Pozycjonowanie bloga dla początkujących: jak zdobyć wyższą widoczność w wynikach wyszukiwania?

Jak pozycjonować bloga? Kompletny poradnik

Pozycjonowanie bloga to kluczowy element skutecznej strategii marketingowej, zarówno w branży B2B, jak i B2C. Sekcja contentowa pozwala na komunikację z odbiorcami, przekazywanie informacji, budowanie zasięgów oraz eksperckiego autorytetu na rynku. W jaki sposób pozycjonować blog, aby osiągnąć sukces w organicznych wynikach wyszukiwania?

Po co właściwie pozycjonować bloga?

Prowadzenie bloga firmowego i pozycjonowanie w wyszukiwarce Google przekłada się na szereg wymiernych korzyści.

Korzyści ogólne

  • zwiększenie szansy na pozyskanie klienta;
  • profesjonalny wizerunek firmy dzięki wartościowym treściom;
  • lepszy kontakt z odbiorcami;
  • wzrost ruchu i liczby sesji;
  • znacznie większa rozpoznawalność na rynku;
  • budowanie autorytetu na rynku w określonej specjalizacji.

Korzyści dla sklepów internetowych

  • przyciągnięcie nowych klientów poprzez wpisy na blogu;
  • wartościowanie ruchu przy pomocy linkowania wewnętrznego;
  • ekspozycja produktów w artykułach;
  • budowanie autorytetu tematycznego w wyszukiwarce, co ma wpływ na widoczność całej domeny, a nie tylko bloga;
  • zdobywanie wysokich pozycji w Google na kolejne frazy kluczowe, a tym samym budowanie przewagi konkurencyjnej.

Jak skutecznie pozyskiwać klientów z Google?

Pozyskiwanie klientów przy pomocy wyszukiwarki Google odbywa się między innymi przy pomocy pozycjonowania. Działania SEO mogą być nakierowane zarówno bezpośrednio na sklep lub stronę internetową, jak i sekcję blogową. W obu tych przypadkach należy przede wszystkim odpowiednio dobrać frazy kluczowe, na które będą optymalizowane podstrony.

Jak skutecznie pozyskiwać klientów z Google?

Treść musi być odpowiednio dopasowana do potrzeb użytkownika. Frazy informacyjne najczęściej są przypisywane do treści blogowych, ponieważ użytkownicy szukają informacji typu:

  • jak;
  • co;
  • dlaczego;
  • czemu;
  • czym;
  • ile.

Z kolei na produktowe lub usługowe frazy kluczowe są optymalizowane podstrony strategiczne: na przykład kategorie, produkty lub strony docelowe w przypadku witryn firmowych.

Jak pozycjonować bloga? Krok po kroku

Jak pozycjonować bloga? Krok po kroku

Pozyskiwania klientów przy pomocy bloga jest możliwe. Należy jednak do tej kwestii podejść kompleksowo, aby połączyć aspekty SEO z content marketingiem i przekazywaniem odbiorcom realnej wartości.

Szukasz agencji Content Marketingowej?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Rozpoznanie celów bloga

Zależnie od firmy cele bloga nie zawsze są takie same. Często będą podobne, ale każda organizacja musi dokładnie zastanowić się, czego użytkownicy będą oczekiwać od publikowanych treści. Jakie wydarzenia będą identyfikowane jako konwersja? W jaki sposób pozyskiwać i wartościować ruch uwzględniając przy tym potrzeby oraz oczekiwania użytkowników?

Do przykładowych celów bloga należą:

  • pozyskiwanie ruchu na zapytania informacyjne (na wysokim poziomie lejka zakupowego);
  • generowanie linków wewnętrznych do innych podstron;
  • transferowanie ruchu do innych podstron;
  • budowanie rozpoznawalności, zasięgu i autorytetu w sieci;
  • udzielanie odpowiedzi na pytania związane z produktami lub usługami, które zadają użytkownicy w wyszukiwarce.

Konwersją na blogu może być:

  • czas trwania sesji;
  • scroll depth;
  • przejście do oferty produktowej lub usługowej;
  • wypełnienie formularza kontaktowego;
  • skorzystanie z live chatu.

Dobór kluczowych słów

Frazy kluczowe to sformułowania, których szukają użytkownicy przy pomocy wyszukiwarki. W pozycjonowaniu bloga odpowiedni dobór takich słów pozostaje absolutnie najważniejszą kwestią. Przede wszystkim frazy kluczowe nie mogą kanalizować się względem innych podstron. Oznacza to, że konkretna fraza kluczowa powinna być przypisana do jednego określonego adresu URL. W przeciwnym wypadku dojdzie do wewnętrznego konfliktu fraz kluczowych, co może powodować problemy z pozycjonowaniem bloga w Google.

Frazy kluczowe warto podzielić według intencji użytkowników:

  • informacyjne – użytkownik ma na celu uzyskać odpowiedź na zadane pytanie;
  • nawigacyjne – użytkownik szuka miejsca;
  • komercyjne – użytkownik chce dowiedzieć się więcej o produkcie i rozważać zakup;
  • zakupowe – użytkownik chce zrealizować na zakup.

