Czym jest Pinterest i jak możesz go wykorzystać?

Pinterest - co to jest i jak wykorzystać go w biznesie?

Chociaż w naszym kraju Pinterestowi daleko do popularności największych serwisów społecznościowych takich jak Facebook czy Instagram, na całym świecie od kilku lat cieszy się on rosnącym zainteresowaniem. Czym jest Pinterest, jak wyróżnia się na tle innych social mediów i w jaki sposób z niego korzystać? Zapraszamy do lektury!

Pinterest – co to za aplikacja?

Pinterest – co to za aplikacja?

W ten sposób powstaje baza treści wizualnych serwisu, którą można przeglądać w poszukiwaniu interesujących pomysłów. Jeśli szukasz inspiracji, to właśnie na Pintereście odnajdziesz ją wśród tysięcy idei innych użytkowników, a gdy zechcesz podzielić się swoimi pomysłami lub zapisać je w intuicyjnej, estetycznej formie, w prosty sposób zrobisz to na swojej tablicy.

Oczywiście, oprócz tego możesz również przeglądać tablice innych użytkowników, komentować ich wrzutki i udostępniać je na social mediach. O Pintereście można myśleć jako o wizualnej wyszukiwarce pomysłów i sposobie na ich archiwizację oraz uporządkowanie według kategorii.

Kiedy powstał Pinterest?

Kiedy powstał Pinterest?

Pomysł stojący za Pinterestem narodził się już w 2008, jednak na wersję beta serwisu musieliśmy czekać aż do marca 2010, czyli tego samego miesiąca, w którym powstał również inny znany serwis społecznościowy – Instagram. Rok później firma udostępniła użytkownikom aplikację mobilną, a w 2012 roku serwis mógł pochwalić się czterema milionami odwiedzin dziennie.

Cztery lata temu portal osiągnął liczbę 250 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie, z czego około 80% zarejestrowanych było w Stanach Zjednoczonych.

Pinterest w Polsce

Jak działa Pinterest?

Po zalogowaniu się na portal, naszym oczom ukaże się Strona główna, czyli najważniejsza część aktualności. Możesz tam znaleźć treści i profile proponowane przez algorytmy serwisu na podstawie Twojej dotychczasowej aktywności oraz wrzutki publikowane przez obserwowane przez Ciebie osoby. Przykładowo, jeśli zapisałeś na swojej tablicy zdjęcia wnętrz o minimalistycznej estetyce, serwis automatycznie zaproponuje podobne obrazki, które z kolei mogą Cię zainspirować do dalszych poszukiwań.

Oprócz Strony Głównej, w aktualnościach znajdziesz również kartę Dzisiaj. Wyświetlane na niej pomysły są wybrane na podstawie popularności wśród wszystkich użytkowników Pinteresta.

Piny i tablice

Piny i tablice na Pinterest - co to jest?

Piny to wizualne zakładki, dzięki którym możesz zapisywać ciekawe treści i porządkować je na różnych, tematycznie uporządkowanych tablicach. Jeśli chcesz stworzyć Pina, załaduj do serwisu grafikę z komputera bądź telefonu lub skorzystaj z obrazków znalezionych w internecie. Następnie, dodaj do niego tytuł i opis, a także opcjonalny link do strony internetowej, który pozwoli innym przejść do źródła inspiracji poprzez proste kliknięcie.

Swój, zapisany w formie Pina, pomysł możesz wysłać w wiadomości lub skopiować link i zapisać go na później. Poza tym, serwis oferuje również wewnętrzny komunikator służący do wysyłania wiadomości prywatnych i prostego, bezpośredniego dzielenia się pomysłami.

Jeśli trafiłeś na Pina innego użytkownika, który przykuł Twoją uwagę, koniecznie zapisz go na swojej tablicy. Wirtualnym tablicom możesz nadawać własne nazwy i układać je w odpowiedniej kolejności. Piny wewnątrz tablicy możesz następnie podzielić na poszczególne sekcje, a także dodać do nich notatki i listy. Tablice mogą być przypisane do jednego użytkownika bądź współtworzone w grupie.

