Jak napisać artykuł na bloga w 9 krokach? Przewodnik dla początkujących

Jak napisać dobry artykuł na bloga? 9 najważniejszych zasad

Znaczenie blogowania ewoluowało wraz z rozwojem internetu. Dziś nie są to już tylko osobiste przemyślenia publikowane w sieci, ale niezwykle ważny kanał dla strategii content marketingowej wielu firm.

Jak podaje HubSpot 60% marketingowców twierdzi, że tworzenie treści blogowych jest najwyższym priorytetem marketingu przychodzącego. Co więcej, 56% marketingowców, którzy wykorzystują blogowanie, twierdzi, że jest skuteczne, a 10% twierdzi, że generuje największy zwrot z inwestycji. Dlatego według tego samego źródła 70% marketingowców aktywnie inwestuje w content marketing.

Być może trafiłeś tutaj, bo jako przedsiębiorca już wiesz, jak ważne jest prowadzenie bloga firmowego. W Twojej głowie pojawia się jednak pytanie: jak napisać dobry artykuł na bloga?

Jeśli potrzebujesz tej wiedzy, by zwiększyć swoje zyski, a nie chcesz marnować czasu na metodę prób i błędów, to dobrze trafiłeś! Czytaj dalej!

9 najważniejszych zasad pisania dobrych artykułów

Żeby pisać ponadprzeciętne teksty blogowe, nie wystarczy przeczytać kilka artykułów. Kluczem jest praktyka! Być może Twój pierwszy tekst nie będzie imponujący, bo np. brakuje Ci jeszcze umiejętności naturalnego pisania nie tylko dla ludzi, ale i pod SEO. A może będzie potrzebował on później przeredagowania? Z czasem jednak powinno Ci być coraz łatwiej. Jak już wspomnieliśmy, zebraliśmy dla Ciebie najważniejsze zasady pisania artykułu, by ułatwić Ci napisanie pierwszego tekstu na bloga. Oto one!

#1 Zrób research słów kluczowych

Jak napisać artykuł, który ktokolwiek poza Tobą będzie chciał przeczytać? Otóż, żeby uniknąć rozczarowania, najlepiej zrób solidny research słów kluczowych.

Czym są słowa kluczowe?

To właśnie między innymi dzięki użyciu fraz kluczowych w tekście, masz szansę wbić się w TOP Google’a, czyli najlepszych artykułów związanych z daną frazą.

Zastanawiasz się pewnie teraz, w jaki sposób masz przeprowadzić research słów kluczowych? W tym celu skorzystaj ze znanych i wyspecjalizowanych ku temu narzędzi SEO. Należą do nich: Ahrefs, Senuto, AnswerThePublic, Keyword Planner i wiele innych.

#2 Wymyśl SEO – friendly tytuł artykułu

Kiedy już wybierzesz jedną, główną frazę kluczową, na której będzie bazował cały Twój artykuł, a także listę słów, które użyjesz w pozostałej części tekstu, możesz przejść do opracowywania tytułu. Niektórzy specjaliści od treści zapewniają, że możesz napisać go na samym końcu, posługując się zaledwie główną frazą kluczową, my jednak jesteśmy zwolennikami tej drugiej wersji.

Wymyśl tytuł artykułu już na samym początku, a zobaczysz, że znacznie ułatwi Ci to pracę nad tekstem i już od pierwszych akapitów zacznie przypominać uporządkowaną całość. Nie stresuj się, jeśli myślisz, że Twój tytuł nie jest najlepszy, zawsze możesz go później zmodyfikować!

Niezwykle istotne jest to, by zawierał on:

  • słowa kluczowe,

a także co najmniej jedną ze sprawdzonych i najczęściej stosowanych metod copywriterskich:

  • pytanie “Jak napisać…?”,
  • wyliczenie “9 najważniejszych zasad…”,
  • instrukcja/przepis “Jak krok po kroku napisać…” lub “Zasady pisania…”,
  • clickbait “Ciekawy sposób na napisanie…którego do tej pory nie znałeś”.

