Jak wykorzystać podcasty w promocji marki?

Podcast jako narzędzie marketingowe – dlaczego nie? Nowe medium, które niedawno raczkowało w Polsce, nieustannie rośnie w siłę. Jego „złoty czas” dopiero przed nami, ale już warto zastanowić się nad wykorzystaniem możliwości podcastu do rozwoju swojej firmy.

Dla niewtajemniczonych – podcasty to internetowe audycje, dostępne w formacie mp3 lub video. Zazwyczaj ukazują się regularnie tworząc cykl odcinków. Zakres tematyczny podcastów stale się poszerza. Od treści biznesowych, rozrywkowych przez edukacyjne do lifestylowych. Tak naprawdę każdy jest w stanie znaleźć coś dla siebie. Sama forma podcastu również nie ma ściśle określonych ram. Może być to monolog jednego podcastera, wywiad z zaproszonym gościem lub swobodna rozmowa kilku osób.

Z danych opublikowanych przez Wirtualnemedia.pl wynika, że w 2018 r. 800 mln osób słuchało podcastów udostępnionych w sieci lub na platformach jak np. Spotify. Szacuje się, że w 2022 roku liczba ta sięgnie 1,5 mld słuchaczy. Z perspektywy odbiorcy największą zaletą tego prężnie rozwijającego się medium jest możliwość swobodnego słuchania w czasie dowolnych czynności np. podczas wykonywania ćwiczeń czy jazdy samochodem.

Treści audio bardzo angażują uwagę odbiorcy. Ponadto regularne słuchanie czyjegoś głosu, sprawia, że osoba ta jest dla nas autentyczna i wzbudza nasze zaufanie. Właśnie dlatego podcasty mogą być bardzo atrakcyjnym i skutecznym narzędziem marketingowym. Zatem jak wykorzystać ich potencjał w praktyce?

Stwórz własny podcast

Zastanów się w jaki sposób nagrywając podcast, możesz dzielić się z innymi przydatną wiedzą, promując jednocześnie swój produkt czy usługę. Przykładowo seria materiałów o charakterze edukacyjnym, prowadzona przez specjalistę w danej dziedzinie może okazać się strzałem w dziesiątkę. Zdobędziesz zainteresowanie nowych osób, a twoja firma będzie kojarzona z autentycznością i profesjonalizmem.

Pojawiaj się u innych

Poszukaj podcasterów, którzy mogliby przygotować wartościowy merytorycznie materiał, jednocześnie promujący twoją markę. Musisz jednak pamiętać o dwóch istotnych kwestiach. Po pierwsze – ważne jest by nie powstał z tego jeden, wielki spot reklamowy. Po drugie wybieraj twórców tworzących treści spójne z wizerunkiem twojej firmy. Tylko naturalność i wiarygodność w działaniach marketingowych pozwolą na zdobycie zaufania odbiorców. Możesz również występować na podcastach tematycznie związanych z twoją branżą jako zaproszony gość np. w roli eksperta.

Podsumowanie

Krótko mówiąc podcasting posiada ogromny potencjał marketingowy, który może bardzo korzystnie wpłynąć na rozwój twojej firmy jest też sporym polem do popisu dla agencji content marketing. Jeśli zadbasz o aspekty takie jak merytoryka, jakość i regularność, to na pewno zjednasz sobie społeczność zaangażowanych odbiorców, a to z kolei przełoży się na lepsze wyniki sprzedażowe.