Rola Google Perspective w kontroli jakości treści: jak wpływa na poprawę doświadczeń użytkowników?

Google Perspective API - czym jest i jak wpływa na jakość treści w internecie?

W obecnych czasach treści generowane przez użytkowników (user generated content) są niemal wszechobecne, co z jednej strony niesie z sobą duży potencjał marketingowy i może być wykorzystywane do budowania wizerunku marki, ale jednocześnie ma też swoją ciemną stronę – to hejt, mowa nienawiści i prowokacyjne, toksyczne komentarze, z którymi nierzadko muszą zmagać się firmy na swoich platformach.

Jedną z broni wykorzystywanych w walce z tymi zatruwającymi przestrzeń internetową zjawiskami może być Perspective API opracowany przez Jigsaw i zespół Google. Wyjaśniamy, jak działa i w czym może na co dzień wesprzeć działania firmy.

Google Perspective – co to takiego?

Google Perspective API to specjalne narzędzie, które dokonuje automatycznej oceny treści pojawiających się w sieci, wyłapując te szkodliwe. Bazuje na sztucznej inteligencji. Perspective swój debiut miał w roku 2017 i obecnie jest coraz szerzej wykorzystywany oraz stale udoskonalany.

Google Perspective: założenia – jak działa?

Mnogość platform internetowych i rosnące znaczenie mediów społecznościowych sprawiają, że moderacja staje się sporym wyzwaniem. Ręczne wyszukiwanie obraźliwych treści w sieci jest żmudnym zajęciem. Zgodnie z założeniami, Google Perspective pomaga w tym ważnym procesie filtrowania, wyłapując wulgarne, niebezpieczne i naruszające prawo komentarze oraz wykrywając spam.

Google Perspective: założenia – jak działa?

Technologiczne podstawy działania

Google Perspective API wykorzystuje uczenie maszynowe, które zostało „przeszkolone” na bazie ogromnej ilości danych z Internetu. Modele analizują treści i szukają podobnych do tych, które wcześniej zostały określane jako toksyczne czy zniechęcające użytkowników.

Cel i misja Google Perspective

Szkodliwe treści generowane przez użytkowników są dziś naprawdę dużym wyzwaniem dla marek zarządzających swoimi platformami internetowymi. Dlaczego? Toksyczne komentarze skutkują uciszaniem czy przesłanianiem cennych głosów i merytorycznych opinii, zniechęcaniem użytkowników i – w konsekwencji – nadszarpywaniem reputacji marki. Bezpośrednim celem Google Perspective jest pomoc w kontrolowaniu tych zjawisk i moderowaniu treści użytkowników oraz promowanie zdrowych dyskusji w sieci.

Skuteczność Google Perspective w wykrywaniu obraźliwych treści

Google Perspective filtruje i wskazuje treści z wysokim prawdopodobieństwem „toksyczności”. Szczególnie sprawdza się więc w przypadku dużych platform czy dynamicznie działających kanałów, generujących codziennie dużą ilość komentarzy, gdzie ważne jest szybkie analizowanie treści na bieżąco. Ponieważ wykorzystuje uczenie maszynowe, im więcej treści analizuje, tym jego skuteczność wzrasta. Co ważne, jest elastycznym narzędziem: można ustawić tu własne progi toksyczności (różne społeczności postrzegają ją przecież inaczej), a proces integracji z platformami jest dość prosty.

Etyczne wyzwania związane z działaniem Google Perspective

Jak każde narzędzie bazujące na sztucznej inteligencji, Google Perspective również nie jest pozbawione wad i pewnych, wpisanych w nie, wyzwań.

Ochrona prywatności

Wykorzystując to narzędzie, należy mieć na uwadze kwestię ochrony prywatności i danych, z których korzysta AI w uczeniu maszynowym.

Ochrona prywatności

Firmy powinny więc zwrócić uwagę na odpowiednie ich zabezpieczenie przed nieuprawnionym dostępem.

Potencjalne błędy i wyzwania

Google Perspective API nie jest doskonałe. Może dawać fałszywe wyniki, zarówno pozytywne, jak i negatywne. Zdarza się, że neutralne określenia w konkretnym zestawieniu traktuje już jako obraźliwe. Zdarza się, że bywa oszukane – gdy użytkownik popełni błędy czy „literówki”, celowo „wykropkuje” lub przekręci pewne wyrazy albo użyje slangu, Google Perspective może się pogubić.

Inna kwestia to fakt, że pojęcie toksyczności jest dość płynne i subiektywne, co też samo w sobie stanowi pewne wyzwanie. Ktoś może postrzegać usuwanie konkretnych komentarzy jako naruszenie wolności słowa lub nadużywanie pojęcia „szkodliwe”.

Google Perspective jest w stanie wykryć negatywne treści, ale nie zna kontekstu, w jakim funkcjonują. Nie ma też inteligencji emocjonalnej. To wszystko prowadzi do wniosku, który można odnieść do sztucznej inteligencji w ogóle – choć ma sporo zalet, nie może być pozostawiona sama sobie, bez ludzkiej kontroli.

Niezależnie od wspomnianych wad czy wyzwań, niewątpliwie Google Perspective może stanowić pierwsze sito, odcinające te jednoznacznie szkodliwe treści, a moderatorom pozostaje już tylko ocena niejednoznacznych przypadków. W tym sensie jest naprawdę pomocne.

Wpływ Google Perspective na doświadczenia użytkowników

Platformy zintegrowane z Google Perspective mogą w czasie rzeczywistym przekazywać informacje zwrotne dotyczące komentarzy, zanim zostaną one opublikowane. Skutkiem jest nie tylko blokowanie szkodliwych treści, ale też w pewnym sensie edukowanie odbiorców na temat właściwego, preferowanego charakteru dyskusji. To zdecydowanie przekłada się na doświadczenia użytkowników, którzy po prostu czują się dobrze w społeczności pozbawionej szkodliwych i nieużytecznych treści. To sprzyja tworzeniu bezpiecznego, przyjaznego środowiska online.

Jakie są zalety korzystania z Perspective API?

Podsumujmy najważniejsze korzyści z Google Perspective:

  • Stanowi konkretne zabezpieczenie przed szkodliwymi treściami, cyberprzemocą, oszustwami i innymi nadużyciami.
  • Wspiera proces budowania reputacji marki oraz pozytywnych relacji z odbiorcami.
  • Usprawnia codzienną pracę z zakresu moderacji i marketingu, automatyzując działania biznesowe.
  • Pozwala utrzymać jakość treści na dobrym poziomie.

Wpływ Google Perspective na doświadczenia użytkowników

Czy Google Perspective pomaga w SEO?

Jest jeszcze jedna korzyść, którą warto dokładniej omówić. Perspective API może bezpośrednio przełożyć się na pozycjonowanie. Jak? Po pierwsze, to wspomniane doświadczenie użytkowników (UX), które jest przecież jednym z ważnych kryteriów w SEO.

Witryna, w której pojawiają się toksyczne treści, zwyczajnie zniechęca odbiorców, co przekłada się na wyższy współczynnik odrzuceń. Gdy użytkownicy czują się na danej stronie dobrze, spędzają tam więcej czasu i bardziej się angażują, co dla wyszukiwarki stanowi jasny sygnał, że witryna jest wartościowa. Google ceni świeże, unikatowe, budzące zaufanie, użyteczne i pozbawione mowy nienawiści czy wulgaryzmów treści.

Jest jeszcze wartość dodana – gdy moderacja zostaje odciążona, firma może więcej czasu i uwagi poświęcić skutecznemu content marketingowi, czyli tworzeniu i publikowaniu wartościowych treści, które są kluczowe z punktu widzenia SEO.

Czy Google Perspective pomaga w SEO

Google Perspective – wnioski i perspektywy na przyszłość

Jak widać, Perspective API, choć nie pozbawione wad, stanowi konkretny wkład w tworzenie bezpiecznej, przyjaznej przestrzeni internetowej i stanowi dla firm przydatne narzędzie, pozwalające utrzymać bezpieczną i profesjonalną atmosferę na własnych kanałach w sieci. Można się spodziewać, że to narzędzie nadal będzie dopracowywane i tym samym udoskonalane.

Potrzebujesz wsparcia w content marketingu, który przyciągnie odbiorców i wygeneruje zyski? Zapraszamy do kontaktu!