Zasady pisania artykułów blogowych

#3 Przeprowadź wnikliwy research do artykułu

Zanim przystąpisz do pisania, poszukaj inspiracji. To mogą być wykresy, aktualne badania, analizy, raporty, infografiki czy newsy o trendach w Twojej branży. Rzetelny research do artykułu sprawi, że Twój wpis na bloga będzie ciekawszy, bogatszy i wiarygodniejszy. Nie bój się cytować wypowiedzi ekspertów i przytaczać źródeł. Pamiętaj jednak, by nie kopiować cudzych tekstów, by konkurencja nie posądziła Cię o plagiat.

Polecany artykuł do czytania: Jak pozycjonować blog?

#4 Określ swoją grupę docelową

Dobrze zastanów się, dla kogo tworzysz artykuł. Czy są to treści skierowane do klienta, do pracowników, a może do partnerów biznesowych? Kto właściwie czyta Twojego bloga, a kto powinien go czytać? W określeniu aktualnej grupy docelowej niezwykle pomocnym narzędziem jest Google Analytics, dzięki któremu poznasz swoich czytelników!

Dowiesz się, czy częściej czytają go mężczyźni, a może kobiety, jakie zainteresowania mają Twoi odbiorcy, w jakim są wieku, gdzie mieszkają oraz z jakich urządzeń korzystają.

Kiedy już wiesz, kto czyta Twojego bloga, wiesz nie tylko o czym pisać, ale jak pisać – jakim słownictwem się posługiwać i jak personalizować treści.

#5 Napisz chwytliwy wstęp do artykułu

Zwykle początki nie są proste. Wbrew pozorom napisanie dobrego wstępu do artykułu do prawdziwa sztuka! Nawet najbardziej wprawnym copywriterom potrafi zająć to sporo czasu. Wiedzą oni doskonale, że to musi być prawdziwa petarda, jeśli chcą zatrzymać uwagę czytelnika i nakłonić go do zapoznania się z artykułem.

Wstęp do tekstu powinien być mocny, inspirujący, chwytliwy, lekko tajemniczy, a także wskazywać na to, że w dalszej części artykułu czytelnik znajdzie odpowiedź na interesujące go pytania. O tym, jak napisać świetny wstęp do artykułu, pisaliśmy tutaj. Zachęcamy do przeczytania!

#6 Pamiętaj o śródtytułach i podziale tekstu na akapity

Nawet najlepszy artykuł ekspercki może nie spotkać się z aprobatą odbiorcy, jeśli będzie “podany” w sposób nudny, niezrozumiały i nieczytelny. Stosowanie skutecznych, przemyślanych śródtytułów wzbogaconych w słowa kluczowe, to coś, o czym musisz pamiętać, tworząc post na blog:

  • by Twój artykuł był widoczny na wybrane słowa kluczowe,
  • by tekst był przejrzysty i czytelniejszy,
  • by nie zanudzić czytelnika.

Co istotne, Twój wpis na blogu powinien być podzielony nie tylko za pomocą śródtytułów, ale także pomniejszych akapitów.

Podział tekstu na akapity

#7 Pisz prosto i na temat

Prosty język to podstawa dobrych tekstów. Nie komplikuj czytelnikowi przebrnięcia przez Twój artykuł, nie zmuszaj, by sięgał po słownik, by zrozumieć fachowe słownictwo. Naprawdę niewiele jest tekstów, które wymagają tego, by je stosować. Pisz na temat, unikaj niepotrzebnych dygresji. Jeśli Twój artykuł jest zbyt szczegółowy, zastanów się dobrze, co zrobić by był bardziej przystępny? Może warto podzielić wiedzę na dwa mniejsze artykuły? Spróbuj.

#8 Pokaż się jako ekspert w swojej branży

Pamiętaj też, że podczas pisania powinieneś skupić się na jakości treści. Jak już wspomnieliśmy, wbrew pozorom nie zależy ona od długości artykułu ani od wyszukanego słownictwa, ale od wiarygodności treści i rzetelności w opisywaniu poruszanych zagadnień.

Przeczytaj, to co zapisałeś na spokojnie, może nawet kilka razy i zastanów się, czy Twój artykuł dostarcza wiedzy na wybranym przez Ciebie poziomie. Zadaj sobie podstawowe pytania:

  • czy po przeczytaniu tego, co napisałeś można się czegoś dowiedzieć?
  • czym Twój tekst różni się od konkurencji?
  • czy Twój artykuł zawiera: cytaty, statystyki, wnioski itp.?

Jeśli nie potrafisz tego zweryfikować, najlepiej pokaż swój artykuł osobie postronnej i zapytaj, co szczerze o nim myśli.

