Meta description – co to jest? Jak napisać skuteczny opis meta?

Meta description - co to jest i jaki ma wpływ na SEO? Jak napisać opis meta?

W tym artykule odpowiemy na najważniejsze pytania dotyczące meta description. Porozmawiamy o tym, czym są opisy meta, dlaczego są ważne i jak je najlepiej wykorzystać w działaniach SEO witryny.

Co to jest meta description?

Meta description tag, inaczej opis meta, to znacznik HTML używany do opisywania zawartości strony internetowej. Opis ten pojawia się pod tytułem i adresem URL strony w wynikach wyszukiwania. Aby być widocznym w Google, długość meta description powinna zawierać się w przedziale od 140 do 160 znaków.

Gdzie i jak sprawdzić meta description?

Gdzie sprawdzić meta description?

Poniżej prezentujemy cztery sposoby na sprawdzenie, jak wygląda meta description danej strony:

  • Kod źródłowy – po kliknięciu na stronie prawym przyciskiem myszy wybierz „Zbadaj” bądź „Wyświetl źródło strony”. Kiedy wyświetli się kod, użyj skrótu klawiszowego Ctrl + F, aby ułatwić wyszukiwanie danego elementu.
  • Wyszukiwarka – po wpisaniu konkretnej frazy w wyszukiwarkę, na liście wyników możesz naocznie sprawdzić aktualnie wyświetlane meta description. Warto dodać, że test tego typu najlepiej przeprowadzić w trybie incognito lub też po uprzednim wyczyszczeniu historii przeglądania oraz wylogowaniu się z usług Google.
  • Narzędzia lub wtyczki – skorzystaj z narzędzi SEO, takich jak Screaming Frog lub Ahrefs, dzięki którym będziesz mógł przeskanować wszystkie podstrony, bądź wtyczek do sprawdzenia opisu meta na danej podstronie, jak np. SEOquake.
  • CMS – ręcznie sprawdź meta description danej strony w swoim panelu administracyjnym.

Przykład meta description

Meta description dla naszej agencji marketingowej prezentuje się następująco:

„Łączymy kompetencje z 3 obszarów. Działamy jako agencja social media, agencja public relationsagencja content marketing + SEO. Sprawdź nas.”

Oto przykład tego, jak ten meta opis prezentuje się w SERP Google:

Meta description agencji marketingowej OBTK

A tak przygotowane meta description wygląda w samym kodzie strony:

<meta name=”description” content=”Łączymy kompetencje z 3 obszarów. Działamy jako agencja social media, agencja public relations i agencja content marketing + SEO. Sprawdź nas.”>

Dlaczego meta opisy są istotne?

Ponieważ meta description pojawia się wraz z tytułem i adresem URL witryny na stronie wyników wyszukiwania, może on podnieść bądź wręcz przeciwnie – obniżyć, współczynnik klikalności wyników (CTR).

Meta description ma wyjątkowo dużą wartość w wynikach wyszukiwania – to aż dwa wiersze tekstu w porównaniu z jednym wierszem tytułu i jednym wierszem adresu URL. Warto skorzystać z możliwości, aby dobrze zareklamować swoją stronę.

Jak przygotować skuteczne meta description?

Ponieważ współczynnik klikalności w SERP jest postrzegany jako potencjalny czynnik rankingowy, najlepszym sposobem, aby Twoje meta opisy były przyjazne dla SEO, jest napisanie ich z zamiarem uzyskania większej liczby kliknięć.

Pomyśl o wynikach wyszukiwania jak o tradycyjnej reklamie w gazecie lub czasopiśmie. Klasyczna reklama wykorzystywała nagłówki i slogany, aby zachęcić potencjalnego klienta do zadzwonienia pod numer telefonu lub udania się pod wskazany adres w celu zakupu produktu w sklepie.

W wynikach wyszukiwania tytuł strony to nagłówek, opis meta to slogan, a adres URL to fizyczny adres sklepu. Meta description stanowi mini streszczenie strony, jej reklamę. To doskonała okazja, aby podsumować zawartość witryny w atrakcyjny sposób, używając aktywnego języka i przekonać odbiorców do kliknięcia w link.

Przygotowaliśmy kilka zasad, które ułatwią stworzenie idealnego meta description.

Jak napisać skuteczny meta description?

#1: Umieść frazę kluczową

W meta description należy użyć istotne dla naszej strony słowo kluczowe. Podczas wyszukiwania danej frazy, Google zaznacza ją w meta opisie strony, aby ułatwić użytkownikowi dotarcie do treści, które go zainteresują. Wyróżnienie to przyciąga uwagę, zwiększając przy tym szansę, że odbiorca kliknie właśnie w nasz link.

#2: Bądź szczery względem odbiorcy

Dbając o umieszczenie odpowiedniego słowa kluczowego, warto mieć jednocześnie na uwadze, że treść meta description powinna odpowiadać zawartości strony. Jeśli opis wprowadzi użytkownika w błąd i nie odnajdzie on tam tego, czego oczekiwał, istnieje duże prawdopodobieństwo, że opuści stronę i szybko na nią nie wróci.

