Czym jest YouTube Shorts? Wszystko o krótkich filmikach na YT

Youtube Shorts - czym jest i jak działa? Krótkie filmiki na YT dla Twojej firmy

Jeżeli chcesz rozwijać swój biznes, powinieneś na bieżąco śledzić zmiany, jakie zachodzą w mediach społecznościowych, szczególnie w kontekście potencjału marketingowego tych kanałów komunikacji. Odpowiadając na aktualny trend związany z krótkimi i atrakcyjnymi formami wideo, YouTube jakiś czas temu otworzył zupełnie nowy rozdział swojej działalności i dynamicznie go rozwija. Shortsy – bo o nich mowa – skutecznie służą zarówno celom rozrywkowym, jak i reklamowym. Jak to działa i co może przynieść Twojej firmie? Poniżej odpowiedzi!

Co to jest Shorts na YouTubie?

YouTube Shorst, czyli specjalna sekcja w ramach znanej platformy, oficjalnie ruszył w 2021 roku, dając użytkownikom nową okazję do kreatywności. Czym w praktyce są YT Shorts?

Youtube Shorts - co to jest?

Sam serwis YouTube podkreśla, że Shortsy to sposób na nawiązanie więzi z nowymi widzami – za pośrednictwem smartfona czy kamery do krótkich formatów w aplikacji YouTube.

Jak działa YT Shorts?

Shortsy można porównać do TikToka, relacji na Facebooku czy Instagramowych Reelsów. Ich przygotowanie i przesyłanie jest proste, a do tego oferują szereg dodatkowych funkcji, które pozwalają zwiększyć atrakcyjność przekazu – np. możliwość dodania utworu (YT udostępnił całą bibliotekę muzyczną – ok. 250 wytwórni z całego świata), treści lub hasztagów, a także modyfikacja prędkości nagrania czy licznik czasu. Gdzie na YT znajdziesz Shortsy? W kilku miejscach: na stronie głównej, w powiadomieniach, a także w sekcjach „Polecane” i „Subskrypcje”. Często oznaczone są hasztagiem: #shorts.

YouTube Shorts – dla jakich branż się sprawdzi?

Możliwość publikowania reklam w Shorts YT wprowadzono niedawno, ale już widać duży potencjał marketingowy tej sekcji. Jakie branże mogą z tego czerpać? Biorąc pod uwagę fakt, że w marketingu takie krótkie filmiki służą zwiększaniu widoczności, liczby subskrybentów i popularności kanału danego podmiotu, a także zdobywaniu wyświetleń, można śmiało powiedzieć, że to dobra ścieżka pozyskiwania klientów w każdym biznesie, który chce promować swoje produkty czy usługi. Ważne jednak, by materiały były przemyślane, spójne, dobrze przygotowane i wykorzystywane konsekwentnie, słowem: by były elementem prawidłowo zbudowanej strategii prowadzenia YouTube’a.

Gdzie oglądać krótkie filmiki?

Shortsy można oglądać zarówno w aplikacji na telefonie, jak i na komputerze.

Shortsy w aplikacji

Możliwość publikowania i oglądania krótkich filmów na YT powstała przede wszystkim z myślą o telefonach, jako że tego typu formy odtwarzane są najczęściej „w biegu”, właśnie w aplikacji. Kartę YT Shorts znajdziesz obok karty strony głównej, na dole ekranu. Po wejściu od razu będziesz mógł zobaczyć aktualnie proponowane filmiki, skorzystać z wyszukiwarki czy znaleźć materiały danego twórcy.

YouTube Shorts na komputerze

Shortsy bez problemu obejrzysz na komputerze – zakładkę znajdziesz na lewym pasku bocznym.

Jak dodać Shorts na YouTube?

Jak dodać swoje Shorts na YouTubie?

Jak przygotować i opublikować swoje Shortsy? Narzędzia są w zasięgu ręki wszystkich użytkowników na świecie w ramach aplikacji YouTube i opierają się na kilku podstawowych krokach:

  1. Wybierz ikonę aparatu (prawy górny róg ekranu).
  2. Po otrzymaniu komunikatu zezwój na dostęp do aparatu i mikrofonu.
  3. Zacznij nagranie (czerwony przycisk).
  4. Jeśli akceptujesz gotowe nagranie, kliknij „dalej”.
  5. Wybierz tytuł oraz odbiorców, a następnie prześlij filmik.

