Google Discover – czym jest i co zrobić by się w nim pojawić?

Google Discover - czym jest i jak do niego trafić?

Google to gigant technologiczny, który nieustannie nas zaskakuje, wprowadzając na rynek coraz to nowe usługi. Nie wszystkie kojarzymy, a czasem nawet korzystamy z nich, nie znając ich nazwy. Warto jednak zapoznać się z tymi, które są istotne dla przedsiębiorców. Dzisiaj przyjrzymy się jednej z takich usług Google’a, a mianowicie Google Discover, nazywanej wcześniej Google Feed, a jeszcze wcześniej Google Now. Z perspektywy twórcy treści, Google Discover może być potężnym motorem ruchu na stronie internetowej.

W tym artykule wyjaśnimy, czym jest Google Discover i jak dzięki niemu możesz wyróżnić się ze swoją treścią na tle konkurencji.

Czym jest Google Discover?

Google Discover to wyszukiwarka rekomendacji treści, która sugeruje użytkownikom treści na podstawie historii wyszukiwań i zachowań online. Dzięki niej natrafiasz na informacje, których nawet jeszcze nie szukałeś, a które zgodnie z wynikami algorytmów Google’a, mogą Cię zaciekawić.

Czym jest Google Discover?

Można ją porównać z widokiem strony głównej Facebooka – jest tu wiele informacji i zdjęć, które są dobrane specjalnie pod upodobania użytkownika. Co ciekawe, możemy samodzielnie i dowolnie dopasowywać kategorie i je zmieniać. Google Discover wyszukuje dla Ciebie tematy, a Ty wybierasz i zaznaczasz, czy chciałbyś, by pokazywała Ci więcej podobnych treści. Możesz również zdecydować, że chcesz ich widzieć mniej, bo jednak interesuje Cię inna tematyka. Wyniki w Discover Google zmieniają się regularnie po prześledzeniu zmian zainteresowań użytkowników.

Skąd Google wie, co mi pokazywać?

Skąd Google wie, co mi pokazywać?

Zastanawiasz się, skąd Google wie, co Cię interesuje? Najprościej tłumacząc, funkcja Google Discover śledzi Twoje nawyki, aby wyświetlić najtrafniejszy dla Ciebie content. Z informacji na Twój temat tworzony jest idealny “obrazek” odpowiadający Twoim zainteresowaniom i potrzebom.

Oto, z jakich źródeł Discover Google czerpie informacje o Tobie:

  • na podstawie historii wyszukiwanych haseł w Google Search,
  • analizując informacje o lokalizacji urządzenia mobilnego,
  • analizując interakcje z innymi produktami i aplikacjami Google,
  • na podstawie informacji z urządzenia – aplikacje, kontakty, muzyka, kalendarze itp.

Co ciekawe, Discover może pobierać dane z każdej strony, na której logujesz się przy pomocy konta Google. By usługa Google Discover działała poprawnie, konieczne jest uruchomienie internetu w telefonie i włączenie aplikacji.

W kontekście Google Discover warto poruszyć jeszcze dwa zagadnienia, które się z nim wiążą – Topic Layer i Evergreen content. Jedno i drugie jest promowane przez Google.

Topic Layer

Czym jest Topic Layer? Otóż jest to funkcja od Google’a, która przewiduje poziom wiedzy użytkownika na dany temat i dzięki temu może on zgłębiać wiedzę w określonym obszarze – innymi słowy rozwijać swoje zainteresowania. Przykładowo, jeśli użytkownik posiada podstawową wiedzę programistyczną, to zostaną mu dostarczone materiały dostosowane adekwatne do jego poziomu umiejętności. Jak nietrudno się domyśleć – im wyższy poziom wiedzy, tym bardziej specjalistyczne artykuły będą mu proponowane. Dlatego najlepiej będzie, jeśli na Twojej stronie znajdą się zarówno treści dla laików, jak i dla zaawansowanych.

