6 Aktualnych Trendów Social Media w 2022

6 Aktualnych Trendów Social Media w 2022

Nikt nie spodziewał się, że 2020 będzie trylogią – tymczasem trwająca już ponad dwa lata pandemia nieustannie wpływa na życie każdego i każdej z nas. Cały świat na różne sposoby usiłuje dostosować się do nowej sytuacji. Zmiany dotyczą również użytkowników mediów społecznościowych, którzy wraz z deweloperami, marketerami i programistami kształtują wirtualną rzeczywistość. Jakie były najważniejsze trendy w social mediach ubiegłego roku i co może czekać nas w 2022?

Krótkie formy wideo

Jednym z najważniejszych trendów minionego roku były krótkie wideo kręcone w pionowym, „smartfonowym” formacie z efektami rozszerzonej rzeczywistości (AR – augmented reality). Nie dziwi więc, że TikTok był w 2020 najczęściej pobieraną aplikacją na świecie. W październiku do Polski dotarła nowa, wzorowana na TikToku funkcja Instagrama, czyli popularne Reelsy (Rolki). Ich pojawienie się wprowadziło zmiany w segmencie krótkich, kreatywnych filmików.

Krótkie formy wideo (TikTok, Instagram Reels)

Instagram nie po raz pierwszy skopiował udane rozwiązania konkurencji – wprowadzone w 2016 Instagram Stories praktycznie wyeliminowało Snapchata, czyli pioniera wśród mediów społecznościowych stosujących efekty AR. Rozszerzenie limitu czasowego krótkich filmików (TikTok rozszerzył długość wideo do 3 minut, a Instagram Reels trwać mogą już 60 sekund) sprawi, że 2022 będzie rokiem dominacji nieco dłuższych, angażujących filmików, których twórcy będą musieli wykazać się kreatywnością i dużą dozą innowacyjności.

Polecamy do czytania: Instastories – jak można je wykorzystać w biznesie?

Potrzebujesz pomocy z Social Media?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Social commerce

Kolejnym trendem wartym uwagi jest implementacja systemu sprzedaży przez najbardziej popularne w Polsce serwisy społecznościowe, czyli FacebookInstagram. W dobie pandemii coraz więcej osób nabywa produkty nie opuszczając aplikacji społecznościowych. Social commerce to rozwiązania umożliwiające proste i intuicyjne zakupy poprzez kliknięcie przycisku „Kup teraz” na Facebooku lub „Shop the look” w przypadku Pinteresta. Instagram umożliwia zakup bezpośrednio po kliknięciu w tzw. naklejki produktów na przedstawiających je zdjęciach.

Social commerce dopiero się rozwija, co oznacza, że największe platformy będą dalej eksperymentować z różnymi metodami umożliwiającymi kupowanie i sprzedawanie towarów. Rozwój segmentu polegać może na większej ilości postów z możliwością zakupu, dalszych usprawnieniach w procesie płatności (Facebook Pay) a nawet wprowadzaniu własnych walut cyfrowych przez największe platformy.

Najbliższy rok będzie czasem takich eksperymentów, a o tym, jak może wyglądać social commerce z perspektywy konsumentów dowiemy się już w najbliższej przyszłości.

Live shopping

Telezakupy na miarę 2022, czyli live shopping wewnątrz grup na Facebooku to już teraz najważniejszy trend sprzedażowy w Chinach, a wartość chińskiego rynku zakupów na żywo wzrosła w latach 2017-2020 o 280 procent. W 2021 ogromny potencjał sprzedażowy pokazał słynny „król szminek”, który w ciągu jednego dnia sprzedał towary za niemal dwa miliardy dolarów. Facebook przewiduje rozszerzenie tego trendu również na rynek zachodni, a wciąż rosnąca popularność różnych form zakupów internetowych pozwala przypuszczać, że niedługo zakupy na żywo pojawią się również w Polsce.

