Czy można wykorzystać SEM do poprawy wyników w Content Marketingu?

Jaki jest cel tworzenia treści na Twojej stronie? Zapewne jest to zaangażowanie odbiorców lub generowanie zasięgu w mediach społecznościowych,czy pozycjonowanie się wysoko w wynikach wyszukiwania. Są to świetne założenia, ale na dłuższą metę wszystko sprowadza się do jednego ostatecznego celu: Zachęcanie odbiorców do realizacji celu na stronie, innymi słowy do konwersji.

Łatwo jest stracić z oczu ten cel przy opracowywaniu strategii marketingowej. Czasami jesteśmy tak zajęci próbą zajęcia 1. pozycji w Google, tworzeniu intrygujących treści i zachęcaniem naszych czytelników do udostępniania tych treści w mediach społecznościowych, że zapominamy o tym do czego te wszystkie kroki prowadzą.

Nie oznacza to, że te wymienione wcześniej rozwiązania nie są ważne. Jeśli nie osiągniemy tych mniejszych kroków, prawdopodobnie również nie damy rady zrealizować naszego celu pod względem konwersji. Z drugiej strony, jeśli osiągniemy te mniejsze kroki, a nasz współczynnik konwersji nie ulega zwiększeniu, to wygląda na to, że nie mają one tak wielkiego znaczenia.

Tworząc nowe treści, które zwiększają widoczność naszej marki w internecie, powinniśmy mieć też mieć pewność, że te właśnie treści docierają do najbardziej zaangażowanych użytkowników i ostatecznie prowadzą do konwersji.

W tym właśnie pomoże nam SEM.

W jaki sposób dane Google Ads mogą wpłynąć na strategię content marketingu?

Jak wiemy, przedstawione dane kampanii w Google Ads pokazują ogólną skuteczność danych reklam.

Te dane mogą pomóc w określeniu słów kluczowych i wyrażeń kryjących się za mianem najbardziej udanych reklam. Zdefiniowanie tych słów kluczowych jest niezbędne, również dla agencji content marketing.

Równie ważne jest, aby wiedzieć, jakie frazy są wyszukiwane w momencie, gdy potencjalni klienci są gotowi dokonać zakupu. Pomoże nam to odpowiednio sformułować treść przekazu reklamy, która będzie ściśle nawiązywać do contentu na stronie.

Wykorzystując powyższe obserwacje będziemy w znacznie lepszej pozycji przy tworzeniu nowych treści w witrynie, które:

  • Zwiększają widoczność wyszukiwanych haseł o wysokim współczynniku konwersji.
  • Angażują użytkowników z dużym prawdopodobieństwem konwersji
  • Mają pozytywny wpływ na Wynik Jakości reklam, a tym samym na koszt kliknięcia reklam

Wykorzystanie danych Google Ads do ulepszenia content marketingu

Teraz, gdy już rozumiemy, jak ważne jest wykorzystywanie danych Google Ads do opracowywania strategii marketingu treści, przeanalizujmy wszystko dokładnie.

Na początku musimy wiedzieć, które dane Google Ads są odpowiednie do naszych celów – a także zrozumieć, co dokładnie one oznaczają w odniesieniu do naszego content marketingu.

Cena za kliknięcie

Koszt kliknięcia informuje, ile pieniędzy wydajemy za każdym razem, gdy dana osoba kliknie naszą reklamę w odniesieniu do konkretnego słowa kluczowego.

Zazwyczaj im wyższy CPC, tym trudniej jest wypozycjonować termin przy użyciu metod organicznych.W przypadku słów kluczowych o wysokiej stawce CPC (ale także o wysokim współczynniku konwersji) prawdopodobnie lepiej jest płacić za reklamy, niż próbować je wypozycjonować w rankingu wyników wyszukiwania. Co więcej pozytywny wpływ na wyniki będzie można zaobserwować już po chwili od startu kampanii PPC.

Z drugiej strony, słowa kluczowe o niskim CPC są zazwyczaj łatwiejsze w wypozycjonowywaniu w wynikach organicznych. Dzieje się tak, ponieważ gdy stawka CPC za słowo kluczowe jest niska, uważa się takie frazy za mniej wartościowe aniżeli droższe odpowiedniki.

Najlepiej jest skoncentrować się na słowach kluczowych, które mieszczą się pomiędzy „tymi dwoma”. Stawka CPC na średnim poziomie zasadniczo mówi, że dane słowo kluczowe jest warte uwagi, a także nie jest bardzo trudne (i / lub niemożliwe) w wypozycjonowaniu. Oznacza to, że tworząc solidną treść skupiającą się na tych słowach kluczowych, mamy przyzwoitą pozycję w rankingu dla danego terminu. Przy okazji możemy zaoszczędzić trochę pieniędzy na reklamach PPC związanych z tymi słowami kluczowymi i być może zainwestować je w niektóre z droższych słów kluczowych,które wymagają większego wsparcia, tak żeby jeszcze więcej „wycisnąć” z naszych działań.

