Webwriting, czyli jak pisać teksty do internetu

Webwriting - co to jest i jak pisać teksty do internetu

Co to jest webwriting? Otóż pozwól, że na początku posłużę się pewną ciekawą myślą:

Znajomość języka polskiego to jeszcze za mało, żeby zostać copywriterem, a nawet najlepszy copywriter musi opanować zasady webwrtingu, jeśli chce tworzyć skuteczne treści przeznaczone do publikacji w sieci.

W internecie można znaleźć wiele wzmianek o seo copywritingu i webwritingu….być może trafiłeś tu, bo zastanawiasz się, co właściwie oznaczają te pojęcia. Czym różni się webwriting od copywritingu? Jak pisać teksty do internetu, które naprawdę będą sprzedawać? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na te pytania. Zapraszamy do lektury.

Czym jest webwriting? Definicja

Webwriting to nic innego jak tworzenie przemyślanych tekstów do internetu, które są dostosowane do obecnie panujących trendów w sieci. To technika, zgodnie z którą artykuły, komunikaty lub wpisy kreowane są z myślą o ich internetowych odbiorcach i są napisane w taki sposób, by były odbierane jako interesujące, przystępne, ale też by zatrzymywały uwagę czytelnika i przedłużały jego obecność na stronie, a nawet skłaniały go do skomentowania lub udostępnienia danej treści.

7 zasad webwritingu

7 zasad webwritingu

W nawiązaniu do powyższych danych, należy przyznać, że zadanie, jakie stoi przed osobą piszącą teksty do internetu, jest nie lada wyzwaniem. W celu ułatwienia tego zadania najlepiej jest posługiwać się sprawdzonymi zasadami, czyli swoistą “to-do-list” webwritera.

Sprawdź, dla kogo piszesz

By skutecznie trafić z treścią do odbiorcy, musisz najpierw dowiedzieć się, kto będzie Cię czytał. Każda treść, którą tworzysz, powinna być dedykowana określonym osobom. Musisz zadać sobie pytanie: dla kogo tak naprawdę piszę? Jakie cechy ma taka persona?

O tworzeniu person pisaliśmy więcej w tym artykule.

Zastosuj zasadę odwróconej piramidy

Wedle tej starej, dziennikarskiej zasady najważniejsze informacje powinny być przedstawione na początku tekstu, a kolejne akapity mają stanowić jedynie ich rozwinięcie, uzupełnienie, a na końcu wzbogacenie o wątki poboczne.

Założenia tej zasady wynikają z tego, że czytając, największą uwagę poświęcamy górnej części tekstu, dlatego jako webwriter, zadbaj o to, by właśnie tam umieścić najważniejsze informacje – dane, cytaty i statystyki.

Polecamy również artykuł o pisaniu skutecznych leadów.

Zasada odwróconej piramidy

Zwracaj uwagę czytelnika przemyślanymi nagłówkami

To kolejna znana reguła dziennikarska, o której pisał guru reklamy David Ogilvy – skuś czytelnika przemyślanym i ciekawym tytułem, ponieważ jak dowodzą statystyki, 80% odbiorców Twojego tekstu przeczyta jedynie jego nagłówek i śródtytuły.

Co zrobić, by tytuł ściągał uwagę czytelnika? Otóż doskonale działają nagłówki w formie pytania, ale także te zawierające statystyki, element tajemnicy, kontrowersji i ciekawostki.

Szukasz agencji Content Marketingowej?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Pomagaj odbiorcy w skanowaniu tekstu

Kiedy już pogodzisz się z myślą, że być może niewielu czytelników przeczyta dokładnie Twój artykuł, a raczej go prześledzi, zrób wszystko, by był on łatwy w skanowaniu go wzrokiem. Co ciekawe, właśnie w tym tkwi szansa na zatrzymanie Twojego odbiorcy na stronie o chwilę dłużej niż gdyby spotkał się on z tzw. ścianą tekstu.

W 2006 roku specjalista w dziedzinie użyteczności Jakob Nielsen opublikował pracę pod tytułem „F-Shaped Pattern For Reading Web Content”, w której dowiódł, że ludzki wzrok skanuje teksty zamieszczone w internecie w sposób, który przypomina kształt litery F. Idąc tym tropem, najważniejsze informacje powinny być tak rozmieszczone w artykule, by układały się zgodnie z kształtem owej litery.

