Sztuczna inteligencja w marketingu – przewodnik dla przedsiębiorców

Sztuczna inteligencja w marketingu - jak skutecznie wykorzystać?

Sztuczna inteligencja zrewolucjonizowała współczesny świat i konsekwentnie rozszerza swoje wpływy. Przyniosła transformację w biznesie i stała się nieodłącznym elementem marketingu. Wyjaśniamy, czym w praktyce jest AI i jak skutecznie wykorzystać ją w poszczególnych przestrzeniach reklamy.

Co to jest sztuczna inteligencja?

AI (artificial intelligence) to szereg narzędzi i programów, które naśladują ludzki umysł pod kątem przetwarzania informacji. Jak działa sztuczna inteligencja? Zaawansowane algorytmy dokonują szczegółowej analizy między elementami i automatycznie je odtwarzają. Technologia wykorzystuje uczenie maszynowe (machine learning), przetwarzanie języka naturalnego czy rozpoznawanie obrazów. Samo pojęcie nie jest nowe. Początki sztucznej inteligencji sięgają lat 50. XX w., ale prawdziwy przełom, jeśli chodzi o tę technologię dokonuje się obecnie na naszych oczach, szczególnie po zeszłorocznej premierze chatbota ChatGPT OpenAI.

Czym jest AI marketing?

Czym jest AI marketing?

Już teraz różne algorytmy z rozmachem analizują i wykorzystują niebotyczne ilości danych, opracowują skomplikowane problemy, a także zapewniają automatyzację procesów w reklamie. Co zyskujemy? Większą efektywność i wydajność pracy, oszczędność czasu i redukcję kosztów. W praktyce AI w marketingu pozwala m.in. na:

  • szybkie pozyskiwanie ogromnych ilości informacji i ich przetwarzanie;
  • lepsze zrozumienie klientów i personalizowanie komunikatów;
  • przewidywanie trendów i zachowań konsumenckich;
  • docieranie do odbiorców z dobranym komunikatem w odpowiednim czasie;
  • poprawienie współczynników konwersji i zwiększenie ruchu na stronie.

Uczenie maszynowe wykorzystują już wyszukiwarki (np. algorytmy), strony www (np. użycie chatbotów), serwisy internetowe (np. sugerowanie użytkownikom indywidualnie dopasowanych materiałów) i rynek e-commerce (np. obsługa klientów).

Skuteczne narzędzia Artificial Intelligence (AI), które możesz stosować w codziennej pracy

Zasób programów wykorzystujących AI w marketingu stale się poszerza. Oto kilka przykładów często używanych narzędzi:

  • ChatGPT dzięki znajomości języka naturalnego może generować różnego rodzaju treści – odpowiada na pytania, rozwiązuje problemy, rozmawia na różne tematy.
  • Hootsuite Insights jest narzędziem, które wykorzystuje AI, by analizować media społecznościowe pod kątem zachowań odbiorców i aktualnych trendów.
  • Midjourney na Discordzie – narzędzie, które pozwala na generowanie zaawansowanych grafik na podstawie podanego opisu. Tworzone obrazy są bardzo precyzyjne i można je miksować.
  • DALL-E 2 – generuje zaawansowane grafiki o fotograficznej jakości. Przygotowuje cztery propozycje grafik, nad którymi można dalej pracować.
  • Bing AI – Microsoft zintegrował wyszukiwarkę Bing z GPT-4. Wyszukiwarka jest dostępna w przeglądarce Microsoft Edge po zalogowaniu. Bing AI odpowiada na skomplikowane pytania i generuje obrazy.

Narzędzia Artificial Intelligence (AI)

Sztuczna inteligencja: zastosowanie – praktyczne wskazówki i sposoby

Dobrze wykorzystana sztuczna inteligencja sprawdzi się właściwie w każdej dziedzinie marketingu. Przyjrzyjmy się tym kluczowym.

AI w SEO

AI znacznie usprawnia pracę specjalistów od SEO.

AI w SEO

Szukasz agencji SEO?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

AI w content marketingu

Sztuczna inteligencja do pisania tekstów to częste zastosowanie tej technologii. Może pomóc w tworzeniu skutecznych treści w ramach content marketingu. Przygotuje dla Ciebie szablon treści, zaproponuje tytuły i nagłówki artykułu na firmowego bloga, uwzględni elementy ważne z punktu widzenia SEO, pozwoli na analizę konkurencji pod kątem treści. Ma też duży potencjał jako narzędzie pomocne w przygotowaniu content planu.

Oczywiście AI nie zastąpi doświadczonych copywriterów, jednak może znacznie usprawnić ich pracę. Pamiętaj, że teksty sprzedażowe wytworzone przez AI zawsze wymagają weryfikacji eksperta i redaktora.

Szukasz agencji Content Marketingowej?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Poniżej przykład tekstu dostarczonego przez AI w odpowiedzi na polecenie „przygotuj szablon artykułu blogowego o zaletach rolet zewnętrznych”. Otrzymaliśmy propozycję tytułu, nagłówków, wstępu, poszczególnych akapitów i podsumowania. Jak widać, tekst jest prosty i przystępny, nie ma jednak szczególnego „polotu”. Wymagałby doszlifowania stylistycznego i weryfikacji podanych informacji, a przede wszystkim uzupełnienia o konkretne dane, przykłady. Może jednak stanowić dobry punkt wyjścia i inspirację do pracy nad docelowym tekstem.