Szczegółową instrukcję znajdziesz tu. Nagrywając film, możesz skorzystać z opcji dodania muzyki lub tekstu, trybu selfie, a także edycji z użyciem filtrów. Użytkownik tworzy filmik, a ten trafia do odbiorców wybranych przez specjalnie opracowany algorytm. Przygotowuje on podpowiedzi materiałów według preferencji, na podstawie dotychczasowych wyborów.

Warto dodać, że Fundusz YouTube Shorts nagradza najlepszych autorów filmów, co stanowi konkretny sposób na zarabianie. Kryteria są ściśle określone przez platformę.

Polecamy do czytania: Jak skutecznie prowadzić social media? [Poradnik]

Korzyści dla firm z używania Shortsów na YT

Z pewnością prowadzenie YouTube’a w kontekście kanału firmowego ma liczne korzyści. Trzeba podkreślić, że ludzie chętniej wybierają skondensowane formy niż te długie, wymagające czasu i szczególnej uwagi. Wykorzystanie Shortsów w promocji Twojego biznesu może więc być dobrym krokiem. Jakie są podstawowe korzyści?

  • Masz szansę na wyższą retencję – kreatywne Shortsy na temat produktów czy usług w wielu wypadkach mają większy potencjał marketingowy niż inne formy reklamy.
  • Zyskujesz czas i środki – ich przygotowanie nie wymaga dużej pracy, umożliwiają uzyskanie sporego ruchu małym nakładem.
  • W tym wypadku promocja ma konkretną „twarz”, przez co łatwiej nawiązać kontakt, więź z odbiorcą.
  • Shortsy mogą być sposobem na szybki rozwój Twojego kanału YT.

Możliwości wykorzystania Shorts YouTube w marketingu firmy jest wiele. Przykłady? Zapowiedź nowego produktu, relacja z targów, konferencji czy realizacji zlecenia, instrukcja obsługi, zwiększenie zainteresowania nadchodzącym wydarzeniem, pokazanie fragmentu z życia firmy, przekazanie ważnych wiadomości. Możesz też wykorzystać Shortsy jako reklamę swoich dłuższych filmów na YT lub ich uzupełnienie. Pamiętaj, że aby w pełni wykorzystać potencjał reklam na platformie YT, warto umiejętnie stosować różne formy tego promowania.

Korzyści dla firm z używania Shortsów na YT

Shortsy a TikToki i Reelsy – czym się różnią?

Krótkie filmiki na YT stały się realną konkurencją dla TikToka czy Rolek – wszystkie funkcjonują podobnie. Trzeba przyznać, że decydując się na tego typu formułę, YouTube – jako gigant i powszechnie rozpoznawalna marka – już na starcie miał ułatwione zadanie. W końcu może poszczycić się większą liczbę użytkowników niż pozostałe platformy – i to jest pierwsza różnica. Kolejna to fakt, że publikowane Shorts pozostają w sieci – nie znikają po jakimś czasie, jak w przypadku innych mediów. Od niedawna Shortsy dają też możliwość zarabiania, co również je wyróżnia. Z kolei TikTok ma pewne dodatkowe „efekty specjalne”, których w YT Shorts nie znajdziemy.

Szukasz agencji Social Media?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Wypróbuj YT Shorts dla swojego biznesu!

Warto wzbogacać działania marketingowe o nowe formy. Shorts YT może być jedną z nich. Pamiętaj jednak, by nie porzucać dłuższych czy tradycyjnych formuł – niech wszystkie wzajemnie się uzupełniają. Umiejętny dobór kanałów jest jedną z kluczowych kwestii w marketingu.

Jeszcze kilka praktycznych wskazówek dotyczących tworzenia Shortsów:

  • Zanim cokolwiek przygotujesz i udostępnisz, przemyśl, co chcesz przekazać i jakie efekty osiągnąć.
  • Zadbaj o unikatowość, a jednocześnie wysoką jakość techniczną filmiku.
  • Stale miej przed oczami podstawowy cel, jakim jest nawiązanie relacji z odbiorcą.
  • Unikaj typowych błędów, jakie marki popełniają przy tworzeniu reklam wideo.
  • Postaw na naturalność, autentyczność.

YT dynamicznie rozwija tę nową część swojej działalności i zapewne nadal będzie to robić. W obecnych czasach mamy pod ręką różne kanały docierania do odbiorców, ale też ta mnogość sprawia, że nie jest łatwo się wybić i wykorzystać je tak, by przyniosły firmie realne korzyści. Z tego względu warto postawić na spójną strategię – powierzyć jej stworzenie i realizację profesjonalnej agencji social media. Zapraszamy do kontaktu!