May 2020 Core Update – kto zyskał, kto stracił

4 maja Google uruchomił kolejną aktualizację swojego algorytmu, która została nazwana jako May 2020 Core Update.

Zwykle pełne wdrożenie takich aktualizacji trwa około dwóch tygodni, ale dane z narzędzi monitorowania SERP, a także opinie właścicieli witryn już wskazują, że ta aktualizacja była jedną z największych.

Analiza majowej aktualizacji Google

Dane SEMRush pokazują również, że majowa aktualizacja głównego algorytmu była większa niż styczniowa i miała większy wpływ na SERP i pozycje.

Według narzędzia monitorującego SEMRush, Siła May 2020 Core Update wynosi 9,4 (najwyższy możliwy wynik to 10), podczas gdy styczniowa aktualizacja była bliższa 8.

Dane SEMrush.com
Dane SEMrush.com

Najbardziej dotknięte kategorie to Turystyka, Nieruchomości, Zdrowie, Zwierzęta domowe i zwierzęta domowe, a także ludzie i społeczeństwo:

Dane SEMRush.com
Dane SEMRush.com

Wpływ Covid-19 na algorytm wyszukiwania

Niektórzy teoretyzują, że COVID-19 mógł mieć wpływ na niektóre części algorytmu Google, który określa, co ludzie chcą zobaczyć, gdy wpisują wyszukiwane hasło. Brzmi rozsądnie.

Bez wątpienia pandemia wpłynęła na patterny wyszukiwania. Czy to możliwe, że Google wprowadził poprawki do swoich algorytmów, aby były bardziej wrażliwe na takie tematy? Trudno powiedzieć.

Masz słaby content? Do widzenia!

Jeszcze jedną cechą aktualizacji był spadek słabych treści, które mają niewielkie znaczenie lub nie stanowią żadnej szczególnej wartości dla użytkownika.

Google coraz lepiej radzi sobie z analizowaniem czynników behawioralnych. Jeśli użytkownik trafia na stronie na  nieużyteczny content, wyszukiwarka prędzej czy później oceni naszą stronę wg tego jak zachowują sie na niej użytkownicy. Konkurencja jest ogromna, nie ma się co łudzić, że np. duża ilość średniej jakości treści zapewni wysokie rankingi  w Google.

Porady od SEOwców

Oczywiście content strony to jedno. Niemniej cała reszta nadal się liczy: wartościowe  backlinki, aspekty techniczne (w tym bardzo ważna prędkość działania strony), przyjazny UX. W dobie tak wielkich zmian na świecie często modyfikacji ulegają intencje wyszukiwawcze – także dla popularnych,  dawno ugruntowanych fraz – nie zapominajmy pod tym kątem sprawdzić, czy aby nasz content nie wymaga modyfikacji.

Aktualizacja algorytmu zakończyła się 18 maja Google poprzez twitterowe konto ogłosił pełne wdrożenie update’u. Tym razem pełne uruchomienie aktualizacji trwało 2 tygodnie. Zwykle aktualizacje tego rodzaju są wdrażane w ciągu jednego do dwóch tygodni.

 

Jak May 2020 Core Update wpłynął na naszych klientów?

Stale analizujemy powierzone nam strony i mamy już pierwsze obserwacje oraz pierwszych zwycięzców May 2020 Core Update.

Poniżej przedstawiamy reakcje witryn z różnych branż. Widoczność badana za pomocą narzędzia Senuto. Poniższe przykłady stron YMYL (Your Money Your Life).

Powyższy przykład to blog contentowy z segmentu medycyna/żywność. Treści i widoczność jest budowana przez nas od ponad roku.

 

PP

Drugi przykład to serwisu contentowego, na którym treści tworzone są od ponad 3 lat. skok widoczności w październiku 2019 roku wynika z dostosowania strony do wytycznych stron YMYL.

Powyższy wykres pokazuje efekty budowania widoczności serwisu od ponad 3 lat. Prace nad dostosowaniem strony do najnowszych wytycznych Google przyniosły efekty w maju.

Portal z segmentu finanse/biznes na którym seo tworzone jest od ponad 3 lat. Serwis bardzo dobrze reagował na nowe aktualizacje algorytmów Google. Serwis bardzo mocno zyskał na majowych zmianach.

Podsumowanie

Najnowsza aktualizacja jest aktywnie omawiana na forach tematycznych SEO i innych miejscach. Po aktualizacji niektóre witryny straciły ponad 90% ruchu organicznego z Google, podczas gdy inne znacznie poprawiły swoją pozycję.

Na koniec zauważamy, że na razie są to tylko wstępne dane. W pełni ocenić konsekwencje May 2020 Core Update będzie możliwe nie wcześniej niż dwa tygodnie po zakończeniu aktualizacji.