Social commerce – czym jest i jak może Ci pomóc?

Social commerce - czym jest i jak go wykorzystać?

Media społecznościowe i sprzedaż internetowa połączyły swoje siły i pod nazwą „social commerce” od niedawna podbijają serca i portfele internautów. Termin ten, jak łatwo można się domyślić, powstał z połączenia „social mediów” oraz „e-commerce” i oznacza sprzedaż z wykorzystaniem serwisów społecznościowych. Do najczęściej wykorzystywanych w handlu kanałów należą Facebook, InstagramPinterest.

Jak działa social commerce i w czym może Ci pomóc? Zapraszamy do lektury!

Social commerce – co to jest?

W szerokim znaczeniu termin „social commerce” oznacza różnorodne działania w mediach społecznościowych prowadzące do zwiększenia sprzedaży i zachęcające do konsumpcji. Obejmują one dostarczanie klientom informacji na temat oferty produktów, budowanie wizerunku i zaufania do marki, obsługę klienta czy chociażby możliwość logowania się do sklepu przy użyciu profilu w social media i wiele innych.

Social commerce w wąskim znaczeniu to implementacja systemu sprzedaży detalicznej bezpośrednio w serwisach społecznościowych. Dzięki niej możliwe stały się szybkie i intuicyjne transakcje wewnątrz aplikacji i portali internetowych, na przykład poprzez kliknięcie przycisku „Kup teraz” na Facebooku, tzw. naklejki produktów na Instagramie lub „Shop the look” w przypadku Pinteresta. Użytkownicy coraz częściej mogą teraz finalizować zakupy bezpośrednio na platformie, w której zobaczyli dany produkt bez konieczności opuszczania aplikacji. Do social commerce w węższym sensie zaliczyć można również live shopping, który już teraz został okrzyknięty najważniejszym trendem sprzedażowym w Chinach.

W przypadku social commerce potencjalny klient nie jest odsyłany do zewnętrznego sklepu internetowego, lecz raczej to sam sklep „wychodzi do” klienta i znajduje go w trakcie korzystania z serwisów społecznościowych. W ten sposób wyeliminowane zostają niepotrzebne kroki procesu sprzedażowego, konsument w prosty i intuicyjny sposób dokonuje zakupu bezpośrednio w ramach portalu, którego używa na co dzień, a sam sklep odnotowuje wzrost sprzedaży.

Zobacz także: Social media w e-commerce

Jak skutecznie korzystać z social commerce i od czego warto zacząć?

Jak skutecznie korzystać z social commerce i od czego warto zacząć?

Jak wykorzystać media społecznościowe dla swojej firmy? Przede wszystkim, ważna jest aktywna i planowa obecność w social mediach. Oryginalne treści w połączeniu z odpowiednią strategią to podstawa, na której opiera się sukces każdej marki jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży internetowej. Nasza agencja pomoże Ci działać w mediach społecznościowych, wyznaczać realne, osiągalne cele i realizować kroki, które będą wspierać Twój biznes.

W kolejnym kroku warto będzie zapoznać się ze stale ulepszanymi kanałami sprzedaży, które oferują najważniejsze platformy społecznościowe. W zależności od profilu marki, skuteczną sprzedaż można prowadzić dodając znaczniku na Instagramie, wykorzystując funkcję „Shop the look” Pinteresta czy przycisk „Kup teraz” na Facebooku. Przydatne będą również bardziej tradycyjne reklamy, które zamieszczać można we wszystkich serwisach społecznościowych i w większości znanych komunikatorów takich jak Messenger czy Whatsapp. Aby zdobyć przewagę nad konkurencją, możesz wykorzystać w swojej strategii najnowsze trendy i szybko zyskujące na popularności krótkie filmiki na TikToku lub Instagram Reels.

Wady i zalety social commerce

Wady i zalety social commerce

Główną zaletą prowadzenia działań marketingowych w mediach społecznościowych jest oczywiście możliwość dotarcia do szerokiego grona potencjalnych klientów. W końcu użytkownicy samego Facebooka to grupa licząca sobie niemal trzy miliardy osób! W połączeniu z precyzyjnym targetowaniem z łatwością dotrzesz z ofertą do klientów, którzy czekają na Twój produkt. Kampanie reklamowe i sprzedaż można na bieżąco obserwować i modyfikować, dzięki czemu dowiesz się, czy prowadzone działania przynoszą oczekiwane rezultaty.

Jak każdy kanał sprzedaży, social commerce nie jest rozwiązaniem idealnym. Serwisy społecznościowe i ich algorytmy zmuszają do ciągłego nadążania za najnowszymi trendami, a rosnąca konkurencja oznacza ryzyko zniknięcia w szumie podobnych informacji. Oznacza to konieczność tworzenia oryginalnej, wyróżniającej się treści.

Potrzebujesz pomocy z Social Media?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Social commerce – czy warto? Podsumowanie

Aktualnie trudno wyobrazić sobie skuteczną promocję marki bez aktywnej obecności w mediach społecznościowych. Social commerce stanowi doskonały sposób na zwiększenie rozpoznawalności Twojej firmy, ponieważ pozwala dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych klientów. Marketing w mediach społecznościowych pozwala nie tylko na szybsze dotarcie do klientów z produktem, lecz także na kształtowanie gustów i potrzeb konsumenckich.

W social commerce warto zainwestować w przypadku większości sklepów prowadzących sprzedaż internetową, a w szczególności dotyczy to firm z branży kosmetycznej, modowej i jubilerskiej. Jedno jest pewne: w najbliższym czasie czeka nas dynamiczny rozwój sprzedaży internetowej w mediach społecznościowych, a marki, które przed innymi wykorzystają nowe narzędzia do swoich celów zdobędą uwagę klientów. Social commerce ciągle znajduje się w fazie eksperymentalnej, warto więc trzymać rękę na pulsie i śledzić kierunki rozwoju tej młodej branży. W mediach społecznościowych nie można pozostawać w tyle!