Video marketing: czym jest i jak wykorzystać jego możliwości?

Video marketing - czym jest i dlaczego to warto w niego inwestować?

Coraz więcej mówi się o tym, że jesteśmy “społeczeństwem obrazkowym”, czyli takim, któremu łatwiej przyswoić obraz od tekstu. W branży marketingowej zwykliśmy też mawiać, że jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów. Nietrudno wyobrazić sobie zatem, że reklamy video wnoszą o wiele więcej. Dlatego video marketing to dziś nie tylko modne pojęcie, ale odpowiedź na zwiększające się zainteresowanie właśnie taką formą przekazu.

Według danych HubSpot, zapotrzebowanie na treści wideo wciąż rośnie, a 53% konsumentów twierdzi, że chciałoby oglądać wideo obserwowanych lub wspieranych przez nich marek. Właśnie dlatego firmy, które chcą utrzymać się na rynku, muszą inwestować w to medium, aby pozyskać uwagę odbiorców i zwiększyć zasięgi. Pytanie, jak to zrobić i co warto wiedzieć o marketingu video? O tym w dzisiejszym artykule.

Video marketing – co to jest?

Video marketing to jedna z najważniejszych strategii marketingu internetowego. Wideo marketing polega na tworzeniu i wykorzystywaniu video contentu do promowania marki i jej produktów w kanałach cyfrowych, a także do budowania relacji z klientami.

Video marketing - co to jest?

Treści video odkrywają dziś kluczową rolę, bo są proste, szybkie i komfortowe, ale należy pamiętać, że muszą one współgrać z resztą ogólnego planu marketingowego. Innymi słowy, marketing video to nic przypadkowego! Wręcz przeciwnie – powinien być zaplanowany, przemyślany i mierzony.

Rodzaje video marketingu

Jak rozpoznać dobry materiał video? Otóż taki filmik zwykle jest pozytywnie przyjęty przez społeczność, a nawet w krótkim czasie może stać się viralem. Zanim jednak przejdziemy do tego, gdzie możesz udostępnić video content, przyjrzyjmy się najpierw rodzajom video marketingu. Oto najpopularniejsze z nich:

  • poradnik,
  • prezentacja produktu,
  • video promocyjne,
  • video reklamowe,
  • filmik rekrutacyjny,
  • instruktaż,
  • video o historii marki,
  • animacja,
  • wywiad,
  • recenzja,
  • transmisja na żywo,
  • webinar.

Wideo marketing: kanały działania

Video to bardzo użyteczne medium, które może być wykorzystywane w różnych kanałach.

Video marketing na Youtube

YouTube

YouTube video marketing można zdefiniować jako proces promowania firmy i produktów w serwisie YT poprzez udostępnianie wysokiej jakości filmów. YouTube to platforma, na której naprawdę warto prowadzić działania video marketingowe, jako że jest to druga co do wielkości wyszukiwarka w sieci. Publikując filmy na YouTubie, pamiętaj o kilku najważniejszych zasadach:

  • twórz atrakcyjne i chwytliwe tytuły,
  • dodawaj opisy do filmików,
  • wybieraj tematy, na które jest popyt,
  • pamiętaj o CTA (wezwaniu do działania),
  • zadbaj o atrakcyjną miniaturę filmu,
  • angażuj społeczność (udostępnij komentowanie, zachęcaj do subskrypcji),
  • promuj swój film w innych mediach, aby zwiększyć oglądalność.

TikTok

TikTok video marketing to wszelkie działania video marek prowadzone na platformie TikTok, które mają na celu promowanie produktów i usług. TikTok spośród innych aplikacji wyróżnia się tym, że za jego pośrednictwem publikuje się niezwykle krótkie filmiki, których treści mogą dotyczyć w zasadzie wszystkiego.

TikTok w początkach swojej działalności był postrzegany jako “portal dla nastolatków”, jednak ten trend niezwykle szybko uległ zmianie. Śmiało można stwierdzić, że wiele marek dotarło do świadomości konsumentów właśnie za pośrednictwem TikToka. Według badań około 37% użytkowników zdecydowało się na zakup produktu natychmiast po odkryciu go na TikToku.

Facebook

Facebook to wciąż jedna z najpopularniejszych platform, dlatego prowadzenie na niej działań biznesowych (social media video marketing) jest w dzisiejszych czasach absolutną koniecznością. Czasy, kiedy Facebook służył jedynie do przesyłania zdjęć i aktualizacji statusów, bezpowrotnie minęły.

Dziś gigant Facebook jest ogromną konkurencją dla YouTuba, ponieważ przez ostatnich kilka lat mocno koncentrował się na rozwoju wideo komunikacji, by sprostać wymaganiom użytkowników. Zgodnie ze statystykami każdego dnia na Facebooku ma miejsce ponad 4 miliardy wyświetleń samych filmów. Jeśli chodzi o video marketing Facebook mowa tu o filmach powiązanych, krótkich filmikach (względna nowość na FB), relacjach na żywo czy reklamach.

Instagram

Instagram to potężna społeczność, a więc też potężne pole biznesowe. W ciągu ostatnich kilku lat stopniowo rosła częstotliwość postów wideo na Instagramie. Optymalna długość filmu na Instagramie wynosi obecnie mniej niż 30 sekund lub maksymalnie 60 sekund. Wynika to z faktu, że większość użytkowników Instagrama ogląda krótkie filmy częściej niż długie filmy. Filmiki na Intagramie powinny być więc krótkie i precyzyjne, a ponadto interaktywne oraz zorientowane na odbiorców.

