Instagram Reels – co to jest i dlaczego warto nagrywać Rolki?

Instagram Reels - co to jest i jak działa?

Nie od dziś wiadomo, że twórcy Instagrama od czasu do czasu wprowadzają nowe funkcje wzorowane na udanych rozwiązaniach konkurencji. Na początku swojego rozwoju serwis umożliwiał jedynie publikowanie i komentowanie zdjęć, tymczasem już od kilku lat użytkownicy Instagrama mogą również korzystać z prywatnych wiadomości (Direct Messages) a także wrzucać wzorowane na Snapchacie Stories i oglądać Instagram TV. Kolejną znaczącą nowością, tym razem wyraźnie czerpiącą inspirację z TikToka, są Reelsy, czyli popularne Rolki.

Jak działają Rolki?

Reelsy to nowa funkcja Instagrama i Facebooka, która umożliwia użytkownikom nagrywanie krótkich, trwających od 3 do 60 sekund filmików w pionowym, „smartfonowym” formacie. Wideo możemy następnie wzbogacić o ścieżkę audio nagraną samodzielnie bądź wykorzystać dostępne na platformie dźwięki i utwory muzyczne. Podobnie jak w przypadku TikToka, możliwości edycji obejmują również zmianę prędkości filmu, połączenie go z wybranymi efektami wizualnymi rozszerzonej rzeczywistości (AR – Augmented Reality) a także dodanie tekstu, hashtagów, emotikonek czy plików GIF.

Po zakończonej edycji możemy zapisać filmik w pamięci telefonu bądź udostępnić go w aktualnościach, Stories lub wiadomości prywatnej. Jeśli posiadamy konto publiczne, każda opublikowana Rolka będzie również dostępna w zakładkach „Eksploruj” oraz „Rolki” dla wszystkich użytkowników Instagrama. Od niedawna Reelsy można również publikować i oglądać na stronie głównej Facebooka. Wraz z krótszym formatem wideo (na TikToku jego maksymalna długość wynosi 3 minuty) to właśnie rozbudowane opcje publikowania wyróżniają Rolki na tle konkurencji.

Polecamy do czytania: Instastories – jak można je wykorzystać w biznesie?

Jak działają Rolki?

Od kiedy Rolki są dostępne?

Twórcy Instagrama testowali Reelsy w Brazylii, gdzie nowa funkcja wystąpiła pod nazwą Cenas. Aktywna społeczność użytkowników i relatywnie słaba pozycja konkurencyjnego TikToka sprawiły, że rozwiązanie okazało się dużym sukcesem. 5 sierpnia 2020 odbyła się oficjalna premiera Rolek w 50 krajach, jednak w tym gronie nie znalazła się Polska.

Nad Wisłą nowa funkcja zadebiutowała niewiele ponad rok później – 27 października 2021. Po krótkim okresie przejściowym, kiedy Reelsy obsługiwała połowa kont aktywnych w naszym kraju, wkrótce zostały udostępnione dla wszystkich.

Jak działa algorytm Instagram Reels?

Aby osiągnąć sukces w mediach społecznościowych, kluczowe jest poznanie działania algorytmu interesującej nas platformy. Dostępne publicznie filmiki wyświetlają się w aplikacji w zakładkach „Eksploruj” i „Rolki” na podstawie aktywności i historii przeglądania konkretnych użytkowników. Algorytm Instagrama promuje zabawne i przykuwające uwagę wideo, które wyróżniają się ilością polubień, komentarzy i udostępnień a także wykorzystaniem kreatywnych narzędzi takich jak ścieżka audio, filtry czy efekty AR. Bardzo ważna jest również jakość wideo, ponieważ algorytmy dają priorytet treści nagranej w wysokiej rozdzielczości i w odpowiednim formacie. Unikać należy wrzucania Rolek z widocznym znakiem wodnym TikToka – filmiki z logo tej aplikacji nie będą promowane przez Instagrama. Odradza się również publikowania wideo o tematyce politycznej.

Dlaczego warto nagrywać Rolki?

Dlaczego warto nagrywać Rolki?

Korzyści płynące z wrzucania Rolek są znaczne zarówno dla zwykłych użytkowników, jak i profili komercyjnych. Nagrany filmik ma szansę pojawić się na karcie „Eksploruj” i w dedykowanej Reelsom sekcji na Facebooku i Instagramie, przez co może zostać odkryty przez osoby, które do tej pory nie obserwują danego konta. W rękach sprawnych marketerów Rolki są zatem cennym narzędziem promocyjnym zwiększającym rozpoznawalność marki i budującym wizerunek w mediach społecznościowych. O tym, jak ważna jest obecność marki na Instagramie przeczytacie tutaj.

Rolki i social commerce

Reelsy są jednak czymś więcej niż tylko sposobem na publikowanie i oglądanie krótkich treści wideo. Od niedawna instagramowe krótkie filmiki dołączyły do prężnie rozwijającej się branży social commerce, umożliwiającej promowanie produktów i zakupy bezpośrednio w aplikacjach mediów społecznościowych. W przypadku Reelsów sprzedaż jest możliwa dzięki przyciskowi odsyłającemu do sklepów, gdzie dostępne są produkty występujące w naszych filmikach. Tym samym zakupy internetowe są dostępne niemal w każdym miejscu na Instagramie: wcześniej serwis wprowadził opcje sprzedażowe do aktualności, Stories oraz IGTV.

Rolki i social commerce

Prognoza na przyszłość

CEO Instagrama Adam Mosseri zapowiedział, że w 2022 roku firma położy jeszcze większy niż dotychczas nacisk na format wideo. Reelsy będą prawdopodobnie odgrywać coraz ważniejszą rolę na Instagramie, a z czasem mogą nawet zastąpić aktualności, stając się pierwszą stroną widoczną po uruchomieniu aplikacji. W przyszłości możemy również spodziewać się większej monetyzacji treści zachęcającej twórców Rolek do częstego nagrywania jakościowych filmików, dalszej rozbudowy algorytmu, a także zaawansowanych narzędzi bezpieczeństwa i kontroli rodzicielskiej.

Jednak aby zdobyć nowych użytkowników, Instagram potrzebuje zaprojektowania oryginalnych funkcji, które będą wyróżniać Rolki na tle konkurencji. Wprowadzenie w przyszłości nowych, innowacyjnych narzędzi edycji i innych funkcji nada Reelsom własną tożsamość, dzięki której nie będą już postrzegane jako prosty klon TikToka.

Szukasz agencji Social Media?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Podsumowanie

Czy Instagram Reels osiągną sukces na miarę InstaStories, którym nie tak dawno udało się przyciągnąć do siebie prawie wszystkich użytkowników Snapchata? TikTok z pewnością nie podda się tak łatwo, a przewaga w postaci doskonalszego algorytmu i aktywnej społeczności działa na jego korzyść. Z drugiej strony, Instagram jest częścią Meta i może liczyć na innowacyjne pomysły i pomoc finansową firmy Zuckerberga. W przypadku obu firm możemy spodziewać się eksperymentów i śmiałych prób pozyskania nowych użytkowników. Nie ulega wątpliwości, że twórcy krótkich filmików nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa!