Jak działa algorytm TikToka w 2022 roku? Wskazówki dla użytkowników

Algorytm TikToka - jak działa i co należy o nim wiedzieć?

TikToka można lubić bądź nie, ale z całą pewnością nie można go lekceważyć. To obecnie jedna z czołowych platform społecznościowych na świecie, która zrzesza już ponad miliard użytkowników! Jak działa TikTok i na czym polega fenomen jego algorytmów? Jak stworzyć strategię komunikacji na TikToku, dzięki której dotrzemy do tysięcy nowych odbiorców? Dlaczego warto prowadzić działania na tej platformie? Na wszystkie te pytania odpowiadamy w naszym dzisiejszym artykule!

Czym jest TikTok?

Zanim szczegółowo omówimy algorytmy TikToka, warto najpierw pokrótce przypomnieć jego historię i przybliżyć działanie tej przełomowej platformy. TikTok jest bowiem następcą niezwykle popularnego wśród nastolatków serwisu Musica.ly, który dość szybko wyczerpał swoją formułę i w roku 2017 został wykupiony przez spółkę ByteDance, czyli właśnie właściciela TikToka.

A czym dziś jest TikTok? To jedna z najpopularniejszych aplikacji społecznościowych, która umożliwia kreatywne tworzenie i publikowanie filmów trwających maksymalnie 3 minuty. Wyróżnia się przede wszystkim imponującą ilością różnego rodzaju efektów, filtrów, dźwięków i innych możliwości edycji materiałów, które przekładają się na nieskończoną wręcz ilość koncepcji i kreatywnych kombinacji.

Czym wyróżnia się TikTok?

Jak działa algorytm TikToka i w czym tkwi jego wyjątkowość? Odpowiedź znajdziecie poniżej!

Algorytm TikToka a algorytmy innych portali

Warto zastanowić się, z czego wynika ocena trafności treści na tej platformie. Algorytm TikTok opiera swoje działanie o nieco inne mechanizmy niż pozostałe kanały social media. Gdy użytkownik otwiera aplikację, automatycznie przechodzi do sekcji krótkich filmów, co wyróżnia kanał od innych platform społecznościowych. To oczywiście nie wszystkie różnice w algorytmach – TikTok w pierwszej kolejności nie pokazuje bowiem swoim użytkownikom treści od tych twórców, których obserwują, a samodzielnie dobiera filmy pod kątem zainteresowań i preferencji. Dzięki temu platforma ukazuje odbiorcom również te profile, których samodzielnie mogliby oni nigdy nie odnaleźć. Dla wszystkich twórców jest to doskonała okazja na dotarcie do zupełnie nowych odbiorców!

Jak działa algorytm TikTok?

Interfejs Tiktoka to zbiór różnego rodzaju treści: nie tylko tych pochodzących od obserwowanych użytkowników, ale również od absolutnie nieznanych dla odbiorcy twórców. Przedmiot prezentowanego materiału musi być jednak zgodny z preferencjami i zainteresowaniami użytkownika – właśnie ten fakt to największa moc, jaką dysponuje algorytm TikToka. Treści z zakładki odkryj to także najnowsze trendy oraz filmy zgodne z konkretnymi hashtagami czy efektami, które wcześniej wyszukiwał użytkownik. Konkretnie: jak działa algorytm TikToka? Otóż działanie to wciąż nie jest do końca znane, jednak dysponujemy danymi, które przybliżają nas do tych rewelacji.

Jak działa algorytm TikTok?

Algorytm TikTok i jego działanie wciąż jest dla Ciebie zagadką? Wciąż masz wątpliwości, czy ten kierunek jest odpowiedni dla rozwoju Twojego brandu? Serdecznie zapraszamy do kontaktu z naszą agencją – odpowiemy na każde Twoje pytanie!

Czytaj więcej: TikTok dla biznesu – czy warto inwestować i jak efektywnie go wykorzystać?