LinkedIn

Video na LinkedInie to doskonałe narzędzie do autoprezentacji biznesowej w dodatku wysoko ocenianie przez algorytmy LinkedIn. Możesz tu opublikować historię przedsięwzięcia biznesowego lub krótkie wyjaśnienie, jak zacząłeś swoją karierę w danej branży. Dużo mniejszym wyzwaniem będzie wpasowanie się w grupę docelową w porównaniu do innych popularnych platform, ponieważ użytkownicy tego medium są z założenia nastawieni na treści dotyczące budowania kariery i poznawanie nowinek z branży.

Video marketing na LinkedIn

Warto zaznaczyć, że LinkedIn video marketing tak samo jak każdy inny video marketing wymaga planu, dlatego, jeśli jako przedsiębiorca potrzebujesz wsparcia w tym zakresie, zapraszamy do kontaktu z agencją OBTK.

Twitter

Jeśli masz firmę, ważne jest, aby sprzedawać wszędzie, gdzie to tylko możliwe. Twitter to również jedna z najlepszych platform mediów społecznościowych do tego, aby dotrzeć i zaangażować odbiorców. Nie trać tej szansy! Możesz tworzyć płatne reklamy wideo lub treści wideo, które wysyłasz na Twitterze ze swojego konta do obserwujących. Większość marketerów odnosi największe sukcesy, stosując obie strategie.

Z racji, że przewijanie reklam w tym medium jest łatwe, reklamy muszą mieć silny wizualny haczyk w pierwszych trzech sekundach. Na Twiterze, tak jak na innych, podobnych platformach np. Facebooku, filmiki są domyślnie wyciszone, warto więc dodawać do nich napisy.

Szukasz agencji Content Marketingowej?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Korzyści video marketingu dla Twojej firmy

Co istotne, wdrożenie strategii video content marketingowej niesie ze sobą określone korzyści dla firmy:

  • wzrost konwersji i sprzedaży,
  • zdobycie zaufania klientów,
  • zaangażowanie i poszerzenie społeczności,
  • wzrost świadomości – zaznajomienie klientów z wiedzą o produktach i usługach,
  • kształtowanie wizerunku marki,
  • pozytywny wpływ na SEO.

Marketing video jest z reguły dużo bardziej sugestywny i przyciągający od innych form reklamy, dlatego filmiki są chętnie udostępniane przez użytkowników w mediach społecznościowych, a także otwierane w newsletterze.

Jak tworzyć skuteczny marketing video?

Tworzenie materiałów wideo zwiększa szansę na sukces Twojej kampanii marketingowej. Jednak, by tak się stało, warto zadbać o to, by publikowane filmiki były profesjonalne, spójne, przemyślane i ciekawe. Co jeszcze jest istotne podczas tworzenia kreacji video? Jak przyciągnąć uwagę odbiorców?

Jak tworzyć skuteczny marketing video?

Opowiedz historię

Zwykle najlepsze filmiki marketingowe marek postrzegane są jako łatwe do skonsumowania i stanowią przyjemną przerwę od treści dostępnych do czytania w internecie. Innymi słowy, są szybkie w przyswajaniu. Z czego to wynika? Otóż często jest to zasługą doskonale opowiedzianej historii, która w pełni angażuje uwagę internauty, tak że nie ma potrzeby ponownego odtwarzania video contentu. Sprawia też, że odbiorca chce zapoznać się materiałem video do końca.

Dlatego, jeśli chcesz, by Twoje reklamy video były skuteczne, postaraj się, by przedstawiały jakąś interesującą historię, która pomoże odbiorcy się utożsamić i sprawi, że Twój produkt zapadnie mu w pamięć.

Czytaj także: Czym jest branding? Stwórz markę, która pozostanie w pamięci!

Odnieś się do emocji

Zastanów się, czy Twój film wpływa na emocje? Czy powoduje silne reakcje takie jak śmiech, zaskoczenie albo wzruszenie? Żeby video wpływało na wyobraźnię i działało na emocje, powinno pokazywać emocje. Ten prosty zabieg psychologiczny stosowany jest w wielu treściach marketingowych. Co jeszcze istotne, zanim opublikujesz video content, przedstaw go komuś i obserwuj jego szczere reakcje, a następnie spróbuj się dowiedzieć, jakie emocje wywołał u niego Twój filmik. Dzięki temu dowiesz się, czy Twoje video wymaga poprawy i czy jest skuteczne.

Twórz powiązania z marką

Reklamy video

Oczywiście ważne jest wyczucie. Najlepiej, jeśli będą to w miarę naturalne wzmianki podczas opowiadania historii, w której Twój produkt okaże się wspaniałym rozwiązaniem (bohaterem) opisywanego problemu.

Wykorzystuj bieżące trendy

Pokaż klientowi, że jako firma jesteście na bieżąco z aktualnymi trendami, wydarzeniami i newsami. Nie pozostawaj w tyle! Odwołuj się w swoich filmach do tego, co dzieje się na świecie – zarówno w tym realnym, jak i wirtualnym. To mogą być zarówno poważne zdarzenia, jak i humorystyczne wzmianki, jak choćby nawiązanie do popularnego muzycznego wykonawcy czy krążącego po sieci mema.

Postaw na kreatywny video marketing!

Wizualne opowiadanie historii jest dziś istotną częścią każdej strategii biznesowej. Można wręcz powiedzieć, że jest to kamień milowy działań marketingowych Twojej marki w 2023 roku. Jeśli chcesz, aby video marketing przynosił duże zyski Twojej firmie, koniecznie – planuj, twórz, testuj i analizuj! A jeśli potrzebujesz pomocy na jakimkolwiek etapie pracy nad Twoim wideo, to zapraszamy do kontaktu z naszą agencją.