Współczynnik klikalności reklam i słów kluczowych

Może to być lekkie uogólnienie, ale kiedy osoba klika reklamę na stronie wyników wyszukiwania, istnieje spora szansa, że ​​jest ona w tzw. „trybie zakupu”. (Czyli jest zainteresowana zakupem naszego lub podobnego produktu / usługi).

Nawet jeśli dana osoba jest w ww. „trybie zakupu”, nie oznacza to, że kliknie nietrafną reklamę. Żeby reklama wzbudziła wystarczające zainteresowanie, tak aby potencjalny klientze chciał ją kliknąć, musi posiadać dwie główne cechy:

Analizując CTR (współczynnik klikalności) nagłówków i opisów reklam, możemy określić, jakie konkretnie korzyści, cechy produktu lub usługi wpływają na chęć kliknięcia naszej reklamy. Znalezione wzorce możemy replikować, aby poprawić tytuł czy opis treści publikowanych w witrynie, co następnie przyniesie szereg korzyści dla strony oraz działań marketingowych które prowadzimy. Zadbajmy o to, żeby treść reklam nawiązywała do tego co użytkownik znajdzie na stronie po kliknięciu.

Analogicznie możemy ocenić CTR (a także współczynnik konwersji) wyszukiwanych słów kluczowych, aby określić, które frazy potencjalni klienci używają, gdy zamierzają dokonać zakupu (lub przynajmniej sprawdzić produkty). Następnie możesz wykorzystać badane słowa kluczowe w ramach treści, która posłuży zarówno edukowaniu użytkowników, jak i zachęcaniu ich do konwersji.

Wyświetlenia słów kluczowych

Wyświetlenia reklam są zliczane w momencie, gdy reklama wyświetli się na stronie wyników wyszukiwania – niezależnie od tego, czy nastąpiło zaangażowanie ze strony użytkownika, czy też nie.

Teraz, w celu ulepszenia strategii content marketingu, rozważmy liczbę wyświetleń danego słowa kluczowego w porównaniu do współczynnika klikalności i konwersji reklamy.

Jeśli zauważymy, że określone słowo kluczowe ma dużą liczbę wyświetleń i wysoki współczynnik konwersji, powinniśmy się na nim skupić i stworzyć treści związane z tym słowem kluczowym na naszą stronę. Powodem jest to, że nie tylko generuje ono mnóstwo widoczności dla naszej witryny, ale także wpływa w dużym stopniu na zaangażowanie.

Z drugiej strony, jeśli okaże się, że określone słowo generuje dużą liczbę wyświetleń, ale nie jest często klikane (lub nie prowadzi do wielu konwersji),może być nietrafnym lub w inny sposób bezwartościowym słowem kluczowym dla naszych celów.Istnieje wiele różnych powodów takiej rozbieżności między wyświetleniami, a CTR (na przykład słowo kluczowe może nie pasować do reklamy PPC, ale może być bardziej przydatne w kontekście treści artykułu). Chodzi o to, że gdy zauważymy ogromną rozbieżność między liczbą wyświetleń, a współczynnikiem konwersji danego słowa kluczowego, powinniśmy dokładnie zbadać, dlaczego dzieje się coś takiego.

Dane geograficzne i dane czasowe

Google Ads pozwala także określić, gdzie i kiedy klikane są nasze reklamy. Są to informacje, które mogą być istotne dla naszej strategii content marketingu (a także ogólnego planu marketingowego).

Analizując dane geograficzne, możesz odkryć, że duży odsetek kliknięć pochodzi od osób mieszkających w pobliskim otoczeniu. Wiedząc o tym, powinniśmy stworzyć treści, które będą bardzo interesujące dla osób mieszkających w tym obszarze.

Google Ads daje nam informację również odnośnie godzin oraz dni w tygodniu w których użytkownicy wykazali się największą aktywnością. To z kolei możemy interpretować jako informacje na temat, kiedy nasza grupa docelowa jest najbardziej aktywna w internecie.

Dane dotyczące miejsca docelowego

Dane miejsc docelowych pozwalają reklamodawcom, którzy reklamują się w sieci reklamowej, identyfikować witryny w których pojawiły się ich reklamy graficzne, a także informacje o tym dla kogo te reklamy są wyświetlane i dlaczego reklama pojawiła się w określonej witrynie dla określonego użytkownika.

Oprócz tych informacji możesz także wyświetlić wspomniane wcześniej dane dotyczące zaangażowania (np. wyświetlenia, CTR itp.) dla reklam displayowych.