Live shopping

Social audio

Po latach dominacji tekstu, obrazków i filmów nadchodzi czas audio! Media społecznościowe wykorzystują przekaz dźwiękowy bardziej niż kiedykolwiek wcześniej – być może z powodu zmęczenia długotrwałym patrzeniem w ekran w dobie pracy zdalnej. Social audio to rozwiązania w branży mediów społecznościowych, które korzystają z dźwięku jako głównego medium komunikacji. Pionierem w tej dziedzinie jest aplikacja Clubhouse, która umożliwia swoim użytkownikom dołączenie do jednego z tysięcy wirtualnych pokoi tworzących tytułowe, zgrupowane tematycznie, kluby. Każdy znajdzie coś dla siebie! Również najwięksi gracze na rynku zainteresowali się rozwiązaniami audio.

Social audio

Facebook niedawno zaprezentował słuchanie podcastów wewnątrz aplikacji oraz wzorowane na Clubhouse pokoje audio (Live Audio Rooms), dzięki którym członkowie facebookowych grup będą mogli rozmawiać ze sobą w czasie rzeczywistym. Twitter Spaces umożliwiają każdemu użytkownikowi, którego obserwuje ponad 600 osób zorganizowanie rozmowy audio otwartej dla followersów i osób zaproszonych. W 2022 możemy oczekiwać dalszego rozwoju social audio. Konkurencyjne platformy z pewnością zaimplementują własne rozwiązania, zaś marketerzy i firmy zrobią wszystko, by wykorzystać je do biznesowych celów. Social audio wydaje się rozwiązaniem, na które czekają osoby pracujące i uczące się zdalnie, zmęczone ciągłym wpatrywaniem się w ekran.

Influencer marketing

Wraz z rozwojem mediów społecznościowych firmy poszukują nowych form promocji marki w sieci. Jednym z najszybciej rozwijających się trendów marketingowych jest Influencer Marketing, czyli działania promocyjne opierające się na współpracy z internetowymi gwiazdami. Influencerami bywają popularni blogerki i vlogerzy, instagramerki czy gamerzy. Posiadają oni duży wpływ na opinie i poglądy swoich widzów, szczególnie tych z najmłodszej grupy wiekowej (15-25 lat). Badania przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia oraz Dentsu Aegis Network Polska pokazują, że dla młodych użytkowników internetu autorytet influencerów jest znacznie większy od wpływu tradycyjnych celebrytów. Pośród nich możemy wyróżnić dwie grupy: makroinfluencerzy posiadający od kilkudziesięciu tysięcy do nawet kilku milionów obserwujących są użyteczni dla kampanii marketingowych stawiających na zasięg i rozpoznawalność marki; mikroinfluencerzy z mniejszymi zasięgami są jednak bardziej wiarygodni i mogą zapewnić przedsiębiorcom dojście do precyzyjnych grup docelowych.

Potencjał Influencer Marketingu pokazała firma Koral, która wraz z popularnymi youtuberami z Ekipy Friza stworzyła serię lodów. Rosnąca popularność tego typu promocji wzbudziła zainteresowanie UOKiKu – urząd chce uporządkować treści sponsorowane, by użytkownicy dzięki odpowiednim oznaczeniom wiedzieli, czy mają do czynienia z reklamą. Jedno jest pewne: w najbliższym roku możemy się spodziewać coraz większych kampanii reklamowych z udziałem influencerów. Celebryci z YouTube, Instagrama i Tiktoka staną się stałym elementem marketingu.

Metaverse

Ogłoszenie META przez Marka Zuckerberga wskazuje na kierunek rozwoju mediów społecznościowych. Internet nowej generacji będzie zacierał granicę między realnym i wirtualnym – Zuckerberg chce wprowadzić użytkowników w świat rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości (VR – virtual reality). W przyszłości możemy spodziewać się okularów VR od Facebooka zintegrowanych z platformami należącymi do firmy oraz aplikacji społecznościowych dla gogli Oculus VR.

Zakończenie

Wbrew pozorom, prognozowanie trendów w mediach społecznościowych nie należy do najłatwiejszych. Możemy być pewni, że w przyszłym roku nie raz zaskoczą nas pomysły deweloperów i kreatywność zwykłych użytkowników. W końcu social media to przede wszystkim ciągłe podążanie za nowością – i właśnie dlatego są one tak interesujące!