Jak sprawdzić ruch na stronie? Wskazówki i najlepsze narzędzia

Jak sprawdzić ruch na stronie? Wskazówki i najlepsze narzędzia

Strony internetowe powstają po to, aby użytkownicy z nich korzystali. Niektóre z nich mają charakter komercyjny – na przykład sklepy lub witryny firmowe – a inne powstają z myślą o dzieleniu się wiedzą, czego przykładem są blogi bądź fora internetowe. Jednak bez względu na to, jaki dokładnie serwis prowadzisz, z pewnością chcesz sprawdzać ruch na stronie, przy okazji badając, skąd pochodzi.

Ruch na stronie internetowej – co to takiego?

Ruch na stronie internetowej odnosi się do ilości odwiedzin oraz aktywności użytkowników, którzy wchodzą na daną witrynę, przeglądają jej zawartość, klikają w linki czy wykonują inne interakcje. Jest to kluczowy wskaźnik określający popularność i skuteczność danej witryny. Najczęściej termin „ruch” odnosi się do liczby użytkowników odwiedzających serwis w danym okresie.

Wejścia na stronę internetową mogą pochodzić z różnych źródeł. Ruch mierzony według tego kryterium dzieli się na:

Ruch na stronie internetowej – co to takiego?

Jako źródła ruchu można identyfikować także social media, czy np. mailing, jednak to finalnie sprowadza się do wejść referral (np. z treści maila) lub płatnych, jeżeli w mediach społecznościowych były publikowane reklamy.

Więcej o ruchu wspominaliśmy już na naszym blogu: Jak zwiększyć ruch na stronie internetowej? 11 skutecznych sposobów.

Dlaczego warto analizować ruch na stronie internetowej?

Analiza ruchu na stronie internetowej jest niezwykle wartościowym narzędziem i ma wiele korzyści dla właścicieli witryn, marketerów oraz specjalistów SEO. Jeżeli prowadzisz własny serwis, koniecznie korzystaj z narzędzi analitycznych, które pozwolą dokładnie badać, kto i jak często odwiedza poszczególne podstrony.

Dokładne sprawdzenie ruch użytkowników na stronie WWW pozwala zrozumieć, kim są użytkownicy – skąd pochodzą, jakie strony przeglądają i ile czasu na nich spędzają. To z kolei może pomóc lepiej dopasować treści do preferencji oraz oczekiwań odbiorców, co będzie mieć pozytywny wpływ na konwersję. Dodatkowo dzięki analizie ruchu można określić, jak dobrze działa strona internetowa w przyciąganiu i zatrzymywaniu odwiedzających. W ten sposób monitoruje się kluczowe wskaźniki efektywności (KPI), takie jak współczynnik odrzuceń, czas spędzony na stronie, czy wspomniane wcześniej konwersje.

Zalety analizy ruchu na stronie internetowej

  • poznanie użytkowników i ich preferencji;
  • mierzenie skuteczności content marketingu;
  • optymalizacja konwersji;
  • udoskonalanie treści i doświadczenia użytkownika;
  • monitorowanie efektywności działań SEO;
  • poprawa jakości i funkcjonalności witryny.

Szukasz agencji Content Marketingowej?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Jakie dane możemy analizować?

Statystyki strony dotyczące liczby wejść użytkowników to nie wszystko, co warto analizować podczas sprawdzania ruchu na stronie. Narzędzia pozwalają zweryfikować znacznie więcej istotnych danych z punktu widzenia biznesowego.

Jakie dane możemy analizować?

Jakie statystyki strony analizować?

  • Liczba stron na sesję – informuje o liczbie odwiedzonych stron przez użytkownika podczas jednej sesji.
  • Liczba unikalnych użytkowników – unikalni użytkownicy są liczeni w danym okresie (np. miesiąc). Oznacza to, że jeśli jedna osoba w ciągu jednego miesiąca odwiedzi serwis kilkanaście razy to i tak zostanie zliczona jako jeden unikalny użytkownik.
  • Współczynnik odrzuceń – odsetek użytkowników, którzy odwiedzili stronę, nie wykonali żadnej interakcji, a następnie ją opuścili.
  • Czas trwania sesji – informuje, jak strona buduje zaangażowanie odbiorców.
  • Liczba wejść na poszczególnych podstronach – w ten sposób sprawdza się, które adresy URL są najpopularniejsze, a które nie generują żadnego ruchu.