Dobór kluczowych słów

Dzięki nim użytkownik znajdzie odpowiedź na zadawane pytanie i będzie usatysfakcjonowany. W przypadku zapytań informacyjnych doskonale sprawdzą się standardowe artykuły, z kolei dla zapytań komercyjnych warto tworzyć rankingi, case studies, zestawienia lub recenzje, co zwiększy szanse na konwersję i przekona użytkownika do podjęcia ostatecznej decyzji zakupowej.

Do wyszukiwania i badania słów kluczowych wykorzystuje się narzędzia takie jaki:

  • Ahrefs;
  • Senuto;
  • Semstorm;
  • Semrush;
  • Google Search Console;
  • Google Keyword Planer.

Polecany artykuł do czytania: Kanibalizacja słów kluczowych – czym jest i jak jej zaradzić?

Audyt SEO

Audyt SEO to kompleksowa analiza strony internetowej pod kątem zgodności z zasadami optymalizacji dla wyszukiwarek. Analizują strukturę witryny, treść, linki oraz czynniki techniczne, należy ocenić efektywność witryny w kontekście pozycjonowania. Wyniki audytu SEO dostarczają wglądu w mocne strony serwisu, jego słabości oraz rekomendacje zmian mających na celu poprawę widoczności i skuteczności w wynikach wyszukiwania.

W przypadku bloga audyt SEO jest kluczowy dla zidentyfikowania słabych punktów treści i możliwości poprawy widoczności w wyszukiwarkach. Pozwala dostosować content, strukturę i technologię do wymagań algorytmów, zwiększając szansę na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Audyt SEO dla pozycjonowania bloga

Optymalizacja strony blogowej

Artykuły na blogu powinny być przygotowane pod określone frazy kluczowe, ale równie istotne są inne optymalizacyjne aspekty podstron pod kątem on-site. Należą do nich:

  • struktura adresów URL – blog powinien znaleźć się w katalogu (np. /blog/), a w treści adresu pojedynczego artykułu warto zawrzeć tytuł publikacji;
  • title i meta description – każdy artykuł musi wyróżniać się unikalnymi znacznikami title oraz meta description (tytuł i opis);
  • spis treści – na blogu warto zaimplementować spis treści, znacząco ułatwiający nawigację po publikacji;
  • linki wewnętrzne – z artykułów należy linkować do innych, powiązanych podstron w obrębie serwisu.

Wdrożenie zmian optymalizacyjnych może zająć mniej lub więcej czasu zależnie od wykorzystywanego systemu CMS. W przypadku bloga świetnie sprawdzi się WordPress.

Szukasz agencji SEO?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Linkbuilding i strategie zdobywania linków zewnętrznych

Linki zewnętrzne są istotne z punktu widzenia pozycjonowania bloga w Google, ponieważ odnośniki przekazują reputację i autorytet. Jeśli o artykułach pojawiają się wzmianki w sieci, istnieje szansa, że ich obecność wpłynie pozytywnie na widoczność całego serwisu internetowego.

Pozyskiwanie zewnętrznych linków (czyli linkbuilding) realizowane w ramach pozycjonowania bloga odbywa się poprzez: współprace partnerskie, publikacje gościnne, komentowanie innych wpisów, wspieranie akcji i inicjatyw oraz aktywny outreach w branży.

Dodatkowo należy pamiętać, aby unikać niezdrowych technik pozycjonowania, do których należą: pozyskiwanie linków z miejsc spamerskich, automatyczne generowanie odnośników lub zbyt agresywne pozyskiwanie linków z anchor textami będącymi frazami kluczowymi.

Wizytówka Google

Znaczenie wizytówki Google w pozycjonowaniu bloga jest kluczowe, ponieważ stanowi pierwsze wrażenie dla potencjalnych czytelników. Poprawnie wypełniona wizytówka z informacjami o firmie, lokalizacją, godzinami działania i recenzjami, może wpłynąć na lepszą widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania. Optymalizacja treści wizytówki, związana z kluczowymi frazami i informacjami istotnymi dla bloga, może przyciągnąć trafniejszy ruch oraz zwiększyć zaufanie i konwersje użytkowników.

Obecność w mediach społecznościowych

Aktywność w mediach społecznościowych może przełożyć się na rozpoczęcie współpracy z innymi partnerami, którzy chętnie wspomną o marce na swoich blogach. To z kolei sposób na pozyskiwanie linków wewnętrznych. Dodatkowo obecność w mediach społecznościowych przyczynia się do zwiększenia zaangażowania odbiorców i poszerzania zasięgów w sieci.

Jak śledzić efektywność strategii SEO?

Jeżeli zastanawiasz się, jak zwiększyć popularność bloga, musisz wiedzieć, w jaki sposób śledzić skuteczność podejmowanych działań w ramach strategii SEO.

Najważniejsze aspekty to:

  • ruch organiczny;
  • widoczność (frazy w TOP3, TOP10, TOP50);
  • współczynnik CTR;
  • współczynnik odrzuceń;
  • liczba i czas trwania sesji;
  • scroll depth.

