferencjami grupy docelowej i wywołują zaangażowanie, a także… jakie błędy popełnia. A przecież zawsze lepiej uczyć się na cudzych niż na własnych! 🙂
Dotarcie do młodszych odbiorców
Jeśli Twoją grupą docelową są nastolatki i młodzi dorośli, nie ma lepszej platformy społecznościowej do budowania z nimi relacji niż TikTok. I choć do społeczności dołączają już osoby w średnim wieku i seniorzy, to wciąż zdecydowanie dominują grupy wiekowe 13-17 oraz 18-24.
Polecamy do czytania: Jak zdobyć weryfikację na TikToku?
Współpraca z influencerami
To kolejna zaleta marketingu na TikToku — możliwość uwiarygodnienia marki poprzez współpracę z influencerem, który ma autorytet i zbudował już wokół swojego konta zaangażowaną społeczność. Dzięki dobrze dopasowanej współpracy można bardzo precyzyjnie dotrzeć do nowych użytkowników, zyskać wysokie zasięgi relatywnie niskim kosztem, pokazać produkt czy markę w inny, świeży sposób oraz zwiększyć poziom sprzedaży.
Sposób na zyskanie nowych użytkowników
Nie jesteśmy zwolennikami podejścia, że marka powinna być wszędzie, ale powinna być tam, gdzie są jej odbiorcy. TikTok ze swoją polską niemal 8-milionową społecznościową jest miejscem, w którym wiele brandów może łatwo i przy wciąż jeszcze niewielkiej konkurencji dotrzeć do potencjalnych klientów. Wykorzystaj ten potencjał!
Wypróbuj TikTok dla swojej branży!
Wiesz już, że TikTok marketing to narzędzie, którego zdecydowanie nie powinieneś ignorować. Jeśli widzisz w nim szanse dla rozwoju własnego biznesu, nie zwlekaj — zacznij działać! Obawiasz się, że nie masz czasu, wiedzy i umiejętności, by efektywnie wykorzystać potencjał tego medium? Jako kreatywna i doświadczona agencja TikTok chętnie wesprzemy Cię w marketingu na TikToku. Daj nam znać i podbijmy razem TikToka!