AI w content marketingu

AI w grafice komputerowej

Powszechne stało się też używanie sztucznej inteligencji do tworzenia obrazów. Ty podajesz jej opis, a ona generuje odpowiadającą mu grafikę. Oprócz zaawansowanych płatnych programów możesz skorzystać z opcji zamiany tekstu na obraz w popularnej Canvie. Poniżej przykład. Zobacz, jakie cztery propozycje wygenerował program na podstawie wpisanego prostego opisu „Stokrotki na łące przy wschodzącym słońcu”.

Canva AI przykład

AI w email marketingu

Kolejnym obszarem, w którym warto wprowadzić automatyzację, jest email marketing. AI pomoże Ci w tworzeniu unikatowych, spersonalizowanych treści newsletterów czy w doborze odpowiedniej pory na ich wysłanie.

AI w reklamie Google Ads

Wykorzystanie sztucznej inteligencji przekłada się dziś na rankingi wyszukiwań, dobór reklamy zgodnie z lokalizacją użytkownika, remarketing oraz inteligentne kampanie reklamowe.

AI w e-commerce

Zastosowanie AI jest bardzo szerokie również w obszarze sprzedaży internetowej. To m.in. użycie chatbotów do obsługi klienta, analiza zachowań użytkowników pod kątem wzorców behawioralnych, autouzupełnianie literówek we wpisywanych w wyszukiwarkę frazach, dostosowanie ofert, segmentacja klientów. Wszystko po to, by pozyskiwać nowych odbiorców i zwiększać sprzedaż.

Zalety sztucznej inteligencji (AI)

Nie ma już chyba dziedziny, w której sztuczna inteligencja nie mogłaby być pomocna. Do samego marketingu dobrze wykorzystana AI wnosi nie tylko automatyzację czy usprawnienie pracy, ale też możliwość wnikliwych analiz, optymalizację i precyzyjne targetowanie. Kampanie są przygotowywane w krótszym czasie, spersonalizowane i skuteczne. Cyfrowy umysł odciąża zespół, a tym samym pozwala mu poświęcić zyskany czas na kluczowe, strategiczne działania.

Zalety sztucznej inteligencji (AI)

Wady sztucznej inteligencji (AI)

Jak to zwykle bywa w przypadku rewolucyjnych rozwiązań, AI budzi nie tylko ekscytację, ale i pewne obawy. Mówiąc o tej technologii, nie można pominąć ograniczeń i wad, jakie są w nią wpisane.

Po pierwsze, to ryzyko wykorzystywania jej ze złymi intencjami – oszustwa, nieetyczne wyścigi między firmami, kradzieże danych czy manipulacje poprzez techniki takie jak deepfake. Druga sprawa to wątpliwości prawne związane z prawami autorskimi. Należy pamiętać, że to, co wytworzy AI, nie jest utworem w rozumieniu prawa, a więc nie podlega ochronie. Niektórzy wskazują też na fakt, że AI może odebrać miejsca pracy, szczególnie tym osobom, których działalność opiera się na kreatywności.

Z pewnością AI nie jest doskonała i samowystarczalna. Umysł cyfrowy nie umie budować relacji. Jest pozbawiony elastyczności, inteligencji emocjonalnej i świadomości. Nie wyczuwa kontekstu, nie zapewnia też weryfikacji prawdziwości źródeł, z których korzysta. Tym wszystkim dysponuje tylko człowiek, dlatego jego kontrola nad sztuczną inteligencją nadal jest niezbędna.

Wyzwania biznesowe związane z wykorzystaniem Artificial Intelligence

AI może stać się potężnym narzędziem budowania przewagi biznesowej. W tym sensie przynosi pewne wyzwania. Pierwszym jest ochrona danych osobowych – firma powinna podjąć działania, by odpowiednio zarządzać danymi, zapewniając ich bezpieczeństwo. Warto weryfikować prawdziwość dostarczanych przez AI danych. Trzeba też odpowiednio dobrać i wdrożyć narzędzia, a następnie właściwie prowadzić komunikację ze sztuczną inteligencją. O błędy nietrudno, a te mogą biznes słono kosztować. Aby właściwie wykorzystać potencjał cyfrowego umysłu w marketingu, warto powierzyć to zadanie specjalistycznej, doświadczonej agencji.

Sztuczna inteligencja przyszłością biznesu

Rosnące biznesy świadomie korzystają z nowych technologii. AI stała się już nieodłącznym elementem marketingu i to się nie zmieni. Pozwala na analizę danych w krótkim czasie i wyciąganie wniosków, usprawnia pracę, automatyzuje powtarzalne, żmudne czynności, zwiększa efektywność działań. Może więc przynieść Twojej firmie prawdziwą rewolucję.

Potrzebujesz wsparcia z zakresu nowoczesnego marketingu? Zapraszamy do kontaktu!