12 Aktualnych Trendów Social Media w 2023

Trendy Social Media w 2023 - co nowego?

W świecie mediów społecznościowych pewne jest tylko jedno: ciągła zmiana. Żeby przebić się do świadomości odbiorców, musisz dostosować się do dynamicznej rzeczywistości. Jakie trendy będą na topie przez najbliższe 12 miesięcy? Jak powinieneś zmienić swoją strategię marketingową, żeby nie zostać w tyle? Zapraszamy do lektury artykułu!

Krótkie formy wideo

Najważniejszym trendem minionego roku były krótkie wideo kręcone w pionowym, „smartfonowym” formacie. 2022 był rokiem TikToka i Reelsów i nie przewidujemy, żeby ten trend odwrócił się w ciągu najbliższym 12 miesięcy.

Użytkownicy TikTok

Co więcej, aplikacja jest liderem pod względem czasu spędzanego w social mediach. Przeciętny użytkownik spędza w niej aż 95 minut dziennie. Jeśli Twojej firmy nie ma jeszcze na TikToku, to już najwyższy czas, aby to zmienić.

Najlepszym dowodem na sukces TikToka jest fakt, że konkurencyjne serwisy wprowadzają funkcje inspirowane aplikacją. Szczególnie szybką „tiktokizację” można obserwować na Instagramie, na którym Reelsy stanowią już nie tylko osobną kartę obok tradycyjnych filmów wideo, lecz całkiem owe filmiki wyparły, zajmując ich miejsce. Rolki stały się też istotną częścią Facebooka i YouTube’a – wszystkie najważniejsze serwisy zachęcają użytkowników do tworzenia tego typu treści i nagradzają je większymi zasięgami.

Krótkie formy wideo

Sam TikTok od dawna przestał być platformą przeznaczoną wyłącznie dla nastolatków, a zaangażowanie starszych użytkowników oznacza, że na platformie czas spędzają klienci gotowi na samodzielne zakupy! Jeśli tylko Twoja firma ma coś interesującego do zaoferowania, na TikToku możesz przyciągnąć ich uwagę i zachęcić do zakupów. Don’t make ads. Make TikToks.

Oprócz reklam, serwis testuje rozwiązania umożliwiające zakupy bezpośrednio w aplikacji oraz znany z chińskiego rynku format zakupów na żywo (live shopping – o tym dalej). Krótkie filmiki są idealnym medium przykuwającym uwagę młodych konsumentów. Udane kampanie reklamowe, takie jak ta przeprowadzona przez firmę kosmetyczną e.l.f. Cosmetics, osiągają setki milionów wyświetleń, a hashtag #tiktokmademebuyit, pod którym użytkownicy dzielą się produktami kupionymi dzięki aplikacji, został użyty już ponad osiem miliardów razy!

Jeśli Ty również chcesz podbić tę platformę, zgłoś się do naszej agencji TikTok.

Czytaj także: TikTok dla biznesu – czy warto inwestować i jak efektywnie go wykorzystać?

Social commerce

Kupujemy coraz więcej i na różne sposoby.

Social commerce

Wiodące portale zapewniają, że w 2023 udoskonalą swoje usługi social commerce, umożliwiając bezpieczne płatności w aplikacjach, zakupy ratalne lub wprowadzając własną walutę! Niezależnie od tych obietnic, sprzedaż w kanałach społecznościowych systematycznie wzrasta od czasu pandemii. Przewiduje się, że w 2023 roku liczba kupujących poprzez platformy społecznościowe w Stanach Zjednoczonych przekroczy 100 milionów.

Social commerce dopiero się rozwija, co oznacza, że największe platformy będą dalej eksperymentować z różnymi metodami umożliwiającymi kupno i sprzedaż towarów. Najbliższy rok będzie czasem takich prób, a o tym, jak może wyglądać social commerce z perspektywy konsumentów dowiemy się już w najbliższej przyszłości.