Gdy odkrywasz strony www, w których Twoje reklamy osiągają dobre wyniki możesz dodać te witryny do listy potencjalnych linków afiliacyjnych, aby dotrzeć do jeszcze szerszej grupy odbiorców.

Z pewnością istnieje wiele innych danych związanych z Google Ads, które należy wziąć pod uwagę podczas pracy nad udoskonaleniem strategii content marketingowej, te wymienione powyżej na początek wystarczą, jednakże nigdy nie powinniśmy osiadać na laurach i przestać udoskonalać naszych treści.

Omówmy teraz, jak właściwie wykorzystać wspomniane wyżej dane, aby zacząć tworzyć treści o jak najwyższym współczynniku konwersji.

Sprawdź aktualny content w połączeniu z danymi Google Ads

To jest ten moment, w którym powinniśmy porównać nasz content ze strony z danymi Google Ads, aby ustalić, czy zawarte słowa kluczowe w naszych treściach są warte kierowania przede wszystkim pod kątem SEO. Możesz to zrobić, porównując chociażby wartość kliknięcia danego słowa kluczowego. Warto skoncentrować się na treściach zawierających słowa kluczowe o wysokiej wartości. Treść opierająca się na słowach kluczowych o niskiej wartości powinna zostać dostosowana w celu uwzględnienia odpowiednich słów kluczowych o wysokiej wartości.

Warto również zwrócić uwagę na przypadki, w których istnieje rozbieżność między liczbą wyświetleń artykułu,a ilością wygenerowanego zaangażowania. W takim przypadku może się zdarzyć, że nagłówek i opis były trafne (tj. koncentrowały się na słowach kluczowych o wysokiej wartości i trafiały do ​​odpowiednich odbiorców), ale sama treść miała niewielką wartość. Analogicznie może być z tytułem – choć pozornie cenny dla konkretnej grupy odbiorców to mógł okazać się dość mylący w odniesieniu do tego, o czym właściwie jest treść.

W przypadkach takich jak wspomniane powyżej, jest tylko jedno rozwiązanie: Popraw artykuł, o którym mowa. Wiedząc, że ludzie są zainteresowani omawianym tematem (w przeciwnym razie nie kliknęliby linku), nie musimy tracić czasu na wyszukiwanie lepszych słów kluczowych. Teraz możemy po prostu popracować nad ulepszaniem contentu zgodnie z upodobaniami odbiorców.

Na koniec, audytując nasze istniejące treści chcemy również zwrócić uwagę na to, czego tam nie ma. Innymi słowy, spójrz na najskuteczniejsze słowa kluczowe z danych Google Ads i porównaj tę listę z listą słów kluczowych, na które tworzyłeś swoje treści w zakresie content marketingu. Jeśli zauważymy, że niektóre słowa kluczowe o wysokim współczynniku konwersji nie są ujęte w żadnym artykule na stronie, powinniśmy jak najszybciej dodać brakujące frazy w celu poprawy jakości contentu w witrynie.

Zacznij korzystać z danych Google Ads przy tworzeniu nowego contentu na stronie

Po zebraniu i przeanalizowaniu danych z Google Ads, ustaleniu na których słowach kluczowych i tematach należy się skupić, oraz ustaleniu bardziej solidnego celu dla content marketingu, jesteśmy gotowi, aby rozpocząć tworzenie nowych treści, którymi nasi czytelnicy będą zachwyceni.

Pamiętajmy, dane dotyczące demografii, geografii i innych cech odbiorców warto mieć na uwadze przy tworzenia nowych materiałów. Dzięki lepszemu zrozumieniu tego, kim naprawdę są nasi klienci oraz tego czego oczekują, będziemy w stanie znacznie lepiej wykorzystać treści, które tworzymy, aby odpowiedzieć na nurtujące pytania naszych użytkowników w sposób jaki chcieliby żebyśmy odpowiedzieli. Oznacza to nie tylko tworzenie tekstów, które uznają za cenne, ale także zaspokajają ich pod względem stylu, formatu i wszystkiego innego, co wiąże się z tworzeniem wysokiej jakości angażującego ruchu.

Ponadto, ponieważ mamy teraz lepszy wgląd, kiedy nasi odbiorcy są najbardziej aktywni w internecie, możemy utworzyć harmonogram publikowania treści, który będzie się pokrywał z największą aktywnością naszych użytkowników w sieci. Podobnie możemy użyć tych danych, aby zaplanować udostępnianie treści w social mediach, a to z kolei zmaksymalizuje szanse na jeszcze większe zaangażowanie ze strony użytkowników oraz poszerzy zasięg naszych treści do nowych odbiorców.

Raporty z Google Ads to skarbnica informacji, które mogą pomóc nam zwiększyć nie tylko skuteczność kampanii PPC – ale całej strategii marketingowej jako całości.