Szukasz agencji SEO?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Evergreen content

Evergreen content to inaczej ponadczasowe, popularne treści “wieczne zielone, wiecznie żywe”, które odpowiadają za generowanie ruchu na stronie w długim okresie czasu. Pomimo upływu czasu nie tracą na aktualności, a wręcz przeciwnie dostarczają użytkownikom wyczerpującej i satysfakcjonującej wiedzy. Dzięki ich wysokiej przydatności świetnie się pozycjonują. Do evergreenów zaliczamy:

  • poradniki,
  • artykuły sezonowe,
  • artykuły “all about”,
  • case study,
  • instrukcje,
  • recenzje,
  • przepisy.

Czytaj także: Webwriting, czyli jak pisać teksty do internetu

Jak trafić do Google Discover?

Pewnie teraz jako przedsiębiorca zastanawiasz się, co zrobić, by Google Discover zauważyło Twoją stronę? Otóż, by tak się stało, musisz:

  • zoptymalizować treści pod Google Discover – kluczowym parametrem dla algorytmu Google w tym zakresie jest dopasowanie tematyki artykułów do potrzeb użytkownika, jak również ogólna jakość strony;
  • dostosować się do oczekiwań Google’a względem strony internetowej – linkowanie, udostępnianie, interakcje, ilość i jakość treści;
  • zadbać o wysoki wskaźnik E-A-T – (expertise, authoritativeness and trustworthiness – ekspertyza, autorytatywność i wiarygodność) – który składa się z trzech parametrów wedle których oceniana jest przez algorytm Google’a jakość strony. Treści pisanie pod E-A-T są tworzone przez ekspertów, budują autorytet i relację z odbiorcą opartą na zaufaniu;
  • zatroszczyć się o responsywność strony – innymi słowy o to, by strona była dostosowana do urządzeń mobilnych i doskonale się na nich wyświetlała;
  • wybrać oryginalne zdjęcia – wysokiej jakości grafiki (rozdzielczość minimum 1200 px) – to głównie one będą wyświetlać się w Google Discover.

Jak trafić do Discover?

Być może chcesz trafić do Google Discover, ale nie masz czasu lub umiejętności, by zoptymalizować stronę pod powyższe wymogi. W takim przypadku najlepiej zleć to zadanie profesjonalnej agencji SEO.

Google Discover – czemu warto tam być?

Teksty rekomendowane przez Google Discover pojawiają się na podstawie upodobań użytkownika – a to oznacza, że nie masz wpływu na to, kiedy wyświetli się Twój artykuł. Masz tylko wpływ na to, by odpowiednio go zoptymalizować pod SEO i wymagania Google’a dostosowane do Discover, a to już naprawdę dużo. Bez wątpienia jednak pojawienie się w Google Discover zapewnia nagłe zwiększenie ruchu na stronie. Idealne dopasowanie treści do zainteresowań użytkownika oznacza, że z ciekawością przejrzy on Twoją stronę i zapozna się z Twoją ofertą. A to już oznacza, że do udanej sprzedaży jest naprawdę blisko.

Funkcja Google Discover umożliwia też wygenerowanie raportu skuteczności, dzięki któremu możesz przeanalizować dotychczasowy ruch na stronie, częstotliwość pojawienia się strony w GD oraz to, który artykuł był najchętniej wyświetlany. Wyniki są widoczne w Google Search Console w sekcji Skuteczność po osiągnięciu minimalnego progu wyświetleń.

Podsumowanie

Google Discover to usługa, którą powinien zainteresować się każdy, kto prowadzi działania biznesowe na szerszą skalę lub zarządza firmową stroną internetową. Chcesz trafić do Discover? W takim razie zatroszcz się o to, by na Twojej stronie znalazły się unikalne, ponadczasowe, ciekawe i profesjonalne treści. Warto też poświęcić trochę czasu na znalezienie lub samodzielne wykonanie niebanalnych grafik. Dzięki Discover Google zwiększysz ruch na stronie i umożliwisz potencjalnym klientom dotarcie do Twoich produktów.