Inną metodą, która przyśpiesza skanowanie artykułu w internecie, jest dzielenie go na akapity. Najlepiej, by zawierały one po 4-6 linijek tekstu, ponieważ właśnie taka długość jest poczytna i wygląda estetycznie, a więc zachęcająco.

Pisz konkretnie, zwięźle i na temat

Jakakolwiek zasada nie jest tak istotna jak ta, ponieważ jeśli już zdarzy się, że internauta zacznie czytać Twój tekst, to Ty ze swojej strony powinieneś zrobić wszystko, by go nim nie zanudzać. Unikaj tzw. lania wody i niezrozumiałego słownictwa, za to pisz prosto, konkretnie i na temat. Twój artykuł powinien być zrozumiały dla laika w danym temacie. Geniusz tkwi w prostocie języka.

Najlepiej zrobisz, gdy po napisaniu tekstu, wrócisz do niego po kilku dniach. Bywa, że po ponownym przeczytaniu artykułu, okazuje się, że pewne informacje w nim zawarte powtarzają się. Wówczas warto go skrócić i przeredagować.

Zadbaj o to, by tekst był konwersacyjny

Co to znaczy? To znaczy, żeby możliwie już na etapie zaznajamiania się z Twoim tekstem, Twój odbiorca wszedł z Tobą w interakcję. Możesz zrobić to na kilka sposobów:

  • stosuj pytania w tekście,
  • używaj formy osobowej – Ty, Ciebie, Twoje itp.,
  • stosuj call-to-action (wezwanie do działania) – sprawdź, zrób, testuj,
  • pisz prostymi zdaniami w stronie czynnej i unikaj strony biernej,
  • umożliwiaj skomentowanie, polubienie i udostępnienie tekstu.

Pamiętaj o aspektach SEO

Co prawda nie każdy tekst publikowany w sieci musi być pisany z uwzględnieniem zasad SEO, ale nie unikniesz tego, jeśli zależy Ci na tym, żeby zajął wysoką pozycję w Google i żebyś mógł na nim zarobić. Innymi słowy, prowadząc firmę, rzetelnie zapoznaj się też z zasadami SEO copywritingu albo jeśli nie czujesz się na siłach skorzystaj z pomocy agencji SEO.

Czym różni się webwriting od copywritingu?

Czym różni się webwriting od copywritingu?

Niektórzy trafiając na pojęcia webwritingu i copywritingu, zastanawiają, jaka właściwie jest między nimi różnica? Otóż webwriting polega na tworzeniu wysokiej jakości treści do internetu w celu edukowania lub rozrywki czytelników. Może również napędzać sprzedaż, ale nie jest to jego główny cel. Natomiast copywriting polega na tworzeniu artykułów i innych materiałów marketingowych, aby przekonać czytelników do podjęcia pewnego rodzaju działań związanych z procesem sprzedaży Twojej firmy.

Webwriting podkreśla różnice, jakie istnieją między tekstem linearnym (zawartym np. w książce) a hipertekstem.

Przykłady tekstów napisanych zgodnie z zasadami webwritingu Przykłady copywritingu w internecie

 

e-booki, reklamy PPC,
samouczki, reklamy w mediach społecznościowych,
artykuły na blogu, strony produktów,
e-maile, posty na blogu,
artykuły prasowe, newslettery sprzedażowe,
posty w mediach społecznościowych. e-booki sprzedażowe.

Podsumowując, co prawda istnieje cienka linia odróżniająca webwriting od copywritingu, ale jednak oba terminy nie są tożsame. Webwriting doskonale sprawdza się w tzw. long formach, tekstach edukacyjnych i rozrywkowych, z kolei copywriting ma bardziej biznesowy i perswazyjny charakter oraz co ciekawe, wcale nie musi być wiązany z “pisaniem do sieci”. Copywriting obejmuje także działania poza przestrzenią internetową – ulotki, broszury informacyjne, katalogi, slogany, reklamy telewizyjne, prasowe i radiowe.