Podsumowanie roku 2016 w kategorii social media w Nowym Marketingu

Co irytuje użytkowników FB

Najważniejszy sukces

Globalnie: współpraca Casy’ego Neistata z CNN. Bardzo znany vloger zostaje ‘kupiony’ przez telewizyjnego giganta, który pokazuje, jak się z Internetem łączyć, a nie konkurować. Ważnym aspektem tej transakcji jest intencja wykorzystania User Generated Content do tworzenia/relacjonowania newsów. Więc w praktyce – to nie tv wchodzi w Internet, tylko internauci do telewizji.

Lokalnie – Wielkie Teorie Darwina, Legendy Polskie, OnetRano i inne tego typu produkcje, które, analogicznie do globalnego sukcesu, pokazują połączenie formatów, budżetów, emocji z dwóch rozdzielanych do tej pory światów: Internetu i telewizji.

Największa porażka

Globalnie: zalew ‘fake newsów’ w mediach społecznościowych podczas kampanii wyborczej w USA. Oczywiście to nic nowego, że ktoś publikuje w Internecie nieprawdziwe informacje. Ale rzadko dzieje się to na taką skalę i tak intencjonalnie, jak miało to miejsce w trakcie walki Trump vs Clinton.

Lokalnie: reakcje na tutorial makijażowy autorstwa Jakuba Króla. To, niby pozornie niewinne wydarzenie, wyciągnęło cały rynsztok social mediów na wierzch. W USA męscy beauty-vlogerzy robią wielką karierę YouTubie. W Polsce najpopularniejsi vlogerzy stawali w obronie Jakuba, któremu komentujący życzyli śmierci.

Przeczytaj też: Dlaczego warto prowadzić kanał marki na Youtubie

Najważniejsza zmiana

Ogólnodostępne transmisje na żywo na Facebooku. Które nie tylko koszą ‘konkurencję’, która możliwością nadawania video w trybie live chciała odgryźć kawałek tortu Facebookowi, ale też dają niesamowite możliwości do interakcji – czyli głównej idei mediów społecznościowych.

Najważniejsze wydarzenie

Zbiórka pieniędzy na Emila Koryczana, chłopca z poważą wadą serca. Głównie dzięki mediom społecznościowym zebrano ponad 7,5 mln złotych, z czego 1,7 mln w jeden dzień. Niesamowita siła crowdfundingu.

Najciekawsze trendy w 2016

Snapczatyzacja, albo inaczej ‘opowiem Ci swój dzień’. Dostęp do dobrej technologii i mediów społecznościowych spowodował, że coraz więcej osób widzi wartość w relacjonowaniu, jakby się kiedyś mogło wydawać, błahych wydarzeń z życia. Więc powstają wielominutowe relacje na Snapchacie, Facebooku i od niedawna również Instagramie oraz daily vlogi.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Ograniczenie hejtu, nie ograniczając wolności słowa. W minionym roku powstało sporo kampanii dedykowanych temu problemowi, skupiających się głównie na dzieleniu ludzi na hejterów i ofiary. Wyzwaniem jest jednak zdefiniowanie granicy między krytyką, a hejtem, a potem pokazanie, jak i dlaczego jej pilnować.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Sztuka składania historii, czyli Krzysztof Gonciarz dla Intel iQ. Po pierwsze: duża swoboda w działaniu twórcy. Po trzecie: świetny pomysł na cykl. Po trzecie: bardzo wysoka jakość materiałów, merytorycznie i technicznie. I biorąc pod uwagę efekty – zwrócona inwestycja.

Ocena obecnej kondycji branży

Dobry z plusem. Sporo i szybko się uczymy. Jesteśmy ciągle w relacji Agencja Social Media – Klient więc ta nauka musi być obustronna, aby tę kondycję ciągle poprawiać. Z drugiej strony jest coraz większa konkurencja, która podkręca tempo. Nie ma lekko.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Próby zdetronizowania Facebooka. To żadne odkrycie, bo te próby są od lat i pewnie jeszcze przez lata będą. I dzięki temu mamy tyle nowości, na poziomie technologicznym, ale też tematycznym: powstaje i będzie powstawać coraz więcej niszowych społecznościówek skupiających ludzi ze specyficznych kręgów. Tak długo, jak będą dawały możliwości reklamowe, tak długo agencje social media nie mają się czego obawiać 😉

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Nadal niepokonane wyzwanie z 2016.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Liczę na to, że dominującym, generalnym trendem będzie stawianie na jakość. Inwestowanie w proces produkcji, żeby treści było mniej, ale żeby były lepsze. Już dawno przestaliśmy jako odbiorcy mieć możliwość przetwarzania wszystkiego, co nam algorytm podsuwa. Najwyższy czas, aby twórcy zaczęli działać w myśl ‘mniej (ale lepiej) znaczy więcej’.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Z punktu widzenia użytkownika – na to, od czego próbuje się odwrócić naszą uwagę. Media społecznościowe bardzo sprzyjają tworzeniu zasłon dymnych i łatwo się dać złapać na kolejną falę internetowego poruszenia, która oddali nas od tego, co być może jest ważniejsze. Z punktu widzenia twórcy/agencji social media – na weryfikację. Na podwójne sprawdzanie faktów, źródeł, praw autorskich, zanim cokolwiek wpuścimy do sieci.

Szukasz agencji Social Media?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.