Live shopping

Live shopping

Telezakupy na miarę XXI wieku, czyli live shopping wewnątrz grup na Facebooku to już teraz najważniejszy trend sprzedażowy w Chinach. Facebook przewiduje rozszerzenie tego trendu również na rynek zachodni, a wciąż rosnąca popularność różnych form zakupów internetowych pozwala przypuszczać, że niedługo zakupy na żywo na dużą skalę pojawią się również w Polsce.

Social audio Clubhouse

Social audio

Nadchodzi czas audio! Media społecznościowe już teraz wykorzystują przekaz dźwiękowy w dużo większym stopniu – być może z powodu zmęczenia ciągłym patrzeniem w ekran. Pionierem w tej dziedzinie jest aplikacja Clubhouse która umożliwia swoim użytkownikom dołączenie do jednego z tysięcy wirtualnych pokoi tworzących tytułowe kluby. Każdy znajdzie tam coś dla siebie.

Facebook zaprezentował słuchanie podcastów wewnątrz aplikacji oraz wzorowane na Clubhouse pokoje audio (Live Audio Rooms), dzięki którym członkowie grup mogą rozmawiać ze sobą w czasie rzeczywistym. W 2023 możemy oczekiwać dalszego rozwoju social audio.

Influencer marketing

Influencerzy mają się ostatnio bardzo dobrze i stopniowo wypierają z rynku reklamowego tradycyjnych celebrytów. Posiadają oni duży wpływ na opinie i poglądy swoich widzów, szczególnie tych z najmłodszej grupy wiekowej (15-25 lat). Pośród nich możemy wyróżnić dwie grupy: makroinfluencerzy posiadający od kilkudziesięciu tysięcy do nawet kilku milionów obserwujących są użyteczni dla kampanii marketingowych stawiających na zasięg i rozpoznawalność marki; mikroinfluencerzy z mniejszymi zasięgami są jednak bardziej wiarygodni i mogą zapewnić przedsiębiorcom dojście do precyzyjnych grup docelowych.

Czytaj więcej: Influencer Marketing – co to jest? Dlaczego warto współpracować z influcencerami?

Potrzebujesz pomocy z Social Media?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

BeReal

Mimo, że od momentu premiery tej aplikacji minęło już kilka lat, BeReal zdobyło szeroką popularność dopiero w 2022, a w październiku minionego roku stała się najczęściej pobieraną aplikacją społecznościową w AppStore. Pomysł jej twórców opiera się na udostępnieniu zdjęć pozbawionych wszelkich filtrów wybranym znajomym, w dodatku o ściśle określonej porze. Przedstawiciele młodszych pokoleń, zmęczeni sztucznością i filtrami, szukają naturalnych treści niepoddanych edycji – i to właśnie naprzeciw tej potrzebie wychodzi BeReal.

Nowy wymiar LinkedIna

LinkedIn nadal kojarzy się z portalem, którego główną – jeśli nie jedyną – funkcją jest znalezienie atrakcyjnej pracy. Tymczasem biznesowy charakter portalu coraz częściej wykorzystywany jest do pozyskania nie tyle pracowników, lecz klientów. Według najnowszych doniesień, aż 80% leadów B2B pochodzi z LinkedIna. Portal może pochwalić się bazą 830 milionów pracowników, z czego prawie jedna piąta to managerowie wysokiego szczebla. Coraz więcej osób publikuje na LinkedIn swoje spostrzeżenia i uwagi na tematy biznesowe, a także szuka firm, z którymi pragnie współpracować.

Nowy wymiar LinkedIna

LinkedIn to portal biznesowy, przeznaczony dla profesjonalistów i osób szukających pracy, jednak od kilku lat coraz bardziej upodabnia się do Facebooka otwierając się dla szerszego grona osób niekoniecznie związanych z biznesem. Coraz częściej spotkać możemy np. konta związane ze sztuką, dziennikarstwem oraz nowymi technologiami, nie dziwi więc, że w 2021 z platformy każdego miesiąca korzystało w naszym kraju ponad cztery i pół miliona użytkowników, co oznacza wzrost o pół miliona osób w stosunku do poprzedniego roku.

