Jak pozycjonować sklep internetowy na PrestaShop?

Pozycjonowanie sklepu PrestaShop - od czego zacząć?

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy uruchomiony na platformie PrestaShop, z pewnością chcesz docierać do jak największego grona potencjalnych klientów. Odpowiednią strategią, zwiększającą zasięg w Internecie, jest pozycjonowanie (SEO), czyli budowanie widoczności w wyszukiwarce, takiej jak Google.

PrestaShop – co to jest?

PrestaShop to oprogramowanie e-commerce służące do tworzenia sklepów internetowych z otwartym dostępem do kodu źródłowego (open source). Funkcjonuje na rynku od 2008 roku i jest regularnie rozwijane oraz aktualizowane. Według raportu SimilarTech PrestaShop to jedno z najpopularniejszych rozwiązań e-commerce na świecie i w Polsce.

Popularność Prestashop

Jeszcze nie posiadasz sklepu internetowego, ale planujesz założyć własny biznes? Zastanawiając się nad tym, jak zacząć w e-commerce, dokładnie pomyśl, która z dostępnych platform będzie odpowiednia dla Ciebie. Weź pod uwagę nie tylko możliwości techniczne konkretnego oprogramowania, ale również łatwość obsługi, czy podatność na optymalizację w celu pozycjonowania.

Platformy e-commerce w Polsce

Czy PrestaShop jest przyjazny dla SEO?

Czym jest SEO? To Search Engine Optimization, czyli pozycjonowanie stron internetowych, polegające na dostosowywaniu serwisu do wytycznych wyszukiwarki, aby witryna osiągała wysokie pozycje na określone frazy kluczowe. W znacznym stopniu SEO polega na optymalizacji technicznej serwisu, jednak nie każde oprogramowanie e-commerce pozwala na wdrażanie zaawansowanych zmian w tym zakresie. Czy pozycjonowanie sklepu na PrestaShop jest możliwe i przynosi satysfakcjonujące efekty?

Omawiana platforma e-commerce ma charakter open source, więc administrator otrzymuje dostęp do edycji plików źródłowych. To ogromny atut, dzięki któremu PrestaShop w zakresie SEO buduje przewagę względem rozwiązań SaaS (Software as a Service), ponieważ istnieje możliwość wdrażania ręcznych zmian, jeżeli dodatkowe moduły okażą się niewystarczające.

Zalety PrestaShop pod kątem SEO:

  • open source;
  • dodatkowe moduły;
  • regularne aktualizacje oprogramowania;
  • elastyczność pod kątem wyboru motywów, skryptów, modułów;
  • łatwość obsługi, nawet dla osoby bez doświadczenia.

Czy PrestaShop jest przyjazny dla SEO?

Pozycjonowanie sklepu na PrestaShop – od czego zaczynamy?

Pozycjonowanie sklepu internetowego PrestaShop wymaga optymalizacji serwisu w taki sposób, aby witryna była przyjazna dla wyszukiwarki (w tym algorytmu rankingowego), a także użytkowników, którzy będą odwiedzać e-commerce w celu realizacji zamówienia. Jak osiągnąć taki efekt krok po kroku?

Wybieramy hosting

Odpowiedni wybór hostingu to istotna kwestia pod kątem SEO dla PrestaShop. Usługa ta powinna gwarantować szybkość, bezpieczeństwo oraz stabilność. W przeciwnym wypadku osiąganie wysokiej pozycji w Google będzie utrudnione. Niskiej jakości usługa hostingowa może prowadzić do długiego czasu wczytywania witryny, podatności na ataki (np. DDoS) oraz być narażona na awarie. Wszystkie z wymienionych czynników wpływają negatywnie na widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania.

Zainstaluj SEO-friendly motyw

PrestaShop posiada bogatą bibliotekę motywów, które pozwalają szybko i wygodnie zbudować własny sklep internetowy. Szablon powinien być lekki (nie może obciążać serwera) i jednocześnie przyjazny dla użytkowników. Nie zapominaj również o responsywności, czyli dopasowaniu do wszystkich typów urządzeń, od smartfonów, przez tablety, aż po laptopy oraz ekrany monitorów. Jakość sklepu pod kątem SEO-friendly sprawdzisz na web.dev.

SEO-friendly motyw w Prestashop

Wybierz SSL certyfikat

Certyfikat SSL pozwala wdrożyć protokół HTTPS, który jest szczególnie istotny w sklepach internetowych. W ten sposób zabezpiecza się dane (adresy, numery telefonów, nazwiska) przed przechwyceniem przez osoby postronne. Certyfikat SSL zwykle możesz zamówić u dostawcy hostingu.

