Koniec mówienia, czas działać. Skuteczny marketing to prawdziwe wartości

Wymagania konsumentów poszybowały w górę na przestrzeni ostatnich lat. Jeśli jako marka chcesz komunikować o swojej misji i społecznych celach, nie będziesz wiarygodny, jeśli ograniczysz się tylko do słów. Już czas na dobre pożegnać się z „erą mówienia” i przystąpić do działania.

Cofnijmy się pamięcią do 2017 roku. To był czas, kiedy wydawało się, że każda duża marka na rynku chce permanentnie podkreślać swoją misję wobec społeczeństwa oraz mówić o tym, jak jej działalność może przyczynić się dla całego świata. To zapoczątkowało nową erę odpowiedzialności, która stawiała marki w bardzo dobrym świetle. Wtedy wydawało się, że każda z nich pragnie czegoś więcej niż tylko sprzedaży produktów czy usług.

Dwa lata później – konsumenci nie są już tak łatwowierni jak kiedyś. 65% z nich jest skłonna kupić lub totalnie odrzucić produkt, kierując się tylko wartościami, które wyznaje dana marka. Zaufanie konsumentów do reklamy osiągnęło w tym czasie rekordowo niski poziom. Okazało się, że oczekują oni od firm przede wszystkim autentyczności.

Chcąc komunikować o swoich celach, trzeba pozostać wiarygodnym oraz kierować swój przekaz nie tylko do potencjalnych klientów, a do ogółu społeczeństwa. Dobrym krokiem będzie też łączenie obszarów działalności, między innymi CSR, projektowania produktów i tworzenia kampanii reklamowych, tak aby to wszystko było spójne i sprowadzało się do jednego celu. W tej kwestii bardzo pomocne mogą okazać się agencje reklamowe.

Platforma Loop, prowadzona przez firmę TerraCycle, to świetny przykład dobrze zaplanowanego działania zgodnie z celami społecznymi marki. Konsumenci korzystający z Loop mogą kupować przez Internet swoje ulubione produkty w trwałych opakowaniach wielorazowego użytku. Dzięki marce przyczyniają się dla środowiska, co jest przecież ważne dla nas wszystkich.

Guinness, kojarzony z tolerancją, nawiązał współpracę z Six Nations i został sponsorem największego w Europie turnieju rugby z udziałem osób LGBT+. Ta wielka inwestycja o charakterze społecznym, zaowocowała bardzo pozytywnym odbiorem. Był to ukłon marki w stronę ludzi, a to zawsze zostaje docenione.

Przejście od postawy „mów” do „rób”, to bardzo złożony i niełatwy temat, ale znacząco podnoszący efektywność komunikacji. Dobrym przykładem są marki należące do firmy Unilever, które w krótkim czasie osiągnęły wynik 85% całkowitego wzrostu obrotów w 2018 r., rosnąc o 69% szybciej niż reszta firmy.

Krótko mówiąc, użyteczność produktu czy usługi i zintegrowany marketing związany z tematami społecznymi, bardzo pobudza zainteresowanie konsumenta, a to właśnie powinno być jednym nadrzędnych z celów każdej marki.