Polecamy do czytania: Jak stworzyć stronę firmową na LinkedIn? Poradnik

Więcej reklam

Nikt nie wątpi już w sprzedażowy potencjał mediów społecznościowych.

Wydatki na cyfrowe reklamy

Rosnące zainteresowanie kampaniami marketingowymi tego typu wynika z coraz większej dostępności do danych umożliwiających segmentację odbiorców i dopasowanie reklam do określonej grupy docelowej. Informacja jest wszystkim, a Facebook gromadzi dziesiątki tysięcy danych na temat każdego użytkownika i wykorzystuje je w celach reklamowych.

Niestety, wraz ze wzrostem znaczenia treści sponsorowanych, spadają zasięgi organiczne. Jak donoszą eksperci tworzący raport Hootsuite’s 2022 Social Media Trends, aż 40% badanych wskazało, że spadek zasięgów i konieczność wydawania środków na płatne reklamy to ich największe wyzwanie.

Omnichannel, czyli wszystkie kanały na raz

Czasy, w których wystarczyło reklamować się na Facebooku, minęły bezpowrotnie. Jednym z najważniejszych trendów minionych lat jest rosnąca różnorodność platform społecznościowych. Badanie przeprowadzone przez HubSpot pokazuje, że większość marketerów równolegle korzysta z trzech do pięciu serwisów społecznościowych. Aby osiągać dobre wyniki, marki muszą być obecne na wszystkich mediach społecznościowych, z których korzysta ich grupa docelowa.

Wirtualne wydarzenia

Jeszcze więcej wirtualnych wydarzeń

Wydarzenia w całości przeniesione do internetu nie dziwią już nikogo. Webinaria, e-koncerty i e-konferencje sprawdziły się tak dobrze podczas pandemii, że wiele firm nie chce z nich rezygnować nawet teraz. Coraz więcej wydarzeń zamiast na sali konferencyjnej odbywa się za pośrednictwem Google Meets i raczej nie zmieni się to w najbliższych miesiącach.

Obsługa klienta w social media

Dobre relacje z klientami – czy nie o to chodzi w biznesie zwanym social media? Dzięki nim, odbiorcy mogą teraz błyskawicznie skontaktować się z Tobą z każdego miejsca na świecie. Komunikatory ułatwiają pozyskiwanie nowych klientów, ponieważ w bezpośredniej konwersacji możesz nakłonić zainteresowaną osobę do zakupu bądź podjęcia innego działania tam, gdzie aktualnie się znajduje – czyli na przykład leżąc wygodnie na kanapie. Co więcej, jeśli odpowiednio zaprogramujesz robota konwersacyjnego, rozmowy z osobami zainteresowanymi Twoją ofertą będą mogły odbywać się automatycznie, co oznacza obsługę klienta czynną przez całą dobę – w dodatku bez dodatkowych kosztów!

Jeśli nie jesteś przekonany, zwróć uwagę na to: w przeprowadzonej na Facebooku ankiecie, aż 65% osób uznało, że są bardziej skłonne robić zakupy w firmie, do której mogą dotrzeć za pośrednictwem komunikatora.

Więcej na ten temat: Chatbot na Messengerze – czym jest i jak może pomóc Twojej firmie?

Metaverse

Ogłoszenie META przez Marka Zuckerberga wskazuje na kierunek rozwoju mediów społecznościowych.

Metaverse

Zuckerberg chce wprowadzić użytkowników w świat rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości (VR – virtual reality). W przyszłości możemy spodziewać się okularów VR od Facebooka zintegrowanych z platformami należącymi do firmy oraz aplikacji społecznościowych dla gogli Oculus VR.

Zakończenie

Wbrew pozorom, prognozowanie trendów w mediach społecznościowych nie należy do najłatwiejszych. Możemy być pewni, że w przyszłym roku niejedno nas zaskoczy. W końcu social media to przede wszystkim ciągłe podążanie za nowością – i właśnie dlatego są one tak interesujące!