Najlepsze narzędzia do analizowania ruchu na stronie

Jak sprawdzić ruch na stronie? W tym celu należy wykorzystać odpowiednie narzędzia analityczne. Może to być oprogramowanie połączone z witryną, mierzące dokładne dane, a także aplikacje zewnętrzne, które podają wyłącznie estymacje, wykorzystywane głównie do analizy konkurencji.

Google Analytics 4

Google Analytics 4 to oficjalne oprogramowanie autorstwa Google.

Google Analytics 4

Pozwala dokładnie monitorować ruch i zdarzenia (np. konwersje) w serwisie internetowym. Narzędzie jest całkowicie darmowe – co ważne, pozwala analizować ruch bez względu na to, skąd pochodzi. Nie jest to narzędzie kompatybilne wyłącznie z ekosystemem Google. Dlatego Analytics 4 to absolutna podstawa na stronie internetowej w kontekście mierzenia ruchu.

Google Analytics 4 użytkownicy

Google Analytics 4 nowi użytkownicy

Funkcje Google Analytics 4 to przede wszystkim

  • Analiza danych z różnych źródeł – narzędzie integruje dane z różnych źródeł, takich jak witryny internetowe, aplikacje mobilne i nawet dane offline, co pozwala na analizę zachowań użytkowników na wielu platformach w jednym miejscu.
  • Analiza automatyczna – GA4 oferuje funkcje analizy automatycznej, które pomagają zrozumieć trendy i wzorce zachowań użytkowników bez potrzeby konfiguracji zaawansowanych celów.
  • Raportowanie – narzędzie pozwala na tworzenie szablonów raportów, które są automatycznie uzupełniane o aktualne dane z serwisu internetowego.

Google Search Console

Kolejne narzędzie analityczne od Google, jednak to skupia się przede wszystkim na organicznych wynikach wyszukiwania oraz optymalizacji serwisu (SEO).

W zakresie analityki GSC pozwala na:

  • sprawdzenie statystyk fraz kluczowych (widoczność, kliknięcia);
  • monitorowanie ruchu z organicznych wyników Google;
  • mierzenie CTR;
  • weryfikację pozycji strony dla konkretnych fraz kluczowych;
  • badanie procesu indeksacji podstron.

Jak sprawdzić ilość wejść na stronę internetową w Google Search Console? Informacje na ten temat przedstawia zakładka „Łączna liczba kliknięć”. Należy pamiętać, że dane dotyczą wyłącznie wyszukiwarki Google.

Google Search Console

GSC

Narzędzie analityczne Google Search Console poza mierzeniem ruchu z organicznych wyników wyszukiwania Google pozwala na mierzenie i monitorowanie wskaźników Core Web Vitals. To zestaw metryk, które oceniają jakość doświadczenia użytkownika na stronie pod kątem ładowania, interaktywności i stabilności, które są istotne z punktu widzenia SEO.

Senuto

Senuto to narzędzie, które oblicza ruch na podstawie autorskich algorytmów, mierzących popularność słowa kluczowego, jego pozycję oraz średni CTR. Oprogramowanie dobrze sprawdza się w kontekście sprawdzania ruchu na stronach konkurencji.

Senuto - sprawdzania ruchu na stronach konkurencji

Aby sprawdzić ruch organiczny na stronie internetowej, wystarczy podać adres witryny, korzystając z funkcji „Analiza widoczności”.

Analiza widoczności w Senuto

Narzędzie Senuto poza weryfikacją ruchu organicznego pozwala także monitorować pozycję fraz kluczowych i zmiany zachodzące w SERP. To doskonałe rozwiązanie dla osób, które chcą dokładnie zweryfikować własny serwis pod kątem SEO lub witryny konkurentów.