#9 Popraw błędy i/lub oddaj artykuł do redakcji

Internauci bywają bezlitośni w tropieniu literówek czy błędów ortograficznych. Przekonała się już o tym boleśnie niejedna firma prowadząca bloga lub konta w mediach społecznościowych. Dlatego, jeśli nie chcesz być wyśmiany w internecie, przed publikacją wpisu na bloga koniecznie zweryfikuj treść pod kątem jej językowej poprawności. Jeśli nie czujesz się na siłach, by to zrobić, najlepiej oddaj artykuł do szybkiej i profesjonalnej redakcji, którą zajmuje się nasza agencja content marketingowa.

Jak pisać bloga, by nie zanudzić czytelnika?

Jak pisać bloga, by nie zanudzić czytelnika?

Cyfryzacja, z jaką mamy dziś do czynienia, nie sprzyja koncentracji uwagi. Trudno skupić się nam na tym, co czytamy. Dlatego prezentujemy Ci jeszcze kilka dodatkowych wskazówek, jak zatrzymać uwagę czytelnika na dłużej.

Dodaj profesjonalne zdjęcia do artykułu

Profesjonalne i ciekawe zdjęcia przykuwają uwagę oraz czynią artykuł bardziej przystępnym. Możesz je wykonać samodzielnie (odróżniając się dzięki temu od konkurencji) lub wykorzystać tzw. zdjęcia stockowe. Zdjęcia powinny nawiązywać do tematu artykułu i być spójne z Twoją marką.

O tym, jak dobierać zdjęcia do artykułu, pisaliśmy tutaj.

Wejdź w dialog z czytelnikiem

Stosuj zaimki osobowe: Ty, Twój, Ciebie, Wy, Wasze, Was. Mają one moc przyciągania uwagi. W końcu każdy lubi czytać o sobie. Wyobraź sobie, że prowadzisz dialog z czytelnikiem przez cały artykuł. W tym celu wspomagaj się pytaniami np.

  • Czy wiesz, że…
  • Jak myślisz, co…
  • Zastanów się nad tym, czy…

Szukasz agencji Content Marketingowej?

Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację z naszym doradcą.

Akceptuję politykę prywatności i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez OBTK w celu przedstawienia oferty.

Używaj emocjonalnego słownictwa

Jeśli chcesz zatrzymać czytelnika na dłużej, Twój artykuł powinien być bogaty w emocjonalne zwroty. Wszyscy mamy tendencję do wiązania języka z emocjami. Zastosuj więc tzw. power words np. najnowsze, najświeższe, dzisiaj, super, niespodziewanie, cała prawda o…, nie uwierzysz itp.

Czytaj także: Empatyczny content marketing, czyli o sztuce budowania relacji z odbiorcą

Zastosuj information gap

Początek artykułu to idealne miejsce do zastosowania luki informacyjnej. Daj czytelnikowi przedsmak tego, co będzie dalej. Wzbudź w nim ciekawość i lekką pozytywną niepewność dotyczącą tego, o czym chcesz dalej napisać np. Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj dalej!

Pamiętaj o call-to-action

Nie zapominaj również o call-to-action, czyli wezwaniu do działania. Nakłaniaj swojego czytelnika do podejmowania konkretnych czynności związanych z Twoim tekstem np. zobacz więcej, przeczytaj do końca, udostępnij itp.

Podaj przykłady

Żeby nie zanudzić czytelnika, warto również powoływać się w tekście na konkretne przykłady. Wszyscy lubimy naukę na przykładach, bo łatwiej nam wówczas przyswoić wiedzę. Taki artykuł co prawda wymaga trochę więcej wysiłku, ale zaufaj, że warto!

Dowiedziałeś się już, jak się pisze artykuł?

Jak pewnie się domyślasz, sama wiedza o pisaniu artykułów to nie wszystko, ważna jest praktyka i to ona uczyni Cię mistrzem słowa! Twoje teksty na bloga będą coraz lepsze, jeśli tylko będziesz pamiętał o powyższych zasadach.

A jeśli chciałbyś skorzystać z profesjonalnej pomocy w tym zakresie i zaoszczędzić mnóstwo czasu na próby (w końcu pisanie jest bardzo pracochłonne!) to zapraszamy do kontaktu z nami.