PrestaShop Modules

Moduły w PrestaShop to zawartość dodatkowa, która pozwala rozbudowywać sklep o nowe funkcjonalności.

Aby dodać moduł, otwórz panel administracyjny i w bocznym menu wybierz „Modules”, a następnie „Modules Manager”. Po wyszukaniu odpowiedniej aplikacji kliknij „Upload a module”.

Istnieją moduły do PrestaShop, które zostały zaprojektowane z myślą o SEO. Oto najważniejsze z nich:

  • SEO Internal Linking Module – wsparcie i automatyzacja linkowania wewnętrznego.
  • BLOG Module lub Advance Blog – pozwalają łatwo i szybko wdrożyć blog w sklepie internetowym na PrestaShop.
  • Page Cache Ultimate – konfiguracja cache, mająca znaczenie w optymalizacji czasu ładowania.

Wybór konkretnych modułów będzie uzależniony od Twoich potrzeb oraz charakterystyki sklepu internetowego.

Szukasz agencji SEO?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Google Search Console

Google Search Console to darmowe narzędzie, które pozwala analizować widoczność strony internetowej w wyszukiwarce Google na frazy kluczowe. Aby skorzystać z tego rozwiązania, należy utworzyć konto, a następnie dodać usługę i zweryfikować własność domeny. Istnieje kilka metod:

  • przesłanie pliku weryfikacyjnego HTML na serwer,
  • dodanie metatagu weryfikacyjnego,
  • weryfikacja przez Google Analytics,
  • weryfikacja przez Google Tag Manager,
  • dodanie rekordu w DNS domeny.

Mapa witryn sitemap.xml

Mapa witryny to plik z adresami URL serwisu. Jej wygenerowanie oraz implementacja w Google Search Console pozwala przyspieszyć indeksowanie, czyli proces dodawania stron do wyszukiwarki Google.

Podczas pozycjonowania PrestaShop skorzystaj z modułu Google Sitemap, aby wygenerować mapę witryny. Następnie wskazany adres URL podaj w Google Search Console.

Stworzenie mapy witryny

Optymalizacja sklepu na PrestaShop

SEO dla PrestaShop to przede wszystkim optymalizacja techniczna. Odpowiednio zaprojektowany sklep wyróżnia się szybkim czasem wczytywania, jest responsywny i przyjazny dla użytkowników oraz robotów indeksujących.

Przyjazne adresy URL w PrestaShop

Przyjazne adresy URL wspierające pozycjonowanie PrestaShop to takie, które nie posiadają zbędnych znaków. Powinny być krótkie i nawiązywać do tego, co znajduje się na konkretnej podstronie.

Przejdź do zakładki Preferences w menu bocznym, a następnie SEO & URLs. Z listy podstron wybierz, którą chcesz edytować, a następnie dowolnie zarządzaj strukturą adresów URL. Jeżeli edytujesz istniejącą podstronę, zadbaj o jej przekierowanie na nowy adres, aby nie utracić linkowania wewnętrznego i uniknąć błędu 404.

Meta Title

Meta Title to tag z nazwą podstrony, który może być widoczny w wynikach wyszukiwania. Wyświetla się również bezpośrednio na liście zakładek w przeglądarce. W tytule warto umieścić frazę kluczową. Maksymalna długość Meta Title to 600 px (około 55 znaków ze spacjami).

Meta tagi w Prestashop

Meta description

Meta description to tag opisujący adres URL. Zawartość może wyświetlać się w wynikach wyszukiwania, ale często Google automatycznie ją zastępuje, aby lepiej dopasować odpowiedź do zapytania użytkownika. Maksymalna długość description to 920 px (około 150 znaków ze spacjami). W treści warto dodać frazy kluczowe oraz CTA zachęcające do odwiedzenia strony.

Meta tagi przykład

Meta dane możesz testować w symulatorach, aby sprawdzić, jak będą wyświetlane. Dostęp do takich funkcji zapewniają narzędzia takie jak:

Czytaj więcej: Jak napisać skuteczne meta description?

Szybkość strony

Szybkość wczytywania strony internetowej to bardzo ważny aspekt SEO. Algorytm Google niechętnie wyświetla na wysokiej pozycji te witryny, które ładują się zbyt długo. Realizując SEO dla PrestaShop zadbaj o to, aby maksymalnie skrócić czas wczytywania wszystkich podstron. Badania przeprowadzone przez serwis Portent wskazują, że witryny z czasem ładowania trwającym 1 sekundą mają średnio 5x wyższy współczynnik konwersji względem stron ładujących się 10 sekund.