Jeśli nie chcesz, by inni użytkownicy wiedzieli co zapisujesz na swoim profilu, możesz ukryć daną tablicę przed ich wzrokiem. Dzięki temu będzie ona widoczna tylko dla Ciebie i wybranych osób, które zaprosisz. Wszystkie tablice i zapisane Piny znajdziesz oczywiście na swoim profilu. To właśnie tam możesz także sprawdzić, kto obserwuje Twoje konto oraz kogo Ty obserwujesz.

Zobacz także: Najpopularniejsze media społecznościowe w Polsce i na świecie

Szukasz agencji Social Media?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Wyszukiwanie i kategorie

Aby przeglądać pomysły użytkowników serwisu, użyj wyszukiwarki. Znajdziesz tam sugerowane tematy oraz twórców, osoby i marki proponowane na podstawie wcześniej wyszukiwanych przez Ciebie treści.

Wyszukiwarka na Pinterest

Możesz też oczywiście wyszukiwać Piny, tablice lub użytkowników po prostu wpisując interesujące Cię frazy, a jeśli do końca nie wiesz, co masz na myśli, warto spróbować wyrażeń ogólnych takich jak na przykład „zdrowe jedzenie” lub „zabawa dla dzieci”. Po wrzuceniu do serwisu, każdy Pin zostaje przyporządkowany do jednej z 36 kategorii takich jak: prezenty, architektura, podróże, fotografia itp. Dzięki wyszukiwarce możesz wyszukiwać Piny również na podstawie przyporządkowania do jednej z nich.

Pinterest dla Twojej marki

Pinterest dla Twojej marki

Pinterest wydaje się portalem skierowanym głównie do użytkowników prywatnych, ale właściciele firm również mogą, a nawet powinni wykorzystać go w swojej strategii marketingowej.

Założenie bezpłatnego konta firmowego umożliwia dostęp do statystyk oraz tworzenia reklam, jednak to dopiero początek możliwości, jakie daje przedsiębiorcom Pinterest. Kluczowym pojęciem jest tu social commerce, czyli implementacja systemu sprzedaży bezpośrednio na poziomie aplikacji społecznościowej.

W przypadku Pinteresta jest to przycisk „Shop the Look”, dzięki któremu użytkownik może kliknąć interesujący go przedmiot i szybko przejść do strony umożliwiającej zakupy.

Pinterest - działania marketingowe

Serwis daje przedsiębiorcom szerokie możliwości, ponieważ firmy mogą dotrzeć do użytkowników na każdym etapie procesu sprzedaży: od momentu, w którym potencjalny klient szuka pomysłów i inspiracji, poprzez porównywanie ze sobą różnych produktów, aż do samego zakupu. Działania marketingowe na Pintereście obejmują zarówno budowanie zasięgu i świadomości marki, przekierowanie ruchu z serwisu na stronę internetową, jak i sprzedaż bezpośrednio w aplikacji.

Polecamy do czytania: Reklama w Social Media: do czego może służyć, ile kosztuje, jak ją rozliczać?

Podsumowanie

Czy warto korzystać z Pinteresta, prowadząc biznes? Jak najbardziej! Serwis cały czas zyskuje na popularności, a deweloperzy wprowadzają nowe narzędzia, takie jak system social commerce, dzięki któremu przedsiębiorcy zyskują coraz większe możliwości promowania oraz sprzedawania swoich usług i towarów.

Istotą Pinteresta jest poszukiwanie inspiracji i dzielenie się pomysłami, co doskonale wpisuje się w mechanizm działania reklamy i ułatwia pracę marketerom. Potwierdzają to twarde dane: według badań statystycznych użytkownicy portalu kupują częściej od innych, chętniej zostają również ambasadorami ulubionych marek.

Jeśli uważasz, że Twoja firma mogłaby skorzystać z obecności na Pintereście, koniecznie odezwij się do naszej agencji social media.

Pomożemy Ci poznać specyfikę Pinnersów, wspólnie wyznaczymy realne, osiągalne cele marketingowe i stworzymy kompleksową strategię ich realizacji. Zapraszamy do współpracy!