#3: Zadbaj o Call to Action

Umieszczenie w meta description CTA, czyli wezwania do działania (np.: “Sprawdź naszą ofertę”, “Zamów już teraz!”), to jasny komunikat, który zachęca użytkownika do wykonania określonego ruchu – odwiedzenia naszej witryny.

Miejmy na uwadze, że CTA w meta opisie powinno być dopasowane do intencji użytkownika. Call to Action w przypadku intencji sprzedażowej będzie zupełnie inne niż wezwanie do działania użytkownika zainteresowanego zdobyciem danej informacji.

Czytaj więcej: CTA na stronie internetowej – czym jest i jak go używać?

Szukasz agencji SEO?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

#4: Podkreśl swoją unikalną cechę produktu

Zastanów się: co wyróżnia moją stronę spośród innych propozycji, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania? i przekaż to w meta description!

Nie bój się przemycić również słów i wyrażeń odwołujących się do emocji odbiorców. Oczywiście wszystko to w granicach rozsądku, w innym przypadku przekaz może wyglądać sztucznie i zamiast zachęcić odbiorców do wejścia na stronę, może ich skutecznie do tego zrazić.

#5: Pamiętaj o unikatowości opisu

Każda ze stron powinna posiadać unikatowe meta description. Duplikacja treści meta opisów może spowodować przypisanie contentowi niższej jakości, co negatywnie wpłynie na pozycję w rankingu. Zduplikowane meta description nie są także atrakcyjne dla użytkownika, który może z tego powodu stracić zainteresowanie daną stroną.

#6: Dopracuj atrakcyjny wygląd

Aby wzbogacić i uatrakcyjnić wygląd meta description, warto zaimplementować dane strukturalne. Nie są one elementem meta opisu, a znacznikami pozwalającymi robotom indeksującym lepiej zrozumieć zawartość strony i uporządkować zawarte na niej dane. Dzięki danym strukturalnym w wynikach wyszukiwania mogą pojawić się dodatkowe, rozszerzone informacje, takie jak oceny użytkowników czy cena produktu.

Jakich błędów unikać przy tworzeniu opisu meta?

Stosowanie się do wskazanych powyżej praktyk powinno skutecznie zapobiec pojawianiu się wielu najczęstszych błędów podczas tworzenia meta description, takich jak nieodpowiednia długość, niedostosowanie do zawartości strony czy duplikacja treści.

Jakich błędów unikać przy tworzeniu meta description?

Jakich jeszcze działań warto unikać, przygotowując meta opisy?

#1: Upychanie słów kluczowych na siłę

Jak już wspomnieliśmy, warto zadbać o to, aby w meta description znalazła się istotna dla strony fraza kluczowa. Miej jednak na uwadze, że wstawienie do opisu jak największej liczby słów kluczowych lub też powtarzanie jednego z nich zdecydowanie nie jest rekomendowanym działaniem i może tylko zaszkodzić Twojej stronie.

#2: Nieciekawa, monotonna treść

Zgadzamy się, że w przypadku niektórych branży czy tematów stworzenie porywającego emocje użytkownika meta description może stanowić wyzwanie. Niemniej jednak nawet w tych przypadkach warto unikać w treści monotonii i powtarzania słów. Słowem: zrób wszystko, co możesz, aby przyciągnąć wzrok odbiorcy!

#3: Brak meta opisu

Brak ustawienia meta description sprawia, że to, jaki fragment tekstu wyświetli się w wynikach wyszukiwania zależy już wyłącznie od algorytmu Google. Oznacza to zatem utratę kontroli nad treścią, która mogłaby przecież stanowić zachętę do wejścia na witrynę.

Jeżeli strona jest rozbudowana, a meta opisy nie były sukcesywnie dodawane, wprowadzanie ich od zera może być czasochłonnym procesem. Tworzenie meta description warto wówczas zacząć od kluczowych/generujących duży ruch organiczny stron.

W przypadku pozycjonowania sklepów internetowych o setkach albo nawet tysiącach podobnych produktów, polecamy postawić na automatyzację takiego procesu. Dobrym rozwiązaniem może być zastosowanie szablonów meta description dla podobnych podstron, dbając przy tym jednocześnie o unikatowość każdego opisu.

Podsumowanie

Choć tworzenie krótkich formatów tekstowych oraz reklamowych może wydawać się proste, przygotowanie skutecznego meta description wymaga odpowiedniej analizy i kreatywności. Efektem może być jednak nie tylko wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania, ale także wysoki CTR Twoich stron. Jeśli sam nie czujesz się na siłach lub też zależy Ci na oszczędności czasu, działania możesz zlecić profesjonalnej agencji SEO takiej jak On Board Think Kong. Zadbamy o najlepsze efekty dla Twojego biznesu.