Optymalizacja treści

Treści nie tylko zachęcają do zakupu, ale również wspierają pozycjonowanie sklepu na PrestaShop. To właśnie w tekstach umieszcza się frazy kluczowe, które pomagają robotom indeksującym lepiej „zrozumieć” zawartość konkretnego adresu URL. Oto kilka elementów z zakresu optymalizacji treści, wpływających na widoczność w Google:

  • Nagłówek H1 – powinien być tytułem podstrony oraz zawierać najważniejszą frazę kluczową. Zaleca się stosować jeden nagłówek H1 na podstronę.
  • Nagłówki H2, H3, H4 – powinny odnosić się do treści znajdujących się w poniższych akapitach. Warto dodawać w nich frazy kluczowe. Zachowaj ich odpowiednią strukturę (kolejność).
  • Dane strukturalne – to elementy kodu (znaczniki), które pozwalają robotom lepiej zrozumieć zawartość podstrony. Dodatkowo wpływają na wygląd wyników wyszukiwania. Do popularnych danych strukturalnych zalicza się: FAQ, product, breadcrumbs, video, price, recipe, review. Więcej o danych strukturalnych przeczytasz tutaj.

Przykład danych strukturalnych

Blog na PrestaShop

Pozycjonowanie sklepu na PrestaShop bez bloga byłoby niemożliwe. Ogromną część ruchu zawsze generują wartościowe artykuły, które następnie mogą przekierowywać użytkowników do asortymentu. Platforma PrestaShop w podstawowej wersji nie posiada bloga, więc do jego uruchomienia konieczne jest zainstalowanie odpowiedniego modułu: BLOG Module lub Advance Blog. Następnie skonfiguruj blog, ustawiając odpowiednie meta dane, dodatkowo ustaw adres URL i zadbaj o odpowiednie adresy publikowanych artykułów.

Jeżeli chcesz założyć serwis, który będzie tylko i wyłącznie blogiem, zdecydowanie lepiej zdecydować się na system CMS WordPress, który jest bezpośrednio przystosowany do wykorzystywania w ten sposób. O pozycjonowaniu strony na WordPressie przeczytasz więcej tutaj.

Zaawansowane porady dla PrestaShop

Zaawansowane porady dla PrestaShop

#1 Dbaj nie tylko o SEO, ale również UX

Pozycjonowanie sklepu na PrestaShop to nie wszystko, co możesz zrobić, aby zwiększyć sprzedaż. Równie skuteczną strategią jest SXO, czyli połączenie SEO oraz UX. Dzięki temu ruch organiczny pozyskany z wyszukiwarki zostaje wartościowany. Podstawowe elementy wchodzące w skład SXO to: optymalizacja formularzy kontaktowych i procesu składania zamówienia, testy A/B, czy projektowanie UX oraz UI.

#2 Implementuj przekierowania

Przekierowania stosuje się między innymi podczas usuwania podstron. Wówczas linki wewnętrzne prowadzące do usuniętego elementu zwrócą błąd 404. Aby uniknąć takiej sytuacji, należy wdrożyć odpowiednie przekierowanie do nowego adresu URL. Dodatkowo przekierowania przekazują „autorytet”, więc wskazana podstrona ma szansę osiągać równie wysoką pozycję, co usunięta zawartość.

#3 Pamiętaj o linkach kanonicznych oraz noindex

Podczas realizacji SEO dla PrestaShop należy zadbać o odpowiednie linki kanoniczne, umieszczane między innymi na podstronach paginacji. W ten sposób unika się duplikacji tej samej treści wyświetlanej pod różnymi adresami URL. Równie istotny z punktu widzenia pozycjonowania jest tag noindex, którego obecność w kodzie źródłowym to  informacja dla robota Google, aby nie indeksować adresu URL. Taki element znajduje zastosowanie na podstronach takich jak koszyk zakupowy czy panel do rejestracji i logowania.

Przykłąd tagu noindex

Już wiesz, jak pozycjonować sklep na PrestaShop?

Działania SEO podejmowane w sklepie na PrestaShop wymagają wiedzy z zakresu etycznych praktyk pozycjonowania, optymalizacji technicznej, content marketingu oraz link buildingu. Jeżeli potrzebujesz pomocy ekspertów, skontaktuj się z naszą agencją SEO.