Pierwszy kontakt z nowym użytkownikiem

Podstawowe pytanie o algorytm TikToka brzmi: skąd platforma wie, jakie treści mnie interesują, skoro jestem zupełnie nowym użytkownikiem aplikacji? Podstawą jest tutaj kwestia aktualnych trendów i tzw. virali, które zdobywają szczyty popularności w obrębie społeczności TikToka, a także poza nią. To właśnie te treści każdy nowy użytkownik zobaczy w pierwszej kolejności i na bazie jego reakcji zostaną dopasowane kolejne.

Kolejne rekomendacje

Każda interakcja użytkownika w obrębie aplikacji ma bezpośredni wpływ na indywidualną personalizację boardu, emitowane treści oraz rekomendowanie filmów z zupełnie nowej tematyki. Interfejs bazujący na AI oraz machine learningu (Content-Based-Filtering) to w efekcie rozbudowany ekosystem, w którym użytkownik zostaje niejako zamknięty w kręgu swoich wąskich preferencji i idealnie dostosowanych treści.

Grupy podobnych filmów i użytkowników

Działanie algorytmów TikToka

Znaczenie mają tu nie tylko wyszukiwane frazy, hashtagi czy efekty, ale również czas spędzony na oglądaniu danego wideo czy dodanie go do indywidualnej kolekcji ulubionych filmów. Platforma grupuje poszczególne tematy i sprytnie nimi żongluje, dzięki czemu TikTok nigdy nie staje się nudny.

Mierzenie zaangażowania

Algorytm TikToka mierzy również stopień aktywności pod danymi filmami i analizuje szereg danych analitycznych. Dzięki temu prezentowane użytkownikom treści są dopasowane także pod tym kątem. Platforma słynie z rozbudowanej analityki, która wciąż jest oczywiście udoskonalana, jednak już dziś każdy Twój komentarz czy polubienie wpływa na to, jakie filmy aplikacja zaprezentuje Ci jutro!

Potrzebujesz pomocy z Social Media?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację Social Media z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Unikanie powtarzalności materiałów

Algorytmy TikToka zostały zaprojektowane i wdrożone w taki sposób, aby użytkownik nigdy nie zobaczył tego samego wideo powtórnie. To niejako prowokuje go do reagowania i zapisywania filmów, które mu się podobają, ponieważ w innym razie po prostu ciężko będzie mu je odnaleźć. Oczywiście może dotrzeć do danego materiału np. po nazwie danego twórcy, jednak tylko w sytuacji, gdy ją zna.

Wyjście poza “bańkę” użytkownika

Jako że platforma wyposażona jest w mocny silnik rekomendacji, czyli algorytmy zaprojektowane na bazie machine learningu oraz sztucznej inteligencji, to indywidualny krąg zainteresowań danego odbiorcy jest przewidywalny i ustalany z wyprzedzeniem. To właśnie dlatego TikTok naprawdę uzależnia!

Jak stworzyć treści, które pokocha algorytm TikToka?

Jak stworzyć treści pod algorytm TikToka?

TikTok to aplikacja, która wciąż rośnie w siłę, a już dziś korzysta z niej ponad miliard użytkowników z całego świata. Jest to wobec tego przestrzeń, w której znajduje się niesamowity potencjał reklamowy i strategiczny (nie tylko dla samodzielnych twórców, ale również największych brandów). Jak jednak poszerzyć swoje audytorium na TikToku? Jednym z najlepszych sposobów jest oczywiście podążanie za trendami, które uwielbiają algorytmy platformy. Ogromne znaczenie mają tu także odpowiednio dobrane hashtagiefekty audio – należy nieustannie trzymać rękę na pulsie i sprawdzać, które z nich są obecnie na topie.

Warto pamiętać, że nawet najbardziej angażujące treści, które będą jednocześnie zgodnie z obowiązującymi trendami, mogą okazać się niewystarczające do skutecznego budowania silnego brandu wewnątrz platformy. Z tego powodu działania promocyjne warto oddelegować do doświadczonej i wyspecjalizowanej agencji social media, która kompleksowo zajmie się zaprojektowaniem i wdrożeniem najskuteczniejszej strategii działania!