Ahrefs

Narzędzie Ahrefs to rozbudowane rozwiązanie, które pozwala zbadać serwis internetowy na wielu płaszczyznach. Jedną z funkcji jest mierzenie ruchu organicznego.

Ahrefs - mierzenie ruchu organicznego

Aby sprawdzić ruch organiczny na stronie przy pomocy narzędzia Ahrefs, wystarczy przejść do funkcji „Site Explorer”. Oprogramowanie wyświetli również informacje o frazach kluczowych oraz linkach zewnętrznych prowadzących do serwisu.

Ahrefs- Site Explorer

Narzędzie Ahrefs jest jednym z najbardziej rozbudowanych narzędzi SEO dostępnych na rynku.

SEMrush

Informacje na temat ruchu organicznego dostępne są również w narzędziu SEMrush. Jest to kolejne narzędzie SEO, które podobnie jak Senuto i Ahrefs wylicza dane na podstawie własnych algorytmów.

Narzędzie SEMrush

Jak sprawdzić ruch organiczny przy pomocy narzędzia SEMrush? W tym celu przejdź do funkcji „Domain Overview”, a następnie podaj adres witryny, dla której chcesz przeprowadzić analizę.

SEMrush - jak sprawdzić ruch organiczny

Narzędzie SEMrush poza analizą ruchu na stronie internetowej dysponuje funkcjami zbliżonymi do oprogramowania Ahrefs. Pozwala więc na monitorowanie przypływu linków wewnętrznych, czy przeprowadzenie automatycznego audytu SEO serwisu. Do podstawowych funkcji należy także monitorowanie pozycji fraz kluczowych.

SimilarWeb

SimilarWeb to narzędzie służące do analizy stron internetowych. Pozwala zweryfikować takie metryki jak bounce rate, liczba wizyt, czy średni czas spędzony na stronie. Należy jednak pamiętać, że oprogramowanie wyświetla dane będące wynikiem analizy wewnętrznych algorytmów.

SimilarWeb

 

Ruch strony internetowej sprawdzisz w SimilarWeb poprzez przeprowadzenie analizy dla dowolnej domeny. Wyniki mogą być porównywane do innych serwisów. Narzędzie przydaje się podczas przeprowadzania badania konkurencji.

SimilarWeb - badanie konkurencji

Wykorzystaj wiedzę pozyskaną z analizy ruchu na stronie internetowej!

Analiza ruchu na stronie pozwala udoskonalać strategię marketingową, aby w ten sposób zwiększać zainteresowanie użytkowników, dodatkowo zwiększając liczbę odwiedzin w serwisie. Ponadto warto obserwować, jak radzą sobie rynkowi konkurenci, nie tylko w kontekście generowanego ruchu, ale także osiąganej pozycji w Google.

Wiedza dotycząca tego, skąd pochodzą użytkownicy – i ilu ich dokładnie jest – pozwala optymalizować realizowane działania, aby maksymalizować korzyści. Należy pamiętać, że analiza ruchu to podstawowy element usługi SEO, której celem jest wzrost widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwarki. W ten sposób bada się między innymi to, które podstrony nie generują żadnego zainteresowania wśród odbiorców.

Pomoc w mierzeniu i zwiększaniu ruchu organicznego zapewni agencja SEO OBTK. Dodatkowo podczas pozycjonowania realizuje się działania takie jak:

  • badanie kluczowych słów i fraz, które przyciągają użytkowników do strony i witryn konkurencji;
  • analizę wyników organicznych, aby zidentyfikować słabe i mocne witryny w porównaniu z konkurencją;
  • monitorowanie trendu w ruchu organicznym, aby zrozumieć zmiany w popularności strony.

Dzięki temu możliwe jest skuteczne zwiększanie ruchu organicznego w serwisie, realizowane poprzez wzrost widoczności fraz kluczowych wyszukiwanych przez użytkowników.