Wymieniona statystyki mogą być monitorowane przy pomocy narzędzi SEO, takich jak Google Analytics, Google Search Console, Ahrefs, czy Senuto.

Osiągane wyniki warto porównywać względem poprzednich okresów, przyglądając się także statystykom konkurentów.

Najczęstsze trudności i błędy w pozycjonowaniu bloga

Oto najważniejsze błędy w pozycjonowaniu bloga:

  • Niewłaściwe dobieranie słów kluczowych – częsty błąd to wybieranie słów kluczowych o zbyt wysokiej konkurencji lub niskiej wartości, co utrudnia osiągnięcie widoczności w wynikach wyszukiwania.
  • Brak optymalizacji treści – nieodpowiednie dostosowywanie treści pod kątem wybranych słów kluczowych lub zbyt agresywne stosowanie ich może prowadzić do kary algorytmicznej od wyszukiwarki.
  • Niedostateczna analiza konkurencji – niezrozumienie strategii konkurentów i brak reakcji na ich działania może ograniczać skuteczność pozycjonowania bloga i utrudnić zdobycie przewagi konkurencyjnej.
  • Zaniedbywanie optymalizacji technicznej – ignorowanie aspektów technicznych, takich jak szybkość ładowania strony, indeksowanie czy responsywność, wpływa na jakość doświadczenia użytkownika i pozycję w wynikach wyszukiwania.

Najczęstsze trudności i błędy w pozycjonowaniu bloga – z czego wynikają?

Efekty pozycjonowania bloga – na przykładzie bloga OBTK i naszego klienta Foodcom

Aby lepiej zrozumieć to, dlaczego warto pozycjonować blog, warto przytoczyć przykłady, obrazujące wyniki przemyślanej strategii SEO. To case study bloga OBTK oraz naszego klienta Foodcom.

Efekty pozycjonowania bloga OBTK

Nasz firmowy blog służy do dzielenia się wartościową wiedzą z odbiorcami. Wyjaśniamy zagadnienia związane z marketingiem, SEO, SEM oraz PR-em.

Publikujemy kilka artykułów miesięcznie, a nasze treści są z jednej strony zoptymalizowane pod SEO, a z drugiej zgodne z intencjami oraz oczekiwaniami czytelników.

Ostatnie 6 miesięcy pozycjonowania bloga przyniosło wzrost ponad 600 fraz kluczowych w TOP10 i ponad 250 w TOP3, co znacząco przełożyło się na generowany organiczny.

TOP 3 keywords OBTK

TOP 10 keywords OBTK

W ciągu ostatnich 12 miesięcy odnotowano wzrost widoczności oraz kliknięć. Nasze artykuły nie tylko wzbudzają zainteresowanie, ale przede wszystkim trafiają na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

OBTK Google Search Console

Wrzesień 2023 vs 2022 to wzrost liczby użytkowników i sesji o ponad 130%. To udowadnia, jak ogromny potencjał spoczywa w publikacjach blogowych.

OBTK dane z Google Analytics

W przypadku bloga OBTK pozycjonowanie pozwoliło na:

  • zwiększenie rozpoznawalności naszej marki;
  • pozyskiwanie ruchu organicznego na większą skalę;
  • wzrost widoczności na ważne frazy kluczowe;
  • generowanie leadów przy pomocy bloga.

Efekty pozycjonowania bloga Foodcom

Foodcom jest międzynarodową firmą handlową specjalizującą się w transakcjach hurtowych. Asortyment obejmuje szeroką gamę produktów roślinnych, czy mleczarskich. Blog skupia się na przekazywaniu wartościowej wiedzy, która może pomóc odbiorcom podjąć właściwą decyzję zakupową.

Efekty pozycjonowania bloga Foodcom

Współpraca pozwoliła znacząco zwiększyć widoczność i kliknięcia w wyszukiwarce Google. W ten sposób blog Foodcom zaczął generować szerokie zainteresowanie wśród odbiorców, tym samym zwiększając rozpoznawalność brandu na rynku.

Foodcom wykres z Google Search Console

Pozycjonowanie bloga przez OBTK przyczyniło się do:

  • znacznego zwiększenia widoczności i ruchu;
  • zwiększenia rozpoznawalności marki na rynku;
  • budowania przewagi konkurencyjnej;
  • kreowania wizerunku eksperta w branży.

Działania realizowane na blogu to przede wszystkim:

  • odpowiedni dobór fraz kluczowych;
  • kompleksowe przygotowanie treści zgodnie z zasadami SEO oraz intencjami użytkowników;
  • optymalizacja techniczna bloga i artykułów;
  • linkowanie.

Jak pozycjonować się na eksperta w branży? Podsumowanie

Aby stać się ekspertem w swojej branży, kluczowe jest konsekwentne budowanie widoczności bloga na rynku. To nie tylko publikowanie artykułów, ale także ich odpowiednia optymalizacja pod SEO, właściwe frazy kluczowe, a finalnie także linkowanie.

Jeżeli chcesz odpowiednio zadbać o blog w swojej firmie, dowiedz się więcej o SEO w OBTK.